x

Zaplanuj karnawał zawczasu!

Kategoria: Twój biznes - wiedza    16.12.2021

Styczeń i luty to nie najlepszy okres sprzedażowy dla gastronomii. Dobrze już teraz zaplanować działania, które pomogą przejść przez te miesiące. Karnawał aż się prosi o rozbudowaną ofertę w restauracji. Aby odniosła sukces, trzeba z głową zaprojektować również jej promocję.

Fot. Shutterstock.com
Fot. Shutterstock.com
W grudniowym szale większość strategii naszych klientów kończy się na planowaniu imprezy sylwestrowej. To szalenie ważna noc, jednak niejedyna, którą można dobrze wykorzystać. Tegoroczny kalendarz jest wyjątkowo łaskawy – Nowy Rok powitamy w nocy z piątku na sobotę. Szampańskie wyjścia przeciągną się więc jeszcze na cały weekend. Szczególnie że rok temu z powodu lockdownu spędzaliśmy ten czas w domach. 

NOWY ROK I INNE OKAZJE
Potrzeba, na którą najpierw możemy odpowiedzieć, to noworoczny kac. 1 stycznia od rana wszystkie aplikacje dowozowe są przeciążone, czas oczekiwania na zwykłą pizzę potrafi przeciągnąć się do kilku godzin, a do lokali serwujących comfort food trudno się dostać.

Jest jeden bardzo efektywny sposób, aby w tym dniu ułatwić sobie pracę, zwiększyć zarobki i zarazem zadowolenie gości. Wystarczy na ten dzień (lub cały weekend) przygotować skrócone menu dla swojej restauracji. Przemyślane pod kątem prędkości wydawki oraz potrzeb osób, które noc wcześniej spędziły z drinkiem w ręku. Dania, które wychodzą szybko z kuchni, pozwalają na większą rotację stolików. Mniej pozycji w karcie to szybsze zbieranie zamówień i minimalne zamieszanie podczas pracy kelnerów. 

Jeśli noworoczną kartę uda nam się dodatkowo fantazyjnie nazwać, mamy w ręku gotowy pomysł na interesującą komunikację. A to wszystko ku uciesze gości, którzy w ten dzień najchętniej wybiorą proste jedzenie. Ale nie tylko jedzenie! Skrócona karta może dotyczyć także napojów i koktajli. Jeśli mogłybyśmy coś jeszcze podpowiedzieć – w tym dniu najlepiej zwiększyć ich objętość. 

Inne daty, którymi warto zająć się w karnawale, to walentynki, tłusty czwartek i ostatki – często organizowane w sobotę i we wtorek przed Środą Popielcową. Oprócz tych oczywistych dni należy zadbać o przygotowanie ciekawej oferty na cały bankietowy okres. Najlepiej mieć rozpisane propozycje pod imprezy grupowe, prywatne rezerwacje oraz catering. 

KOMUNIKACJA W SOCIAL MEDIACH
Jeśli uda się o tym wszystkim pomyśleć zawczasu, do rozwiązania pozostanie jeszcze jeden problem. Chaos komunikacyjny związany z szalonym okresem świąteczno-karnawałowym jest trudny do ogarnięcia nawet dla osób związanych z restauracją, a co dopiero dla gości. Podpowiemy wam, jak się do tego zabrać.

Pamiętajcie, że pierwszą rzeczą, którą widzą osoby odwiedzające konto na Facebooku waszego biznesu, jest zdjęcie w tle. Zaraz po bożonarodzeniowej przerwie radzimy zmienić je na takie, które zawiera najważniejsze informacje o tym, co chcemy sprzedawać w karnawale. Można na nim umieścić daty biletowanych wydarzeń lub/oraz krótką notkę o możliwości zarezerwowania imprezy grupowej czy zamówienia cateringu.

Aby to działanie miało sens, informacje muszą być krótkie i konkretne. Zdjęcie powinno być czytelne zarówno na komputerach, jak i w smartfonach. Zamówcie piękną grafikę już teraz, aby 27 grudnia trzy kliknięcia dzieliły was od jej publikacji.

Jeśli w ofercie znajdą się kolacje degustacyjne czy zorganizowane imprezy, dobrą praktyką jest stworzenie dla nich „wydarzeń” na FB. Warto nadmienić, że nie chodzi o to, aby jak najwięcej osób kliknęło w klawisz „wezmę udział” w utworzonym evencie, lecz o widoczność. Wydarzenia Facebooka wyświetlają się bowiem w specjalnym kalendarzu, z którego korzysta wielu użytkowników. Dodatkowo format ich wyświetlania jest nieco inny niż postów, dzięki czemu lepiej przyciągają uwagę na „tablicy”. Dodatkowym atutem jest specjalna zakładka wydarzeń, którą wasz profil także posiada. Wystarczy w nią kliknąć, aby zobaczyć wszystkie przejrzyście wylistowane eventy, ich daty oraz nazwy. Użytkownicy, szukając jednego z nich, od razu zobaczą wszystkie, które stworzyliśmy. 

Pisałyśmy już o tym nieraz, ale warto to przypomnieć – każda okazja wymaga dobrych zdjęć. Wyciągnijcie z szafy wszystkie cekiny, kupcie konfetti i świecące rekwizyty. Zapalcie światełka choinkowe i zimne ognie. Zapozujcie z kieliszkiem bąbli w ręku.

Jemy oczami, dlatego warto zrobić nie tylko zdjęcia pokazujące „lifestyle”. W karnawałowym anturażu sfotografujcie także swoją ofertę na wynos. Atrakcyjne zdjęcia przekąsek i przystawek do alkoholu mogą służyć wam przez lata do komunikacji i budowania atrakcyjnych ofert. 

ŚCIĄGA NA KARNAWAŁ 
Czas jest szalony, dlatego mamy dla was krótką check-listę na karnawał: 

  1. Stwórz oferty dla imprez grupowych zamkniętych, rezerwacji grupowych oraz cateringu zamawianego z odbiorem własnym lub dostawą (według możliwości). 
  2. Zaplanuj akcje, imprezy i kolacje biletowane na najważniejsze dni karnawału: sylwester, walentynki, tłusty czwartek i ostatki. 
  3. Utwórz wydarzenia na Facebooku dla wszystkich zorganizowanych eventów. 
  4. Stwórz Instastories z informacjami dotyczącymi karnawału i podepnij je na stałe w profilu! 
  5. Zamów zdjęcie w tle zawierające informacje o karnawałowym harmonogramie i ofertach, umieść je na profilu zaraz po świętach Bożego Narodzenia. 
  6. Nie zapomnij o bieżącej komunikacji – dodawaj posty i relacje na Instagrama, Facebooka oraz Google przynajmniej dwa razy w tygodniu. 
  7. Ustaw reklamy płatne na najważniejsze posty. 

Autorki: Katarzyna Płachecka, Karolina Milczanowska

Artykuł ukazał się w „Food Service" 11/2021 nr 210.

Autor tekstu: Redakcja Foodservice

Zobacz także

Hard Beans z Fetco będą produkować i dystrybuować urządzenia do kawy typu cold brew

Polska palarnia kawy Hard Beans rozpoczęła współpracę z Fetco, czołowym amerykańskim producentem urządzeń do parzenia kawy i herbaty. Wspólnie będą produkować i dystrybuować urządzenie Baby Hard Tank wytwarzające kawę typu cold brew w rekordowym tempie.

Żabka konkurencją dla McDonald’s? Takie ma plany

Żabka - czołowa sieć sklepów convenience - nie bez przyczyny wraca w wybranych placówkach do serwowania pizz i zapiekanek. To pomysł na mniejsze miejscowości, do których nie wchodzą najwięksi gracze fast-food, takie jak McDonald’s.

Oto pięć trendów polskiej i światowej gastronomii. Raport Pyszne.pl

Co królowało na talerzach Polaków w 2022 roku? Które kuchnie świata cieszą się największą popularnością? Czy zaczęliśmy oszczędzać na jedzeniu i przekonujemy się do weganizmu? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znajdziemy w najnowszej edycji raportu Food Trendów Pyszne.pl.

Ukraińscy pracownicy na rynku HoReCa: ambitni, wykształceni, tymczasowi?

Często mają wyższe wykształcenie, znają języki obce, nie boją się pracy poniżej własnych kompetencji. Chętnie wybierają zatrudnienie w gastronomii lub hotelarstwie. Większość Ukraińców deklaruje jednak, że zaraz po wojnie wróci do swojej ojczyzny.

Restauratorze! Nie marnuj jedzenia, zarabiaj! Chcesz wiedzieć jak? [PORADNIK]

Straty produktów są nieodłączną częścią każdego biznesu gastronomicznego. Nie oznacza to jednak, że restaurator nie ma kontroli nad ilością marnowanej żywności. Wprost przeciwnie, jak podpowiadają doświadczeni szefowie kuchni, sposobów radzenia sobie z tym problemem jest bardzo dużo.

Polacy jedzą oczami. Wygląd jedzenia w czołówce czynników decydujących o wyborze konsumenta [RAPORT]

Jedzenie jest przyjemnością, reguluje nastrój i zaspokaja potrzeby psychospołeczne, a blisko co czwarty z nas poszukuje przyjemności płynącej z wyglądu posiłku. To wnioski z badania "Komunikacja wizualna w branży spożywczej i HoReCa a decyzje zakupowe Polaków".

Inne kategorie

Podcasty

Kryzys 2.0 i konsument, który przelicza: jak go zachęcić do marki? [PODCAST]

Czego potrzebuje teraz konsument? Czy zmieniać portfolio? Jak się z nim komunikować? Czy to jest moment na wprowadzanie nowości? Opowiada Jacek Sadowski, prezes Demo Effective Launching.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej