x

ARC Rynek i Opinia: na czym będziemy oszczędzać w 2022 r.

Kategoria: Twój biznes - wiedza    04.01.2022

W 2022 roku będziemy oszczędzać przede wszystkim na odzieży, podróżach i wyjściach od restauracji - wynika z badań* ARC Rynek i Opinia.

Zdjęcie: Shutterstock.com
Zdjęcie: Shutterstock.com
60% ankietowanych Polaków oczekuje w 2022 r. utrzymania statusu finansowego lub jego poprawy. Na niektórych kategoriach produktowych, takich jak ubrania, obuwie, podróże czy elektronika nawet co czwarty planuje jednak oszczędzać - wynika z badań* ARC Rynek i Opinia zrealizowanych przy współpracy z fintechem Mokka. Pieniądze planujemy najczęściej wydawać zarówno online, jak i w sklepach tradycyjnych.

Polacy wchodzą w 2022 r. oceniając swoją sytuację bardzo dobrze (34%) i neutralnie (40%). W odróżnieniu do tej grupy źle lub bardzo źle swoją aktualną sytuację ocenia 24% badanych, a 2% nie ma zdania w tej kwestii. 60% z nas oczekuje w przyszłym roku utrzymania statusu finansowego lub jego poprawy, przy czym w tej drugiej kategorii znajduje się 25% badanych. Z kolei 31% przewiduje, że 2022 r. będzie dla nich gorszy. Dla 9% badanych przyszły rok to niewiadoma.

W kontekście tej oceny osobistej sytuacji finansowej respondenci odpowiedzieli również na pytania o poziom wydatków na poszczególne kategorie produktowe w skali miesiąca oraz jak wydatki te planują zmieniać w 2022 r. Badani zostali zapytani m.in. o odzież, kosmetyki, restauracje, kulturę (kino, teatr itp.) oraz leki, artykuły sportowe, a także usługi takie jak np. fryzjer.

Mniej na restauracje
Najwięcej wydajemy na ubrania - miesięcznie średnio 184 zł, na obuwie 149 zł, a na kosmetyki 95 zł, z kolei wyjścia do restauracji to wydatek rzędu 86 zł w skali miesiąca, wydatki na kulturę (kino, teatr itp.) pochłaniają średnio 49 zł, a leki 160 zł. Artykuły sportowe 65 zł, a usługi typu fryzjer – 73 zł. W skali roku statystyczny Polak wydaje na elektronikę ok. 716 zł, na meble 636 zł, a na podróże 1335 zł.

Na czym będziemy oszczędzać? Meble, elektronika, odzież, podróże, artykuły sportowe, wyjścia do restauracji i kultura – to kategorie wydatków, na które 25-30% ankietowanych chce wydawać w 2022 r. mniej. Co ciekawe, na kosmetyki chce wydawać mniej już tylko 16% badanych.

- W przypadku niektórych kategorii produktowych, nawet co czwarty konsument planuje ograniczać wydatki. Po stronie sprzedawców detalicznych rodzi to pytanie o sposoby utrzymania tych grup klientów. Takim sposobem może być wdrożenie zróżnicowanych form finansowania, w tym płatności odroczonych – mówi Marek Biernacki, szef fintechu Mokka w Polsce.

W porównaniu do innych kategorii istotną część naszych wydatków pochłaniają leki. 31% z nas wydaje na ten cel do 50 zł miesięcznie, 44% od 50-200 zł, 12% mieści się w przedziale 201-400 zł, a 5% więcej niż 400 zł miesięcznie. 8% deklaruje, że w ogóle nie kupuje leków.

Zaskakujące jest to, że artykuły sportowe mają marginalne znaczenie w wydatkach. Co drugi ankietowany w ogóle nie kupuje tego typu przedmiotów (50%), 25% przeznacza na ten cel do 50 zł miesięcznie, 19% od 51-200 zł a 2% 200 zł lub więcej.

Online, czy tradycyjnie
Kolejną wyraźną zakupową tendencją na 2022 r. jest wyraźne przenikanie się kanałów sprzedaży online i offline. Konsumenci z coraz większą swobodą poruszają się pomiędzy światem wirtualnym i rzeczywistym, poszukując korzyści wynikających z różnych typów sklepów. W przyszłym roku znakomita większość respondentów planuje korzystać zarówno z zakupów zarówno w formie stacjonarnej, jak i online (67%). Tylko 15% planuje zakupy wyłącznie stacjonarnie. Z kolei aż 10% deklaruje, że chce kupować praktycznie wyłącznie w sieci.  

- 2022 rok będzie stał pod znakiem wielokanałowości zakupów. Chodzi już nie tylko zapewnienie dostępu do produktów przez internet i stacjonarnie, ale o zaawansowane zarządzanie stanami magazynowymi i sprzedażą, tak by zapewnić klientom wybór kanału i dostępność wszystkich produktów. Trend ten obejmuje nie tylko sprawne rozwiązania logistyczne, ale również dostępne metody płatności, w tym płatności odroczone – komentuje Marek Biernacki.

Dotychczas najbardziej preferowanymi formami robienia zakupów są te w sklepie internetowym lub przez aplikację mobilną (30%) oraz w punkcie stacjonarnym (29%). 13% konsumentów sprawdzała dostępność i ceny online, żeby wiedzieć, gdzie kupić stacjonarnie dany produkt. Co ciekawe 7% dokonywało zakupu w sklepie internetowym, a odbierało stacjonarnie. 6% trudno wskazać, jaką formę zakupów preferuje.

Najczęściej będziemy korzystać z zakupów online w sklepach odzieżowych (22%), z elektroniką (19%) oraz z kosmetykami (13%), a także z artykułami spożywczymi (12%). 8% z nas kupi w ten sposób rzeczy do domu i ogrodu, a 8% asortyment dla dzieci. Platformy oferujące usługi turystyczne online wybierze jedynie 3% z nas, 15% badanych trudno wskazać preferowany typ sklepu.

*Badanie przeprowadzone metodą CAWI na próbie reprezentatywnej n=600, w grudniu 2021 przez ARC Rynek i Opinia.

 

Artykuł pochodzi z serwisu Handelextra.pl

Autor tekstu: Ilona Mrozowska

Zobacz także

Subway rozważa sprzedaż i podbija swoją cenę

Franczyzowa sieć barów szybkiej obsługi z kanapkami, sałatkami i wrapami szuka nowego właściciela. Pertraktacje są wciąż na wczesnym etapie, ale mówi się, że sieć warta jest ponad 10 mld dol. Cenę sieć podbija dzięki transformacji lokali.

Trzy hot dogi na sekundę. Największa sieć punktów gastronomicznych w Polsce? Żabka!

Sprzedaje średnio trzy hot dogi na sekundę. Rekordy sprzedaży notują też panini oraz kawa, od niedawna dostępna w kawonamencie. Plany Żabki są jeszcze szersze!

W 2023 roku pustki w restauracjach? Polacy mocno ograniczą wydatki na gastronomię [BADANIE]

Obserwacje i obawy lokali potwierdzają liczby. Z powodu trudnej sytuacji ekonomicznej oszczędności gospodarstw domowych najbardziej odbiją się na wydatkach na rozrywkę i jedzenie na mieście - wynika z badania firmy doradczej Bain & Company.

Trendy na globalnym rynku żywności i napojów 2023 - raport firmy Mintel

Firma Mintel ogłosiła cztery kluczowe trendy, które będą kształtować globalny rynek żywności, napojów i gastronomii w roku 2023 oraz w perspektywie pięciu i więcej lat. Raport zawiera analizę zmian w zachowaniach konsumentów i strategiczne rekomendacje, które pomogą podjąć decyzje biznesowe.

Upfield Professional zmienia nazwę na Violife Professional

Violife Professional to teraz nowa nazwa Upfield Professional. Zmiana jest związana ze zwiększeniem zaangażowania firmy Upfield w promowanie produktów roślinnych dla branży gastronomicznej.

Astronomiczne rachunki za gaz. Pizzeria w Gdańsku: opłaty nas dobijają, zamykamy lokal

Gdańska pizzeria New Port z końcem 2022 r. otrzymała rachunek za gaz w wysokości 72 tys. zł. Siedmiokrotnie więcej niż zwykle, a to tylko jeden z problemów finansowych tego lokalu. Pizzeria ogłosiła tymczasowe zamknięcie, bo na pomoc rządu małe, lokalne biznesy nie mogą liczyć.

Inne kategorie

Podcasty

Kryzys 2.0 i konsument, który przelicza: jak go zachęcić do marki? [PODCAST]

Czego potrzebuje teraz konsument? Czy zmieniać portfolio? Jak się z nim komunikować? Czy to jest moment na wprowadzanie nowości? Opowiada Jacek Sadowski, prezes Demo Effective Launching.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej