x

Michalina Szczepańska: Roślinne jest już jak giganci?

Kategoria: Lifestyle - blog    20.12.2021

Roślinny batonik na bazie tofu, który sprzedaje się prawie tak samo dobrze jak mleczne kanapki największych koncernów - to jedna z ciekawszych deklaracji, jakie padły podczas konferencji Plant Powered Perspecitves, a złożona była oficjalnie podczas panelu dyskusyjnego przez przedstawicielkę Żabki.

Michalina Szczepańska
Michalina Szczepańska
Chodzi o baton marki własnej sieci – Plant Hunter, którą to markę wciąż można chyba określać mianem debiutanta, obecna jest bowiem na rynku od końca kwietnia. Oczywiste jest, że jako markę własną sieć ją szczególnie promuje i dopieszcza. Niezależnie od tego, warto zastanowić się, w jakim stopniu przy okazji przyzwyczaja do wegańskich alternatyw konsumentów, którzy będą ich później poszukiwać na półkach innych sklepów, niekoniecznie już tylko w największych miastach. Bo o tym, że Warszawa jest „bardziej wegańska” od niejednej europejskiej stolicy, nie trzeba Państwa przekonywać – w końcu w rankingu liczby roślinnych restauracji wyprzedziliśmy swego czasu Berlin. 

Ale – jak na redaktor naczelną „Handlu” przystało – wracam do handlu. W tych tzw. dużych dyskontach, super- i hipermarketach wiadomo – roślinna część oferty jest intensywnie rozbudowywana. Ale co z mniejszymi placówkami, które odpowiadają za 45% sprzedaży produktów spożywczych w Polsce? Jest chyba nieźle. Z danych CMR, pozyskiwanych na podstawie analiz paragonów, wynika, że od stycznia do września 2021 r. na roślinne zamienniki nabiału polscy konsumenci wydali w sklepach małoformatowych 40,7 mln zł, a na alternatywy kiełbas, kabanosów itp. – 4,1 mln zł (co oznacza wzrost odpowiednio o 30,7 i 83,3%). I wiem, ta kwota może nie imponować. Ale z punktu widzenia producenta czy detalisty lepiej za kilka milionów złotych sprzedać, niż nie sprzedać. Przypominam też, że mówimy o małym formacie, a więc placówkach, w których – z natury rzeczy – nie ma zbyt dużo miejsca. Jednak widać w nich już całkiem mocno napoje roślinne – to one odpowiadają za 23 mln zł z wskazanej sprzedaży. Kolejne kategorie, czy też mikrokategorie, zaczynają raczkować – zamienniki jogurtów, deserów itd. Ba, to one potrafią do takiej mniejszej placówki ściągnąć klienta – przyjdzie szybko kupić napój do kawy, bo mu zabrakło, a przy okazji wrzuci do koszyka coś jeszcze. Jeśli jednak nie znajdzie na półce roślinnego produktu, pewnie będzie wiedział, że powinien udać się do dużego sklepu.

Felieton ukazał się w „Food Service" 11/2021 nr 210.

Autor tekstu: Michalina Szczepańska

Zobacz także

Karolina Kosno: Na zwykłym czy pistacjowym?

Coraz szersza grupa klientów wybiera mleka roślinne. Kawiarnie starają się dopasować do panującego trendu odchodzenia od mleka krowiego i prezentują swym gościom atrakcyjne oferty, by zadowolić jak największą liczbę osób. Czy koszt napojów roślinnych jest w polskich kawiarniach zadowalający?

Tomasz Źródłowski: Nie znam się na kawie

To będzie interesujący felieton traktujący o tym, że kawa to w ofercie gastronomicznej dziwny produkt spełniający wielorakie zadania.

Adam Chrząstowski: Bocuse'owy Budapeszt

Budapeszt po raz kolejny gościł europejską selekcję konkursu Bocuse d’Or, tym razem edycję 2022-23. Węgrzy świetnie wykorzystali organizację imprezy tej rangi w 2016 r. dla promocji rodzimej gastronomii i postanowili to powtórzyć. Udało im się bardzo dobrze.

Michalina Szczepańska: Sklepy i kawiarnie. Kooperacja czy konkurencja?

Czy istnieje możliwość, by sklepy i kawiarnie bez zakłóceń funkcjonowały razem na rynku kawiarnianym? Coraz większa ilość sklepów zapewnia nam przestrzeń na wypicie dobrej kawy, tym samym stając się konkurencją dla kawiarni.

Przedwojennych kawiarni czar - kawowy rynek 20-lecia międzywojennego

Wsiadamy do wehikułu czasu i przenosimy się w czasy 20-lecia międzywojennego, by sprawdzić, czy ówczesny rynek kawy i kawiarni w stolicy odbiegał znacznie od tego, który znamy obecnie. Kawową historię zbadał Bartosz Paluszkiewicz, barman i autor piszący o przedwojennej gastronomii.

Tomasz Źródłowski: Back to the future. Czyli krótko o tym, że zawsze będzie coś nie tak

Trudno w wojennych realiach tryskać optymizmem. Jest co najmniej kilka polskich powiedzeń, które doskonale nadają się do opisania otaczającej nas rzeczywistości.

Inne kategorie

Podcasty

Roślinne zamienniki w menu restauracji [PODCAST]

Coraz większa grupa Polaków deklaruje chęć ograniczenia spożycia mięsa, nie tylko w kuchni domowej, ale także podczas wizyt w restauracjach i spożywania dań na wynos. Chcąc trafić w ich gusta, warto rozważyć zmiany w menu lokalu na bardziej roślinne.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej