x

Jakie dania zamawialiśmy w 2021 roku? Raport Food Trendy Pyszne.pl

Kategoria: Twój biznes - wiedza    30.11.2021

Serwis Pyszne.pl już po raz trzeci przygotował Raport Food Trendów, analizujący aktualne zwyczaje jedzeniowe Polaków. Obrazuje on wpływ, jaki na rynek delivery w mijającym roku miały z jednej strony pandemia, a z drugiej - nieustannie rozwijające się nowe kulinarne trendy.

Pizza - nadal najpopularniejsze danie w dostawie. Zdjęcie: Shutterstock.com
Pizza - nadal najpopularniejsze danie w dostawie. Zdjęcie: Shutterstock.com
Dostawy potwierdziły swoją rolę kluczowej składowej modelu biznesowego restauracji, których 44% więcej dołączyło do Pyszne.pl. Dane serwisu za rok 2021 wskazują także na kuchnie, które mają potencjał stać się kolejnymi przebojami gastronomicznymi. Dynamiką wzrostu prześcigają je jednak dania wegetariańskie i wegańskie.

W 2021 roku liczba aktywnych użytkowników Pyszne.pl przekroczyła 3 miliony. Serwis obecny jest w ponad 800 miejscowościach w całej Polsce i ma ponad 13 tysięcy restauracji partnerskich. Zamawianie jedzenia online podbija serca nie tylko młodych Polaków – rozwiązanie jest jednakowo popularne zarówno w grupie osób poniżej, jak i powyżej 35 roku życia. 60% zamówień składanych jest przez aplikację – to stosunkowo niewiele w porównaniu do krajów Europy Zachodniej takich jak Holandia czy Włochy, gdzie odsetek ten sięga 91%.

W czasie pandemii dynamika wzrostu Pyszne.pl nie zmieniła się w sposób zasadniczy – serwis zanotował o 52% więcej zamówień niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Natomiast istotne znaczenie miało dołączenie do platformy 44% więcej restauracji i związane z tym poszerzenie oferty. Dane pokazują także wyraźne przesunięcie najpopularniejszych godzin składania zamówień. O ile przed pierwszym lockdownem były to wieczory, powiązane z powrotem z pracy i relaksem w domu, obecnie najwięcej – niemal 40% zamówień – przypada w porze obiadowej, między 12:00 a 15:00.

– Zmiana najpopularniejszych godzin zamawiania ma silny związek z pracą zdalną. W trakcie pracy w domu niewiele osób może pozwolić sobie na samodzielne przyrządzenie posiłku lub wyjście do restauracji. Dlatego coraz więcej pracodawców decyduje się na wsparcie swojego zespołu przez benefit Pyszne.pl, aby mogli oni wygodnie zamówić ulubione jedzenie z pobliskich restauracji. Stopniowo odchodzi się od nieszablonowych, ale niekoniecznie praktycznych świadczeń, w kierunku zaspokajania uniwersalnych potrzeb – opowiada Arkadiusz Krupicz, współzałożyciel i dyrektor zarządzający Pyszne.pl.

Greckie specjały, klasyka i roślinne wariacje
Jak wynika z raportu Pyszne.pl, w 2021 roku najszybciej na popularności zyskały kuchnie grecka, amerykańska i tajska (wszystkie o 18% r/r) oraz polska i arabska (15%). Mimo to, najpopularniejszym daniem w dostawie pozostaje pizza. Na drugim miejscu znalazł się burger, a na trzecim – kebab.

– Choć nie widać tego w ujęciu ilościowym, bo najpopularniejsze potrawy od lat pozostają te same, na rynku zachodzą fundamentalne jakościowe zmiany. Pizza ma dziś wiele oblicz – coraz popularniejsza jest jej neapolitańska odmiana. Restauratorzy częściej decydują się na stosowanie w kuchniach oryginalnych składników sprowadzanych z Włoch oraz pieców opalanych drewnem. Podobnie sprawa wygląda z burgerami – te coraz częściej przygotowywane są z mięsa konkretnych ras i komponowane z intrygującymi dodatkami – mówi Grzegorz Łapanowski, ekspert kulinarny.

Bardzo silnym trendem okazała się również kuchnia roślinna – liczba zamówień wegańskich i wegetariańskich posiłków wzrosła o niemal połowę w porównaniu z rokiem poprzednim. Najpopularniejszymi specjałami w tej kategorii okazały się bezmięsne odpowiedniki dobrze znanych potraw – pizza vegetariana, wegetariański lub wegański burger, roślinne nuggetsy i sajgonki.

– Czeka nas czas eksperymentów i ogromnej ilości nowych możliwości. Ekologia staje się warunkiem koniecznym, a nie modnie zaprojektowanym logiem na atrakcyjnej etykiecie. Jesteśmy coraz bardziej świadomi tego, jak ogromny wpływ mają nasze codzienne wybory – także w kwestii jedzenia – na przyszłość naszej planety i kolejnych pokoleń – mówi Zuzanna Skalska, specjalistka Up-front innovation, która zawodowo zajmuje się badaniem i analizą trendów.

Przyszłość jest zmianą
Zmiany, które zaszły w branży gastronomicznej w 2021 roku to wypadkowa zupełnie nowej rzeczywistości, w której się znaleźliśmy. Zamawianie posiłków w dostawie stało się dla nas jeszcze bardziej naturalne, więc nasze oczekiwania względem nich wzrosły: wymagamy różnorodnego jedzenia wysokiej jakości, które możemy zamówić w wygodny i szybki sposób.

– Współczesna gastronomia bez wątpienia idzie w kierunku profesjonalizacji, digitalizacji i optymalizacji – w związku z tym, posiłki w dostawie to dla nas coraz częściej najbardziej dogodne rozwiązanie. Pandemia dodatkowo przyspieszyła wzrost znaczenia dostaw, ale ich rola w biznesie gastronomicznym będzie rosła niezależnie od jej dalszego przebiegu – podsumowuje Grzegorz Łapanowski.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Wyzwania rynku producentów dla sektora HoReCa

Inflacja, drożyzna oraz rosnące oczekiwania restauratorów i ich gości - z tym mierzą się dziś producenci żywności dla rynku HoReCa. Do tego dochodzą: trudności wynikające z dogorywającej pandemii, wojny w Ukrainie i zmieniającego się prawa. Czego można spodziewać się w kolejnych miesiącach?

Fit Cake wdraża roboty w dowozach. Są o połowę tańsze niż kurierzy

To nie pieśń przyszłości. Roboty-kurierzy pojawiają się na polskich ulicach i, jak się okazuje, są opłacalne. - Taki robot jest nawet o połowę tańszy niż zwykły kurier. Koszt jego pracy wynosi 20-25 zł za godzinę i nie ma podatków - mówi Rafał Kościuk, współwłaściciel franczyzy Fit Cake.

Polacy pracują 62,5 minuty, aby zarobić na Big Maca

Przez ostatnie 10 lat inflacja znacząco wpłynęła na koszt zakupów, także w branży fast food. Cena Big Maca w Polsce wzrosła o ponad 59%. W 2012 roku trzeba było pracować 36 minut, aby na niego zarobić, dziś - 62,5 minuty. Gdzie na świecie popularne burgery są najtańsze, a gdzie najdroższe?

Drastyczny wzrost cen pieczywa. Czy grozi nam 30 zł za bochenek chleba?

Wojna w Ukrainie, która jest jednym z kluczowych dostawców pszenicy na świecie, wywołała trudną sytuację na rynku zbóż - wysokie koszty i problem z dostępnością. Rekordowe wzrosty cen pszenicy na giełdzie w Paryżu zmuszają producentów do podnoszenia cen swoich produktów.

Jak znaleźć pracownika sezonowego? [PORADNIK]

Ponad 50 tysięcy ofert pracy sezonowej w gastronomii zanotowano od stycznia do maja 2022 roku - to wzrost o ponad 92% w porównaniu do analogicznego okresu 2021 roku. W sektorze hotelarskim w tym samym czasie nastąpił wzrost o 95%. "Bitwa o pracowników" zatem trwa. A jak ją wygrać? Podpowiadamy.

Jak Polacy odżywiają się podczas wakacji? Nie żałujemy sobie jedzenia!

Podczas urlopu pozwalamy sobie na więcej kulinarnych przyjemności i mniej przejmujemy się zdrowym odżywianiem - wynika z badania marki Cateromarket. 43% ankietowanych stosowało dietę odchudzającą przed sezonem letnim, ale prawie połowa wróciła z urlopu z poczuciem przybrania na wadze.

Inne kategorie

Podcasty

Wegańskie słodycze: jak to ugryźć? [PODCAST]

Dania wegańskie dobrze zadomowiły się już w polskich sklepach i restauracjach. Coraz częściej klienci mają ochotę również na ciasta i desery, które nie zawierają produktów odzwierzęcych, a cukiernie chętnie wychodzą im naprzeciw. Rozmawiamy o tym z Dominiką Targosz, ambasadorką Chef for Change.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej