x

Święta w domu czy w restauracji? [BADANIE]

Kategoria: Twój biznes - wiedza    14.12.2021

Badani z całego świata przyznają, że specjalne okazje wolą świętować w domu (57%) niż w restauracji (43%). Podobnie ze spędzaniem czasu z bliskimi - wolimy wspólny posiłek we własnych czterech kątach (55%) niż wypad do lokalu (45%) - wynika z międzynarodowego badania grupy IRiS.

Polacy najchętniej świętują w domu. Zdjęcie: Shutterstock.com
Polacy najchętniej świętują w domu. Zdjęcie: Shutterstock.com
Polską część badania zrealizowała agencja ARC Rynek i Opinia. Rodacy, podobnie jak mieszkańcy Boliwii, Chile, Peru, Nigerii, Indonezji, Szwajcarii, Indii i Kolumbii są w grupie narodów, które najczęściej deklarują chęć zapraszania znajomych i rodziny do domu w celu wspólnego świętowania. Z kolei najbardziej chętni na wyjście do restauracji są Hiszpanie, Japończycy i mieszkańcy Korei Południowej.

Jeśli chodzi o sposób spędzania wolnego czasu z rodziną, badani częściej wykazywali chęć spędzenia go przy

Materiały prasowe
Materiały prasowe
wspólnym posiłku w domu (55%) niż np. podczas wspólnego wypadu (45%). W tym przypadku Polacy wpisują się dokładnie w średnią. Warto podkreślić, że zwolenników wspólnego wyjścia jest więcej wśród mieszkańców krajów europejskich, np. Hiszpanii, Rumunii, Grecji, Włoch, Szwajcarii czy Austrii, z kolei zwolenników wspólnego posiłku najwięcej jest wśród mieszkańców krajów spoza Europy.

W domu też najchętniej oglądamy wydarzenia sportowe – średnio 56% badanych składa taką deklarację. Tylko 11% respondentów preferuje wyjście w tym celu do baru, a 12% – oglądanie wydarzeń sportowych na żywo. Właśnie w tej grupie są Polacy – razem ze Szwajcarami, Chińczykami i mieszkańcami Korei Południowej. Wyjście do baru w celu oglądania tam wydarzeń sportowych jest najbardziej popularne w Hiszpanii, Rumunii.

– Polacy są w procesie transformacji zachowań związanych ze spędzaniem wolnego czasu czy świętowaniem uroczystości z modelu tradycyjnego, który funkcjonował przez wiele lat na model południowo-europejski. Pierwszy z nich to gotowanie i świętowanie w domu, drugi – korzystanie z restauracji, wspólnych wyjść. Pierwszy na pewno jest tańszy, ale też bardziej pracochłonny, drugi droższy i wygodniejszy. Chociaż lubimy spędzać czas w domu, coraz częściej wybieramy wygodę. Oczywiście zależy to od miejsca zamieszkania: wyjście do restauracji jest bardziej popularne w dużych miastach, gdzie oferta w tym zakresie jest większa, zarobki zazwyczaj wyższe i tempo życia szybsze. Warto również podkreślić, że na obecny sposób spędzania czasu ma też niebagatelny wpływ pandemia i większe niż wcześniej obawy przed wychodzeniem z domu i spędzaniem czasu w restauracji czy barze. Dotyczy to całego świata – komentuje dr nauk ekonomicznych Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.

O badaniu
Raport „Global eating, drinking and sustainability survey” powstał na podstawie międzynarodowego badania sieci IRiS, skupiającej niezależne agencje badawcze z całego świata. Badanie zostało przeprowadzone w 21 krajach. Polską część badania zrealizowała agencja badawcza ARC Rynek i Opinia. Czas realizacji badania: 12.07-18.08.2021.



Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Kolejne firmy z branży HoReCa odchodzą od jaj kur z chowu klatkowego

Ten globalny trend jest coraz bardziej widoczny w sieciach sprzedaży detalicznej, hurtowej, w gastronomii, hotelarstwie oraz wśród producentów żywności. Wpisuje się to w nastroje społeczne i stale rosnącą świadomość konsumentów.

Marketing niespontaniczny - nie improwizuj

Marka restauracji podobnie jak człowiek powinna być stosownie ubrana, mieć charakter, historię i przekonania. Walcząc o uwagę i przestrzeń na konkurencyjnym rynku, powinna mówić, budować kontakty i zabiegać o przyjaciół. Im bardziej jest przekonująca, tym większą społeczność buduje wokół siebie.

Myśl globalnie, dyskutuj lokalnie

Najpilniejsze problemy świata kulinariów - im poświęcona była pierwsza konferencja European Food Summit, zorganizowana w marcu w Lublanie. Wspólnym mianownikiem większości wystąpień było hasło zrównoważonego rozwoju gastronomii.

Różnorodność hotelowych śniadań

Śniadanie w hotelu to obecnie norma. Dlatego poszczególne obiekty coraz częściej rywalizują ze sobą ceną, a przede wszystkim obfitością i oryginalnością ofert.

Jedna piąta restauracji Burger King w Polsce w rękach holdingu QSRP

20 restauracji należących do BK SEE Poland S.A. weszło w struktury grupy QSR Platform Holding. QSRP to nowo powstały międzynarodowy operator zarządzający już tysiącem restauracji szybkiej obsługi w Europie.

Finał Krajowych Eliminacji Bocuse d’Or Poland 2018 już niebawem

Wydarzenie odbędzie się w dniach 27-28 lutego 2018 w Radisson Blu Sobieski Hotel Warsaw

Inne kategorie

Akademia Horeca

SYSTEMY MOTYWACYJNE A WZROSTY SPRZEDAŻOWE W KATEGORII NAPOJÓW

W poprzednich artykułach omawiane były tematy istotne dla wzrostu sprzedaży i zysków kategorii napojów. Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, dlaczego kwestią fundamentalną jest inwestowanie w szkolenia dla zespołu, jak dopasować napoje do potraw, jak wyceniać napoje, omawialiśmy nadchodzące trendy.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej