x

Michalina Szczepańska: Przekąski zmieniają świat

Kategoria: Lifestyle - blog    11.10.2021

Jedzenie mniejszych porcji w mniejszych odstępach czasowych to metoda, która staje się coraz bardziej popularna. Jak wpłynie to na sektor handlowy?

Michalina Szczepańska
Michalina Szczepańska
Przekąski zmieniają świat, a przynajmniej ten handlowy, choć stąd podobno niedaleko już do restauracji. Mniej, ale częściej – ta zasada w odniesieniu do posiłków znacznie zyskuje na popularności. W różnorakich raportach (np. FTI Consulting) zjawisko nazywane jest po angielsku snackification i opisywane jako jeden z megatrendów, który ma się umacniać. Wśród jego powodów wymienia się troskę o zdrowie, chęć pozostania w formie (mimo pracy z domu), ale też potrzebę szybkiego, łatwego zjedzenia (bądź podjedzenia) pomiędzy wykonywaniem wielu czynności równocześnie. Oznacza to odwrót od trzech posiłków dziennie do pięciu, a dla handlu oraz gastronomii jedno: potrzebę dostosowania oferty pod te nowe okazje. 
Eksperci FTI Consulting podzieli dzień „przekąskowy” na pięć godzin: 8, 11, 14, 16 i 20. Co chcą wtedy zjeść konsumenci? Mniejsze porcje, ciekawe i zdrowe składniki, a do tego oczywiście świeże. I z jednej strony to nic nowego, bo o przekąszaniu słychać od kilku lat, ale z drugiej jednak i nowego, bo co innego gasić mniejszy czy większy głód pomiędzy tradycyjnym śniadaniem, obiadem i kolacją, a co innego po prostu świadomie przestawić się na pięć regularnych, zbalansowanych mniejszych dań. To już rewolucja. Producenci potrzebują przemyśleć portfolio pod kątem owych mniejszych, ale częstszych potrzeb. Upraszczając – zapakować mniej gramów. Ale właśnie – zapakować, a więc zmienić etykiety i opakowania. Handel potrzebuje z kolei te nowe pozycje wprowadzić na półki, które się nie rozciągną, więc trzeba zrezygnować z innej części oferty. Już po tych przykładowych działaniach widać, że będą to niemałe inwestycje. A do tego ów odświeżony asortyment warto zakomunikować. Czy to samo czeka HoReCa? Tak. I to nie są moje przeczucia, ale prognozy pojawiające się w branżowych raportach. Zatem chyba pozostaje mi powiedzieć: do jeszcze częstszego zobaczenia w restauracji! W końcu pięć posiłków zamiast trzech to potencjalnie więcej okazji do takich wizyt.

Felieton ukazał się w „Food Service" 9/2021 nr 208.

Autor tekstu: Michalina Szczepańska

Zobacz także

"Panierki" - to nie do końca recenzja

Rafał Targosz sprawił mi niedawno ogromną przyjemność, przesyłając egzemplarz swojej książki "Panierki". Oczekiwałem tej publikacji od jakiegoś czasu z ogromnym zainteresowaniem z kilku powodów.

Tomasz Źródłowski: Circle of UpUse

Wiecie, jak powstał ten felieton? Dla tej historii ważne jest, że najpierw ktoś opowiedział w redakcji, iż istnieje kooperatywa między barem The Trust a lokalem Hummus Amamamusi - właściciele obu miejsc dogadali się i stanowią przykład zjawisk up-use i up-cycle.

Michalina Szczepańska: Veganuary: dlaczego nie chwyta?

Kolejny rok przynosi kolejny rekord akcji Veganuary. W edycji z 2022 r. oficjalnie (tj. poprzez zapis na stronie organizatora) wzięło udział ponad 629 tys. osób w 228 krajach.

Michalina Szczepańska: Dokąd zmierzasz, branżo roślinna?

Roślinne portfolio chce mieć teraz prawie każdy producent, a wegańską/wegetariańską półkę - każdy detalista.

Tomasz Źródłowski: O sztuce tworzenia

Oglądaliście już serial "The Bear"? Bo mam dziwne wrażenie, że to "Chef’s Table" roku 2022. Nie chcę zabrzmieć tak, jakbym nie wiadomo ile pracował, ale ostatnio mało mam czasu na tego typu rozrywki. Tym bardziej więc doceniam te, na które poświęcam czas.

Adam Chrząstowski: Navigare necesse est

Podobno Pompejusz, wchodząc na pokład wyruszającego w rejs statku, wypowiedział słowa: "Navigare necesse est, vivere non est necesse" - "Żeglowanie jest koniecznością, życie nią nie jest".

Inne kategorie

Podcasty

Nowe kierunki rozwoju i nowe kategorie roślinnych produktów [PODCAST]

Jak zmienia się rynek roślinnych zamienników produktów odzwierzęcych? Czego możemy się spodziewać na wegańskich talerzach w niedalekiej przyszłości? Rozmawiamy o tym z Katarzyną Sałatą, przedstawicielką kampanii RoślinnieJemy.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej