x

Michalina Szczepańska: Zamiast rewolucji

Kategoria: Lifestyle - blog    17.01.2022

Wytwórca produktów odzwierzęcych, który uruchamia drugą gałąź biznesu pod postacią portfolio roślinnego, już nikogo nie dziwi. Choć jeszcze kilka lat temu, gdy niemiecki Rügenwalder Mühle, znany z produkcji kiełbas, ogłosił nowe wegańskie produkty, wielu branżowych ekspertów tylko się uśmiechało.

Michalina Szczepańska
Michalina Szczepańska
Dziś to wegańska i wegetariańska część portfolio dominuje u tego wytwórcy, a jego śladem podążył niejeden, który się wówczas uśmiechał. 

I pewnie jeszcze chwila minie, ale przyjdzie taki moment, że każdy podmiot będzie chciał mieć wersję mięsną i roślinną swoich produktów, skoro tego oczekuje klient. Przy czym oczywiście, jak to nieraz w biznesie bywa, kto pierwszy – ten zgarnia za to premię, choć wejście „zbyt szybkie”, tj. nim konsumenci są na coś gotowi, kończy się zazwyczaj źle. Na tym tle, szczególnie w roślinnym wydaniu „Food Service”, ciekawie wygląda inny przypadek mięsnego gracza. Również pierwszego i również takiego, na którego niektórzy patrzą się z pobłażaniem (przynajmniej na razie). Otóż Goodvalley, znany z przetwarzania mięsa i tego, że zajmuje się nim „od pola do stołu”, gorąco zachęca konsumentów do... ograniczenia spożycia mięsa. Padają tu nie byle jakie, bo skonkretyzowane zachęty. Mianowicie – powinniśmy ograniczyć jego spożycie o połowę – deklaruje szef tej firmy. Ona zaś w swoich kanałach komunikacji dzieli się przepisami właśnie na takie dania jak steki z... kalafiora, do których produkt mięsny bywa ewentualnym dodatkiem. Do tego chwali się zerowym śladem węglowym (i ma na to papiery). 

I pewnie powiedzą Państwo: ale to za mało! Chodzi o roślinną przyszłość, a nie zwierzęcą. A ja Państwu wówczas odpowiem: nie przekonają Państwo polskiego konsumenta, wychowanego na schabowym itp. daniach, do porzucenia z dnia na dzień wszystkiego, co zwierzęce. Możecie go przekonywać – jeśli czujecie taką potrzebę oczywiście – właśnie lepszymi dla środowiska odzwierzęcymi produktami, urozmaiceniem diety, pokazaniem alternatyw jako możliwości wyboru (i to w dodatku smacznego wyboru). Przymus czy presja bycia wytkniętym jako „ten zły, co je mięso” nie podziałają. Bo przewroty, rewolucje czy jakkolwiek inaczej by nazwać gwałtowne zmiany zazwyczaj źle się kończyły dla wszystkich. 

I do tego zachęcam ja, fleksitarianka, zaznajomiona z kartą większości roślinnych restauracji w Warszawie, a jednocześnie obeznana w realiach handlowych zarówno mięsnych, jak i wegańskich kategorii. 

Felieton ukazał się w „Food Service" 12/2021-1/2022 nr 211.

Autor tekstu: Michalina Szczepańska

Zobacz także

Michalina Szczepańska: O współkupowaniu słów kilka

Druga pizza za pół ceny. Albo: jeśli kupisz dwa jogurty, za każdy zapłacisz x (oczywiście jednostkowo mniej niż za zakup jednej sztuki). Michalina Szczepańska zgłębia i przedstawia tajniki współkupowania.

Ernest Jagodziński: Roślinna Azja - podróż po inspiracje

Na myśl o wyjeździe do Azji cieszę się jak małe dziecko… Znów pyszne jedzenie, nowe potrawy i produkty! Ciepło, wyjątkowo, a przede wszystkim odkrywczo.

Tomasz Źródłowski: Teatr Barowy, czyli o koktajlu w pięciu aktach

Bar w kontekście azjatyckim to temat, który w terorii nie ma końca.

Adam Chrząstowski: Ruch sześciu gwiazdek

Tytuł felietonu budzi polityczne skojarzenia, ja jednak chcę opisać pewne niepolityczne wydarzenie, które według mnie jest zjawiskiem społecznie bardzo ciekawym, bo obrazującym stan naszych kulinariów w szerokim zakresie.

Michalina Szczepańska: Nowe kategorie, nowi konsumenci

Co powiedzą Państwo na urodzinowy tort z wołowiny albo kaczki? Oczywiście jest też opcja warzywna. Wszystko to (i dużo więcej) przygotowane w kawiarni z okazji imprezy urodzinowej dla… psów.

Tomasz Źródłowski: "Summer of ʼ69", czyli siła nostalgii

Mając na karku lat 30, zaczynam się łapać na tym, że coraz mocniej przemawia do mnie utwór "Summer of ’69" Bryana Adamsa i coraz częściej odczuwam siłę nostalgii. Chcę otworzyć dyskusję na temat tego, jak ją wykorzystać w waszym barze czy też przydrożnym bistro.

Inne kategorie

Podcasty

Koniec papierowego kubka jest bliski? [PODCAST]

Ekologia coraz mocniej oddziałuje na wszystkie sfery życia i powoli wkracza także tam, gdzie jeszcze nie tak dawno w ogóle o niej nie myślano - do kawiarni, restauracji, barów. Jak ekologicznie prowadzić gastronomię? Rozmawiamy o tym z Krzysztofem Rzymanem, właścicielem kawiarni STOR w Warszawie.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej