x

Generacja Z w restauracji. Czego od gastronomii oczekuje "zoomer"?

Kategoria: Twój biznes - wiedza    15.11.2021

Dużo mówi się o tym, jak generacja Z chce zmienić świat i jak wyznacza trendy związane z ekologią, wege oraz konsumpcją produktów bio. Wyniki ogólnopolskiego badania firmy Ariadna pokazują jednak, że w wyborach związanych z jedzeniem w restauracji to pokolenie nie różni się za bardzo od pozostałych.

Zdjęcie: Shutterstock.com
Zdjęcie: Shutterstock.com
Rozbieżność wyników badania z oczekiwaniami może być efektem dwóch rzeczy. Po pierwsze, trzeba pamiętać o zasobności portfela młodych ludzi. Wiele produktów eko i bio jest po prostu droższa. Badanie operuje na poziomie deklaracji, więc można oczekiwać, że w zderzeniu z ceną produktów w realnym świecie, czyli w lokalu, młodzież po te produkty będzie sięgać nawet jeszcze rzadziej.

Grafika: Ariadna
Grafika: Ariadna
Druga sprawa to nasze przypatrywanie się trendom wielkomiejskim i wyciąganie z nich pochopnych wniosków. Ale nawet wyniki z dużych miast pokazują tylko nieznaczną przewagę nowych trendów i zjawisk wśród pokolenia Z w porównaniu z resztą kraju.

Grafika: Ariadna
Grafika: Ariadna
Co więc mówi o sobie generacja Z? Najważniejszy w restauracji jest dla nich smak potraw, podobnie jest w innych grupach wiekowych. Na drugim miejscu mamy nastrój i wystrój lokalu, który „zetki” cenią wyżej niż pozostałe pokolenia. Oferta dań roślinnych jest ważna dla około 20 proc. badanych młodych ludzi, ale już sprawy związane z ochroną środowiska – są bardzo mało istotne.

Grafika: Ariadna
Grafika: Ariadna
Potrawy bez mięsa zamawia 22 proc. badanych „zetek”, ale co ważne, odsetek ten nie różni się od innych grup pokoleniowych. Preferencje co do dań bez laktozy lub pszenicy deklaruje tylko 8 proc. ankietowanych z tej grupy.
Nieco bardziej interesująco wygląda sprawa opakowań. Duża część respondentów przedstawicieli pokolenia Z chce ograniczać zużycie plastiku. Jest to zbieżne z innymi badaniami, z których wynika, że plastik to namacalna kwestia, bliższa konsumentom znacznie bardziej niż pojęcie śladu węglowego, które może wydawać się nieco abstrakcyjne i bardzo skomplikowane. Zdecydowanie polityką środowiskową lokalu interesuje się tylko 23 proc. ankietowanych.
Nasze badanie nie przekreśla opinii, że ekologia jest ważna dla pokolenia Z, ale być może w tej konkretnej sytuacji, jaką jest wizyta w restauracji, ta sprawa jest spychana na dalszy plan. Nie znaczy to, że kwestie eko mocniej dojdą do głosu, kiedy to pokolenie dorośnie i się wzbogaci.

Badanie zostało przeprowadzone na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1082 osób. Kwoty dobrano wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania
Termin realizacji: 5 - 8 listopada 2021. Metoda: CAWI.

Autor tekstu: Tomasz Wygnański

Zobacz także

Od kwietnia cukiernie i piekarnie zapłacą mniej za gaz. Ulga nie obejmie jednak wszystkich

Od 1 kwietnia do końca 2023 roku piekarnie oraz cukiernie będą mogły korzystać z obniżonych cen gazu. Stawka jest prawie trzykrotnie niższa od ceny rynkowej. Decyzję w tej sprawie podjął właśnie rząd.

Eksperci: Fine dining musi otworzyć się na nowy typ klienta, by przetrwać kryzys

Nie wszystkie segmenty gastronomii inflacja dotyka w takim samym stopniu. Rynek dóbr luksusowych zdaje się wychodzić z kryzysu obronną ręką, co nie znaczy, że nie stoją przed nim istotne wyzwania - uważają uczestnicy debaty zorganizowanej przez Food and Design.

Co drugi Polak nie chce rozmawiać z kelnerem podczas składania zamówienia

Klienci restauracji coraz częściej chcieliby składać zamówienia w restauracjach z użyciem technologii i aplikacji bezprzewodowych. Chętnie ograniczyliby także kontakt z kelnerem - wynika raportu Retail od Adyen, dotyczącego sektora gastronomii w Polsce.

Subway rozważa sprzedaż i podbija swoją cenę

Franczyzowa sieć barów szybkiej obsługi z kanapkami, sałatkami i wrapami szuka nowego właściciela. Pertraktacje są wciąż na wczesnym etapie, ale mówi się, że sieć warta jest ponad 10 mld dol. Cenę sieć podbija dzięki transformacji lokali.

Trzy hot dogi na sekundę. Największa sieć punktów gastronomicznych w Polsce? Żabka!

Sprzedaje średnio trzy hot dogi na sekundę. Rekordy sprzedaży notują też panini oraz kawa, od niedawna dostępna w kawonamencie. Plany Żabki są jeszcze szersze!

W 2023 roku pustki w restauracjach? Polacy mocno ograniczą wydatki na gastronomię [BADANIE]

Obserwacje i obawy lokali potwierdzają liczby. Z powodu trudnej sytuacji ekonomicznej oszczędności gospodarstw domowych najbardziej odbiją się na wydatkach na rozrywkę i jedzenie na mieście - wynika z badania firmy doradczej Bain & Company.

Inne kategorie

Podcasty

Nowe kierunki rozwoju i nowe kategorie roślinnych produktów [PODCAST]

Jak zmienia się rynek roślinnych zamienników produktów odzwierzęcych? Czego możemy się spodziewać na wegańskich talerzach w niedalekiej przyszłości? Rozmawiamy o tym z Katarzyną Sałatą, przedstawicielką kampanii RoślinnieJemy.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej