x

Jakie dania zamawialiśmy w 2021 roku? Raport Food Trendy Pyszne.pl

Kategoria: Twój biznes - wiedza    30.11.2021

Serwis Pyszne.pl już po raz trzeci przygotował Raport Food Trendów, analizujący aktualne zwyczaje jedzeniowe Polaków. Obrazuje on wpływ, jaki na rynek delivery w mijającym roku miały z jednej strony pandemia, a z drugiej - nieustannie rozwijające się nowe kulinarne trendy.

Pizza - nadal najpopularniejsze danie w dostawie. Zdjęcie: Shutterstock.com
Pizza - nadal najpopularniejsze danie w dostawie. Zdjęcie: Shutterstock.com
Dostawy potwierdziły swoją rolę kluczowej składowej modelu biznesowego restauracji, których 44% więcej dołączyło do Pyszne.pl. Dane serwisu za rok 2021 wskazują także na kuchnie, które mają potencjał stać się kolejnymi przebojami gastronomicznymi. Dynamiką wzrostu prześcigają je jednak dania wegetariańskie i wegańskie.

W 2021 roku liczba aktywnych użytkowników Pyszne.pl przekroczyła 3 miliony. Serwis obecny jest w ponad 800 miejscowościach w całej Polsce i ma ponad 13 tysięcy restauracji partnerskich. Zamawianie jedzenia online podbija serca nie tylko młodych Polaków – rozwiązanie jest jednakowo popularne zarówno w grupie osób poniżej, jak i powyżej 35 roku życia. 60% zamówień składanych jest przez aplikację – to stosunkowo niewiele w porównaniu do krajów Europy Zachodniej takich jak Holandia czy Włochy, gdzie odsetek ten sięga 91%.

W czasie pandemii dynamika wzrostu Pyszne.pl nie zmieniła się w sposób zasadniczy – serwis zanotował o 52% więcej zamówień niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Natomiast istotne znaczenie miało dołączenie do platformy 44% więcej restauracji i związane z tym poszerzenie oferty. Dane pokazują także wyraźne przesunięcie najpopularniejszych godzin składania zamówień. O ile przed pierwszym lockdownem były to wieczory, powiązane z powrotem z pracy i relaksem w domu, obecnie najwięcej – niemal 40% zamówień – przypada w porze obiadowej, między 12:00 a 15:00.

– Zmiana najpopularniejszych godzin zamawiania ma silny związek z pracą zdalną. W trakcie pracy w domu niewiele osób może pozwolić sobie na samodzielne przyrządzenie posiłku lub wyjście do restauracji. Dlatego coraz więcej pracodawców decyduje się na wsparcie swojego zespołu przez benefit Pyszne.pl, aby mogli oni wygodnie zamówić ulubione jedzenie z pobliskich restauracji. Stopniowo odchodzi się od nieszablonowych, ale niekoniecznie praktycznych świadczeń, w kierunku zaspokajania uniwersalnych potrzeb – opowiada Arkadiusz Krupicz, współzałożyciel i dyrektor zarządzający Pyszne.pl.

Greckie specjały, klasyka i roślinne wariacje
Jak wynika z raportu Pyszne.pl, w 2021 roku najszybciej na popularności zyskały kuchnie grecka, amerykańska i tajska (wszystkie o 18% r/r) oraz polska i arabska (15%). Mimo to, najpopularniejszym daniem w dostawie pozostaje pizza. Na drugim miejscu znalazł się burger, a na trzecim – kebab.

– Choć nie widać tego w ujęciu ilościowym, bo najpopularniejsze potrawy od lat pozostają te same, na rynku zachodzą fundamentalne jakościowe zmiany. Pizza ma dziś wiele oblicz – coraz popularniejsza jest jej neapolitańska odmiana. Restauratorzy częściej decydują się na stosowanie w kuchniach oryginalnych składników sprowadzanych z Włoch oraz pieców opalanych drewnem. Podobnie sprawa wygląda z burgerami – te coraz częściej przygotowywane są z mięsa konkretnych ras i komponowane z intrygującymi dodatkami – mówi Grzegorz Łapanowski, ekspert kulinarny.

Bardzo silnym trendem okazała się również kuchnia roślinna – liczba zamówień wegańskich i wegetariańskich posiłków wzrosła o niemal połowę w porównaniu z rokiem poprzednim. Najpopularniejszymi specjałami w tej kategorii okazały się bezmięsne odpowiedniki dobrze znanych potraw – pizza vegetariana, wegetariański lub wegański burger, roślinne nuggetsy i sajgonki.

– Czeka nas czas eksperymentów i ogromnej ilości nowych możliwości. Ekologia staje się warunkiem koniecznym, a nie modnie zaprojektowanym logiem na atrakcyjnej etykiecie. Jesteśmy coraz bardziej świadomi tego, jak ogromny wpływ mają nasze codzienne wybory – także w kwestii jedzenia – na przyszłość naszej planety i kolejnych pokoleń – mówi Zuzanna Skalska, specjalistka Up-front innovation, która zawodowo zajmuje się badaniem i analizą trendów.

Przyszłość jest zmianą
Zmiany, które zaszły w branży gastronomicznej w 2021 roku to wypadkowa zupełnie nowej rzeczywistości, w której się znaleźliśmy. Zamawianie posiłków w dostawie stało się dla nas jeszcze bardziej naturalne, więc nasze oczekiwania względem nich wzrosły: wymagamy różnorodnego jedzenia wysokiej jakości, które możemy zamówić w wygodny i szybki sposób.

– Współczesna gastronomia bez wątpienia idzie w kierunku profesjonalizacji, digitalizacji i optymalizacji – w związku z tym, posiłki w dostawie to dla nas coraz częściej najbardziej dogodne rozwiązanie. Pandemia dodatkowo przyspieszyła wzrost znaczenia dostaw, ale ich rola w biznesie gastronomicznym będzie rosła niezależnie od jej dalszego przebiegu – podsumowuje Grzegorz Łapanowski.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Restauracje w stylu cyfrowym

Czy branżę gościnności czeka totalna cyfryzacja? Jakie wybrać narzędzia, jaką strategię i wreszcie - jak sprawić, by technologia pracowała dla nas i za nas?

Reklama restauracji w mediach społecznościowych

Początek roku to dobry moment na zaplanowanie budżetu marketingowego i uwzględnienie w nim wydatków, które zamierzamy przeznaczyć na reklamę lokalu. Nawet te restauracje, które w danym momencie świetnie sobie radzą, powinny antycypować potencjalny spadek liczby gości i zabiegać o ich atencję.

Posiłki na dowóz zamawiamy często i dokonujemy racjonalnych wyborów

Jedzenie na dowóz kupujemy coraz chętniej i coraz bardziej świadomie. Częściej sięgamy po składniki premium, zamienniki mięsa, a także nietypowe dodatki. Pizza, burger i kebab wciąż pozostają jednymi z naszych ulubionych dań.

Grzegorz Wejer o psychologii sprzedaży w restauracji

Kelner i gość to zazwyczaj obce sobie osoby, dlatego kluczowym elementem efektywnej sprzedaży staje się relacja z klientem. Przy budowie tej relacji, a co za tym idzie - systemu sprzedaży, powinniśmy wykorzystywać dwa narzędzia: efekt pierwszego wrażenia i efekt świeżości.

Delivery a jakość dań w dostawie. Największe wyzwanie to frytki!

Rzeczywistość gastronomiczna w ciągu ostatnich miesięcy uległa znaczącym zmianom. Tworząc ofertę na wynos, restauratorzy stoją przed wieloma decyzjami i wyzwaniami. Jednym z nich jest dostawa chętnie zamawianych przez konsumentów frytek w idealnym stanie.

Sweet Gallery: zyski mimo pandemii i plany dalszego rozwoju

Sweet Gallery zakończyło 2020 rok na plusie i odważnie patrzy w najbliższą przyszłość, planując dynamiczny rozwój w Polsce i za granicą. Mimo pandemii, sprzedaż jej produktów była na wysokim poziomie. Do końca roku 2021 na mapie Polski pojawi się 180 nowych punktów.

Inne kategorie

Akademia Horeca

SYSTEMY MOTYWACYJNE A WZROSTY SPRZEDAŻOWE W KATEGORII NAPOJÓW

W poprzednich artykułach omawiane były tematy istotne dla wzrostu sprzedaży i zysków kategorii napojów. Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, dlaczego kwestią fundamentalną jest inwestowanie w szkolenia dla zespołu, jak dopasować napoje do potraw, jak wyceniać napoje, omawialiśmy nadchodzące trendy.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej