x

Polska Wódka - co o niej wiemy? [BADANIE]

Kategoria: Twój biznes - wiedza    18.01.2022

Wódkę uważamy na narodowy trunek, jesteśmy z niej dumni i chętnie dajemy ją w prezencie zagranicznym znajomym, ale prawie nic o niej nie wiemy... Wielu z nas ma trudność w odróżnieniu wódki z Polski od Polskiej Wódki chronionej oznaczeniem geograficznym.

Zdjęcie: Shuttersctock.com
Zdjęcie: Shuttersctock.com
SW Research na zlecenie Stowarzyszenia Polska Wódka zapytało Polaków o ich stosunek do naszego narodowego trunku. Z badania wynika m. in., że nie wiemy, iż Polska Wódka ma Chronione Oznaczenie Geograficzne i definicję, która precyzyjnie  opisuje jej skład oraz poszczególne etapy procesu produkcji.

Na prezent i do biesiady

Grafika:  materiały prasowe
Grafika: materiały prasowe
Wódka jest ważnym produktem eksportowym. Wartość jej eksportu w 2021 r. wynosiła  prawie 482 mln złotych, a udział wódek czystych w eksporcie polskich napojów spirytusowych to ok. 75 proc. Po Janie Pawle II (57,8 proc.) i Robercie Lewandowskim (45,7 proc.) to wódka jest tym, z czym najczęściej kojarzeni jesteśmy przez obcokrajowców – wynika z badania SW Research.

Aż 43,1 proc. ankietowanych deklaruje ponadto, że idąc do znajomych zabiera ze sobą butelkę tego właśnie trunku. Zaś 43,8 proc.) z nas poczęstowałabym zagranicznych gości tym alkoholem, podając go w towarzystwie pierogów (45 proc.) i kiełbasy (44,5 proc.). Jednak w przypadku alkoholi zagranicznych z ChOG aż 48,4 proc. wskazało Szkocką Whisky (Scotch Whisky), 38 proc. – Irlandzką Whiskey (Irish Whiskey) i 35,8 proc. – Tequilę. Oznacza to, że lepiej znamy trunki zagraniczne niż Polską Wódkę.

Definicja Polskiej Wódki

Grafika:  materiały prasowe
Grafika: materiały prasowe
O tym, że istnieje definicja Polskiej Wódki wiedziało  43,8 proc. badanych osób. Jednak treść owej definicji znało tylko 12,3 proc. ankietowanych. Zaledwie 21,7 proc. wskazało Polską Wódkę jako produkt Chroniony Oznaczeniem Geograficznym. Wśród krajowych produktów posiadających ten status ankietowani wskazywali oscypki, rogale świętomarcińskie czy obwarzanki krakowskie.

Warto przypomnieć, że zgodnie z definicją Polska Wódka musi w całości zostać wyprodukowana na terytorium Polski, a do jej produkcji użyć można jęczmienia, żyta, pszenżyta, pszenicy, owsa lub ziemniaków. Proces produkcji przebiega: w gorzelni, zakładzie rektyfikacji oraz zakładzie produkcyjnym, dzięki czemu nad jakością i smakiem Polskiej Wódki czuwa doświadczony gorzelnik.

Polska Wódka – czy sprawdzasz etykiety?

Grafika:  materiały prasowe
Grafika: materiały prasowe
Wyniki badań pokazują, że czysta wódka jest w top 3 alkoholi najczęściej wybieranych do świętowania ważnych wydarzeń. Niestety alkohole to produkty, na których najrzadziej sprawdzamy etykiety – regularnie robi to zaledwie 18,9 proc. kupujących.

– Wszyscy producenci wódek, umieszczając na butelce napis Polska Wódka/Polish Vodka informują tym samym konsumenta, że ten produkt spełnia wymogi art. 38 ustawy o wyrobie napojów spirytusowych oraz o rejestracji i ochronie oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych oraz zatwierdzonej specyfikacji technicznej tego oznaczenia geograficznego. Podobnie ważnym jest, aby deklaracja surowca na opakowaniu wódki, tej produkowanej lub dystrybuowanej na polskim rynku, była zgodna ze stanem faktycznym. Zachęcamy konsumentów do czytania etykiet wódek i jednocześnie zapewniamy, że poddajemy skrupulatnej kontroli także napoje spirytusowe – mówi Andrzej Romaniuk, Główny Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych.

Grafika:  materiały prasowe
Grafika: materiały prasowe
Pochodzące z polskich pól surowce, z których produkowana jest Polska Wódka mają decydujący wpływ na smak tego alkoholu. Wie o tym aż 80,6 proc. badanych. Natomiast 71,5 proc. stwierdza, że wódka różni się smakiem w zależności od tego, czy produkowana jest z pszenicy, żyta czy ziemniaków. Ta świadomość rośnie. Jeszcze niedawno wiele osób uważało, że wódka nie ma żadnego smaku.

– Chronione Oznaczenia Geograficzne, takie jak Polska Wódka, mogą być doskonałą wizytówką naszego kraju. Nie możemy sobie pozwolić na niezauważanie ich potencjału. Każdy z produktów z Chronionym Oznaczeniem Geograficznym to gwarancja jakości i wiedzy dotyczącej produkcji i receptur przekazywanych z pokolenia na pokolenie. Szanujmy to i odpowiednio wykorzystajmy – podsumowuje Bogdan Gałązka, specjalista
z zakresu rekonstrukcji historycznej, marketingu kultury, organizacji inicjatyw związanych z promocją turystyki.

Polska Wódka czy Wódka z Polski?
Polską Wódką jest jedynie produkt posiadający obowiązkowe oznaczenie Polska Wódka/Polish Vodka na butelce. Dodatkowo mogą być umieszczone na niej: napis „Chronione Oznaczenie Geograficzne” lub skrót ChOG a także znak Stowarzyszenia Polska Wódka oraz unijne logo Chronionego Oznaczenia Geograficznego.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Foodsi pozyskało 6 mln zł na rozwój. Dzięki temu uratuje jeszcze więcej jedzenia przed marnotrawstwem

Polski startup Foodsi, który rozwija platformę umożliwiającą zakup nadwyżek jedzenia z restauracji, piekarni i sklepów, pozyskał 6 mln zł w rundzie seed. Finansowanie zapewniły m.in. fundusze CofounderZone i Satus Starter oraz doświadczeni inwestorzy prywatni, m.in. założyciele Pyszne.pl.

Kawa - branżowe trendy i zmiany w preferencjach Polaków

Polska jest dla kawowej branży rynkiem z ogromnymi perspektywami rozwoju. Zmiany nawyków kawowych rodaków w czasie pandemii oraz międzynarodowe sukcesy polskich baristów przekładają się na wzrost kultury spożycia tego napoju - uważa Marcin Rusnarczyk, Mistrz Polski Baristów.

Kawiarnia to najlepsze miejsce na pierwszą randkę - uważa ponad połowa Polaków

Polacy uważają, że spotkania przy kawie to wciąż najlepszy sposób na randkę - wynika z nowego badania aplikacji randkowej Badoo. To miejsce wskazało aż 57% polskich singli, obalając tym samym przekonanie, że rozmowy przy małej czarnej lub dużej białej są już staromodne.

Pascal Brodnicki uruchamia restauracyjny codzienny catering PascalBox w eko-pudełkach

Na PascalBox.pl można już zarezerwować pięć posiłków dziennie z dostawą. To pierwszy z zaplanowanych formatów konceptu gastronomicznego PASCAL Franchise uruchamianego na podstawie umowy między Pascalem Brodnickim a spółką Food & Friends Polska S.A., której założycielami są Jan i Marek Rogala.

Wyposażenie kuchenne - ABC eksploatacji

Lodówki, zamrażarki, piece, kuchenki, płyty, zmywarki... Podpowiadamy, jak prawidłowo korzystać z wyposażenia kuchennego, aby nie doprowadzić do kosztownych w naprawie usterek.

Poza domem, z mlekiem, na pobudzenie. Jaką kawę pijemy najchętniej?

Polacy coraz częściej piją kawę poza domem, lubią dodawać do niej mleko, ale głównie krowie. Dużo rzadziej do swojego latte wybierają napój owsiany, sojowy czy migdałowy - wynika z raportu ARC Rynek i Opinia.

Inne kategorie

Podcasty

Koniec papierowego kubka jest bliski? [PODCAST]

Ekologia coraz mocniej oddziałuje na wszystkie sfery życia i powoli wkracza także tam, gdzie jeszcze nie tak dawno w ogóle o niej nie myślano - do kawiarni, restauracji, barów. Jak ekologicznie prowadzić gastronomię? Rozmawiamy o tym z Krzysztofem Rzymanem, właścicielem kawiarni STOR w Warszawie.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej