x

Adam Pawłowski: Czym kieruje się konsument przy zakupie wina?

Kategoria: Wino    22.11.2021

Nie znam producenta i dystrybutora wina, który nie chciałby poznać odpowiedzi na tak postawione pytanie. To zagadka za więcej niż milion dolarów, ponieważ tylko w roku 2020 globalny rynek wina osiągnął wartość 326,6 mld dol.

Adam Pawłowski. Fot. Ignacy Matuszewski
Adam Pawłowski. Fot. Ignacy Matuszewski
Ten winny tort jest spory, a estymacje analityków z Business Wire zapowiadają, że będzie coraz większy i w 2030 r. wartość rynku wina osiągnie ok. 500 mld dol. Znając te dane, branża winiarska powinna spać spokojnie, bo – jak widać – trend jest wyraźnie wznoszący i konsumenci nie zamierzają się odwrócić od wina. Pytaniem zatem nie jest czy, tylko co będziemy pić.

Głównym determinantem wpływającym na wybór wina jest cena. Zwykle zakładamy pewien budżet na wino i w ramach niego się poruszamy. 90% Polaków nie wydaje na butelkę wina więcej niż 25 zł. Po określeniu budżetu wchodzimy w drugą fazę procesu decyzyjnego, czyli wybieramy markę, szczep, region lub kraj pochodzenia.

W kwietniu tego roku Wine Intelligence opublikowało swój coroczny raport i listę 15 najbardziej rozpoznawalnych marek wina na świecie. Badanie odbyło się na próbie 25 tys. osób z 25 krajów reprezentujących ponad 400 mln konsumentów wina. Oto top 10 marek, które skutecznie zaistniały w zbiorowej wyobraźni: Yellow Tail, Casillero del Diablo, Jacob’s Creek, Gallo Family Vineyards, Barefoot, Gato Negro, J.P. Chenet, Mouton Cadet, Santa Carolina, Torres. Z pewnością większość z nich nie jest ci obca. Ich sukces i rozpoznawalność polega na powtarzalności i szerokiej dostępności. Zauważ, że kiedykolwiek próbujesz win tych marek, one zawsze wyglądają, pachną i smakują tak samo. Właśnie ta powtarzalność produktu wiąże klienta z marką, bo kupując dane wino, dokładnie wie, co dostaje i za co płaci. To buduje pozytywną relację na linii marka – konsument i tworzy strefę zakupowego komfortu, bo jak wiadomo, wybór wina może onieśmielać, a nawet stresować. 

Następną fazą wtajemniczenia jest wybór wina po nazwie szczepu. Lista dziesięciu najczęściej uprawianych odmian notuje małe korekty, ale zasadniczo od około dekady pozostaje bez zmian na czele z cabernet sauvignon i resztą dobrze znanych szczepów, jak merlot, tempranillo, airén, chardonnay, syrah, grenache noir, sauvignon blanc, pinot noir, trebbiano toscano/ugni blanc (źródło OIV). Nazwy te stanowią marki same w sobie i gros konsumentów się nimi kieruje. Problem polega na tym, że nie każde cabernet sauvignon, chardonnay czy pinot noir smakuje tak samo. O ile jest pewien zespół cech wspólnych dla danej odmiany, to zmienne, takie jak klimat, nasłonecznienie, plon z hektara, dojrzewanie i leżakowanie, będą miały ogromny wpływ na aromat, smak i styl wina. Dobrym przykładem na mnogość styli w ramach jednej odmiany jest chardonnay, z którego mogą powstawać skrajnie różne wina. Świetnie odnajduje się w winach musujących, rześkich winach Burgundii, ale potrafi też być bardzo krągłe, kremowe i niemalże słodkie w klimacie Kalifornii czy południowej Australii. Trzecim elementem wyboru jest rekomendacja, i nie mam tutaj na myśli wyciętych w kartonie celebrytów reklamujących wina w supermarkecie, ale prawdziwych, z krwi i kości specjalistów doradzających w sklepach winiarskich i restauracjach. Do sklepów specjalistycznych zaglądają winomani poszukujący nowych doznań i fachowej porady. To konsumenci bardziej świadomi, zorientowani nie tylko na styl wina, markę czy szczep, ale na jakość. Podobnie jest w przypadku gastronomii, gdzie wino występuje w towarzystwie jedzenia, więc jego wybór w dużej części jest podyktowany tym, co znajduje się na talerzu. 

A czym ty się kierujesz przy wyborze wina? Możesz przeprowadzić badanie konsumenckie na sobie i następnym razem, jak będziesz kupować wino, złap się na tym, co dokładnie tobą kieruje przy jego wyborze.

Felieton ukazał się w „Food Service" 10/2021 nr 209.

Autor tekstu: Adam Pawłowski
O AUTORZE
Adam Pawłowski
Pierwszy Polski Master Sommelier. Mistrz Polski Sommelierów 2014, laureat nagrody Akademii Gastronomicznej w Polsce Ars Coquinaria 2017 w kategorii Mistrz Mistrzów. Wykładowca i egzaminator the Court of Master Sommeliers, certyfikowany wykładowca The Wine & Spirit Education Trust. Członek Stowarzyszenia Sommelierów Polskich. Współautor książki „Gościnność. Sztuka dobrej obsługi w gastronomii”.

Zobacz także

Konkurs Polskich Win - można się zgłaszać!

Rusza ósma edycja Konkursu Polskich Win organizowanego przez Jasielskie Stowarzyszenie Winiarzy "Vinum pro Cultura" oraz Stowarzyszenie Sommelierów Polskich. Konkurs odbędzie się 5 - 6 sierpnia w Winnicy Dwie Granice. Na zgłoszenia win do rywalizacji organizatorzy czekają do 23 lipca.

Zwycięzcy konkursu Polskie Korki 2022. Festiwal Polskie Wina za nami!

Poznańska restauracja SPOT. po raz dziewiąty gościła winiarzy, producentów i koneserów polskiego wina. na festiwalu Polskie Wina. Poznaliśmy tam zwycięzców konkursu Polskie Korki 2022.

Ogrody Wina 2022 - kapelusze i wino znów królowały w Dworze Sieraków

- Wreszcie mogliśmy się spotkać i wspólnie posmakować win - mówią uczestnicy 10. edycji Ogrodów Wina. Po dwuletniej covidowej przerwie ten letni, winiarski salon degustacyjny wrócił do dawnej formy. W imprezie wzięło udział 52 producentów ze wszystkich winiarskich zakątków świata.

Adam Pawłowski: Ewolucja winopijcy

Jak wiadomo o gustach się nie dyskutuje, mimo to chciałbym poruszyć temat kształtowania się smaku winiarskiego w czasie. Zastanawia mnie, jak przebiega proces ewolucji u winopijców i dlaczego zaczyna się od picia win gładkich, owocowych, a kończy na bardzo wytrawnych i szorstkich.

Jakub Filipek zwycięzcą XXI Mistrzostw Polski Sommelierów

Nowym Mistrzem Polski Sommelierów jest Jakub Filipek, head sommelier z krakowskiej restauracji Albertina. Drugie miejsce zajął debiutujący w Mistrzostwach Tomasz Żak z Kontakt Wine & Bistro w Warszawie, a trzecie - Bartosz Nowakowski z bydgoskiej restauracji Czosnek i Oliwa.

Wino zdrożeje. Polska branża winiarska: prowadzenie biznesu stało się całkowicie nieprzewidywalne

- Planowanie jakiejkolwiek strategii stało się wręcz niemożliwe, a bieżąca działalność jest ogromnym wyzwaniem - mówią szefowie firm zrzeszonych w Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa. Wojna w Ukrainie, a także galopująca inflacja skutecznie utrudniają bieżącą działalność przedsiębiorstw.

Inne kategorie

Podcasty

Moda na wina nowofalowe w restauracjach. Rozmowa z Piotrem Pietrasem [PODCAST]

Czym się charakteryzują wina naturalne, organiczne, biodynamiczne, wegańskie? Kto je konsumuje i jakie możliwości stwarzają te kategorie w biznesie restauracyjnym? Czy warto podążać za tym trendem? Rozmawiamy o tym z Piotrem Pietrasem, Master Sommelierem, Wicemistrzem Europy Sommelierów.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej