x

McDonald's i Mata. Czy ta współpraca się opłaca? [BADANIE]

Kategoria: Twój biznes - wiedza    02.11.2021

Od czasu, gdy w restauracjach McDonald’s dostępne jest menu sygnowane przez młodego rapera Matę (Michała Matczaka), w sieci nie milkną dyskusje. Agencja Inquiry sprawdziła, jakie jest oddziaływanie tej kampanii na wizerunek i pozycję marki McDonald's. Okazuje się, że spore.

Grafika: materiały prasowe
Grafika: materiały prasowe
Z danych z ostatniego tygodnia wynika, że kampania McDonald’s jest strzałem w dziesiątkę,  ale ... tylko w grupie wiekowej 18-29 lat. Pokazują to odpowiedzi na pytanie „O których restauracjach słyszałeś coś pozytywnego w ciągu ostatnich 2 tygodniu?”. W okresie od połowy lipca do połowy września br. wskaźnik ten w grupie 18-29 lat dla McDonald’s wynosił około 43%, we wrześniu spadł o 7 p.p. do poziomu 36%. Natomiast w okresie 15-28 października wynosił aż 60% [kampania trwa od 18 października - przyp. red.], co oznacza ogromne zainteresowanie kampanią i pozytywny odbiór.
– W innych grupach wiekowych nie odnotowano takiego efektu - informuje Inuiry na podstawie swojego badania*.

Za pozytywnymi opiniami wśród młodych ludzi idzie w ślad poprawa wizerunku McDonald’s: dla przykładu, w ostatnim tygodniu ocena pod względem „value for money” dla McDonald’s poprawiła się w grupie wiekowej 18-29 lat aż o 13 p.p., obserwujemy przy tym duży wzrost satysfakcji klientów. Mimo to nie zanotowano (jeszcze?) zwiększonego napływu nowych klientów (odsetek osób, które kupiły coś w McDonald’s w ciągu ostatniego miesiąca pozostaje stały).

Grafika: materiały prasowe
Grafika: materiały prasowe
Jednocześnie w ostatnich dwóch tygodniach zaobserwować można niewielki, ale jednak wzrost negatywnych opinii w grupie wiekowej 30-44 lata i znaczny spadek w kontekście rozważania zakupu, a także spadek wskaźników wizerunkowych, takich jak opinia o jakości.
– To ważna grupa docelowa, bo często są to rodzice, którzy decydują, gdzie pójdą na obiad z dziećmi. Jeśli ten negatywny trend się utrzyma, może się okazać, że kampania przyniesie mieszany efekt – czytamy w komentarzu Inquiry.

– Rezultaty kampanii z Michałem Matczakiem w grupie 18-29 lat są wyjątkowe. McDonald’s pokazuje, że w dzisiejszych czasach w komunikacji warto przełamywać standardy i sięgać po świeże tematy. Jednocześnie widzimy, że Generacja Z, która weszła już w dorosłość i niedługo zacznie kształtować rynek konsumencki, wymaga zupełnie nowej narracji. Nie jest jednak jasne, czy da się pogodzić Matę z wizerunkiem ciepłej, rodzinnej marki – konkluduje Agnieszka Górnicka, prezes agencji Inquiry.

McDonald's rozpoczął współpracę z Matą w drugiej połowie października. Chodzi o Michała Matczaka, rocznik 2000, znanego rapera i syna medialnego prawnika Marcina Matczka. Mata ma w McDonald's „własny" zestaw, wspólnie z siecią przygotował też limitowaną kolekcję ubrań, łączącą estetykę Maty oraz McDonald’s.

Współpraca Maty z McDonald's odbiła się głośnym echem w mediach, zarówno wśród fanów rapera (który uważany jest za głos młodego pokolenia), ale i niektórych osób publicznych. Zarzucają oni raperowi, że stał się twarzą marki kojarzonej z niezdrowym jedzeniem i szkodami wyrządzanymi planecie (chodzi o sprzedaż ogromnych ilości przetworzonego mięsa).

*Badanie YouGov BrandIndex to jedyny w Polsce syndykatowy tracking pozycji marek, realizowany w trybie ciągłym metodą CAWI na próbie do 9000 osób rocznie (sondaż online na panelu YouGov).

Autor tekstu: Ilona Mrozowska

Zobacz także

Wokół bożonarodzeniowego stołu

Przyzwyczajeni do tradycyjnych firmowych spotkań restauratorzy wychodzą naprzeciw oczekiwaniom gości i klientów, by zorganizować wigilijne imprezy w inny niż dotychczas sposób. Jak to zrobić i z czego skorzystać?

Dostawy z DeliGoo już w Warszawie

Specjalizujący się w dostawach na żądanie polski startup DeliGoo uruchomił oddział w Warszawie, oferując restauratorom i przedsiębiorcom ze stolicy szybkie dostawy posiłków oraz przesyłek. To już 20. miasto, w którym obecni są kurierzy firmy.

Bez glutenu, cukru i laktozy - jak przygotować menu dla gości na diecie?

Bez glutenu, laktozy, cukru czy też bez mięsa - coraz więcej ludzi stosuje rozmaite diety i ograniczenia żywieniowe. Jak przygotować ofertę restauracyjną, tak by dostosować się do potrzeb różnych gości i by żadna dieta lub alergia nie były dla nas zaskoczeniem?

EURO 2020 a dania na dowóz. Nie ma kibicowania bez biesiadowania

Prawie połowa Polaków przyznaje, że nie wyobraża sobie oglądania meczu bez jedzenia, a ponad 80% zamierza kibicować piłkarzom w gronie bliskich i przyjaciół. Ze względu na wygodę i potrzebę skupienia się na sportowych emocjach, co czwarty rodak planuje zamówić posiłek z dowozem.

Tork: tworzyć więcej, wykorzystując mniej

Marka Tork to jeden z liderów rozwiązań do utrzymywania higieny. O działaniach marki Tork realizowanych pod hasłem "Tworzenie zrównoważonego życia poza domem" opowiada Wojciech Nizio, Regional Brand Activation Manager marki Tork.

BAR W LICZBACH

Fundamentem doskonale prowadzonego baru jest świetne zarządzanie, z kolei dobrze znane porzekadło mówi, że "jeśli coś nie jest mierzalne, to nie można tym zarządzać". Odpowiedzią na te kwestie jest nic innego jak analiza oferty i danych sprzedażowych POS.

Inne kategorie

Podcasty

Moda na wina nowofalowe w restauracjach. Rozmowa z Piotrem Pietrasem [PODCAST]

Czym się charakteryzują wina naturalne, organiczne, biodynamiczne, wegańskie? Kto je konsumuje i jakie możliwości stwarzają te kategorie w biznesie restauracyjnym? Czy warto podążać za tym trendem? Rozmawiamy o tym z Piotrem Pietrasem, Master Sommelierem, Wicemistrzem Europy Sommelierów.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej