x

DefaultVeg, czyli roślinnie z założenia

Kategoria: Lifestyle - styl odżywiania    17.01.2022

DefaultVeg to ruch działający na rzecz upowszechnienia roślinnego jedzenia. Misja organizacji jest prosta - jedzenie powinno być z założenia roślinne, gdziekolwiek jest serwowane. Chodzi o zmianę postrzegania tego, co nazywamy "normalnym" posiłkiem.

Fot. materiały prasowe
Fot. materiały prasowe
Jesteśmy świadkami zmiany nawyków żywieniowych. Coraz więcej konsumentów i konsumentek ogranicza spożycie produktów odzwierzęcych na rzecz tych roślinnych. Możemy być pewni, że wegańskie jedzenie nie jest chwilowym trendem. Dostrzegają to już największe firmy rynku spożywczego, które w odpowiedzi na stale rosnący popyt inwestują w produkcję roślinną, a także sieci gastronomiczne rozszerzające wegańskie menu. Mimo to jedzenie roślinne na szeroką skalę pozostaje wciąż jedynie opcją, a nie powszechnym standardem. 

DefaultVeg to ruch działający na rzecz upowszechnienia wegańskiego jedzenia. Misja organizacji jest bardzo prosta i doskonale zaspokaja potrzebę zmian żywieniowych na szeroką skalę – jedzenie powinno być z założenia roślinne, gdziekolwiek jest serwowane. Celem jest zmiana postrzegania tego, co nazywamy „normalnym” posiłkiem.  

Co, gdyby „normalne” jedzenie oznaczało roślinne jedzenie? Kampania DefaultVeg wychodzi z założenia, że sposób reprezentacji jedzenia odgrywa kluczową rolę w wyborach konsumenckich. Jeśli przedstawiamy jedzenie wegańskie jako podstawową opcję żywieniową, to zwiększamy prawdopodobieństwo, że konsumenci i konsumentki będą częściej odżywiać się roślinnie, a szefowie i szefowe kuchni będą szukać nowych wegańskich smaków, by urozmaicić dania. To prosty sposób na zmotywowanie szerokiego grona osób do zdrowszych i bardziej zrównoważonych wyborów, a co za tym idzie – zrobienia ogromnego kroku ku bardziej roślinnej przyszłości, przyjaznej człowiekowi, zwierzętom i planecie.  

Idea DefaultVeg promuje sposób odżywiania, który jest odpowiedzią na problemy zdrowotne, środowiskowe czy etyczne związane z hodowlą zwierząt. Spożywanie produktów odzwierzęcych w dużej ilości może prowadzić do chorób serca, otyłości czy cukrzycy, a przemysłowa hodowla zwierząt znacznie zwiększa ryzyko kolejnych pandemii.  

Produkcja i dystrybucja wyrobów odzwierzęcych to także straty środowiskowe, na które w dobie katastrofy klimatycznej nie możemy sobie pozwolić. Project Drawdown wskazuje, że roślinne jedzenie to jedno z najbardziej efektywnych rozwiązań na zredukowanie śladu węglowego, a co za tym idzie – uniknięcie dalszej dewastacji środowiska naturalnego. 

Ruch DefaultVeg prowadzi program ambasadorski, w którym zachęca do inspirowania zmian w lokalnych społecznościach czy edukowania na temat pozytywnego wpływu wegańskiego jedzenia. Każdy z nas może przyłączyć się do kampanii i zostać ambasadorem czy ambasadorką zmiany w swoim środowisku. Takie osoby ze wsparciem organizacji zachęcają do wprowadzania idei DefaultVeg w lokalnej gastronomii, w instytucjach publicznych, w pracy, podczas wydarzeń i imprez organizowanych w danej społeczności czy na poziomie władz lokalnych, które mogą uczynić DefaultVeg częścią swojej polityki klimatycznej. Ruch zachęca również do zaangażowania się w promowanie idei jedzenia „z założenia roślinnego” – zapewnia materiały edukacyjnie, które z łatwością można wykorzystać do tworzenia postów w mediach społecznościowych czy zorganizowania webinaru. 

Instytucje, organizacje i biznesy coraz częściej wykorzystują ideę ruchu DefaultVeg do motywowania pozytywnej zmiany żywieniowej w danym środowisku. Strategia jest szeroko realizowana na uniwersytetach i w szkołach. Biuro ds. Zrównoważonego Rozwoju z Uniwersytetu Harvard serwuje wyjściowo w pełni roślinne posiłki podczas wszystkich wydarzeń i spotkań – niewegańska wersja dań jest dostępna dla gości wyłącznie na życzenie. 

Podobne działania deklarują również uniwersytety z Berlina, które w swoich stołówkach mają oferować posiłki zgodnie z ideą jedzenia „z założenia roślinnego” – cztery dni w tygodniu dostępna jest tylko jedna opcja mięsna. W gastronomii DefaultVeg zachęca do tego, by wegańskie pozycje były podstawową ofertą w menu, a mleko serwowane do kawy było z założenia roślinne. 

Kampanię DefaultVeg można śledzić w mediach społecznościowych, gdzie udostępnione są posty edukacyjne i inspirujące historie, a na stronie WWW dostępna jest baza pysznych roślinnych przepisów.

Autorka: Agnieszka Sierak

Artykuł ukazał się w „Food Service" 12/2021-1/2022 nr 211.

Autor tekstu: Redakcja Foodservice

Zobacz także

Niemal połowa Polaków choć raz próbowała wykluczyć z diety mięso [BADANIE]

Co drugi Polak przynajmniej raz w życiu próbował zrezygnować z jedzenia mięsa i przejść na dietę wegetariańską lub wegańską - wynika z badań agencji Insight Lab, przeprowadzonych na zlecenie Pyszne.pl. Aż 12% ankietowanych zadeklarowało, że nie je mięsa bądź wszelkich produktów odzwierzęcych.

Noworoczne postanowienia Polaków. Dlaczego chcemy jeść mniej mięsa i jak wytrwać w tym wyzwaniu?

Aż 77 proc. Polaków podejmuje w 2023 roku wyzwania. Chcemy zacząć biegać i chodzić na siłownię, więcej oszczędzać oraz… jeść mniej mięsa - takie są najważniejsze postanowienia noworoczne rodaków.

Dieta roślinna w żywieniu zbiorowym podstawą wegeprzyszłości

Ważnym krokiem jest upowszechnienie dostępu do wegediety w żywieniu zbiorowym. Szkoły, uczelnie, szpitale i urzędy powinny być wzorem zdrowego i zrównoważonego odżywiania się.

Plant-based is the new black = nowa roślinna normalność?

Roślinne dania w restauracjach opierających się na tradycyjnej kuchni bardzo często traktowane są drugorzędnie. I nie chodzi tu nawet o kwestię dostępności, ale o sposób prezentowania ich w menu, który może być mało zachęcający dla klientów restauracji.

(Nie) wszystkie ruchy dozwolone, czyli o komponowaniu roślinnych dań

Usunięcie mięsa z listy składników nie powinno oznaczać, że dania będą mniej smaczne czy kompromisowe pod względem wartości odżywczych i sytości. Podpowiadamy, jak tworzyć roślinne potrawy, które przyciągną tłumy

Dieta planetarna - jedyny ratunek

To, co codziennie ląduje na naszych talerzach, ma kluczowe znaczenie w procesie walki ze zmianami klimatycznymi. Najwyższy czas, żeby przekształcić nasze wybory żywieniowe na takie, które sprzyjają Ziemi.

Inne kategorie

Podcasty

Nowe kierunki rozwoju i nowe kategorie roślinnych produktów [PODCAST]

Jak zmienia się rynek roślinnych zamienników produktów odzwierzęcych? Czego możemy się spodziewać na wegańskich talerzach w niedalekiej przyszłości? Rozmawiamy o tym z Katarzyną Sałatą, przedstawicielką kampanii RoślinnieJemy.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej