x

McDonald's i Mata. Czy ta współpraca się opłaca? [BADANIE]

Kategoria: Twój biznes - wiedza    02.11.2021

Od czasu, gdy w restauracjach McDonald’s dostępne jest menu sygnowane przez młodego rapera Matę (Michała Matczaka), w sieci nie milkną dyskusje. Agencja Inquiry sprawdziła, jakie jest oddziaływanie tej kampanii na wizerunek i pozycję marki McDonald's. Okazuje się, że spore.

Grafika: materiały prasowe
Grafika: materiały prasowe
Z danych z ostatniego tygodnia wynika, że kampania McDonald’s jest strzałem w dziesiątkę,  ale ... tylko w grupie wiekowej 18-29 lat. Pokazują to odpowiedzi na pytanie „O których restauracjach słyszałeś coś pozytywnego w ciągu ostatnich 2 tygodniu?”. W okresie od połowy lipca do połowy września br. wskaźnik ten w grupie 18-29 lat dla McDonald’s wynosił około 43%, we wrześniu spadł o 7 p.p. do poziomu 36%. Natomiast w okresie 15-28 października wynosił aż 60% [kampania trwa od 18 października - przyp. red.], co oznacza ogromne zainteresowanie kampanią i pozytywny odbiór.
– W innych grupach wiekowych nie odnotowano takiego efektu - informuje Inuiry na podstawie swojego badania*.

Za pozytywnymi opiniami wśród młodych ludzi idzie w ślad poprawa wizerunku McDonald’s: dla przykładu, w ostatnim tygodniu ocena pod względem „value for money” dla McDonald’s poprawiła się w grupie wiekowej 18-29 lat aż o 13 p.p., obserwujemy przy tym duży wzrost satysfakcji klientów. Mimo to nie zanotowano (jeszcze?) zwiększonego napływu nowych klientów (odsetek osób, które kupiły coś w McDonald’s w ciągu ostatniego miesiąca pozostaje stały).

Grafika: materiały prasowe
Grafika: materiały prasowe
Jednocześnie w ostatnich dwóch tygodniach zaobserwować można niewielki, ale jednak wzrost negatywnych opinii w grupie wiekowej 30-44 lata i znaczny spadek w kontekście rozważania zakupu, a także spadek wskaźników wizerunkowych, takich jak opinia o jakości.
– To ważna grupa docelowa, bo często są to rodzice, którzy decydują, gdzie pójdą na obiad z dziećmi. Jeśli ten negatywny trend się utrzyma, może się okazać, że kampania przyniesie mieszany efekt – czytamy w komentarzu Inquiry.

– Rezultaty kampanii z Michałem Matczakiem w grupie 18-29 lat są wyjątkowe. McDonald’s pokazuje, że w dzisiejszych czasach w komunikacji warto przełamywać standardy i sięgać po świeże tematy. Jednocześnie widzimy, że Generacja Z, która weszła już w dorosłość i niedługo zacznie kształtować rynek konsumencki, wymaga zupełnie nowej narracji. Nie jest jednak jasne, czy da się pogodzić Matę z wizerunkiem ciepłej, rodzinnej marki – konkluduje Agnieszka Górnicka, prezes agencji Inquiry.

McDonald's rozpoczął współpracę z Matą w drugiej połowie października. Chodzi o Michała Matczaka, rocznik 2000, znanego rapera i syna medialnego prawnika Marcina Matczka. Mata ma w McDonald's „własny" zestaw, wspólnie z siecią przygotował też limitowaną kolekcję ubrań, łączącą estetykę Maty oraz McDonald’s.

Współpraca Maty z McDonald's odbiła się głośnym echem w mediach, zarówno wśród fanów rapera (który uważany jest za głos młodego pokolenia), ale i niektórych osób publicznych. Zarzucają oni raperowi, że stał się twarzą marki kojarzonej z niezdrowym jedzeniem i szkodami wyrządzanymi planecie (chodzi o sprzedaż ogromnych ilości przetworzonego mięsa).

*Badanie YouGov BrandIndex to jedyny w Polsce syndykatowy tracking pozycji marek, realizowany w trybie ciągłym metodą CAWI na próbie do 9000 osób rocznie (sondaż online na panelu YouGov).

Autor tekstu: Ilona Mrozowska

Zobacz także

Foodsi pozyskało 6 mln zł na rozwój. Dzięki temu uratuje jeszcze więcej jedzenia przed marnotrawstwem

Polski startup Foodsi, który rozwija platformę umożliwiającą zakup nadwyżek jedzenia z restauracji, piekarni i sklepów, pozyskał 6 mln zł w rundzie seed. Finansowanie zapewniły m.in. fundusze CofounderZone i Satus Starter oraz doświadczeni inwestorzy prywatni, m.in. założyciele Pyszne.pl.

Kawa - branżowe trendy i zmiany w preferencjach Polaków

Polska jest dla kawowej branży rynkiem z ogromnymi perspektywami rozwoju. Zmiany nawyków kawowych rodaków w czasie pandemii oraz międzynarodowe sukcesy polskich baristów przekładają się na wzrost kultury spożycia tego napoju - uważa Marcin Rusnarczyk, Mistrz Polski Baristów.

Kawiarnia to najlepsze miejsce na pierwszą randkę - uważa ponad połowa Polaków

Polacy uważają, że spotkania przy kawie to wciąż najlepszy sposób na randkę - wynika z nowego badania aplikacji randkowej Badoo. To miejsce wskazało aż 57% polskich singli, obalając tym samym przekonanie, że rozmowy przy małej czarnej lub dużej białej są już staromodne.

Pascal Brodnicki uruchamia restauracyjny codzienny catering PascalBox w eko-pudełkach

Na PascalBox.pl można już zarezerwować pięć posiłków dziennie z dostawą. To pierwszy z zaplanowanych formatów konceptu gastronomicznego PASCAL Franchise uruchamianego na podstawie umowy między Pascalem Brodnickim a spółką Food & Friends Polska S.A., której założycielami są Jan i Marek Rogala.

Wyposażenie kuchenne - ABC eksploatacji

Lodówki, zamrażarki, piece, kuchenki, płyty, zmywarki... Podpowiadamy, jak prawidłowo korzystać z wyposażenia kuchennego, aby nie doprowadzić do kosztownych w naprawie usterek.

Poza domem, z mlekiem, na pobudzenie. Jaką kawę pijemy najchętniej?

Polacy coraz częściej piją kawę poza domem, lubią dodawać do niej mleko, ale głównie krowie. Dużo rzadziej do swojego latte wybierają napój owsiany, sojowy czy migdałowy - wynika z raportu ARC Rynek i Opinia.

Inne kategorie

Podcasty

Wegańskie słodycze: jak to ugryźć? [PODCAST]

Dania wegańskie dobrze zadomowiły się już w polskich sklepach i restauracjach. Coraz częściej klienci mają ochotę również na ciasta i desery, które nie zawierają produktów odzwierzęcych, a cukiernie chętnie wychodzą im naprzeciw. Rozmawiamy o tym z Dominiką Targosz, ambasadorką Chef for Change.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej