x

Generacja Z w restauracji. Czego od gastronomii oczekuje "zoomer"?

Kategoria: Twój biznes - wiedza    15.11.2021

Dużo mówi się o tym, jak generacja Z chce zmienić świat i jak wyznacza trendy związane z ekologią, wege oraz konsumpcją produktów bio. Wyniki ogólnopolskiego badania firmy Ariadna pokazują jednak, że w wyborach związanych z jedzeniem w restauracji to pokolenie nie różni się za bardzo od pozostałych.

Zdjęcie: Shutterstock.com
Zdjęcie: Shutterstock.com
Rozbieżność wyników badania z oczekiwaniami może być efektem dwóch rzeczy. Po pierwsze, trzeba pamiętać o zasobności portfela młodych ludzi. Wiele produktów eko i bio jest po prostu droższa. Badanie operuje na poziomie deklaracji, więc można oczekiwać, że w zderzeniu z ceną produktów w realnym świecie, czyli w lokalu, młodzież po te produkty będzie sięgać nawet jeszcze rzadziej.

Grafika: Ariadna
Grafika: Ariadna
Druga sprawa to nasze przypatrywanie się trendom wielkomiejskim i wyciąganie z nich pochopnych wniosków. Ale nawet wyniki z dużych miast pokazują tylko nieznaczną przewagę nowych trendów i zjawisk wśród pokolenia Z w porównaniu z resztą kraju.

Grafika: Ariadna
Grafika: Ariadna
Co więc mówi o sobie generacja Z? Najważniejszy w restauracji jest dla nich smak potraw, podobnie jest w innych grupach wiekowych. Na drugim miejscu mamy nastrój i wystrój lokalu, który „zetki” cenią wyżej niż pozostałe pokolenia. Oferta dań roślinnych jest ważna dla około 20 proc. badanych młodych ludzi, ale już sprawy związane z ochroną środowiska – są bardzo mało istotne.

Grafika: Ariadna
Grafika: Ariadna
Potrawy bez mięsa zamawia 22 proc. badanych „zetek”, ale co ważne, odsetek ten nie różni się od innych grup pokoleniowych. Preferencje co do dań bez laktozy lub pszenicy deklaruje tylko 8 proc. ankietowanych z tej grupy.
Nieco bardziej interesująco wygląda sprawa opakowań. Duża część respondentów przedstawicieli pokolenia Z chce ograniczać zużycie plastiku. Jest to zbieżne z innymi badaniami, z których wynika, że plastik to namacalna kwestia, bliższa konsumentom znacznie bardziej niż pojęcie śladu węglowego, które może wydawać się nieco abstrakcyjne i bardzo skomplikowane. Zdecydowanie polityką środowiskową lokalu interesuje się tylko 23 proc. ankietowanych.
Nasze badanie nie przekreśla opinii, że ekologia jest ważna dla pokolenia Z, ale być może w tej konkretnej sytuacji, jaką jest wizyta w restauracji, ta sprawa jest spychana na dalszy plan. Nie znaczy to, że kwestie eko mocniej dojdą do głosu, kiedy to pokolenie dorośnie i się wzbogaci.

Badanie zostało przeprowadzone na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1082 osób. Kwoty dobrano wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania
Termin realizacji: 5 - 8 listopada 2021. Metoda: CAWI.

Autor tekstu: Tomasz Wygnański

Zobacz także

Pascal Brodnicki uruchamia restauracyjny codzienny catering PascalBox w eko-pudełkach

Na PascalBox.pl można już zarezerwować pięć posiłków dziennie z dostawą. To pierwszy z zaplanowanych formatów konceptu gastronomicznego PASCAL Franchise uruchamianego na podstawie umowy między Pascalem Brodnickim a spółką Food & Friends Polska S.A., której założycielami są Jan i Marek Rogala.

Wyposażenie kuchenne - ABC eksploatacji

Lodówki, zamrażarki, piece, kuchenki, płyty, zmywarki... Podpowiadamy, jak prawidłowo korzystać z wyposażenia kuchennego, aby nie doprowadzić do kosztownych w naprawie usterek.

Poza domem, z mlekiem, na pobudzenie. Jaką kawę pijemy najchętniej?

Polacy coraz częściej piją kawę poza domem, lubią dodawać do niej mleko, ale głównie krowie. Dużo rzadziej do swojego latte wybierają napój owsiany, sojowy czy migdałowy - wynika z raportu ARC Rynek i Opinia.

Jak nie polec na azjatyckim fusion?

Mnogość fantastycznych produktów importowanych z Dalekiego Wschodu oraz wyjątkowych dań, które można z nich przygotować, sprawia, że to jedzenie po prostu się nie nudzi!

Chleb w subskrypcji od twórcy Green Caffé Nero

Związana z Adamem Ringerem piekarnia Muffia Bakery rusza z prenumeratą pieczywa. To kolejna próba sprzedaży produktów spożywczych w ten właśnie sposób.

Brunch: powrót weekendowej biesiady

Wymyślono go pod koniec XIX w. po to, by zagospodarować lukę w czasie między śniadaniem a lunchem. Choć w Polsce znany jest od lat, nie cieszy się szczególnym powodzeniem. Czy po ponad 120 latach od swoich narodzin brunch jest dla gastronomii jeszcze atrakcyjny? Wbrew pozorom tak.

Inne kategorie

Podcasty

Moda na wina nowofalowe w restauracjach. Rozmowa z Piotrem Pietrasem [PODCAST]

Czym się charakteryzują wina naturalne, organiczne, biodynamiczne, wegańskie? Kto je konsumuje i jakie możliwości stwarzają te kategorie w biznesie restauracyjnym? Czy warto podążać za tym trendem? Rozmawiamy o tym z Piotrem Pietrasem, Master Sommelierem, Wicemistrzem Europy Sommelierów.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej