x

Michalina Szczepańska: Zamiast rewolucji

Kategoria: Lifestyle - blog    17.01.2022

Wytwórca produktów odzwierzęcych, który uruchamia drugą gałąź biznesu pod postacią portfolio roślinnego, już nikogo nie dziwi. Choć jeszcze kilka lat temu, gdy niemiecki Rügenwalder Mühle, znany z produkcji kiełbas, ogłosił nowe wegańskie produkty, wielu branżowych ekspertów tylko się uśmiechało.

Michalina Szczepańska
Michalina Szczepańska
Dziś to wegańska i wegetariańska część portfolio dominuje u tego wytwórcy, a jego śladem podążył niejeden, który się wówczas uśmiechał. 

I pewnie jeszcze chwila minie, ale przyjdzie taki moment, że każdy podmiot będzie chciał mieć wersję mięsną i roślinną swoich produktów, skoro tego oczekuje klient. Przy czym oczywiście, jak to nieraz w biznesie bywa, kto pierwszy – ten zgarnia za to premię, choć wejście „zbyt szybkie”, tj. nim konsumenci są na coś gotowi, kończy się zazwyczaj źle. Na tym tle, szczególnie w roślinnym wydaniu „Food Service”, ciekawie wygląda inny przypadek mięsnego gracza. Również pierwszego i również takiego, na którego niektórzy patrzą się z pobłażaniem (przynajmniej na razie). Otóż Goodvalley, znany z przetwarzania mięsa i tego, że zajmuje się nim „od pola do stołu”, gorąco zachęca konsumentów do... ograniczenia spożycia mięsa. Padają tu nie byle jakie, bo skonkretyzowane zachęty. Mianowicie – powinniśmy ograniczyć jego spożycie o połowę – deklaruje szef tej firmy. Ona zaś w swoich kanałach komunikacji dzieli się przepisami właśnie na takie dania jak steki z... kalafiora, do których produkt mięsny bywa ewentualnym dodatkiem. Do tego chwali się zerowym śladem węglowym (i ma na to papiery). 

I pewnie powiedzą Państwo: ale to za mało! Chodzi o roślinną przyszłość, a nie zwierzęcą. A ja Państwu wówczas odpowiem: nie przekonają Państwo polskiego konsumenta, wychowanego na schabowym itp. daniach, do porzucenia z dnia na dzień wszystkiego, co zwierzęce. Możecie go przekonywać – jeśli czujecie taką potrzebę oczywiście – właśnie lepszymi dla środowiska odzwierzęcymi produktami, urozmaiceniem diety, pokazaniem alternatyw jako możliwości wyboru (i to w dodatku smacznego wyboru). Przymus czy presja bycia wytkniętym jako „ten zły, co je mięso” nie podziałają. Bo przewroty, rewolucje czy jakkolwiek inaczej by nazwać gwałtowne zmiany zazwyczaj źle się kończyły dla wszystkich. 

I do tego zachęcam ja, fleksitarianka, zaznajomiona z kartą większości roślinnych restauracji w Warszawie, a jednocześnie obeznana w realiach handlowych zarówno mięsnych, jak i wegańskich kategorii. 

Felieton ukazał się w „Food Service" 12/2021-1/2022 nr 211.

Autor tekstu: Michalina Szczepańska

Zobacz także

"Panierki" - to nie do końca recenzja

Rafał Targosz sprawił mi niedawno ogromną przyjemność, przesyłając egzemplarz swojej książki "Panierki". Oczekiwałem tej publikacji od jakiegoś czasu z ogromnym zainteresowaniem z kilku powodów.

Tomasz Źródłowski: Circle of UpUse

Wiecie, jak powstał ten felieton? Dla tej historii ważne jest, że najpierw ktoś opowiedział w redakcji, iż istnieje kooperatywa między barem The Trust a lokalem Hummus Amamamusi - właściciele obu miejsc dogadali się i stanowią przykład zjawisk up-use i up-cycle.

Michalina Szczepańska: Veganuary: dlaczego nie chwyta?

Kolejny rok przynosi kolejny rekord akcji Veganuary. W edycji z 2022 r. oficjalnie (tj. poprzez zapis na stronie organizatora) wzięło udział ponad 629 tys. osób w 228 krajach.

Michalina Szczepańska: Dokąd zmierzasz, branżo roślinna?

Roślinne portfolio chce mieć teraz prawie każdy producent, a wegańską/wegetariańską półkę - każdy detalista.

Tomasz Źródłowski: O sztuce tworzenia

Oglądaliście już serial "The Bear"? Bo mam dziwne wrażenie, że to "Chef’s Table" roku 2022. Nie chcę zabrzmieć tak, jakbym nie wiadomo ile pracował, ale ostatnio mało mam czasu na tego typu rozrywki. Tym bardziej więc doceniam te, na które poświęcam czas.

Adam Chrząstowski: Navigare necesse est

Podobno Pompejusz, wchodząc na pokład wyruszającego w rejs statku, wypowiedział słowa: "Navigare necesse est, vivere non est necesse" - "Żeglowanie jest koniecznością, życie nią nie jest".

Inne kategorie

Podcasty

Nowe kierunki rozwoju i nowe kategorie roślinnych produktów [PODCAST]

Jak zmienia się rynek roślinnych zamienników produktów odzwierzęcych? Czego możemy się spodziewać na wegańskich talerzach w niedalekiej przyszłości? Rozmawiamy o tym z Katarzyną Sałatą, przedstawicielką kampanii RoślinnieJemy.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej