x

Polacy o kuchni wegańskiej 2022. Badanie Pyszne.pl

Kategoria: Twój biznes - wiedza    26.01.2022

60% Polaków uważa, że bycie weganinem jest trudne, natomiast 50% zgadza się, że okazjonalne jedzenie dań wegańskich jest łatwe. Mimo to, 63% z nas świadomie po nie sięga, a 2/3 z tej grupy robi to co najmniej raz w miesiącu - wynika z badania Pyszne.pl "Polacy o kuchni wegańskiej 2022".

Zdjęcie: Shutterstock.com
Zdjęcie: Shutterstock.com
Trwa Veganuary – ogólnoświatowa inicjatywa zachęcająca do sięgania po wegańskie jedzenie w styczniu. W 2021 roku wyzwanie podjęło ponad pół miliona osób. Z okazji tegorocznej edycji Pyszne.pl zaprasza do odkrywania różnorodności dań dostępnych w restauracjach. W badaniu „Polacy o kuchni wegańskiej 2022” serwis wraz z ekspertami przygląda się popularnym wyobrażeniom na jej temat. Na ile aktualna jest nasza wiedza o jedzeniu roślinnym?

Tendencja rośnie
Według danych Pyszne.pl w 2021 zamówiliśmy o 49% więcej dań wegetariańskich i wegańskich niż w roku poprzednim. Wzrost popularności jedzenia roślinnego widoczny jest na półkach sklepowych, menu restauracji zdobi coraz więcej symboli zielonych listków dla oznaczenia dań wegańskich, prawie każdy z nas zna już co najmniej jednego weganina.

– Z rozmów z naszymi użytkownikami wiemy, że Polacy są chętni, aby próbować nowych smaków, sięgać po nieznane im kuchnie. Tym samym, wielu z nas dość rzadko (świadomie) próbuje kuchni roślinnej – a to jej dynamiczny rozwój obserwujemy od kilku lat. Już drugi rok z rzędu zdecydowaliśmy się na udział w międzynarodowym wyzwaniu Veganuary – komentuje Brand Manager Pyszne.pl, Katarzyna Makowska.

Zgodnie z wynikami badania, panuje przekonanie, że kuchnia wegańska jest zdrowsza i bardziej modna niż niewegańska, ustępuje jej jednak pod względem smaku, różnorodności, łatwości przygotowania czy zaspokajania apetytu. Polacy poleciliby ją przede wszystkim kobietom oraz osobom o niskim poziomie aktywności fizycznej, o niewielkim apetycie, podążającym za modą, o małych wymaganiach smakowych oraz z nadwagą.

Podziwiamy wegan, lecz stopniujemy wyzwania

Grafika: materiały prasowe
Grafika: materiały prasowe
Jak wskazują wyniki badania, 63% z nas świadomie sięga po dania wegańskie, a 2/3 z tej grupy robi to co najmniej raz w miesiącu. Prawie 60% uważa natomiast, że bycie weganinem jest trudne. Co trzecia osoba podziwia postawę osób rezygnujących ze składników odzwierzęcych, ale sama nie ma w planach dołączenia do ich grona. Niemal połowa z nas zgadza się jednak co do tego, że samo włączanie do menu dań wegańskich stanowi znacznie mniejsze wyzwanie.

Deklarujemy, że sięgalibyśmy po tego typu jedzenie jeszcze częściej, gdyby było łatwiej dostępne. W sukurs może przyjść nam rosnąca roślinna oferta restauracji. Bywa ona szczególnie przydatna, gdy wpadną do nas znajomi weganie. Co trzecia osoba, która potrafi ugościć wegan, zamawia dla nich jedzenie z dostawą.

– W ciągu ostatnich kilku lat możemy obserwować, jak diametralnie zmieniło się podejście restauratorów do kuchni roślinnej. Dziś roślinna oferta restauracji jest równie atrakcyjna, co dania w tradycyjnej odsłonie – jedzenie bez mięsa przestało być postrzegane jako kompromis w odniesieniu do smaku czy wartości odżywczych. Tofu, seitan, czy alternatywy mięsa serwowane przez restauracje w umiejętny sposób, pomagają Polakom otworzyć się na dietę roślinną w codziennym wydaniu. Droga Polaków do kuchni wegańskiej prowadzi często przez gastronomię – zauważa Maciej Otrębski z RoślinnieJemy.

Smak, różnorodność i przyjemność z jedzenia
Połowa z nas uważa jedzenie roślinne za smaczne, a prawie tyle samo — za różnorodne. Kuchnia niewegańska wciąż wypada w tych kategoriach nieco lepiej i póki co tylko 2 na 5 rodaków poleciłoby dania wegańskie poszukującym kulinarnych wrażeń foodies. Co czwarta osoba zetknęła się z opinią, że jedzenie wegańskie jest pozbawione smaku czy monotonne.

– Roślinne jedzenie długo kojarzyło się jako mało charakterne, mdłe, a ci najbardziej sceptyczni twierdzili, że każde wegańskie danie można zjeść łyżką – a przez długi czas to stwierdzenie nie było dalekie od prawdy. Dzisiaj w parze rosnącą popularnością kuchni roślinnej idzie skupienie na smaku i przyjemności, jaką powinno dawać jedzenie. Praktycznie zerowego wysiłku wymaga przełamanie stereotypu sałatki jako fundamentu diety wegańskiej. Kuchnia roślinna ma wiele twarzy – zdrowy bowl z tempehem z No Bones, pizza z wegańską alternatywą sera w Papa John’s, czy burger z bardzo mięsnym w odczuciu, a jednak roślinnym kotletem w Pasibusie to tylko kilka przykładów potwierdzających, jak smaczna i różnorodna może być kuchnia wegańska – mówi ekspert RoślinnieJemy.

Zdrowo, dietetycznie i sportowo?
Mówiąc o jedzeniu wegańskim, niemal na jednym wydechu dodajemy: zdrowe. Skojarzenie to ma 7 na 10 osób. Jednocześnie, za odpowiedniejsze dla osób aktywnych fizycznie i o dużym apetycie uważamy jedzenie niewegańskie. Roślinne specjały rezerwujemy raczej dla osób mało aktywnych, z małym apetytem i nadwagą. 35% z nas zetknęło się z nieuzasadnioną opinią, że wręcz nie da się nim najeść. Być może właśnie w tym kryje się wyjaśnienie zdumiewającego odkrycia: okazuje się, że dwa razy mniej osób poleciłoby jedzenie wegańskie mężczyznom niż kobietom.

– Jeśli odpowiednio ją zbilansujemy i umiejętnie będziemy zapewniać niezbędne składniki, dieta roślinna będzie zdrowa, tak jak każdy inny sposób odżywiania. W przypadku dań wegańskich możemy jednak zastosować podobne kryteria, co przy pozycjach bazujących na odzwierzęcych składnikach. Wybierając burgera, nuggetsy czy pizzę, zarówno w wydaniu roślinnym jak i tradycyjnym, rzadko analizujemy ich walory odżywcze. Oczekujemy przede wszystkim przyjemności i uczucia nasycenia. Sukces konceptów gastronomicznych takich jak Vegab czy Uapami pokazuje, że element indulgence, radości, jakie daje pyszne jedzenie, jest także ważny dla osób, które wybierają roślinne dania – komentuje Otrębski.

Kierunek globalnych zmian czy chwilowa moda?
Jedzenie wegańskie za nowoczesne czy modne uważa dwie trzecie z nas. Dla osób podążających za trendami jest ono wręcz must-eat. Być może stąd bierze się zaskakujące przekonanie niemal 30% osób o jego wysokiej cenie.

Tańsze dania roślinne przekonałyby najwięcej osób do tego, by wybierać je jeszcze częściej.
38% z nas spotkało się z opinią, że kuchnia wegańska to chwilowa moda i fanaberia, uważa tak jednak tylko 18%, a powstrzymuje to przed jej poznawaniem zaledwie kilka procent osób.



Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Jakimi kawoszami są Polacy? Kawowe liczby i rekordy

Jaką kawę najchętniej wybierają Polacy? W jakich porach dnia zamawiamy ją najczęściej? Jakimi kawoszami jesteśmy na tle innych państw europejskich? Z okazji Międzynarodowego Dnia Kawy, który obchodzony jest 29 września, publikujemy dane Glovo.

McDonald’s zakłada restaurację w wirtualnym świecie metaverse

Josh Gerben, ekspert od amerykańskiego prawa własności przemysłowej oraz założyciel firmy Gerben Intellectual Property, która do tej pory zarejestrowała ok. 7 tys. znaków handlowych, ogłosił na Twitterze, że McDonald's zmierza do metaverse.

Starbucks rusza z dostawą kawy do domu w całej Polsce

Po ponad trzymiesięcznym programie pilotażowym w pięciu miastach, Starbucks nawiązuje współpracę z aplikacją Glovo i wprowadza bezkontaktową opcję dostawy wybranych produktów. Dostawy realizowane są w kawiarniach Starbucks na terenie całej Polski.

Wizytówka Google - darmowy marketing restauracji

Obecność marki w internecie jest kwestią kluczową, bo ludzie w coraz większym stopniu polegają na swoich smartfonach. Właściciele restauracji powinni zadbać o to, aby klienci mogli łatwo znaleźć ich ofertę. Jednym z pomocnych narzędzi może być wizytówka Google.

W Nespresso Professional Dzień Ziemi jest codziennie

22 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Ziemi - przyglądamy się problemom naszej planety. Nespresso od lat wspiera ochronę środowiska, rozwijając plantacje w duchu zrównoważonego rozwoju, zalesiając tereny wokół upraw kawowców, pozyskując surowce z certyfikowanych źródeł i i stosując recykling.

Tylko czwartek tłusty. Miniony rok chudy dla branży cukierniczo-piekarniczej

Sanitarne obostrzenia i kolejne lockdowny bezpośrednio nie uderzyły w firmy piekarniczo-cukiernicze, ale i tak nie jest im łatwo. Jeszcze przed wybuchem pandemii nie sprzyjały im zmieniające się trendy dietetyczne. BIG InfoMonitor sprawdził, jak wiedzie się branży.

Inne kategorie

Podcasty

Roślinne zamienniki w menu restauracji [PODCAST]

Coraz większa grupa Polaków deklaruje chęć ograniczenia spożycia mięsa, nie tylko w kuchni domowej, ale także podczas wizyt w restauracjach i spożywania dań na wynos. Chcąc trafić w ich gusta, warto rozważyć zmiany w menu lokalu na bardziej roślinne.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej