x

W branży hotelarskiej zabraknie rąk do pracy?

Kategoria: Koronawirus - Pracownicy    09.11.2021

W sektorze usług związanych z obsługą podróżnych w hotelach i ośrodkach wypoczynkowych możemy spodziewać się znacznego odpływu kadr. Jak informuje opublikowane właśnie opracowanie Medallia - Global Staffing Report blisko 40% pracowników tej branży planuje opuścić ją w ciągu najbliższych 3 miesięcy.

Zdjęcie: Shutterstock.com
Zdjęcie: Shutterstock.com
Autor: Ryszard Regucki, senior alliance manager CEE, Medallia

Jako główny problem wskazują oni brak oczekiwanego zaangażowania pracodawców w ich utrzymanie w firmie i znaczny przyrost obowiązków przy jednoczesnym braku zachęt motywacyjnych – pogląd ten podziela ponad 60% respondentów.

Klęska urodzaju?
Bez wątpienia branża znacząco odbiła się już od post-pandemicznej recesji i doświadcza rosnącego zainteresowania swoimi usługami ze strony podróżujących. Prawie 70% reprezentantów sektora zauważa, że liczba gości dynamicznie wzrasta, co jest przede wszystkim wynikiem popularności szczepień przeciwko Covid-19.

O ile jest to oczywiście pozytywny sygnał dla jednej z najbardziej dotkniętych skutkami pandemii gałęzi gospodarki, o tyle przygotowanie się na powrót do normalności pozostawia już wiele do życzenia. Dokładnie połowa pracowników hotelarstwa z Europy przyznała, że ich firmy z opanowaniem podróżniczego „boomu” radzą sobie zaledwie poprawnie, a zaledwie 43% badanych deklaruje, że swoje przygotowanie na przyrost odwiedzin i związanych z tym obowiązków oceniają bardzo dobrze.

Aż 60% ankietowanych musi mierzyć się ze zredukowanym, względem sytuacji sprzed pandemii, personelem. Problem dotyczy również naszego rodzimego gruntu. Świadczy o tym opublikowana niedawno analiza Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego, która poza przedstawieniem dobrych wyników branży za wrzesień 2021 r. informuje, że 9 na 10 hotelarzy spodziewa się w najbliższym czasie problemów związanych ze wzrostem kosztów działania i brakiem pracowników.

Technologiczne „zaplecze”
To właściwy czas, by aktywnie przemyśleć zmianę w zarządzaniu kadrami i możliwie zwiększyć swoje zaangażowanie w relacje na linii pracodawca-personel. Z analizy Global Staffing Report wynika, że trzy kluczowe wyzwania w tym obszarze to malejąca motywacja pracowników, znaczny przyrost obowiązków i potrzeba usprawnienia komunikacji. Często nie dostają oni właściwego feedbacku od swoich przełożonych, którzy usprawiedliwiają się własnym natężeniem pracy i zobowiązań.

Dziś trudno już obejść się bez automatyzacji – nie sposób poznać oczekiwania swoich pracowników, zidentyfikować ich problemy, czy analizować zaangażowanie bez narzędzi zdolnych mierzyć to w sposób autonomiczny. Chodzi tutaj m.in. o swojego rodzaju „cyfrowe przestrzenie” wymiany pomysłów, sugestii, indywidualnych rozmów z każdym pracownikiem, ankiet weryfikujących ich satysfakcję z pracy czy umożliwiających docieranie do nich z informacjami zwrotnymi na temat tego, co robią bardzo dobrze, a w których obszarach ich kompetencje mogą wymagać pewnej poprawy. To kapitał ludzki jest najważniejszym aktywem każdej organizacji, więc postawienie na zacieśnienie relacji z personelem jest inwestycją we własny rozwój.

Niemniej, może się również okazać, iż w obliczu zbyt dużego niedoboru specjalistów w branży hotelarskiej niezbędne będzie sięgnięcie po rozwiązania automatyzujące także kontakt z klientem i jego obsługę. Warto zauważyć, że nie jest to już dzisiaj żadne novum. Jeden z najpopularniejszych na świecie serwisów do wynajmowania prywatnych mieszkań i apartamentów Airbnb, który działa dzisiaj w 65 tysiącach miast na całym globie, przed zautomatyzowaniem obsługi swoich ankiet od najemców wręcz „tonął” w tysiącach excelowych plików, które często były trudne do przeanalizowania i wyciągnięcia wniosków. Dzisiaj, jest w stanie przyjrzeć się każdej informacji zwrotnej na poziomie indywidualnym, wiedząc na jakie kwestie zwracać uwagę i jak udoskonalać swoje narzędzie, by zwiększać satysfakcję klientów.

Podobną drogą poszła również międzynarodowa korporacja hotelarska Marriott International, która dzięki usłudze guestVoice zaczęła wsłuchiwać się bezpośrednio w głosy swoich klientów, zarówno te płynące za pośrednictwem ankiet, jak i udostępniane w mediach społecznościowych. Menadżerowie odpowiedzialni za obsługę klienta zredukowali tym samym czas potrzebny na zbieranie i przetwarzanie milionów opinii z tygodni do zaledwie kilkudziesięciu sekund.

Wymagająca przyszłość
Aktualnie, 52% przedstawicieli branży hotelarskiej z całego świata potwierdza, że problem z obsadzeniem stanowisk w swoich firmach pozostanie bardzo dużym wyzwaniem. Biorąc pod uwagę spory odsetek pracowników planujących przebranżowienie, prowadzący biznes w tym sektorze musieli w dość szybkim tempie podjąć decyzje jakie działania, narzędzia czy modele zarządzania kadrami wdrożyć, by nie pozwolić sobie na utratę zysków w dobie stopniowego powrotu do przed-pandemicznej hossy.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

HoReCa wraca do gry o pracowników, ale z powikłaniami po covidzie

Restauratorzy i hotelarze po walce z koronawirusem stanęli do kolejnej bitwy, tym razem o pracowników. Ich odpływ z HoReCa może zwolnić powrót do normalności. Tylko w III kwartale 2021 r. największy - bo ponad trzykrotny - wzrost wolnych miejsc pracy w skali roku wystąpił w tej branży.

Jak poradzić sobie z niedoborem pracowników? Oto cztery strategie

Trudno znaleźć dobrych pracowników, a jeszcze trudniej ich zatrzymać. Jeszcze przed pandemią rekrutacja i utrzymanie najlepszych stanowiło problem. W miarę znoszenia ograniczeń staje się jasne, że wielu w ogóle nie chce wracać do swoich starych miejsc pracy. Co robić?

Jak znaleźć dobrego pracownika w gastronomii? Oto cztery zadania do wykonania!

Szukasz personelu? Nie ty jeden! Zdaniem ekspertów z Polskiego Instytutu Ekonomicznego, popyt na usługi w naszym kraju powoli będzie powracał do poziomu sprzed pandemii. Należy się spodziewać jeszcze większej rywalizacji o pracowników z konkretnymi kompetencjami.

Goście skarżą się na jakość obsługi w hotelach i restauracjach. Powód? Braki kadrowe w HoReCa

Po miesiącach ograniczeń Polacy planują wakacje w kraju i zajmują stoliki w lokalach gastronomicznych. Mimo rosnącego popytu, wiele obiektów nie jest przygotowanych na skok zainteresowania ich usługami. Z powodu braków kadrowych spada jakość obsługi gości hoteli i restauracji.

Praca w restauracji dostępna od zaraz. Chętnych brak

Braki kadrowe, słabo wyszkoleni i nieodpowiedzialni pracownicy, niska płaca i brak umów dla personelu - to tylko część kłopotów gastronomii, o których w czasie lockdownu na chwilę zapomniano. Teraz, gdy restauracje się otwierają, znów stają się dotkliwe.

Handel rekrutuje pracowników gastronomii. Co dalej?

Długotrwałe zamknięcie gastronomii spowodowało odpływ jej pracowników m. in. do handlu. Czy po zniesieniu lockdownu kucharze i kelnerzy wrócą do swoich zawodów?

Inne kategorie

Podcasty

Moda na wina nowofalowe w restauracjach. Rozmowa z Piotrem Pietrasem [PODCAST]

Czym się charakteryzują wina naturalne, organiczne, biodynamiczne, wegańskie? Kto je konsumuje i jakie możliwości stwarzają te kategorie w biznesie restauracyjnym? Czy warto podążać za tym trendem? Rozmawiamy o tym z Piotrem Pietrasem, Master Sommelierem, Wicemistrzem Europy Sommelierów.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej