Veganuary to coroczne wyzwanie brytyjskiej organizacji pozarządowej o tej samej nazwie, które zachęca do spróbowania swoich sił na diecie roślinnej właśnie w styczniu. Zapewnia uczestnikom dawkę merytorycznej wiedzy o roślinnym żywieniu na dobry start, a także działa szerzej, wspierając marki, restauracje, biznesy we wprowadzaniu i promowaniu wegańskich produktów.
Statystyki pokazują, że zainteresowanie akcją rośnie w bardzo szybkim tempie – w 2021 r. osiągnięto rekordową liczbę zapisów, czyli ponad 580 tys. uczestników z ponad 209 krajach. Warto zwrócić uwagę, że każdego roku poza zadeklarowanymi uczestnikami około dziesięciu razy więcej osób próbuje diety roślinnej. Oznaczałoby to, że w 2021 r. ponad 5 mln osób spróbowało wegańskiego żywienia! Dodatkowo udział w Veganuary wzięło tysiące biznesów, wprowadzono na rynek ponad 570 nowych roślinnych produktów, dodano ponad 260 pozycji roślinnych do menu restauracji oraz zaobserwowano znaczny wzrost sprzedaży i zainteresowania konsumentów wege pozycjami.
To znane na całym świecie wyzwanie bardzo często nie kończy się w styczniu – dane pokazują, że 85% uczestników zamierza pozostać weganami lub ograniczyć produkty pochodzenia zwierzęcego w diecie o co najmniej 50%. Natomiast 93% uczestników, którzy nie zobowiązują się pozostać na diecie roślinnej, prawdopodobnie ponownie jej spróbuje. Specyfika tego momentu w roku wiąże się z wysokim poziomem motywacji uczestników do zmiany stylu życia na stałe, dlatego jest to idealny czas, aby dotrzeć i przyciągnąć do siebie jak największe grono nowych odbiorców.
VEGANUARY PO POLSKU, CZYLI ROŚLINNE WYZWANIE
Zainteresowanie dietą roślinną wśród Polaków stale rośnie. Każdego dnia wiele z nich zapisuje się do Roślinnego Wyzwania, czyli polskiego odpowiednika Veganuary. Jego uczestnicy przez 30 dni otrzymują newsletter, który wprowadza ich w świat wegańskiego odżywiania i pokazuje, że jest to łatwe, zdrowe, pyszne i tanie. Dostarczana pigułka wiedzy zawiera w sobie w jadłospis, liczne przepisy oraz niezbędne informacje i porady dietetyczne przygotowane we współpracy z wykwalifikowanymi dietetykami. Polska wersja Veganuary idzie o krok dalej, ponieważ oferuje specjalne edycje wyzwania, skupione na konkretnych grupach odbiorców – Sportową, Dla Zdrowia oraz Misję Oszczędzanie. Od momentu rozpoczęcia kampanii (2019 r.) zgromadziła prawie 30 tys. uczestników, którzy podejmują wyzwanie nie tylko w styczniu, ale przez cały rok.
ZAINTERESOWANIE
To fakt: w styczniu wzrost sprzedaży i zainteresowania produktami pochodzenia roślinnego jest zauważalny. W styczniu 2021 r. Pizza Hut donosiła o niemal podwojeniu liczby gości próbujących wegańskiej pizzy w Wielkiej Brytanii. Deliveroo (aplikacja z dowozem jedzenia) odnotowało wzrost zamówień z restauracji wegańskich o 146%, a pozycji roślinnych z niewegańskich restauracji o 114%. Dodatkowo liczba osób, które po raz pierwszy wybrały danie bez produktów odzwierzęcych, wzrosła o 163%. W historii knajpy Pret, wrap z bezmięsnymi klopsikami stał się pierwszym produktem, który zdobył status bestsellera już w pierwszym tygodniu od premiery. Marks & Spencer podczas Veganuary wprowadził roślinną kanapkę, która pobiła rekordy popularności, osiągając sprzedaż jednej sztuki na każde 30 sekund. To tylko kilka przykładów z zagranicy, które można mnożyć. W związku z tym nasuwa się pytanie: czy podobne sukcesy można osiągnąć w Polsce? Szukając odpowiedzi, warto przyjrzeć się wynikom badania zleconego przez Pyszne.pl z grudnia 2020 r. na grupie 800 respondentów. Dane podają, że 27% osób deklaruje, że częściej jadłoby roślinnie, gdyby dostępność tego rodzaju dań była większa, a 56% badanych od czasu do czasu je roślinnie. To najwyższy czas, aby wyjść naprzeciw potrzebom konsumentów.
JAK SIĘ ZAANGAŻOWAĆ?
√ Przygotuj się! Przeprowadź szkolenie dla swojego zespołu, skorzystaj z darmowych materiałów RoślinnieJemy czy Chefs for Change: webinarów Akademii RoślinnieJemy, Roślinnego Przewodnika Cukierniczego, Przewodnika dla restauracji, Poradników dla producentów, pizzerii, piekarni... i wielu innych!
√ Wprowadź roślinną wersję twojego najlepiej sprzedającego się produktu – dopracowana alternatywa sprawdzonej pozycji zachęci zarówno stałych klientów, jak i nowych.
√ Skomponuj pozycję, która będzie dostępna podczas Roślinnego Stycznia i z wyprzedzeniem zadbaj o odpowiednią promocję. To może być dobry moment, aby ocenić popularność takich produktów, mając na uwadze ich dostępność przez resztę roku.
√ Poinformuj odbiorców o swoim zaangażowaniu w akcję – komunikuj wsparcie Roślinnego Stycznia i zachęcaj do włączenia się razem z tobą w Roślinne Wyzwanie. Dodatkowo oznaczaj @roslinniejemy w social mediach, aby dotrzeć szerzej ze swoją ofertą. Spróbuj też oznaczyć oficjalny profil @veganuary – organizatorzy codziennie wybierają najlepsze relacje do podania dalej (pamiętaj o angielskim tłumaczeniu!).
√ Zachęć klientów specjalnymi zniżkami, kodami rabatowymi na roślinne pozycje, darmowym mlekiem roślinnym do kawy czy gratisowymi próbkami produktów.
√ Weź udział w wyzwaniu z całym personelem – to świetny sposób na budowanie więzi w zespole, wykazanie się odpowiedzialnością społeczną i przeprowadzenie akcji CSR-owej. Jeśli potrzebujesz wsparcia w tym działaniu, odezwij się do wyzwanie@roslinniejemy.org.
√ Roślinny Styczeń to akcja, która z roku na rok rozrasta się na coraz szerszą skalę i cieszy coraz większą popularnością. Ten czas ma ogromny potencjał, który może być dobrym momentem na wprowadzenie bądź rozszerzenie oferty produktów roślinnych. Wykorzystaj go, zainspiruj się pozostałymi treściami tego numeru magazynu i bądź częścią zmiany!
Autorka: Patrycja Grabowska
Artykuł ukazał się w „Food Service" 12/2021-1/2022 nr 211.