x

McDonald's i Mata. Czy ta współpraca się opłaca? [BADANIE]

Kategoria: Twój biznes - wiedza    02.11.2021

Od czasu, gdy w restauracjach McDonald’s dostępne jest menu sygnowane przez młodego rapera Matę (Michała Matczaka), w sieci nie milkną dyskusje. Agencja Inquiry sprawdziła, jakie jest oddziaływanie tej kampanii na wizerunek i pozycję marki McDonald's. Okazuje się, że spore.

Grafika: materiały prasowe
Grafika: materiały prasowe
Z danych z ostatniego tygodnia wynika, że kampania McDonald’s jest strzałem w dziesiątkę,  ale ... tylko w grupie wiekowej 18-29 lat. Pokazują to odpowiedzi na pytanie „O których restauracjach słyszałeś coś pozytywnego w ciągu ostatnich 2 tygodniu?”. W okresie od połowy lipca do połowy września br. wskaźnik ten w grupie 18-29 lat dla McDonald’s wynosił około 43%, we wrześniu spadł o 7 p.p. do poziomu 36%. Natomiast w okresie 15-28 października wynosił aż 60% [kampania trwa od 18 października - przyp. red.], co oznacza ogromne zainteresowanie kampanią i pozytywny odbiór.
– W innych grupach wiekowych nie odnotowano takiego efektu - informuje Inuiry na podstawie swojego badania*.

Za pozytywnymi opiniami wśród młodych ludzi idzie w ślad poprawa wizerunku McDonald’s: dla przykładu, w ostatnim tygodniu ocena pod względem „value for money” dla McDonald’s poprawiła się w grupie wiekowej 18-29 lat aż o 13 p.p., obserwujemy przy tym duży wzrost satysfakcji klientów. Mimo to nie zanotowano (jeszcze?) zwiększonego napływu nowych klientów (odsetek osób, które kupiły coś w McDonald’s w ciągu ostatniego miesiąca pozostaje stały).

Grafika: materiały prasowe
Grafika: materiały prasowe
Jednocześnie w ostatnich dwóch tygodniach zaobserwować można niewielki, ale jednak wzrost negatywnych opinii w grupie wiekowej 30-44 lata i znaczny spadek w kontekście rozważania zakupu, a także spadek wskaźników wizerunkowych, takich jak opinia o jakości.
– To ważna grupa docelowa, bo często są to rodzice, którzy decydują, gdzie pójdą na obiad z dziećmi. Jeśli ten negatywny trend się utrzyma, może się okazać, że kampania przyniesie mieszany efekt – czytamy w komentarzu Inquiry.

– Rezultaty kampanii z Michałem Matczakiem w grupie 18-29 lat są wyjątkowe. McDonald’s pokazuje, że w dzisiejszych czasach w komunikacji warto przełamywać standardy i sięgać po świeże tematy. Jednocześnie widzimy, że Generacja Z, która weszła już w dorosłość i niedługo zacznie kształtować rynek konsumencki, wymaga zupełnie nowej narracji. Nie jest jednak jasne, czy da się pogodzić Matę z wizerunkiem ciepłej, rodzinnej marki – konkluduje Agnieszka Górnicka, prezes agencji Inquiry.

McDonald's rozpoczął współpracę z Matą w drugiej połowie października. Chodzi o Michała Matczaka, rocznik 2000, znanego rapera i syna medialnego prawnika Marcina Matczka. Mata ma w McDonald's „własny" zestaw, wspólnie z siecią przygotował też limitowaną kolekcję ubrań, łączącą estetykę Maty oraz McDonald’s.

Współpraca Maty z McDonald's odbiła się głośnym echem w mediach, zarówno wśród fanów rapera (który uważany jest za głos młodego pokolenia), ale i niektórych osób publicznych. Zarzucają oni raperowi, że stał się twarzą marki kojarzonej z niezdrowym jedzeniem i szkodami wyrządzanymi planecie (chodzi o sprzedaż ogromnych ilości przetworzonego mięsa).

*Badanie YouGov BrandIndex to jedyny w Polsce syndykatowy tracking pozycji marek, realizowany w trybie ciągłym metodą CAWI na próbie do 9000 osób rocznie (sondaż online na panelu YouGov).

Autor tekstu: Ilona Mrozowska

Zobacz także

Bar Is Us - nowe narzędzie dla barmanów

Chcesz doskonalić się w swoim zawodzie? Poszukujesz profesjonalnej wiedzy o alkoholach? Szukasz inspiracji? O nowej aplikacji mobilnej wspomagającej pracę i rozwój zawodowy barmanów opowiada portalowi OuiChef.pl Bartosz Paśko, On Trade Activity Manager w Stock Polska.

Naucz się liczyć - 6 rzeczy, które musisz zrobić, aby zapanować nad finansami lokalu

Firmy upadają, bo nie liczą kosztów i przychodów. Z arkusza kalkulacyjnego może skorzystać każdy i to za darmo!

RESTAURACYJNA MANUFAKTURA

Własnej roboty pieczywo, makarony, przetwory czy lody - coraz więcej lokali ma je w ofercie. Jak można wykorzystać ten potencjał i wyjść poza standardową działalność restauracji?

Trendy produktowe

Pandemia COVID-19 zmieniła nasze życie w niemal każdym jego obszarze. Ostatnie 1,5 roku oznaczało także istotne zmiany w kartach dań i napojów. Niektóre trendy powróciły do lokali na nowo, inne narodziły się z potrzeby chwili, a jeszcze inne rozwijać mogły się dopiero po zniesieniu lockdownu.

Coraz trudniej o kredyt dla firmy. Także w gastronomii

Raport NBP dotyczący sytuacji na rynku kredytowym nie pozostawia złudzeń - zasady, na jakich banki udzielają kredytów firmom będą ulegać dalszemu zaostrzeniu. Dotknie to w szczególności małe i średnie przedsiębiorstwa działające w branżach zagrożonych pandemicznym kryzysem. A więc także HoReCa.

Kuchnia roślinna w dostawie? Koniecznie!

Polska zajmuje drugie miejsce w Europie pod względem liczby zamawianych potraw roślinnych - podał w listopadzie Uber Eats. Choć to dane tylko z jednej platformy delivery, to potwierdzają wcześniejsze badania dotyczące zmian w diecie Polaków i stanowią ważny komunikat dla gastronomii.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak łączyć napoje i alkohole z jedzeniem?

Jako restaurator pewnie wiele razy myślałeś o zasadach łączenia potraw i napojów. Jak sprawić, aby odpowiednia selekcja napojów pasowała do menu? Co zrobić, by obsługa umiała zarekomendować odpowiedni napój 
do serwowanego posiłku?
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej