x

W branży hotelarskiej zabraknie rąk do pracy?

Kategoria: Koronawirus - Pracownicy    09.11.2021

W sektorze usług związanych z obsługą podróżnych w hotelach i ośrodkach wypoczynkowych możemy spodziewać się znacznego odpływu kadr. Jak informuje opublikowane właśnie opracowanie Medallia - Global Staffing Report blisko 40% pracowników tej branży planuje opuścić ją w ciągu najbliższych 3 miesięcy.

Zdjęcie: Shutterstock.com
Zdjęcie: Shutterstock.com
Autor: Ryszard Regucki, senior alliance manager CEE, Medallia

Jako główny problem wskazują oni brak oczekiwanego zaangażowania pracodawców w ich utrzymanie w firmie i znaczny przyrost obowiązków przy jednoczesnym braku zachęt motywacyjnych – pogląd ten podziela ponad 60% respondentów.

Klęska urodzaju?
Bez wątpienia branża znacząco odbiła się już od post-pandemicznej recesji i doświadcza rosnącego zainteresowania swoimi usługami ze strony podróżujących. Prawie 70% reprezentantów sektora zauważa, że liczba gości dynamicznie wzrasta, co jest przede wszystkim wynikiem popularności szczepień przeciwko Covid-19.

O ile jest to oczywiście pozytywny sygnał dla jednej z najbardziej dotkniętych skutkami pandemii gałęzi gospodarki, o tyle przygotowanie się na powrót do normalności pozostawia już wiele do życzenia. Dokładnie połowa pracowników hotelarstwa z Europy przyznała, że ich firmy z opanowaniem podróżniczego „boomu” radzą sobie zaledwie poprawnie, a zaledwie 43% badanych deklaruje, że swoje przygotowanie na przyrost odwiedzin i związanych z tym obowiązków oceniają bardzo dobrze.

Aż 60% ankietowanych musi mierzyć się ze zredukowanym, względem sytuacji sprzed pandemii, personelem. Problem dotyczy również naszego rodzimego gruntu. Świadczy o tym opublikowana niedawno analiza Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego, która poza przedstawieniem dobrych wyników branży za wrzesień 2021 r. informuje, że 9 na 10 hotelarzy spodziewa się w najbliższym czasie problemów związanych ze wzrostem kosztów działania i brakiem pracowników.

Technologiczne „zaplecze”
To właściwy czas, by aktywnie przemyśleć zmianę w zarządzaniu kadrami i możliwie zwiększyć swoje zaangażowanie w relacje na linii pracodawca-personel. Z analizy Global Staffing Report wynika, że trzy kluczowe wyzwania w tym obszarze to malejąca motywacja pracowników, znaczny przyrost obowiązków i potrzeba usprawnienia komunikacji. Często nie dostają oni właściwego feedbacku od swoich przełożonych, którzy usprawiedliwiają się własnym natężeniem pracy i zobowiązań.

Dziś trudno już obejść się bez automatyzacji – nie sposób poznać oczekiwania swoich pracowników, zidentyfikować ich problemy, czy analizować zaangażowanie bez narzędzi zdolnych mierzyć to w sposób autonomiczny. Chodzi tutaj m.in. o swojego rodzaju „cyfrowe przestrzenie” wymiany pomysłów, sugestii, indywidualnych rozmów z każdym pracownikiem, ankiet weryfikujących ich satysfakcję z pracy czy umożliwiających docieranie do nich z informacjami zwrotnymi na temat tego, co robią bardzo dobrze, a w których obszarach ich kompetencje mogą wymagać pewnej poprawy. To kapitał ludzki jest najważniejszym aktywem każdej organizacji, więc postawienie na zacieśnienie relacji z personelem jest inwestycją we własny rozwój.

Niemniej, może się również okazać, iż w obliczu zbyt dużego niedoboru specjalistów w branży hotelarskiej niezbędne będzie sięgnięcie po rozwiązania automatyzujące także kontakt z klientem i jego obsługę. Warto zauważyć, że nie jest to już dzisiaj żadne novum. Jeden z najpopularniejszych na świecie serwisów do wynajmowania prywatnych mieszkań i apartamentów Airbnb, który działa dzisiaj w 65 tysiącach miast na całym globie, przed zautomatyzowaniem obsługi swoich ankiet od najemców wręcz „tonął” w tysiącach excelowych plików, które często były trudne do przeanalizowania i wyciągnięcia wniosków. Dzisiaj, jest w stanie przyjrzeć się każdej informacji zwrotnej na poziomie indywidualnym, wiedząc na jakie kwestie zwracać uwagę i jak udoskonalać swoje narzędzie, by zwiększać satysfakcję klientów.

Podobną drogą poszła również międzynarodowa korporacja hotelarska Marriott International, która dzięki usłudze guestVoice zaczęła wsłuchiwać się bezpośrednio w głosy swoich klientów, zarówno te płynące za pośrednictwem ankiet, jak i udostępniane w mediach społecznościowych. Menadżerowie odpowiedzialni za obsługę klienta zredukowali tym samym czas potrzebny na zbieranie i przetwarzanie milionów opinii z tygodni do zaledwie kilkudziesięciu sekund.

Wymagająca przyszłość
Aktualnie, 52% przedstawicieli branży hotelarskiej z całego świata potwierdza, że problem z obsadzeniem stanowisk w swoich firmach pozostanie bardzo dużym wyzwaniem. Biorąc pod uwagę spory odsetek pracowników planujących przebranżowienie, prowadzący biznes w tym sektorze musieli w dość szybkim tempie podjąć decyzje jakie działania, narzędzia czy modele zarządzania kadrami wdrożyć, by nie pozwolić sobie na utratę zysków w dobie stopniowego powrotu do przed-pandemicznej hossy.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Pracownicy HoReCa uciekają z branży. Pandemia pozbawia ich perspektyw

Przedsiębiorcy z sektora HoReCa zlikwidowali w 2020 roku 24,1 tys. miejsc pracy, a utworzyli ich 18,8 tys. - wynika z danych GUS. Z rynku - często bezpowrotnie - zniknęło 5,3 tys. etatów. A wraz z nimi pracownicy, którzy się przebranżawiają i szukają zajęcia w innych branżach.

Handel rekrutuje pracowników gastronomii. Co dalej?

Długotrwałe zamknięcie gastronomii spowodowało odpływ jej pracowników m. in. do handlu. Czy po zniesieniu lockdownu kucharze i kelnerzy wrócą do swoich zawodów?

[Q&A] Składki ZUS w czasie przestoju

Czy mogę zawiesić opłacanie składek ZUS za pracowników w sytuacji, gdy moja restauracja jest zamknięta i pracownicy nie pracują? Na pytania restauratorów odpowiada Michał Włodarczyk z kancelarii BSJP.

Jak dorobić w trudnych czasach bez wychodzenia z domu?

Wielu pracowników gastronomii straciło lub za jakiś czas straci pracę. No niestety… Praktycznie nikt nie potrzebuje teraz kelnerów, barmanów, dla kucharzy też nie ma zbyt dużo roboty. Gdzie szukać zajęcia?

[Q&A] Przestój a czas pracy i pensje pracowników

Czy przestój w firmie może dotyczyć tylko części pracowników? Czy można zastosować różne rozwiązania przestojowe w stosunku do różnych grup pracowników? Na pytania restauratorów odpowiada Michał Włodarczyk z kancelarii BSJP.

Gdy pracownik nie przyjdzie do pracy...

Kiedy pracownik nie poniesie konsekwencji, jeśli w czasie pandemii nie przyjdzie do pracy, bo się boi? Odpowiada Wojciech Chromik, menedżer, Grant Thornton.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna ekspozycja i zatowarowanie restauracji

Dbanie o odpowiedni kontakt wizualny, zagwarantowanie priorytetu produktom najważniejszym z punktu widzenia klienta, dyskretne oznakowanie jakości oferty to droga, która doprowadzi do zwiększenia sprzedaży i zysków.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej