x

Zaplanuj karnawał zawczasu!

Kategoria: Twój biznes - wiedza    16.12.2021

Styczeń i luty to nie najlepszy okres sprzedażowy dla gastronomii. Dobrze już teraz zaplanować działania, które pomogą przejść przez te miesiące. Karnawał aż się prosi o rozbudowaną ofertę w restauracji. Aby odniosła sukces, trzeba z głową zaprojektować również jej promocję.

Fot. Shutterstock.com
Fot. Shutterstock.com
W grudniowym szale większość strategii naszych klientów kończy się na planowaniu imprezy sylwestrowej. To szalenie ważna noc, jednak niejedyna, którą można dobrze wykorzystać. Tegoroczny kalendarz jest wyjątkowo łaskawy – Nowy Rok powitamy w nocy z piątku na sobotę. Szampańskie wyjścia przeciągną się więc jeszcze na cały weekend. Szczególnie że rok temu z powodu lockdownu spędzaliśmy ten czas w domach. 

NOWY ROK I INNE OKAZJE
Potrzeba, na którą najpierw możemy odpowiedzieć, to noworoczny kac. 1 stycznia od rana wszystkie aplikacje dowozowe są przeciążone, czas oczekiwania na zwykłą pizzę potrafi przeciągnąć się do kilku godzin, a do lokali serwujących comfort food trudno się dostać.

Jest jeden bardzo efektywny sposób, aby w tym dniu ułatwić sobie pracę, zwiększyć zarobki i zarazem zadowolenie gości. Wystarczy na ten dzień (lub cały weekend) przygotować skrócone menu dla swojej restauracji. Przemyślane pod kątem prędkości wydawki oraz potrzeb osób, które noc wcześniej spędziły z drinkiem w ręku. Dania, które wychodzą szybko z kuchni, pozwalają na większą rotację stolików. Mniej pozycji w karcie to szybsze zbieranie zamówień i minimalne zamieszanie podczas pracy kelnerów. 

Jeśli noworoczną kartę uda nam się dodatkowo fantazyjnie nazwać, mamy w ręku gotowy pomysł na interesującą komunikację. A to wszystko ku uciesze gości, którzy w ten dzień najchętniej wybiorą proste jedzenie. Ale nie tylko jedzenie! Skrócona karta może dotyczyć także napojów i koktajli. Jeśli mogłybyśmy coś jeszcze podpowiedzieć – w tym dniu najlepiej zwiększyć ich objętość. 

Inne daty, którymi warto zająć się w karnawale, to walentynki, tłusty czwartek i ostatki – często organizowane w sobotę i we wtorek przed Środą Popielcową. Oprócz tych oczywistych dni należy zadbać o przygotowanie ciekawej oferty na cały bankietowy okres. Najlepiej mieć rozpisane propozycje pod imprezy grupowe, prywatne rezerwacje oraz catering. 

KOMUNIKACJA W SOCIAL MEDIACH
Jeśli uda się o tym wszystkim pomyśleć zawczasu, do rozwiązania pozostanie jeszcze jeden problem. Chaos komunikacyjny związany z szalonym okresem świąteczno-karnawałowym jest trudny do ogarnięcia nawet dla osób związanych z restauracją, a co dopiero dla gości. Podpowiemy wam, jak się do tego zabrać.

Pamiętajcie, że pierwszą rzeczą, którą widzą osoby odwiedzające konto na Facebooku waszego biznesu, jest zdjęcie w tle. Zaraz po bożonarodzeniowej przerwie radzimy zmienić je na takie, które zawiera najważniejsze informacje o tym, co chcemy sprzedawać w karnawale. Można na nim umieścić daty biletowanych wydarzeń lub/oraz krótką notkę o możliwości zarezerwowania imprezy grupowej czy zamówienia cateringu.

Aby to działanie miało sens, informacje muszą być krótkie i konkretne. Zdjęcie powinno być czytelne zarówno na komputerach, jak i w smartfonach. Zamówcie piękną grafikę już teraz, aby 27 grudnia trzy kliknięcia dzieliły was od jej publikacji.

Jeśli w ofercie znajdą się kolacje degustacyjne czy zorganizowane imprezy, dobrą praktyką jest stworzenie dla nich „wydarzeń” na FB. Warto nadmienić, że nie chodzi o to, aby jak najwięcej osób kliknęło w klawisz „wezmę udział” w utworzonym evencie, lecz o widoczność. Wydarzenia Facebooka wyświetlają się bowiem w specjalnym kalendarzu, z którego korzysta wielu użytkowników. Dodatkowo format ich wyświetlania jest nieco inny niż postów, dzięki czemu lepiej przyciągają uwagę na „tablicy”. Dodatkowym atutem jest specjalna zakładka wydarzeń, którą wasz profil także posiada. Wystarczy w nią kliknąć, aby zobaczyć wszystkie przejrzyście wylistowane eventy, ich daty oraz nazwy. Użytkownicy, szukając jednego z nich, od razu zobaczą wszystkie, które stworzyliśmy. 

Pisałyśmy już o tym nieraz, ale warto to przypomnieć – każda okazja wymaga dobrych zdjęć. Wyciągnijcie z szafy wszystkie cekiny, kupcie konfetti i świecące rekwizyty. Zapalcie światełka choinkowe i zimne ognie. Zapozujcie z kieliszkiem bąbli w ręku.

Jemy oczami, dlatego warto zrobić nie tylko zdjęcia pokazujące „lifestyle”. W karnawałowym anturażu sfotografujcie także swoją ofertę na wynos. Atrakcyjne zdjęcia przekąsek i przystawek do alkoholu mogą służyć wam przez lata do komunikacji i budowania atrakcyjnych ofert. 

ŚCIĄGA NA KARNAWAŁ 
Czas jest szalony, dlatego mamy dla was krótką check-listę na karnawał: 

  1. Stwórz oferty dla imprez grupowych zamkniętych, rezerwacji grupowych oraz cateringu zamawianego z odbiorem własnym lub dostawą (według możliwości). 
  2. Zaplanuj akcje, imprezy i kolacje biletowane na najważniejsze dni karnawału: sylwester, walentynki, tłusty czwartek i ostatki. 
  3. Utwórz wydarzenia na Facebooku dla wszystkich zorganizowanych eventów. 
  4. Stwórz Instastories z informacjami dotyczącymi karnawału i podepnij je na stałe w profilu! 
  5. Zamów zdjęcie w tle zawierające informacje o karnawałowym harmonogramie i ofertach, umieść je na profilu zaraz po świętach Bożego Narodzenia. 
  6. Nie zapomnij o bieżącej komunikacji – dodawaj posty i relacje na Instagrama, Facebooka oraz Google przynajmniej dwa razy w tygodniu. 
  7. Ustaw reklamy płatne na najważniejsze posty. 

Autorki: Katarzyna Płachecka, Karolina Milczanowska

Artykuł ukazał się w „Food Service" 11/2021 nr 210.

Autor tekstu: Redakcja Foodservice

Zobacz także

Niezbędnik cukiernika

Jeśli zaczynasz swoją przygodę z cukiernictwem, musisz poznać i opanować kilka podstawowych, klasycznych przepisów, które wykorzystywane są jako elementy deserów lub półprodukty przy dalszej pracy.

ROZWIJANIE TRADYCJI

Barszcz z uszkami, śledź w śmietanie czy karp w galarecie - szefowie kuchni coraz częściej kreatywnie podchodzą do tych klasycznych świątecznych dań. Urozmaicone menu może być ciekawym elementem nie tylko ofert na wigilie firmowe, ale także w stałej zimowej karcie restauracji.

Wyróżnij się albo zgiń!

Kultura jedzenia "na mieście" mocno się w Polsce rozwija. Coraz częściej celem naszych wizyt w restauracji jest coś więcej niż jedzenie: przyjemność, relaks, rozrywka czy realizacja aspiracji. Czego szukają twoi goście i co możesz im zaproponować? Dziś sprawdzimy, czy twoje miejsce ma już "to coś".

Milion użytkowników aplikacji Glovo w Polsce

Hiszpańska aplikacja Glovo zagościła w smartfonach Polaków na dobre. Mobilna apka obsługująca m.in. dostawy jedzenia z restauracji osiągnęła w naszym kraju milion pobrań ze sklepów App Store i Google Play.

Drób, filozofia zero waste i gastronomiczne trendy na Mikserze Kulinarnym

Ostatni w 2018 roku Mikser Kulinarny przyciągnął ponad 200 młodych adeptów sztuki kulinarnej z całej Polski. Tematem przewodnim spotkania był drób, filozofia zero waste oraz nadchodzące w 2019 roku trendy kulinarne.

W Green Caffè Nero nic się nie zmarnuje. Sieć dołącza do Too Good To Go

Niesprzedane w danym dniu świeże produkty z kawiarni Green Caffè Nero można kupić w aplikacji Too Good To Go w formie paczek - niespodzianek. Przygotowane na miejscu bagietki, kanapki, ciasta i ciasteczka, a także quiche i sałatki trafią do użytkowników apki.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak budować kartę napojów w restauracji typu fine dining?

Fine dining, jak sama nazwa wskazuje, polega na dostarczeniu gościom restauracji doświadczenia gastronomicznego na bardzo wysokim poziomie.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej