x

Michalina Szczepańska: Zamiast rewolucji

Kategoria: Lifestyle - blog    17.01.2022

Wytwórca produktów odzwierzęcych, który uruchamia drugą gałąź biznesu pod postacią portfolio roślinnego, już nikogo nie dziwi. Choć jeszcze kilka lat temu, gdy niemiecki Rügenwalder Mühle, znany z produkcji kiełbas, ogłosił nowe wegańskie produkty, wielu branżowych ekspertów tylko się uśmiechało.

Michalina Szczepańska
Michalina Szczepańska
Dziś to wegańska i wegetariańska część portfolio dominuje u tego wytwórcy, a jego śladem podążył niejeden, który się wówczas uśmiechał. 

I pewnie jeszcze chwila minie, ale przyjdzie taki moment, że każdy podmiot będzie chciał mieć wersję mięsną i roślinną swoich produktów, skoro tego oczekuje klient. Przy czym oczywiście, jak to nieraz w biznesie bywa, kto pierwszy – ten zgarnia za to premię, choć wejście „zbyt szybkie”, tj. nim konsumenci są na coś gotowi, kończy się zazwyczaj źle. Na tym tle, szczególnie w roślinnym wydaniu „Food Service”, ciekawie wygląda inny przypadek mięsnego gracza. Również pierwszego i również takiego, na którego niektórzy patrzą się z pobłażaniem (przynajmniej na razie). Otóż Goodvalley, znany z przetwarzania mięsa i tego, że zajmuje się nim „od pola do stołu”, gorąco zachęca konsumentów do... ograniczenia spożycia mięsa. Padają tu nie byle jakie, bo skonkretyzowane zachęty. Mianowicie – powinniśmy ograniczyć jego spożycie o połowę – deklaruje szef tej firmy. Ona zaś w swoich kanałach komunikacji dzieli się przepisami właśnie na takie dania jak steki z... kalafiora, do których produkt mięsny bywa ewentualnym dodatkiem. Do tego chwali się zerowym śladem węglowym (i ma na to papiery). 

I pewnie powiedzą Państwo: ale to za mało! Chodzi o roślinną przyszłość, a nie zwierzęcą. A ja Państwu wówczas odpowiem: nie przekonają Państwo polskiego konsumenta, wychowanego na schabowym itp. daniach, do porzucenia z dnia na dzień wszystkiego, co zwierzęce. Możecie go przekonywać – jeśli czujecie taką potrzebę oczywiście – właśnie lepszymi dla środowiska odzwierzęcymi produktami, urozmaiceniem diety, pokazaniem alternatyw jako możliwości wyboru (i to w dodatku smacznego wyboru). Przymus czy presja bycia wytkniętym jako „ten zły, co je mięso” nie podziałają. Bo przewroty, rewolucje czy jakkolwiek inaczej by nazwać gwałtowne zmiany zazwyczaj źle się kończyły dla wszystkich. 

I do tego zachęcam ja, fleksitarianka, zaznajomiona z kartą większości roślinnych restauracji w Warszawie, a jednocześnie obeznana w realiach handlowych zarówno mięsnych, jak i wegańskich kategorii. 

Felieton ukazał się w „Food Service" 12/2021-1/2022 nr 211.

Autor tekstu: Michalina Szczepańska

Zobacz także

ADAM CHRZĄSTOWSKI: LOBBING NASZ BIAŁO-CZERWONY

Od kilku już lat, w styczniu i lutym, następuje u mnie dziwna kumulacja myśli na temat polskiej pozycji w europejskiej i światowej gastronomii. Wiem nawet, z czego to wynika.

Michał Karadżow: Orientu-jesz?

Nie ma jednej kuchni azjatyckiej. Kulinarną mapę orientu buduje mnogość smaków i kolorów - głównie za sprawą regionalnych tradycji Tajlandii, Korei, Chin, Japonii, Indii, Wietnamu...

JAROSŁAW DUMANOWSKI: NA RYBY - POWRÓT JESIOTRA

Jesiotr przez całe wieki był jednym z najbardziej cenionych i używanych w bardzo różny sposób produktów. Dziś jest hodowany w wielu regionach Polski, trwają też prace nad odbudową populacji tej ryby w środowisku naturalnym.

Adam Chrząstowski: Opowieść z "czarnej dziury"

Do napisania poniższego skłoniły mnie doświadczenia nabyte w ciągu ostatnich kilku lat podróży po Europie. Oczywiście podróży kulinarnych, połączonych z próbą odnalezienia dla rodzimej gastronomii jej miejsca w hierarchii.

ADAM CHRZĄSTOWSKI: KONKURSOWO, RANKINGOWO

Marzec zaczął się słonecznie. Oczekiwany przez cały rok Martell zbliżał się milowymi krokami. Cieszyłem się na ten konkurs, bo od 10 lat jest on dla mnie inauguracją wiosny. Zmagania, które odbywają się zawsze w pierwszy weekend marca, są dla mnie pretekstem do spojrzenia w lepszą przyszłość.

Jarosław Dumanowski: Nie tylko grochówka

W epoce przedziemniaczanej, na długo przed globalizacją jedzenia, suchy groch był jednym z podstawowych produktów w polskiej kuchni. Przez całe wieki traktowano go raczej jako zboże niż warzywo.

Inne kategorie

Podcasty

Wegańskie słodycze: jak to ugryźć? [PODCAST]

Dania wegańskie dobrze zadomowiły się już w polskich sklepach i restauracjach. Coraz częściej klienci mają ochotę również na ciasta i desery, które nie zawierają produktów odzwierzęcych, a cukiernie chętnie wychodzą im naprzeciw. Rozmawiamy o tym z Dominiką Targosz, ambasadorką Chef for Change.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej