NOWY ROK I INNE OKAZJE
Potrzeba, na którą najpierw możemy odpowiedzieć, to noworoczny kac. 1 stycznia od rana wszystkie aplikacje dowozowe są przeciążone, czas oczekiwania na zwykłą pizzę potrafi przeciągnąć się do kilku godzin, a do lokali serwujących comfort food trudno się dostać.
Jest jeden bardzo efektywny sposób, aby w tym dniu ułatwić sobie pracę, zwiększyć zarobki i zarazem zadowolenie gości. Wystarczy na ten dzień (lub cały weekend) przygotować skrócone menu dla swojej restauracji. Przemyślane pod kątem prędkości wydawki oraz potrzeb osób, które noc wcześniej spędziły z drinkiem w ręku. Dania, które wychodzą szybko z kuchni, pozwalają na większą rotację stolików. Mniej pozycji w karcie to szybsze zbieranie zamówień i minimalne zamieszanie podczas pracy kelnerów.
Jeśli noworoczną kartę uda nam się dodatkowo fantazyjnie nazwać, mamy w ręku gotowy pomysł na interesującą komunikację. A to wszystko ku uciesze gości, którzy w ten dzień najchętniej wybiorą proste jedzenie. Ale nie tylko jedzenie! Skrócona karta może dotyczyć także napojów i koktajli. Jeśli mogłybyśmy coś jeszcze podpowiedzieć – w tym dniu najlepiej zwiększyć ich objętość.
Inne daty, którymi warto zająć się w karnawale, to walentynki, tłusty czwartek i ostatki – często organizowane w sobotę i we wtorek przed Środą Popielcową. Oprócz tych oczywistych dni należy zadbać o przygotowanie ciekawej oferty na cały bankietowy okres. Najlepiej mieć rozpisane propozycje pod imprezy grupowe, prywatne rezerwacje oraz catering.
KOMUNIKACJA W SOCIAL MEDIACH
Jeśli uda się o tym wszystkim pomyśleć zawczasu, do rozwiązania pozostanie jeszcze jeden problem. Chaos komunikacyjny związany z szalonym okresem świąteczno-karnawałowym jest trudny do ogarnięcia nawet dla osób związanych z restauracją, a co dopiero dla gości. Podpowiemy wam, jak się do tego zabrać.
Pamiętajcie, że pierwszą rzeczą, którą widzą osoby odwiedzające konto na Facebooku waszego biznesu, jest zdjęcie w tle. Zaraz po bożonarodzeniowej przerwie radzimy zmienić je na takie, które zawiera najważniejsze informacje o tym, co chcemy sprzedawać w karnawale. Można na nim umieścić daty biletowanych wydarzeń lub/oraz krótką notkę o możliwości zarezerwowania imprezy grupowej czy zamówienia cateringu.
Aby to działanie miało sens, informacje muszą być krótkie i konkretne. Zdjęcie powinno być czytelne zarówno na komputerach, jak i w smartfonach. Zamówcie piękną grafikę już teraz, aby 27 grudnia trzy kliknięcia dzieliły was od jej publikacji.
Jeśli w ofercie znajdą się kolacje degustacyjne czy zorganizowane imprezy, dobrą praktyką jest stworzenie dla nich „wydarzeń” na FB. Warto nadmienić, że nie chodzi o to, aby jak najwięcej osób kliknęło w klawisz „wezmę udział” w utworzonym evencie, lecz o widoczność. Wydarzenia Facebooka wyświetlają się bowiem w specjalnym kalendarzu, z którego korzysta wielu użytkowników. Dodatkowo format ich wyświetlania jest nieco inny niż postów, dzięki czemu lepiej przyciągają uwagę na „tablicy”. Dodatkowym atutem jest specjalna zakładka wydarzeń, którą wasz profil także posiada. Wystarczy w nią kliknąć, aby zobaczyć wszystkie przejrzyście wylistowane eventy, ich daty oraz nazwy. Użytkownicy, szukając jednego z nich, od razu zobaczą wszystkie, które stworzyliśmy.
Pisałyśmy już o tym nieraz, ale warto to przypomnieć – każda okazja wymaga dobrych zdjęć. Wyciągnijcie z szafy wszystkie cekiny, kupcie konfetti i świecące rekwizyty. Zapalcie światełka choinkowe i zimne ognie. Zapozujcie z kieliszkiem bąbli w ręku.
Jemy oczami, dlatego warto zrobić nie tylko zdjęcia pokazujące „lifestyle”. W karnawałowym anturażu sfotografujcie także swoją ofertę na wynos. Atrakcyjne zdjęcia przekąsek i przystawek do alkoholu mogą służyć wam przez lata do komunikacji i budowania atrakcyjnych ofert.
ŚCIĄGA NA KARNAWAŁ
Czas jest szalony, dlatego mamy dla was krótką check-listę na karnawał:
- Stwórz oferty dla imprez grupowych zamkniętych, rezerwacji grupowych oraz cateringu zamawianego z odbiorem własnym lub dostawą (według możliwości).
- Zaplanuj akcje, imprezy i kolacje biletowane na najważniejsze dni karnawału: sylwester, walentynki, tłusty czwartek i ostatki.
- Utwórz wydarzenia na Facebooku dla wszystkich zorganizowanych eventów.
- Stwórz Instastories z informacjami dotyczącymi karnawału i podepnij je na stałe w profilu!
- Zamów zdjęcie w tle zawierające informacje o karnawałowym harmonogramie i ofertach, umieść je na profilu zaraz po świętach Bożego Narodzenia.
- Nie zapomnij o bieżącej komunikacji – dodawaj posty i relacje na Instagrama, Facebooka oraz Google przynajmniej dwa razy w tygodniu.
- Ustaw reklamy płatne na najważniejsze posty.
Autorki: Katarzyna Płachecka, Karolina Milczanowska
Artykuł ukazał się w „Food Service" 11/2021 nr 210.