x

Święta w domu czy w restauracji? [BADANIE]

Kategoria: Twój biznes - wiedza    14.12.2021

Badani z całego świata przyznają, że specjalne okazje wolą świętować w domu (57%) niż w restauracji (43%). Podobnie ze spędzaniem czasu z bliskimi - wolimy wspólny posiłek we własnych czterech kątach (55%) niż wypad do lokalu (45%) - wynika z międzynarodowego badania grupy IRiS.

Polacy najchętniej świętują w domu. Zdjęcie: Shutterstock.com
Polacy najchętniej świętują w domu. Zdjęcie: Shutterstock.com
Polską część badania zrealizowała agencja ARC Rynek i Opinia. Rodacy, podobnie jak mieszkańcy Boliwii, Chile, Peru, Nigerii, Indonezji, Szwajcarii, Indii i Kolumbii są w grupie narodów, które najczęściej deklarują chęć zapraszania znajomych i rodziny do domu w celu wspólnego świętowania. Z kolei najbardziej chętni na wyjście do restauracji są Hiszpanie, Japończycy i mieszkańcy Korei Południowej.

Jeśli chodzi o sposób spędzania wolnego czasu z rodziną, badani częściej wykazywali chęć spędzenia go przy

Materiały prasowe
Materiały prasowe
wspólnym posiłku w domu (55%) niż np. podczas wspólnego wypadu (45%). W tym przypadku Polacy wpisują się dokładnie w średnią. Warto podkreślić, że zwolenników wspólnego wyjścia jest więcej wśród mieszkańców krajów europejskich, np. Hiszpanii, Rumunii, Grecji, Włoch, Szwajcarii czy Austrii, z kolei zwolenników wspólnego posiłku najwięcej jest wśród mieszkańców krajów spoza Europy.

W domu też najchętniej oglądamy wydarzenia sportowe – średnio 56% badanych składa taką deklarację. Tylko 11% respondentów preferuje wyjście w tym celu do baru, a 12% – oglądanie wydarzeń sportowych na żywo. Właśnie w tej grupie są Polacy – razem ze Szwajcarami, Chińczykami i mieszkańcami Korei Południowej. Wyjście do baru w celu oglądania tam wydarzeń sportowych jest najbardziej popularne w Hiszpanii, Rumunii.

– Polacy są w procesie transformacji zachowań związanych ze spędzaniem wolnego czasu czy świętowaniem uroczystości z modelu tradycyjnego, który funkcjonował przez wiele lat na model południowo-europejski. Pierwszy z nich to gotowanie i świętowanie w domu, drugi – korzystanie z restauracji, wspólnych wyjść. Pierwszy na pewno jest tańszy, ale też bardziej pracochłonny, drugi droższy i wygodniejszy. Chociaż lubimy spędzać czas w domu, coraz częściej wybieramy wygodę. Oczywiście zależy to od miejsca zamieszkania: wyjście do restauracji jest bardziej popularne w dużych miastach, gdzie oferta w tym zakresie jest większa, zarobki zazwyczaj wyższe i tempo życia szybsze. Warto również podkreślić, że na obecny sposób spędzania czasu ma też niebagatelny wpływ pandemia i większe niż wcześniej obawy przed wychodzeniem z domu i spędzaniem czasu w restauracji czy barze. Dotyczy to całego świata – komentuje dr nauk ekonomicznych Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.

O badaniu
Raport „Global eating, drinking and sustainability survey” powstał na podstawie międzynarodowego badania sieci IRiS, skupiającej niezależne agencje badawcze z całego świata. Badanie zostało przeprowadzone w 21 krajach. Polską część badania zrealizowała agencja badawcza ARC Rynek i Opinia. Czas realizacji badania: 12.07-18.08.2021.



Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Promocja restauracji. Sprawdzone pomysły na trudne czasy - podpowiada Rafał Lankosz, Head of Marketing w Unilever Food Solutions, North Europe

Nawet najlepsze restauracje muszą podejmować wiele czynności, aby dać się poznać i przyciągać klientów. Promocja restauracji w niełatwych czasach, kiedy goście coraz rzadziej jedzą na mieście, to zatem już nie nice-to-have, ale must-have. Jak ją zrobić skutecznie i efektywnie kosztowo?

Kawiarnia wprowadza opłaty za korzystanie z grzejników

Cafe Mombasa w Antwerpii na północy Belgii zainstalowała terminale płatnicze do grzejników, z których klienci korzystają na tarasie. Chodzi oczywiście o rekompensatę wysokich kosztów energii.

Wege ma coraz więcej miejsca na półce [ANALIZA]

Roślinna transformacja mimo inflacji i rosnących cen już się nie zatrzyma, ani nie cofnie - wieszczą producenci i analitycy. Silnie na nią oddziałują świadomi konsumenci. Głównym segmentem plant based jest zamiennik mleka. Jego sprzedaż to prawie 60% zakupów kategorii w ujęciu wartościowym.

Wigilia firmowa jak za króla Sasa (albo marszałka Piłdudskiego)

Lokalna, sezonowa, bogata w potrawy wegetariańskie, a nawet wegańskie - tak w skrócie można by opisać tradycyjną polską kuchnię wigilijną. Czy możemy zatem znaleźć lepsze źródło inspiracji niż doświadczenia naszych pradziadków?

Jak się komunikować z gośćmi restauracji w czasach kryzysu?

Pandemia i wybuch wojny w Ukrainie były trudną lekcją dla biznesów gastronomicznych, również pod kątem komunikacji z gośćmi. Jak się promować w czasach kryzysu, by nie popełniać gaf i nie stracić klientów? Rozmawiamy o tym z Kati Płachecką, właścicielką agencji Płachecka PR & Marketing.

Sezonowanie (nie tylko) mięsa

Wraz z modą na steki w restauracjach i steak-house’ach pojawiły się szafy, w których dojrzewa wołowina, a proces wydobywania z mięsa jego najlepszych walorów staje się coraz popularniejszy.

Inne kategorie

Podcasty

Kryzys 2.0. Restauratorka Alicja Than o optymalizacji kosztów biznesu gastronomicznego [PODCAST]

W jaki sposób optymalizować koszty prowadzenia biznesu gastronomicznego w obliczu rosnącej inflacji oraz jak przetrwać na rynku, nie tracąc klientów i nie rezygnując z jakości - rozmawiamy o tym z Alicją Than, właścicielką lokali Izumi Sushi, Kago, Kiseki, Omakase, Matcha Bistro & Bar w Warszawie.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej