Jeśli chodzi o sposób spędzania wolnego czasu z rodziną, badani częściej wykazywali chęć spędzenia go przy
wspólnym posiłku w domu (55%) niż np. podczas wspólnego wypadu (45%). W tym przypadku Polacy wpisują się dokładnie w średnią. Warto podkreślić, że zwolenników wspólnego wyjścia jest więcej wśród mieszkańców krajów europejskich, np. Hiszpanii, Rumunii, Grecji, Włoch, Szwajcarii czy Austrii, z kolei zwolenników wspólnego posiłku najwięcej jest wśród mieszkańców krajów spoza Europy.W domu też najchętniej oglądamy wydarzenia sportowe – średnio 56% badanych składa taką deklarację. Tylko 11% respondentów preferuje wyjście w tym celu do baru, a 12% – oglądanie wydarzeń sportowych na żywo. Właśnie w tej grupie są Polacy – razem ze Szwajcarami, Chińczykami i mieszkańcami Korei Południowej. Wyjście do baru w celu oglądania tam wydarzeń sportowych jest najbardziej popularne w Hiszpanii, Rumunii.
– Polacy są w procesie transformacji zachowań związanych ze spędzaniem wolnego czasu czy świętowaniem uroczystości z modelu tradycyjnego, który funkcjonował przez wiele lat na model południowo-europejski. Pierwszy z nich to gotowanie i świętowanie w domu, drugi – korzystanie z restauracji, wspólnych wyjść. Pierwszy na pewno jest tańszy, ale też bardziej pracochłonny, drugi droższy i wygodniejszy. Chociaż lubimy spędzać czas w domu, coraz częściej wybieramy wygodę. Oczywiście zależy to od miejsca zamieszkania: wyjście do restauracji jest bardziej popularne w dużych miastach, gdzie oferta w tym zakresie jest większa, zarobki zazwyczaj wyższe i tempo życia szybsze. Warto również podkreślić, że na obecny sposób spędzania czasu ma też niebagatelny wpływ pandemia i większe niż wcześniej obawy przed wychodzeniem z domu i spędzaniem czasu w restauracji czy barze. Dotyczy to całego świata – komentuje dr nauk ekonomicznych Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.
O badaniu
Raport „Global eating, drinking and sustainability survey” powstał na podstawie międzynarodowego badania sieci IRiS, skupiającej niezależne agencje badawcze z całego świata. Badanie zostało przeprowadzone w 21 krajach. Polską część badania zrealizowała agencja badawcza ARC Rynek i Opinia. Czas realizacji badania: 12.07-18.08.2021.