x

Michalina Szczepańska: Roślinne jest już jak giganci?

Kategoria: Lifestyle - blog    20.12.2021

Roślinny batonik na bazie tofu, który sprzedaje się prawie tak samo dobrze jak mleczne kanapki największych koncernów - to jedna z ciekawszych deklaracji, jakie padły podczas konferencji Plant Powered Perspecitves, a złożona była oficjalnie podczas panelu dyskusyjnego przez przedstawicielkę Żabki.

Michalina Szczepańska
Michalina Szczepańska
Chodzi o baton marki własnej sieci – Plant Hunter, którą to markę wciąż można chyba określać mianem debiutanta, obecna jest bowiem na rynku od końca kwietnia. Oczywiste jest, że jako markę własną sieć ją szczególnie promuje i dopieszcza. Niezależnie od tego, warto zastanowić się, w jakim stopniu przy okazji przyzwyczaja do wegańskich alternatyw konsumentów, którzy będą ich później poszukiwać na półkach innych sklepów, niekoniecznie już tylko w największych miastach. Bo o tym, że Warszawa jest „bardziej wegańska” od niejednej europejskiej stolicy, nie trzeba Państwa przekonywać – w końcu w rankingu liczby roślinnych restauracji wyprzedziliśmy swego czasu Berlin. 

Ale – jak na redaktor naczelną „Handlu” przystało – wracam do handlu. W tych tzw. dużych dyskontach, super- i hipermarketach wiadomo – roślinna część oferty jest intensywnie rozbudowywana. Ale co z mniejszymi placówkami, które odpowiadają za 45% sprzedaży produktów spożywczych w Polsce? Jest chyba nieźle. Z danych CMR, pozyskiwanych na podstawie analiz paragonów, wynika, że od stycznia do września 2021 r. na roślinne zamienniki nabiału polscy konsumenci wydali w sklepach małoformatowych 40,7 mln zł, a na alternatywy kiełbas, kabanosów itp. – 4,1 mln zł (co oznacza wzrost odpowiednio o 30,7 i 83,3%). I wiem, ta kwota może nie imponować. Ale z punktu widzenia producenta czy detalisty lepiej za kilka milionów złotych sprzedać, niż nie sprzedać. Przypominam też, że mówimy o małym formacie, a więc placówkach, w których – z natury rzeczy – nie ma zbyt dużo miejsca. Jednak widać w nich już całkiem mocno napoje roślinne – to one odpowiadają za 23 mln zł z wskazanej sprzedaży. Kolejne kategorie, czy też mikrokategorie, zaczynają raczkować – zamienniki jogurtów, deserów itd. Ba, to one potrafią do takiej mniejszej placówki ściągnąć klienta – przyjdzie szybko kupić napój do kawy, bo mu zabrakło, a przy okazji wrzuci do koszyka coś jeszcze. Jeśli jednak nie znajdzie na półce roślinnego produktu, pewnie będzie wiedział, że powinien udać się do dużego sklepu.

Felieton ukazał się w „Food Service" 11/2021 nr 210.

Autor tekstu: Michalina Szczepańska

Zobacz także

"Panierki" - to nie do końca recenzja

Rafał Targosz sprawił mi niedawno ogromną przyjemność, przesyłając egzemplarz swojej książki "Panierki". Oczekiwałem tej publikacji od jakiegoś czasu z ogromnym zainteresowaniem z kilku powodów.

Tomasz Źródłowski: Circle of UpUse

Wiecie, jak powstał ten felieton? Dla tej historii ważne jest, że najpierw ktoś opowiedział w redakcji, iż istnieje kooperatywa między barem The Trust a lokalem Hummus Amamamusi - właściciele obu miejsc dogadali się i stanowią przykład zjawisk up-use i up-cycle.

Michalina Szczepańska: Veganuary: dlaczego nie chwyta?

Kolejny rok przynosi kolejny rekord akcji Veganuary. W edycji z 2022 r. oficjalnie (tj. poprzez zapis na stronie organizatora) wzięło udział ponad 629 tys. osób w 228 krajach.

Michalina Szczepańska: Dokąd zmierzasz, branżo roślinna?

Roślinne portfolio chce mieć teraz prawie każdy producent, a wegańską/wegetariańską półkę - każdy detalista.

Tomasz Źródłowski: O sztuce tworzenia

Oglądaliście już serial "The Bear"? Bo mam dziwne wrażenie, że to "Chef’s Table" roku 2022. Nie chcę zabrzmieć tak, jakbym nie wiadomo ile pracował, ale ostatnio mało mam czasu na tego typu rozrywki. Tym bardziej więc doceniam te, na które poświęcam czas.

Adam Chrząstowski: Navigare necesse est

Podobno Pompejusz, wchodząc na pokład wyruszającego w rejs statku, wypowiedział słowa: "Navigare necesse est, vivere non est necesse" - "Żeglowanie jest koniecznością, życie nią nie jest".

Inne kategorie

Podcasty

Kryzys 2.0 i konsument, który przelicza: jak go zachęcić do marki? [PODCAST]

Czego potrzebuje teraz konsument? Czy zmieniać portfolio? Jak się z nim komunikować? Czy to jest moment na wprowadzanie nowości? Opowiada Jacek Sadowski, prezes Demo Effective Launching.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej