x

ARC Rynek i Opinia: na czym będziemy oszczędzać w 2022 r.

Kategoria: Twój biznes - wiedza    04.01.2022

W 2022 roku będziemy oszczędzać przede wszystkim na odzieży, podróżach i wyjściach od restauracji - wynika z badań* ARC Rynek i Opinia.

Zdjęcie: Shutterstock.com
Zdjęcie: Shutterstock.com
60% ankietowanych Polaków oczekuje w 2022 r. utrzymania statusu finansowego lub jego poprawy. Na niektórych kategoriach produktowych, takich jak ubrania, obuwie, podróże czy elektronika nawet co czwarty planuje jednak oszczędzać - wynika z badań* ARC Rynek i Opinia zrealizowanych przy współpracy z fintechem Mokka. Pieniądze planujemy najczęściej wydawać zarówno online, jak i w sklepach tradycyjnych.

Polacy wchodzą w 2022 r. oceniając swoją sytuację bardzo dobrze (34%) i neutralnie (40%). W odróżnieniu do tej grupy źle lub bardzo źle swoją aktualną sytuację ocenia 24% badanych, a 2% nie ma zdania w tej kwestii. 60% z nas oczekuje w przyszłym roku utrzymania statusu finansowego lub jego poprawy, przy czym w tej drugiej kategorii znajduje się 25% badanych. Z kolei 31% przewiduje, że 2022 r. będzie dla nich gorszy. Dla 9% badanych przyszły rok to niewiadoma.

W kontekście tej oceny osobistej sytuacji finansowej respondenci odpowiedzieli również na pytania o poziom wydatków na poszczególne kategorie produktowe w skali miesiąca oraz jak wydatki te planują zmieniać w 2022 r. Badani zostali zapytani m.in. o odzież, kosmetyki, restauracje, kulturę (kino, teatr itp.) oraz leki, artykuły sportowe, a także usługi takie jak np. fryzjer.

Mniej na restauracje
Najwięcej wydajemy na ubrania - miesięcznie średnio 184 zł, na obuwie 149 zł, a na kosmetyki 95 zł, z kolei wyjścia do restauracji to wydatek rzędu 86 zł w skali miesiąca, wydatki na kulturę (kino, teatr itp.) pochłaniają średnio 49 zł, a leki 160 zł. Artykuły sportowe 65 zł, a usługi typu fryzjer – 73 zł. W skali roku statystyczny Polak wydaje na elektronikę ok. 716 zł, na meble 636 zł, a na podróże 1335 zł.

Na czym będziemy oszczędzać? Meble, elektronika, odzież, podróże, artykuły sportowe, wyjścia do restauracji i kultura – to kategorie wydatków, na które 25-30% ankietowanych chce wydawać w 2022 r. mniej. Co ciekawe, na kosmetyki chce wydawać mniej już tylko 16% badanych.

- W przypadku niektórych kategorii produktowych, nawet co czwarty konsument planuje ograniczać wydatki. Po stronie sprzedawców detalicznych rodzi to pytanie o sposoby utrzymania tych grup klientów. Takim sposobem może być wdrożenie zróżnicowanych form finansowania, w tym płatności odroczonych – mówi Marek Biernacki, szef fintechu Mokka w Polsce.

W porównaniu do innych kategorii istotną część naszych wydatków pochłaniają leki. 31% z nas wydaje na ten cel do 50 zł miesięcznie, 44% od 50-200 zł, 12% mieści się w przedziale 201-400 zł, a 5% więcej niż 400 zł miesięcznie. 8% deklaruje, że w ogóle nie kupuje leków.

Zaskakujące jest to, że artykuły sportowe mają marginalne znaczenie w wydatkach. Co drugi ankietowany w ogóle nie kupuje tego typu przedmiotów (50%), 25% przeznacza na ten cel do 50 zł miesięcznie, 19% od 51-200 zł a 2% 200 zł lub więcej.

Online, czy tradycyjnie
Kolejną wyraźną zakupową tendencją na 2022 r. jest wyraźne przenikanie się kanałów sprzedaży online i offline. Konsumenci z coraz większą swobodą poruszają się pomiędzy światem wirtualnym i rzeczywistym, poszukując korzyści wynikających z różnych typów sklepów. W przyszłym roku znakomita większość respondentów planuje korzystać zarówno z zakupów zarówno w formie stacjonarnej, jak i online (67%). Tylko 15% planuje zakupy wyłącznie stacjonarnie. Z kolei aż 10% deklaruje, że chce kupować praktycznie wyłącznie w sieci.  

- 2022 rok będzie stał pod znakiem wielokanałowości zakupów. Chodzi już nie tylko zapewnienie dostępu do produktów przez internet i stacjonarnie, ale o zaawansowane zarządzanie stanami magazynowymi i sprzedażą, tak by zapewnić klientom wybór kanału i dostępność wszystkich produktów. Trend ten obejmuje nie tylko sprawne rozwiązania logistyczne, ale również dostępne metody płatności, w tym płatności odroczone – komentuje Marek Biernacki.

Dotychczas najbardziej preferowanymi formami robienia zakupów są te w sklepie internetowym lub przez aplikację mobilną (30%) oraz w punkcie stacjonarnym (29%). 13% konsumentów sprawdzała dostępność i ceny online, żeby wiedzieć, gdzie kupić stacjonarnie dany produkt. Co ciekawe 7% dokonywało zakupu w sklepie internetowym, a odbierało stacjonarnie. 6% trudno wskazać, jaką formę zakupów preferuje.

Najczęściej będziemy korzystać z zakupów online w sklepach odzieżowych (22%), z elektroniką (19%) oraz z kosmetykami (13%), a także z artykułami spożywczymi (12%). 8% z nas kupi w ten sposób rzeczy do domu i ogrodu, a 8% asortyment dla dzieci. Platformy oferujące usługi turystyczne online wybierze jedynie 3% z nas, 15% badanych trudno wskazać preferowany typ sklepu.

*Badanie przeprowadzone metodą CAWI na próbie reprezentatywnej n=600, w grudniu 2021 przez ARC Rynek i Opinia.

 

Artykuł pochodzi z serwisu Handelextra.pl

Autor tekstu: Ilona Mrozowska

Zobacz także

Fit Cake wdraża roboty w dowozach. Są o połowę tańsze niż kurierzy

To nie pieśń przyszłości. Roboty-kurierzy pojawiają się na polskich ulicach i, jak się okazuje, są opłacalne. - Taki robot jest nawet o połowę tańszy niż zwykły kurier. Koszt jego pracy wynosi 20-25 zł za godzinę i nie ma podatków - mówi Rafał Kościuk, współwłaściciel franczyzy Fit Cake.

Polacy pracują 62,5 minuty, aby zarobić na Big Maca

Przez ostatnie 10 lat inflacja znacząco wpłynęła na koszt zakupów, także w branży fast food. Cena Big Maca w Polsce wzrosła o ponad 59%. W 2012 roku trzeba było pracować 36 minut, aby na niego zarobić, dziś - 62,5 minuty. Gdzie na świecie popularne burgery są najtańsze, a gdzie najdroższe?

Drastyczny wzrost cen pieczywa. Czy grozi nam 30 zł za bochenek chleba?

Wojna w Ukrainie, która jest jednym z kluczowych dostawców pszenicy na świecie, wywołała trudną sytuację na rynku zbóż - wysokie koszty i problem z dostępnością. Rekordowe wzrosty cen pszenicy na giełdzie w Paryżu zmuszają producentów do podnoszenia cen swoich produktów.

Jak znaleźć pracownika sezonowego? [PORADNIK]

Ponad 50 tysięcy ofert pracy sezonowej w gastronomii zanotowano od stycznia do maja 2022 roku - to wzrost o ponad 92% w porównaniu do analogicznego okresu 2021 roku. W sektorze hotelarskim w tym samym czasie nastąpił wzrost o 95%. "Bitwa o pracowników" zatem trwa. A jak ją wygrać? Podpowiadamy.

Jak Polacy odżywiają się podczas wakacji? Nie żałujemy sobie jedzenia!

Podczas urlopu pozwalamy sobie na więcej kulinarnych przyjemności i mniej przejmujemy się zdrowym odżywianiem - wynika z badania marki Cateromarket. 43% ankietowanych stosowało dietę odchudzającą przed sezonem letnim, ale prawie połowa wróciła z urlopu z poczuciem przybrania na wadze.

Salad Story otworzy 16 nowych restauracji. Ruszyła emisja crowdfundingowa spółki

Salad Story - polska sieć fast food ze zdrową żywnością - otworzyła dwie nowe restauracje. Do końca 2023 roku chce rozbudować sieć z 41 do 57 lokali. Wystartowała emisja crowdfundingowa spółki - cel to zgromadzenie 3,2 mln zł.

Inne kategorie

Podcasty

Roślinne zamienniki w menu restauracji [PODCAST]

Coraz większa grupa Polaków deklaruje chęć ograniczenia spożycia mięsa, nie tylko w kuchni domowej, ale także podczas wizyt w restauracjach i spożywania dań na wynos. Chcąc trafić w ich gusta, warto rozważyć zmiany w menu lokalu na bardziej roślinne.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej