x

Michalina Szczepańska: Roślinne jest już jak giganci?

Kategoria: Lifestyle - blog    20.12.2021

Roślinny batonik na bazie tofu, który sprzedaje się prawie tak samo dobrze jak mleczne kanapki największych koncernów - to jedna z ciekawszych deklaracji, jakie padły podczas konferencji Plant Powered Perspecitves, a złożona była oficjalnie podczas panelu dyskusyjnego przez przedstawicielkę Żabki.

Michalina Szczepańska
Michalina Szczepańska
Chodzi o baton marki własnej sieci – Plant Hunter, którą to markę wciąż można chyba określać mianem debiutanta, obecna jest bowiem na rynku od końca kwietnia. Oczywiste jest, że jako markę własną sieć ją szczególnie promuje i dopieszcza. Niezależnie od tego, warto zastanowić się, w jakim stopniu przy okazji przyzwyczaja do wegańskich alternatyw konsumentów, którzy będą ich później poszukiwać na półkach innych sklepów, niekoniecznie już tylko w największych miastach. Bo o tym, że Warszawa jest „bardziej wegańska” od niejednej europejskiej stolicy, nie trzeba Państwa przekonywać – w końcu w rankingu liczby roślinnych restauracji wyprzedziliśmy swego czasu Berlin. 

Ale – jak na redaktor naczelną „Handlu” przystało – wracam do handlu. W tych tzw. dużych dyskontach, super- i hipermarketach wiadomo – roślinna część oferty jest intensywnie rozbudowywana. Ale co z mniejszymi placówkami, które odpowiadają za 45% sprzedaży produktów spożywczych w Polsce? Jest chyba nieźle. Z danych CMR, pozyskiwanych na podstawie analiz paragonów, wynika, że od stycznia do września 2021 r. na roślinne zamienniki nabiału polscy konsumenci wydali w sklepach małoformatowych 40,7 mln zł, a na alternatywy kiełbas, kabanosów itp. – 4,1 mln zł (co oznacza wzrost odpowiednio o 30,7 i 83,3%). I wiem, ta kwota może nie imponować. Ale z punktu widzenia producenta czy detalisty lepiej za kilka milionów złotych sprzedać, niż nie sprzedać. Przypominam też, że mówimy o małym formacie, a więc placówkach, w których – z natury rzeczy – nie ma zbyt dużo miejsca. Jednak widać w nich już całkiem mocno napoje roślinne – to one odpowiadają za 23 mln zł z wskazanej sprzedaży. Kolejne kategorie, czy też mikrokategorie, zaczynają raczkować – zamienniki jogurtów, deserów itd. Ba, to one potrafią do takiej mniejszej placówki ściągnąć klienta – przyjdzie szybko kupić napój do kawy, bo mu zabrakło, a przy okazji wrzuci do koszyka coś jeszcze. Jeśli jednak nie znajdzie na półce roślinnego produktu, pewnie będzie wiedział, że powinien udać się do dużego sklepu.

Felieton ukazał się w „Food Service" 11/2021 nr 210.

Autor tekstu: Michalina Szczepańska

Zobacz także

Tomasz Źródłowski: Quo vadis, gastronomio?

Sytuacja jest daleka od idealnej. Gdy już pozwolili nam się pootwierać, to chwilę zajęło, zanim bary i restauracje znowu wypełniły się gośćmi. A teraz przeżywamy drugą falę pandemii. Dokąd zmierzamy? To pytanie wydaje się całkiem zasadne.


Tomasz Źródłowski: powinniśmy mieć bar...

Dużo mówi się o tym, jak wygląda ścieżka zawodowa barmana. O tym, że prędzej czy później plecy zaczynają boleć, brak snu psuje humor, a młodzież gromi w konkursach.

Tomasz Źródłowski: Czy jesteśmy niewolnikami tradycji?

O tym, czym jest tradycja i czy warto kierować się nią w gastronomii, pisze Tomasz Źródłowski, twórca kolektywu Creative Gastronomy.

Adam Chrząstowski: rzeź

No i stało się. Miłościwie nam panujący ogłosili, że od 18 maja - ciągle ze sporymi ograniczeniami - będzie można otworzyć restauracje. W poprzedzający tę datę weekend miałem wrażenie, że przyszło mi przeżywać zakończenie wojny.

Tomasz Źródłowski: Dlaczego nikt nie dzwoni?

Pytanie w tytule nie wymaga okolicznika czasu - "jesteśmy po lockdownie". CV rozsyła się bowiem w różnych okolicznościach. Turnover personelu w gastronomii to pojęcie znane i bardzo szerokie. Zastanawialiście się czasami, dlaczego połowa właścicieli miejsc, do których aplikujecie, nie dzwoni do was?

Jarosław Dumanowski: Znowu dynia

O dyni i staropolskich pomysłach na nią już kiedyś pisałem, z natury rzeczy jednak ten i podobne tematy powracają co roku. Przygotowując się na sezon dyniowy, możemy więc po raz kolejny sięgnąć po garść historycznych inspiracji.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna strategia wyceny napojów

Odpowiednia wycena napojów to jedna z najważniejszych decyzji komercyjnych w sektorze HoReCa. Jeśli poziom cen jest właściwy, sprzedaż, a nią także zyski ze sprzedaży napojów wzrosną. W przypadku gdy ceny są zbyt niskie, tracimy zysk. Jeżeli natomiast ceny są zbyt wysokie, ryzykujemy utratę klienta.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej