x

Michalina Szczepańska: Paragony grozy vol. 2

Kategoria: Lifestyle - blog    22.11.2021

Czy "paragony grozy" stały się już rzeczywistością pozaturystyczną? Co przyciąga klientów i sprawia, że chcą wracać do restauracji - cena czy może wyjątkowość doświadczenia, którego przeżycie się im oferuje?

Michalina Szczepańska
Michalina Szczepańska
„Nigdy więcej takich spontanicznych wyjść na drinka i coś słodkiego!” – zdecydował znajomy, poruszony wysokością rachunku w jednej z warszawskich restauracji. „Poszliśmy, bo mieliśmy jeden z niewielu wolnych od dzieci wieczorów i więcej tak nie wydamy pieniędzy” – skwitowali kolejni znajomi, tym razem po randce spędzonej gdzieś w Krakowie. Tego typu przykładów mam bez liku. Wydaje się, że sławetne „paragony grozy” z turystycznych miejscowości pokazywane latem w mediach społecznościowych stały się niepostrzeżenie rzeczywistością pozaturystyczną. „Paragony grozy” (czy też ich zapowiedź) to też coraz częściej rzeczywistość detaliczna – choć jeszcze niedawno przy już odnotowywanej wysokiej inflacji w jednej z większych sieci spożywczych widać było deflację koszyka (bo są i tacy detaliści, którzy mogą bądź chcą sobie pozwolić na wielkie promocje, przyciągnięcie klientów, którzy – być może – zostaną i na czasy wzrostu cen). I o ile trudno sobie wyobrazić, że cena w przypadku sklepu odchodzi w zapomnienie, a klient lojalnie robi w nim zakupy tylko z powodu niesamowitego doświadczenia, które go w tej placówce spotyka, o tyle w przypadku restauracji to ono jest rozwiązaniem. Tzn. cytowani kilka zdań wcześniej znajomi (i cała rzesza tych, których słowa się tu nie zmieściły) mówią wprost: nie pójdę więcej spontanicznie zjeść na mieście, ale pójdę po coś wyjątkowego i wtedy nie będę narzekał na rachunek. Co przez ową wyjątkowość rozumieją? Np. atmosferę odwiedzanego miejsca, smak potraw. Ale również historie, jakie stoją za używanymi składnikami (tak, tak, samodzielnie zbierane przez barmana pasjonata jabłka przy warszawskim Polu Mokotowskim, żeby później odpowiednio przerobić je na składnik do koktajlu – to jeden z przykładów, który robi wrażenie). I to właśnie ten kierunek, tj. kierunek budowania wyjątkowego, zbudowanego z wielu elementów, doświadczenia może przekonać Polaków do niepomstowania na restauratorów za ceny. Na detalistów będą pomstować. Chyba że ci wymyślą równie wyjątkową możliwość doświadczania zakupów.

Felieton ukazał się w „Food Service" 10/2021 nr 209.

Autor tekstu: Michalina Szczepańska

Zobacz także

Karolina Kosno: Na zwykłym czy pistacjowym?

Coraz szersza grupa klientów wybiera mleka roślinne. Kawiarnie starają się dopasować do panującego trendu odchodzenia od mleka krowiego i prezentują swym gościom atrakcyjne oferty, by zadowolić jak największą liczbę osób. Czy koszt napojów roślinnych jest w polskich kawiarniach zadowalający?

Tomasz Źródłowski: Nie znam się na kawie

To będzie interesujący felieton traktujący o tym, że kawa to w ofercie gastronomicznej dziwny produkt spełniający wielorakie zadania.

Adam Chrząstowski: Bocuse'owy Budapeszt

Budapeszt po raz kolejny gościł europejską selekcję konkursu Bocuse d’Or, tym razem edycję 2022-23. Węgrzy świetnie wykorzystali organizację imprezy tej rangi w 2016 r. dla promocji rodzimej gastronomii i postanowili to powtórzyć. Udało im się bardzo dobrze.

Michalina Szczepańska: Sklepy i kawiarnie. Kooperacja czy konkurencja?

Czy istnieje możliwość, by sklepy i kawiarnie bez zakłóceń funkcjonowały razem na rynku kawiarnianym? Coraz większa ilość sklepów zapewnia nam przestrzeń na wypicie dobrej kawy, tym samym stając się konkurencją dla kawiarni.

Przedwojennych kawiarni czar - kawowy rynek 20-lecia międzywojennego

Wsiadamy do wehikułu czasu i przenosimy się w czasy 20-lecia międzywojennego, by sprawdzić, czy ówczesny rynek kawy i kawiarni w stolicy odbiegał znacznie od tego, który znamy obecnie. Kawową historię zbadał Bartosz Paluszkiewicz, barman i autor piszący o przedwojennej gastronomii.

Tomasz Źródłowski: Back to the future. Czyli krótko o tym, że zawsze będzie coś nie tak

Trudno w wojennych realiach tryskać optymizmem. Jest co najmniej kilka polskich powiedzeń, które doskonale nadają się do opisania otaczającej nas rzeczywistości.

Inne kategorie

Podcasty

Wegańskie słodycze: jak to ugryźć? [PODCAST]

Dania wegańskie dobrze zadomowiły się już w polskich sklepach i restauracjach. Coraz częściej klienci mają ochotę również na ciasta i desery, które nie zawierają produktów odzwierzęcych, a cukiernie chętnie wychodzą im naprzeciw. Rozmawiamy o tym z Dominiką Targosz, ambasadorką Chef for Change.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej