DefaultVeg to ruch działający na rzecz upowszechnienia wegańskiego jedzenia. Misja organizacji jest bardzo prosta i doskonale zaspokaja potrzebę zmian żywieniowych na szeroką skalę – jedzenie powinno być z założenia roślinne, gdziekolwiek jest serwowane. Celem jest zmiana postrzegania tego, co nazywamy „normalnym” posiłkiem.
Co, gdyby „normalne” jedzenie oznaczało roślinne jedzenie? Kampania DefaultVeg wychodzi z założenia, że sposób reprezentacji jedzenia odgrywa kluczową rolę w wyborach konsumenckich. Jeśli przedstawiamy jedzenie wegańskie jako podstawową opcję żywieniową, to zwiększamy prawdopodobieństwo, że konsumenci i konsumentki będą częściej odżywiać się roślinnie, a szefowie i szefowe kuchni będą szukać nowych wegańskich smaków, by urozmaicić dania. To prosty sposób na zmotywowanie szerokiego grona osób do zdrowszych i bardziej zrównoważonych wyborów, a co za tym idzie – zrobienia ogromnego kroku ku bardziej roślinnej przyszłości, przyjaznej człowiekowi, zwierzętom i planecie.
Idea DefaultVeg promuje sposób odżywiania, który jest odpowiedzią na problemy zdrowotne, środowiskowe czy etyczne związane z hodowlą zwierząt. Spożywanie produktów odzwierzęcych w dużej ilości może prowadzić do chorób serca, otyłości czy cukrzycy, a przemysłowa hodowla zwierząt znacznie zwiększa ryzyko kolejnych pandemii.
Produkcja i dystrybucja wyrobów odzwierzęcych to także straty środowiskowe, na które w dobie katastrofy klimatycznej nie możemy sobie pozwolić. Project Drawdown wskazuje, że roślinne jedzenie to jedno z najbardziej efektywnych rozwiązań na zredukowanie śladu węglowego, a co za tym idzie – uniknięcie dalszej dewastacji środowiska naturalnego.
Ruch DefaultVeg prowadzi program ambasadorski, w którym zachęca do inspirowania zmian w lokalnych społecznościach czy edukowania na temat pozytywnego wpływu wegańskiego jedzenia. Każdy z nas może przyłączyć się do kampanii i zostać ambasadorem czy ambasadorką zmiany w swoim środowisku. Takie osoby ze wsparciem organizacji zachęcają do wprowadzania idei DefaultVeg w lokalnej gastronomii, w instytucjach publicznych, w pracy, podczas wydarzeń i imprez organizowanych w danej społeczności czy na poziomie władz lokalnych, które mogą uczynić DefaultVeg częścią swojej polityki klimatycznej. Ruch zachęca również do zaangażowania się w promowanie idei jedzenia „z założenia roślinnego” – zapewnia materiały edukacyjnie, które z łatwością można wykorzystać do tworzenia postów w mediach społecznościowych czy zorganizowania webinaru.
Instytucje, organizacje i biznesy coraz częściej wykorzystują ideę ruchu DefaultVeg do motywowania pozytywnej zmiany żywieniowej w danym środowisku. Strategia jest szeroko realizowana na uniwersytetach i w szkołach. Biuro ds. Zrównoważonego Rozwoju z Uniwersytetu Harvard serwuje wyjściowo w pełni roślinne posiłki podczas wszystkich wydarzeń i spotkań – niewegańska wersja dań jest dostępna dla gości wyłącznie na życzenie.
Podobne działania deklarują również uniwersytety z Berlina, które w swoich stołówkach mają oferować posiłki zgodnie z ideą jedzenia „z założenia roślinnego” – cztery dni w tygodniu dostępna jest tylko jedna opcja mięsna. W gastronomii DefaultVeg zachęca do tego, by wegańskie pozycje były podstawową ofertą w menu, a mleko serwowane do kawy było z założenia roślinne.
Kampanię DefaultVeg można śledzić w mediach społecznościowych, gdzie udostępnione są posty edukacyjne i inspirujące historie, a na stronie WWW dostępna jest baza pysznych roślinnych przepisów.
Autorka: Agnieszka Sierak
Artykuł ukazał się w „Food Service" 12/2021-1/2022 nr 211.