x

Michalina Szczepańska: Paragony grozy vol. 2

Kategoria: Lifestyle - blog    22.11.2021

Czy "paragony grozy" stały się już rzeczywistością pozaturystyczną? Co przyciąga klientów i sprawia, że chcą wracać do restauracji - cena czy może wyjątkowość doświadczenia, którego przeżycie się im oferuje?

Michalina Szczepańska
Michalina Szczepańska
„Nigdy więcej takich spontanicznych wyjść na drinka i coś słodkiego!” – zdecydował znajomy, poruszony wysokością rachunku w jednej z warszawskich restauracji. „Poszliśmy, bo mieliśmy jeden z niewielu wolnych od dzieci wieczorów i więcej tak nie wydamy pieniędzy” – skwitowali kolejni znajomi, tym razem po randce spędzonej gdzieś w Krakowie. Tego typu przykładów mam bez liku. Wydaje się, że sławetne „paragony grozy” z turystycznych miejscowości pokazywane latem w mediach społecznościowych stały się niepostrzeżenie rzeczywistością pozaturystyczną. „Paragony grozy” (czy też ich zapowiedź) to też coraz częściej rzeczywistość detaliczna – choć jeszcze niedawno przy już odnotowywanej wysokiej inflacji w jednej z większych sieci spożywczych widać było deflację koszyka (bo są i tacy detaliści, którzy mogą bądź chcą sobie pozwolić na wielkie promocje, przyciągnięcie klientów, którzy – być może – zostaną i na czasy wzrostu cen). I o ile trudno sobie wyobrazić, że cena w przypadku sklepu odchodzi w zapomnienie, a klient lojalnie robi w nim zakupy tylko z powodu niesamowitego doświadczenia, które go w tej placówce spotyka, o tyle w przypadku restauracji to ono jest rozwiązaniem. Tzn. cytowani kilka zdań wcześniej znajomi (i cała rzesza tych, których słowa się tu nie zmieściły) mówią wprost: nie pójdę więcej spontanicznie zjeść na mieście, ale pójdę po coś wyjątkowego i wtedy nie będę narzekał na rachunek. Co przez ową wyjątkowość rozumieją? Np. atmosferę odwiedzanego miejsca, smak potraw. Ale również historie, jakie stoją za używanymi składnikami (tak, tak, samodzielnie zbierane przez barmana pasjonata jabłka przy warszawskim Polu Mokotowskim, żeby później odpowiednio przerobić je na składnik do koktajlu – to jeden z przykładów, który robi wrażenie). I to właśnie ten kierunek, tj. kierunek budowania wyjątkowego, zbudowanego z wielu elementów, doświadczenia może przekonać Polaków do niepomstowania na restauratorów za ceny. Na detalistów będą pomstować. Chyba że ci wymyślą równie wyjątkową możliwość doświadczania zakupów.

Felieton ukazał się w „Food Service" 10/2021 nr 209.

Autor tekstu: Michalina Szczepańska

Zobacz także

Jarosław Dumanowski: Zupa z konopi

W październiku 2018 r. łotewska policja zniszczyła ogród starszej kobiety, która uprawiała konopie w celu wyrabiania tradycyjnego "masła" konopnego. Sprawa odbiła się głośnym echem na Łotwie i w kilku krajach europejskich.

Deszcz spadających gwiazdek Michelin

Wciąż nie znamy listy polskich restauracji wyróżnionych w przewodniku Michelin "Main Cities of Europe". Jednak w krajach, w których zdaniem Michelina potencjał gastronomiczny jest bardziej rozbudowany, czerwona książeczka ukazuje się wcześniej niż u nas.

Adam Chrząstowski: Pożegnania i powitania okołopoznańskie

Felieton niniejszy zaczynam pisać w pociągu spieszącym do Poznania, a skończę pewnie już po powrocie z Festiwalu Dobrego Smaku.

Adam Chrząstowski: Złoty Bocuse

Ponad 30 lat temu w Lyonie niekwestionowany autorytet, jakim jest Paul Bocuse, wystartował z indywidualnym konkursem kulinarnym.

JAROSŁAW DUMANOWSKI: "KUCHARZ WIELKOPOLSKI", CZYLI MIEĆ OSZCZĘDNIEJSZYM SPOSOBEM KARTOFLE

Inicjatywa Slow Food Wielkopolska, by wydać reprint pierwszej, rzadkiej edycji "Kucharza wielkopolskiego" z 1876 r. skłoniła mnie, by napisać kilka słów o tym zapomnianym bestsellerze. Jego autorką była Maria Śleżańska z domu Leitgeber, pochodząca z rodziny znanych poznańskich wydawców i księgarzy.

Tomasz Źródłowski: czas miecza i topora

Początek roku to zawsze dziwny czas. Nie wiadomo, czy jeszcze podsumowywać poprzedni rok, czy już planować kolejny. W większości przypadków jest tak, że podsumowanie prowadzi do wniosków, które mają nam pomóc w zaplanowaniu kroków do przodu.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna strategia wyceny napojów

Odpowiednia wycena napojów to jedna z najważniejszych decyzji komercyjnych w sektorze HoReCa. Jeśli poziom cen jest właściwy, sprzedaż, a nią także zyski ze sprzedaży napojów wzrosną. W przypadku gdy ceny są zbyt niskie, tracimy zysk. Jeżeli natomiast ceny są zbyt wysokie, ryzykujemy utratę klienta.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej