x

Oferta świąteczna - przygotuj się, promuj, zarabiaj!

Kategoria: Twój biznes - wiedza    29.11.2021

Ostatni kwartał roku to czas, który należy wykorzystać na intensywną promocję skierowaną do lokalnego klienta. Choć gorsza pogoda i krótkie dni coraz częściej zatrzymują twoich gości w domu, w grudniu masz szansę zarobić więcej, prezentując im atrakcyjną ofertę świąteczną.

Fot. Unsplash/ julian-hochgesang
Fot. Unsplash/ julian-hochgesang
Święta Bożego Narodzenia zazwyczaj oznaczają dla restauracji kilka dni bez przychodu. Nie tym razem! Miesiąc przed świętami to idealny moment, aby pomyśleć nad ofertą dań, które później trafią na wigilijne stoły. Pole do popisu mają tu zwłaszcza restauracje z kuchnią polską, ale nie tylko. Pisząc te słowa, nie wiemy jeszcze, czy sytuacja pozwoli w tym roku na organizację świątecznych imprez i spotkań, które pamiętamy sprzed covidowych czasów. Dlatego chcemy zachęcić cię do jak najlepszego przygotowania się na nadchodzący grudzień. 

Przemyśl, co z poniższej listy możesz zaproponować swoim klientom: 

1. ORGANIZACJA WIGILII FIRMOWYCH W RESTAURACJI
Nie rezygnuj z oferowania spotkań wigilijnych, nawet jeżeli nie masz w menu polskiej kuchni. Coraz więcej firm decyduje się na luźniejszą formułę świątecznych wyjść, więc jeśli sprzedajesz dania azjatyckie albo prowadzisz multitap, to nic straconego! 

2. ŚWIĄTECZNY CATERING DLA FIRM
Może przyjąć formę poczęstunku w siedzibie firmy klienta lub paczek dowożonych do domów pracowników. Już w zeszłym roku wiele firm decydowało się na tzw. wigilię online. Pojawiło się więc zapotrzebowanie na dania w świątecznych pudełkach, które rozwożone były do domów pracowników, tak by o wyznaczonej godzinie wszyscy mogli usiąść przy wirtualnym świątecznym stole. 

3. PREZENTY DLA PRACOWNIKÓW I PARTNERÓW BIZNESOWYCH
Kosze prezentowe to dzisiaj dużo więcej niż kiepskie wino i słodycze z marketu. W ubiegłoroczne święta nawet nagrodzona gwiazdką Michelin Bottiglieria 1881 przygotowała ekskluzywne wiklinowe kosze pełne delikatesów i wykwintnych alkoholi. Twórz różnorodne zestawy – od małych upominków, przez zestawy dla kawosza i miłośnika słodyczy, po kosz obfitości dla całej rodziny. Zachęcaj klientów, by do prezentu dokupili również... 

4. VOUCHERY PREZENTOWE 
Pięknie zaprojektowane vouchery w eleganckich kopertach powinny być zawsze dostępne w restauracji. Przygotuj je w kilku wariantach: uniwersalne, czyli bez miejsca na imię i nazwisko, oraz takie do samodzielnego wypełnienia i wraz z voucherem zaproponuj klientowi piękne praliny czy butelkę wina. 

5. DANIA WIGILIJNE NA WYNOS DLA GOŚCI INDYWIDUALNYCH
Dla tych, którzy nie mają czasu lub ochoty na gotowanie, przygotuj listę dań na świąteczny stół, które można będzie zamówić w twojej restauracji. Taka oferta potrafi wygenerować naprawdę spory ruch i przychód w przedświąteczne dni, kiedy restauracje świecą już pustkami. Daj swoim gościom możliwość zamawiania zarówno pojedynczych dań, jak i gotowych zestawów dla dwóch i więcej osób. Oferuj potrawy na porcje i sztuki. Jeżeli chcesz sprzedawać coś na wagę, podaj najbardziej szczegółowe informacje – opisz, ile sztuk pierogów znajduje się w kilogramie i ile litrów barszczu muszą zamówić, by wystarczyło dla wszystkich domowników. Zadbaj o ładne opakowanie i dodaj mały upominek od firmy – może to być opłatek lub coś słodkiego. 

6. DELIKATESY W SŁOIKU 
Jesteśmy przekonane, że po pandemii masz doświadczenie w sprzedaży dań na wynos i delikatesów. Teraz pomyśl, które świąteczne smaki możesz zamknąć w słoiczkach. Zadbaj o detale – ładną etykietę i świąteczne kolory. Ze słoików złóż również gotowe zestawy zapakowane na prezent. Tak przygotowane dobra wyeksponuj w witrynie lub innym widocznym miejscu w lokalu. 

Projektując świąteczną ofertę, zadaj sobie poniższe pytania:
• Jakie potrawy i w jakich ilościach możemy przygotować?
• Do kiedy muszę dokładnie wiedzieć, jakie ilości dań zamówili klienci?
• Czy dam radę zaoferować dowóz, czy lepiej poprosić klientów o odbiór osobisty? Dopiero, gdy ustalisz te szczegóły, przygotuj się do działań marketingowych. 

SPRZEDAJ TO DOBRZE 
Facebook, Instagram, strona internetowa i profil w Google Moja Firma – to twój oręż w walce o sprzedaż świątecznej oferty. Czas przygotować spójną komunikację, która trafi do powyższych kanałów. Od czego zacząć? Nigdy nie jest zbyt wcześnie na posty promujące organizację wigilii i imprez firmowych w restauracji. W wielu firmach decyzje o takich wyjściach zapadają nawet we wrześniu czy w październiku. Poinformuj więc swoich gości o takiej opcji, opisz przykładowe menu (pamiętaj o wegetarianach!) i podaj wszystkie informacje kontaktowe.

Posty i Stories o daniach wigilijnych na wynos możesz zacząć publikować już w drugiej połowie listopada, ale nie zdziw się, gdy najwięcej zamówień spłynie na ostatnią chwilę. Przez cały grudzień regularnie przypominaj o ofercie. Nie zapomnij o zachęcających zdjęciach w nastrojowej aranżacji oraz czytelnych opisach potraw i produktów. 

Mówisz do osób zapracowanych i zajętych, więc podaj im wszystko na tacy. W każdym komunikacie sprzedażowym umieść wyraźne informacje o terminie składania i odbioru zamówień. 

Zaangażuj w sprzedaż kelnerów – daj im do dyspozycji ofertę, by mogli o niej opowiadać gościom restauracji. Wyeksponuj w lokalu przykładowe kosze prezentowe, vouchery i delikatesowe słoiki. Dobrym pomysłem może być również wprowadzenie na cały grudzień wkładki do menu, w której znajdą się dania z oferty świątecznej. Im bardziej posmakują gościom, tym większa szansa, że zdecydują się zamówić je na święta. 

Papierowe listy łatwo zgubić, więc najlepiej sprzedawaj przez sklep internetowy, by uniknąć zamieszania i pomyłek. Nie bój się pobierać pełnej przedpłaty. Unikniesz strat wynikających z nieodebranych i nieopłaconych zamówień oraz bez stresu kupisz zawczasu potrzebne produkty. Życzymy ci pracowitych przedświątecznych dni!

Autorki: Karolina Milczanowska, Katarzyna Płachecka

Artykuł ukazał się w „Food Service" 10/2021 nr 209.

Autor tekstu: Redakcja Foodservice

Zobacz także

Polacy pracują 62,5 minuty, aby zarobić na Big Maca

Przez ostatnie 10 lat inflacja znacząco wpłynęła na koszt zakupów, także w branży fast food. Cena Big Maca w Polsce wzrosła o ponad 59%. W 2012 roku trzeba było pracować 36 minut, aby na niego zarobić, dziś - 62,5 minuty. Gdzie na świecie popularne burgery są najtańsze, a gdzie najdroższe?

Drastyczny wzrost cen pieczywa. Czy grozi nam 30 zł za bochenek chleba?

Wojna w Ukrainie, która jest jednym z kluczowych dostawców pszenicy na świecie, wywołała trudną sytuację na rynku zbóż - wysokie koszty i problem z dostępnością. Rekordowe wzrosty cen pszenicy na giełdzie w Paryżu zmuszają producentów do podnoszenia cen swoich produktów.

Jak znaleźć pracownika sezonowego? [PORADNIK]

Ponad 50 tysięcy ofert pracy sezonowej w gastronomii zanotowano od stycznia do maja 2022 roku - to wzrost o ponad 92% w porównaniu do analogicznego okresu 2021 roku. W sektorze hotelarskim w tym samym czasie nastąpił wzrost o 95%. "Bitwa o pracowników" zatem trwa. A jak ją wygrać? Podpowiadamy.

Jak Polacy odżywiają się podczas wakacji? Nie żałujemy sobie jedzenia!

Podczas urlopu pozwalamy sobie na więcej kulinarnych przyjemności i mniej przejmujemy się zdrowym odżywianiem - wynika z badania marki Cateromarket. 43% ankietowanych stosowało dietę odchudzającą przed sezonem letnim, ale prawie połowa wróciła z urlopu z poczuciem przybrania na wadze.

Salad Story otworzy 16 nowych restauracji. Ruszyła emisja crowdfundingowa spółki

Salad Story - polska sieć fast food ze zdrową żywnością - otworzyła dwie nowe restauracje. Do końca 2023 roku chce rozbudować sieć z 41 do 57 lokali. Wystartowała emisja crowdfundingowa spółki - cel to zgromadzenie 3,2 mln zł.

Sezon na grilla. Jak się przygotować?

Wiosna i lato to czas, gdy w ogródkach wielu restauracji pojawiają się grille, a wraz z nimi krótkie sezonowe menu potraw obfitujących w grillowane mięsa, ryby i owoce morza.

Inne kategorie

Podcasty

Koniec papierowego kubka jest bliski? [PODCAST]

Ekologia coraz mocniej oddziałuje na wszystkie sfery życia i powoli wkracza także tam, gdzie jeszcze nie tak dawno w ogóle o niej nie myślano - do kawiarni, restauracji, barów. Jak ekologicznie prowadzić gastronomię? Rozmawiamy o tym z Krzysztofem Rzymanem, właścicielem kawiarni STOR w Warszawie.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej