x

Adam Pawłowski: Czym kieruje się konsument przy zakupie wina?

Kategoria: Wino    22.11.2021

Nie znam producenta i dystrybutora wina, który nie chciałby poznać odpowiedzi na tak postawione pytanie. To zagadka za więcej niż milion dolarów, ponieważ tylko w roku 2020 globalny rynek wina osiągnął wartość 326,6 mld dol.

Adam Pawłowski. Fot. Ignacy Matuszewski
Adam Pawłowski. Fot. Ignacy Matuszewski
Ten winny tort jest spory, a estymacje analityków z Business Wire zapowiadają, że będzie coraz większy i w 2030 r. wartość rynku wina osiągnie ok. 500 mld dol. Znając te dane, branża winiarska powinna spać spokojnie, bo – jak widać – trend jest wyraźnie wznoszący i konsumenci nie zamierzają się odwrócić od wina. Pytaniem zatem nie jest czy, tylko co będziemy pić.

Głównym determinantem wpływającym na wybór wina jest cena. Zwykle zakładamy pewien budżet na wino i w ramach niego się poruszamy. 90% Polaków nie wydaje na butelkę wina więcej niż 25 zł. Po określeniu budżetu wchodzimy w drugą fazę procesu decyzyjnego, czyli wybieramy markę, szczep, region lub kraj pochodzenia.

W kwietniu tego roku Wine Intelligence opublikowało swój coroczny raport i listę 15 najbardziej rozpoznawalnych marek wina na świecie. Badanie odbyło się na próbie 25 tys. osób z 25 krajów reprezentujących ponad 400 mln konsumentów wina. Oto top 10 marek, które skutecznie zaistniały w zbiorowej wyobraźni: Yellow Tail, Casillero del Diablo, Jacob’s Creek, Gallo Family Vineyards, Barefoot, Gato Negro, J.P. Chenet, Mouton Cadet, Santa Carolina, Torres. Z pewnością większość z nich nie jest ci obca. Ich sukces i rozpoznawalność polega na powtarzalności i szerokiej dostępności. Zauważ, że kiedykolwiek próbujesz win tych marek, one zawsze wyglądają, pachną i smakują tak samo. Właśnie ta powtarzalność produktu wiąże klienta z marką, bo kupując dane wino, dokładnie wie, co dostaje i za co płaci. To buduje pozytywną relację na linii marka – konsument i tworzy strefę zakupowego komfortu, bo jak wiadomo, wybór wina może onieśmielać, a nawet stresować. 

Następną fazą wtajemniczenia jest wybór wina po nazwie szczepu. Lista dziesięciu najczęściej uprawianych odmian notuje małe korekty, ale zasadniczo od około dekady pozostaje bez zmian na czele z cabernet sauvignon i resztą dobrze znanych szczepów, jak merlot, tempranillo, airén, chardonnay, syrah, grenache noir, sauvignon blanc, pinot noir, trebbiano toscano/ugni blanc (źródło OIV). Nazwy te stanowią marki same w sobie i gros konsumentów się nimi kieruje. Problem polega na tym, że nie każde cabernet sauvignon, chardonnay czy pinot noir smakuje tak samo. O ile jest pewien zespół cech wspólnych dla danej odmiany, to zmienne, takie jak klimat, nasłonecznienie, plon z hektara, dojrzewanie i leżakowanie, będą miały ogromny wpływ na aromat, smak i styl wina. Dobrym przykładem na mnogość styli w ramach jednej odmiany jest chardonnay, z którego mogą powstawać skrajnie różne wina. Świetnie odnajduje się w winach musujących, rześkich winach Burgundii, ale potrafi też być bardzo krągłe, kremowe i niemalże słodkie w klimacie Kalifornii czy południowej Australii. Trzecim elementem wyboru jest rekomendacja, i nie mam tutaj na myśli wyciętych w kartonie celebrytów reklamujących wina w supermarkecie, ale prawdziwych, z krwi i kości specjalistów doradzających w sklepach winiarskich i restauracjach. Do sklepów specjalistycznych zaglądają winomani poszukujący nowych doznań i fachowej porady. To konsumenci bardziej świadomi, zorientowani nie tylko na styl wina, markę czy szczep, ale na jakość. Podobnie jest w przypadku gastronomii, gdzie wino występuje w towarzystwie jedzenia, więc jego wybór w dużej części jest podyktowany tym, co znajduje się na talerzu. 

A czym ty się kierujesz przy wyborze wina? Możesz przeprowadzić badanie konsumenckie na sobie i następnym razem, jak będziesz kupować wino, złap się na tym, co dokładnie tobą kieruje przy jego wyborze.

Felieton ukazał się w „Food Service" 10/2021 nr 209.

Autor tekstu: Adam Pawłowski
O AUTORZE
Adam Pawłowski
Pierwszy Polski Master Sommelier. Mistrz Polski Sommelierów 2014, laureat nagrody Akademii Gastronomicznej w Polsce Ars Coquinaria 2017 w kategorii Mistrz Mistrzów. Wykładowca i egzaminator the Court of Master Sommeliers, certyfikowany wykładowca The Wine & Spirit Education Trust. Członek Stowarzyszenia Sommelierów Polskich. Współautor książki „Gościnność. Sztuka dobrej obsługi w gastronomii”.

Zobacz także

Kalifornijscy winiarze zapowiadają wysoką jakość rocznika 2022

Wszystko wskazuje na to, że w Kalifornii rocznik 2022 będzie obfitował w wina wysokiej jakości - skoncentrowane i złożone.

Taste The Wine - polska kolacja degustacyjna w Concordia Taste

Winiarskie perełki z trzech polskich winnic będą główną atrakcją Taste The Wine - polskiej kolacji degustacyjnej, która 24 listopada odbędzie się w poznańskiej restauracji Concordia Taste. W programie także aukcja charytatywna dzieł sztuki na… butelkach i fotografii z winobrania.

Adam Pawłowski: Waszyngton - wina nieodkyte

Często jestem pytany o wskazanie "regionów winiarskiego jutra", w których dzieją się ekscytujące procesy wnoszące nową jakość do świata wina. Jednym z tych nieodkrytych miejsc jest dla mnie stan Waszyngton.

Jak sprzedawać wino w restauracji, gdy nie ma sommeliera na pokładzie

Wino drożeje, więc zwiększanie jego sprzedaży w restauracji staje się nie lada wyzwaniem. Jak się z nim zmierzyć? Zwłaszcza gdy nasz koncept nie przewiduje obsługi sommelierskiej?

Znamy laureatów Mistrzostw Polski Młodych Sommelierów 2022

Łukasz Górski z warszawskiej restauracji Butchery & Wine zdobył tytuł Mistrza Polski Młodych Sommelierów 2022. W finale zawodów pokonał Aleksandrę Harabasz z krakowskiej Bottiglierii (II miejsce) i Iwonę Heredę z hotelu Four Seasons w Limassol (III miejsce).

Lalou Wines - nowy importer win organicznych i biodynamicznych z Francji

Lalou Wines ma się skupiać na imporcie win organicznych i biodynamicznych z niewielkich posiadłości winiarskich z Burgundii, Jury, Doliny Loary, Alzacji, Szampanii oraz północnego Rodanu.

Inne kategorie

Podcasty

Konsument, który żyje w poczuciu zagrożenia: jak z nim prowadzić dialog? [PODCAST]

Jak zmieniają się konsumenci i jak zmieniają się producenci? W jaki sposób obie te grupy odczuwają niepokoje i jak warto na nie reagować - opowiada Małgorzata Cebelińska, dyrektor handlu firmy Mlekpol.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej