x

Fenomen kimchi w Polsce - na przykładzie marki Grzegorza Łapanowskiego i Miry Klepackiej

Kategoria: Twój biznes - wiedza    14.12.2021

Według "Transparency Market Research" globalny rynek kimchi jest warty ok. 30 mld dolarów. Eksperci szacują, że w najbliższych latach będzie rósł o blisko 9 proc. rocznie. Tendencję tę potwierdza sprzedażowy sukces marki Grzegorza Łapanowskiego i Miry Klepackiej.

Od lewej: Grzegorz Łapanowski i Mira Klepacka, współwłaściciele marki Old Friends Kimchi. Zdjęcie: Natalia Jansen
Od lewej: Grzegorz Łapanowski i Mira Klepacka, współwłaściciele marki Old Friends Kimchi. Zdjęcie: Natalia Jansen
Rynek sprzedaży kimchi jest napędzany wzrostem trendu na zdrowy styl życia oraz rosnącego zapotrzebowania konsumentów na naturalne produkty. Wzrost świadomości konsumentów na temat zdrowotnych właściwości kiszonek i walka o odporność organizmu w kontekście szerzącej się pandemii Covid jest dowodem na to, że produkty fermentowane są przyszłością branży.

Sprzedażowy sukces w trzy lata
– Trzy lata temu, kiedy wchodziliśmy na rynek, kimchi było produktem relatywnie mało znanym w Polsce. Myślę, że przyczyniliśmy się do popularności tego produktu – stwierdza Grzegorz Łapanowski, współwłaściciel i ambasador marki Old Friends KIMCHI.

– Zaczynaliśmy od produkcji 500 słoików miesięcznie i 20 punktów sprzedaży, a dzisiaj produkujemy 8 ton kimchi miesięcznie i sprzedajemy je w 450 punktach sprzedaży tj. w sklepach spożywczych, dyskontach takich jak Lidl, sieci hurtowe jak Makro, ale również w sklepach ze zdrową żywnością – opowiada Mira Klepacka, współwłaściciel marki Old Friends KIMCH, odpowiedzialna za sprzedaż i zarządzanie operacyjne w spółce. Wzrost sprzedaży Old Friends KIMCHI w 2020 roku wyniósł 180 proc. w stosunku do 2019 roku. A w 2021 roku marka zanotowała 100 proc. wzrost sprzedaży w porównaniu z 2020 rokiem.

Na czym polega sukces marki? – Myślę, że tych powodów jest kilka – mówi Mira Klepacka. – Po pierwsze, kluczowa jest wysoka jakość produktu i jego powtarzalność. Otwierając nasz produkt masz gwarancję, że za każdym razem otrzymasz ten sam, dobry jakościowo produkt. Po drugie, idealnie trafiliśmy w gusta Polaków. Choć receptura jest koreańska, to ostrość produktów jest dopasowana do upodobań smakowych polskich konsumentów. Po trzecie, zainwestowaliśmy w ten biznes własny kapitał i zaangażowaliśmy się w niego całym sercem, bo wierzyliśmy, że łącząc nasze różne kompetencje mamy wiedzę i doświadczenie jak stworzyć jakościowy produkt, jak zbudować brand od podstaw i jak sprzedawać takie produkty jak kimchi.

Gotowa kiszonka – łakomy kąsek dla gastronomii
W 2019 roku marka Old Friends KIMCHI zaczynała od sprzedaży wyłącznie na rynku konsumenckim. Z biegiem

Kimchi od Old Friends Kimchi. Zdjęcie: Aga Sochal
Kimchi od Old Friends Kimchi. Zdjęcie: Aga Sochal
czasu okazało się, że istnieje potrzeba dostarczania jakościowego i rzemieślniczego produktu do gastronomii i przemysłu spożywczego. Dzisiaj marka współpracuje z takimi sieciami jak Salad Story, Krowarzywa, Meatologia oraz producentami sushi.

Niewiele restauracji może sobie pozwolić na własną produkcję kimchi. Jego przygotowanie to pracochłonne zajęcie, sam proces fermentacji trwa około tygodnia. Receptura składa się z kilku składników: kapusty pekińskiej, rzodkwi, marchwi, świeżego czosnku i imbiru, chilli gochugaru, sosu sojowego lub rybnego, ale najważniejszy jest sposób kiszenia.

– Z tych kilku składników powstaje niezwykle złożony produkt, na który mają wpływ najmniejsze niuanse. Jeden dzień fermentacji dłużej czy kilka stopni różnicy w pomieszczeniu do fermentacji wpływa na smak produktu. Trochę jak z winem – wyjaśnia Łapanowski.

Obok kimchi nie przechodzi się obojętnie albo się je kocha, albo niekoniecznie. W Polsce rośnie rzesza zwolenników ostrych, azjatyckich, intensywnych smaków.
– W naszej ofercie największą popularnością cieszą się dwa produkty, kimchi classic na sosie rybnym i kimchi wegan na sosie sojowym, oba produkty w wersji spicy i mild – mówi Grzegorz Łapanowski.

Kimchi pop-up
Kimchi to produkt, który ma bardzo szerokie zastosowanie. Można go jeść jako dodatek do sałatek, sosów, zup, ryżu, mięsa, makaronu, wrapów i burgerów. Doskonale łączy się zatem ze street foodem, comfort foodem, z kuchnią azjatycką szeroko pojętą czy z kuchnią fusion. Stąd pomysł, aby marka Old Friends KIMCHI tworzyła kolaboracje z różnymi markami i pokazywała całe spektrum zastosowania kimchi.

– Kimchi jest doskonałym pretekstem do spotkań przy stole. Ten koncept jest głęboko osadzony w DNA naszej marki. Kimchi jest produkowane od 2000 lat, jest czymś więcej aniżeli koreańską kiszoną kapustą, kryje się za nią bogactwo azjatyckiej kultury, prawdziwe rzemiosło tworzone z miłością i pasją. Takimi produktami dzielisz się z przyjaciółmi przy stole. Dlatego rozpoczęliśmy cykl spotkań Kimchi Pop-up z różnymi konceptami gastronomicznymi, kucharzami i blogerami których chcemy zaprosić do współpracy. Najbliższe spotkanie organizujemy w Yatta Ramen. Przykładem takiej kolaboracji jest współpraca z Ed Red, dzięki której stworzyliśmy wspólnie konserwę rzemieślniczą z charakternie przyprawioną karkówką wieprzową z sosem z kimchi i grzybami shiitake – opowiada Grzegorz Łapanowski.

– Mam nadzieję, że takich kolaboracji będzie wkrótce jeszcze więcej, być może uda nam się również wejść na rynki europejskie z produktem, ale szczegółów nie mogę na razie zdradzić – dodaje Mira Klepacka.

W nowym roku pojawia się także nowe produkty. – Jesteśmy w fazie prób produktów do sushi: specjalnego kimchi, piklowanej rzodkwi daikon w kolorach tęczy. Myślimy również o daniach gotowych, ostrych sosach na bazie soku z kimchi, nowych smakach kimchi – uchyla rąbka tajemnicy Mira Klepacka. – Na początku 2022 roku wprowadzimy też pasteryzowane produkty. Chcemy, żeby nasze produkty były bardziej dostępne i nie wymagały przechowywania w warunkach chłodniczych, co zdecydowanie wydłuży okres spożycia produktu – dodaje.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Praca za barem - wstrząśnij swoją karierą!

Praca za barem to przygoda życia, ale wszystko kiedyś może się znudzić. Jak i gdzie kierować swoje kroki, jeśli chcesz związać się z tą branżą na dłużej?

Wizytówka Google - darmowy marketing restauracji

Obecność marki w internecie jest kwestią kluczową, bo ludzie w coraz większym stopniu polegają na swoich smartfonach. Właściciele restauracji powinni zadbać o to, aby klienci mogli łatwo znaleźć ich ofertę. Jednym z pomocnych narzędzi może być wizytówka Google.

Zaplanuj karnawał zawczasu!

Styczeń i luty to nie najlepszy okres sprzedażowy dla gastronomii. Dobrze już teraz zaplanować działania, które pomogą przejść przez te miesiące. Karnawał aż się prosi o rozbudowaną ofertę w restauracji. Aby odniosła sukces, trzeba z głową zaprojektować również jej promocję.

MISJA: BUDAPESZ

Terroir Budapest, które odbyło się 30 października w stolicy Węgier, to druga europejska odsłona kanadyjskiego projektu integrującego lokalne środowiska szefów kuchni, producentów żywności, sommelierów oraz wszelkiej maści aktorów i innowatorów świata kulinarnego.

Czy po otwarciu gastronomii spadnie popularność platform delivery?

Od 15 maja w ogródkach, a od 29 maja wewnątrz lokalu - restauracje otwierają się dla gości. Czy oznacza to, że boom na aplikacje do zamawiania jedzenia dobiegnie końca? Nie jest to takie oczywiste.

L’Art de la cuisine Martell 2018

Za nami już 16. edycja jednego z najważniejszych konkursów kulinarnych w Polsce - L’Art de la cuisine Martell 2018. Finał odbył się 3 marca w XVII-wiecznym hotelu Zamek Ryn.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak łączyć napoje i alkohole z jedzeniem?

Jako restaurator pewnie wiele razy myślałeś o zasadach łączenia potraw i napojów. Jak sprawić, aby odpowiednia selekcja napojów pasowała do menu? Co zrobić, by obsługa umiała zarekomendować odpowiedni napój 
do serwowanego posiłku?
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej