x

McDonald's i Mata. Czy ta współpraca się opłaca? [BADANIE]

Kategoria: Twój biznes - wiedza    02.11.2021

Od czasu, gdy w restauracjach McDonald’s dostępne jest menu sygnowane przez młodego rapera Matę (Michała Matczaka), w sieci nie milkną dyskusje. Agencja Inquiry sprawdziła, jakie jest oddziaływanie tej kampanii na wizerunek i pozycję marki McDonald's. Okazuje się, że spore.

Grafika: materiały prasowe
Grafika: materiały prasowe
Z danych z ostatniego tygodnia wynika, że kampania McDonald’s jest strzałem w dziesiątkę,  ale ... tylko w grupie wiekowej 18-29 lat. Pokazują to odpowiedzi na pytanie „O których restauracjach słyszałeś coś pozytywnego w ciągu ostatnich 2 tygodniu?”. W okresie od połowy lipca do połowy września br. wskaźnik ten w grupie 18-29 lat dla McDonald’s wynosił około 43%, we wrześniu spadł o 7 p.p. do poziomu 36%. Natomiast w okresie 15-28 października wynosił aż 60% [kampania trwa od 18 października - przyp. red.], co oznacza ogromne zainteresowanie kampanią i pozytywny odbiór.
– W innych grupach wiekowych nie odnotowano takiego efektu - informuje Inuiry na podstawie swojego badania*.

Za pozytywnymi opiniami wśród młodych ludzi idzie w ślad poprawa wizerunku McDonald’s: dla przykładu, w ostatnim tygodniu ocena pod względem „value for money” dla McDonald’s poprawiła się w grupie wiekowej 18-29 lat aż o 13 p.p., obserwujemy przy tym duży wzrost satysfakcji klientów. Mimo to nie zanotowano (jeszcze?) zwiększonego napływu nowych klientów (odsetek osób, które kupiły coś w McDonald’s w ciągu ostatniego miesiąca pozostaje stały).

Grafika: materiały prasowe
Grafika: materiały prasowe
Jednocześnie w ostatnich dwóch tygodniach zaobserwować można niewielki, ale jednak wzrost negatywnych opinii w grupie wiekowej 30-44 lata i znaczny spadek w kontekście rozważania zakupu, a także spadek wskaźników wizerunkowych, takich jak opinia o jakości.
– To ważna grupa docelowa, bo często są to rodzice, którzy decydują, gdzie pójdą na obiad z dziećmi. Jeśli ten negatywny trend się utrzyma, może się okazać, że kampania przyniesie mieszany efekt – czytamy w komentarzu Inquiry.

– Rezultaty kampanii z Michałem Matczakiem w grupie 18-29 lat są wyjątkowe. McDonald’s pokazuje, że w dzisiejszych czasach w komunikacji warto przełamywać standardy i sięgać po świeże tematy. Jednocześnie widzimy, że Generacja Z, która weszła już w dorosłość i niedługo zacznie kształtować rynek konsumencki, wymaga zupełnie nowej narracji. Nie jest jednak jasne, czy da się pogodzić Matę z wizerunkiem ciepłej, rodzinnej marki – konkluduje Agnieszka Górnicka, prezes agencji Inquiry.

McDonald's rozpoczął współpracę z Matą w drugiej połowie października. Chodzi o Michała Matczaka, rocznik 2000, znanego rapera i syna medialnego prawnika Marcina Matczka. Mata ma w McDonald's „własny" zestaw, wspólnie z siecią przygotował też limitowaną kolekcję ubrań, łączącą estetykę Maty oraz McDonald’s.

Współpraca Maty z McDonald's odbiła się głośnym echem w mediach, zarówno wśród fanów rapera (który uważany jest za głos młodego pokolenia), ale i niektórych osób publicznych. Zarzucają oni raperowi, że stał się twarzą marki kojarzonej z niezdrowym jedzeniem i szkodami wyrządzanymi planecie (chodzi o sprzedaż ogromnych ilości przetworzonego mięsa).

*Badanie YouGov BrandIndex to jedyny w Polsce syndykatowy tracking pozycji marek, realizowany w trybie ciągłym metodą CAWI na próbie do 9000 osób rocznie (sondaż online na panelu YouGov).

Autor tekstu: Ilona Mrozowska

Zobacz także

Subway rozważa sprzedaż i podbija swoją cenę

Franczyzowa sieć barów szybkiej obsługi z kanapkami, sałatkami i wrapami szuka nowego właściciela. Pertraktacje są wciąż na wczesnym etapie, ale mówi się, że sieć warta jest ponad 10 mld dol. Cenę sieć podbija dzięki transformacji lokali.

Trzy hot dogi na sekundę. Największa sieć punktów gastronomicznych w Polsce? Żabka!

Sprzedaje średnio trzy hot dogi na sekundę. Rekordy sprzedaży notują też panini oraz kawa, od niedawna dostępna w kawonamencie. Plany Żabki są jeszcze szersze!

W 2023 roku pustki w restauracjach? Polacy mocno ograniczą wydatki na gastronomię [BADANIE]

Obserwacje i obawy lokali potwierdzają liczby. Z powodu trudnej sytuacji ekonomicznej oszczędności gospodarstw domowych najbardziej odbiją się na wydatkach na rozrywkę i jedzenie na mieście - wynika z badania firmy doradczej Bain & Company.

Trendy na globalnym rynku żywności i napojów 2023 - raport firmy Mintel

Firma Mintel ogłosiła cztery kluczowe trendy, które będą kształtować globalny rynek żywności, napojów i gastronomii w roku 2023 oraz w perspektywie pięciu i więcej lat. Raport zawiera analizę zmian w zachowaniach konsumentów i strategiczne rekomendacje, które pomogą podjąć decyzje biznesowe.

Upfield Professional zmienia nazwę na Violife Professional

Violife Professional to teraz nowa nazwa Upfield Professional. Zmiana jest związana ze zwiększeniem zaangażowania firmy Upfield w promowanie produktów roślinnych dla branży gastronomicznej.

Astronomiczne rachunki za gaz. Pizzeria w Gdańsku: opłaty nas dobijają, zamykamy lokal

Gdańska pizzeria New Port z końcem 2022 r. otrzymała rachunek za gaz w wysokości 72 tys. zł. Siedmiokrotnie więcej niż zwykle, a to tylko jeden z problemów finansowych tego lokalu. Pizzeria ogłosiła tymczasowe zamknięcie, bo na pomoc rządu małe, lokalne biznesy nie mogą liczyć.

Inne kategorie

Podcasty

Kryzys 2.0 i konsument, który przelicza: jak go zachęcić do marki? [PODCAST]

Czego potrzebuje teraz konsument? Czy zmieniać portfolio? Jak się z nim komunikować? Czy to jest moment na wprowadzanie nowości? Opowiada Jacek Sadowski, prezes Demo Effective Launching.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej