x

Generacja Z w restauracji. Czego od gastronomii oczekuje "zoomer"?

Kategoria: Twój biznes - wiedza    15.11.2021

Dużo mówi się o tym, jak generacja Z chce zmienić świat i jak wyznacza trendy związane z ekologią, wege oraz konsumpcją produktów bio. Wyniki ogólnopolskiego badania firmy Ariadna pokazują jednak, że w wyborach związanych z jedzeniem w restauracji to pokolenie nie różni się za bardzo od pozostałych.

Zdjęcie: Shutterstock.com
Zdjęcie: Shutterstock.com
Rozbieżność wyników badania z oczekiwaniami może być efektem dwóch rzeczy. Po pierwsze, trzeba pamiętać o zasobności portfela młodych ludzi. Wiele produktów eko i bio jest po prostu droższa. Badanie operuje na poziomie deklaracji, więc można oczekiwać, że w zderzeniu z ceną produktów w realnym świecie, czyli w lokalu, młodzież po te produkty będzie sięgać nawet jeszcze rzadziej.

Grafika: Ariadna
Grafika: Ariadna
Druga sprawa to nasze przypatrywanie się trendom wielkomiejskim i wyciąganie z nich pochopnych wniosków. Ale nawet wyniki z dużych miast pokazują tylko nieznaczną przewagę nowych trendów i zjawisk wśród pokolenia Z w porównaniu z resztą kraju.

Grafika: Ariadna
Grafika: Ariadna
Co więc mówi o sobie generacja Z? Najważniejszy w restauracji jest dla nich smak potraw, podobnie jest w innych grupach wiekowych. Na drugim miejscu mamy nastrój i wystrój lokalu, który „zetki” cenią wyżej niż pozostałe pokolenia. Oferta dań roślinnych jest ważna dla około 20 proc. badanych młodych ludzi, ale już sprawy związane z ochroną środowiska – są bardzo mało istotne.

Grafika: Ariadna
Grafika: Ariadna
Potrawy bez mięsa zamawia 22 proc. badanych „zetek”, ale co ważne, odsetek ten nie różni się od innych grup pokoleniowych. Preferencje co do dań bez laktozy lub pszenicy deklaruje tylko 8 proc. ankietowanych z tej grupy.
Nieco bardziej interesująco wygląda sprawa opakowań. Duża część respondentów przedstawicieli pokolenia Z chce ograniczać zużycie plastiku. Jest to zbieżne z innymi badaniami, z których wynika, że plastik to namacalna kwestia, bliższa konsumentom znacznie bardziej niż pojęcie śladu węglowego, które może wydawać się nieco abstrakcyjne i bardzo skomplikowane. Zdecydowanie polityką środowiskową lokalu interesuje się tylko 23 proc. ankietowanych.
Nasze badanie nie przekreśla opinii, że ekologia jest ważna dla pokolenia Z, ale być może w tej konkretnej sytuacji, jaką jest wizyta w restauracji, ta sprawa jest spychana na dalszy plan. Nie znaczy to, że kwestie eko mocniej dojdą do głosu, kiedy to pokolenie dorośnie i się wzbogaci.

Badanie zostało przeprowadzone na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1082 osób. Kwoty dobrano wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania
Termin realizacji: 5 - 8 listopada 2021. Metoda: CAWI.

Autor tekstu: Tomasz Wygnański

Zobacz także

Selgros Cash&Carry deklaruje chęć wycofania ze sprzedaży jaj z chowu klatkowego

Sieć samoobsługowych hal hurtowych Selgros Cash&Carry, należąca do Transgourmet Polska, zadeklarowała, że razem ze swoimi dostawcami podejmie działania prowadzące do wycofania ze sprzedaży jaj z chowu klatkowego do 2025 roku.

Prawa autorskie do muzyki odtwarzanej w restauracjach

Podczas serwowania dań w restauracji możemy umilić czas klientom, włączając muzykę. Odpowiednio dobrany repertuar wspomaga sprzedaż oraz wpływa pozytywnie na kreowanie atmosfery w lokalu. Należy jednak pamiętać, że odtwarzanie muzyki wiąże się z kosztami w postaci opłat.

REGUŁY, KTÓRYCH NIE MOŻNA ZŁAMAĆ PRZY OTWIERANIU BARU - SEKRETY SUKCESU NA KONKURENCYJNYM RYNKU

Tak więc chcesz otworzyć bar? Jesteś do tego przekonany? A czy nie zastanowiło cię, dlaczego inni, z większą wiedzą w tej materii, nie otworzyli jeszcze swojego baru? Myślisz, że nie potrafiliby? Nie, oni po prostu wiedzą, czym to… pachnie.

Badanie: nawet trzy lata na odbudowę branży HoReCa

Sektor HoReCa, obejmujący hotele, restauracje i catering, na odbudowę może potrzebować nawet trzech lat - wynika z badania Barometr COVID-19 Puls Biznesu.

Wpływ płacy minimalnej na ceny w polskiej gastronomii

Jednym z istotnych czynników kształtujących ceny sprzedaży jest wysokość pensji minimalnej. Jak dostosować aktualny model biznesowy restauracji do narzuconego wzrostu płacy minimalnej i utrzymać w tej sytuacji stały wartościowo wynik finansowy? Zapraszam do lektury.

Działalność gospodarcza w czasie wojny. Jakie są nastroje i oczekiwania konsumentów? [BADANIE]

Krajowi przedsiębiorcy, również w gastronomii, obserwując sytuację polityczną i nastroje społeczne wywołane wojną w Ukrainie, często zawieszają realizację zaplanowanych działań i inwestycji. Czy jesteśmy już gotowi na "odblokowanie" normalności? Jakie są oczekiwania polskich konsumentów?

Inne kategorie

Podcasty

Moda na wina nowofalowe w restauracjach. Rozmowa z Piotrem Pietrasem [PODCAST]

Czym się charakteryzują wina naturalne, organiczne, biodynamiczne, wegańskie? Kto je konsumuje i jakie możliwości stwarzają te kategorie w biznesie restauracyjnym? Czy warto podążać za tym trendem? Rozmawiamy o tym z Piotrem Pietrasem, Master Sommelierem, Wicemistrzem Europy Sommelierów.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej