x

Michalina Szczepańska: Przekąski zmieniają świat

Kategoria: Lifestyle - blog    11.10.2021

Jedzenie mniejszych porcji w mniejszych odstępach czasowych to metoda, która staje się coraz bardziej popularna. Jak wpłynie to na sektor handlowy?

Michalina Szczepańska
Michalina Szczepańska
Przekąski zmieniają świat, a przynajmniej ten handlowy, choć stąd podobno niedaleko już do restauracji. Mniej, ale częściej – ta zasada w odniesieniu do posiłków znacznie zyskuje na popularności. W różnorakich raportach (np. FTI Consulting) zjawisko nazywane jest po angielsku snackification i opisywane jako jeden z megatrendów, który ma się umacniać. Wśród jego powodów wymienia się troskę o zdrowie, chęć pozostania w formie (mimo pracy z domu), ale też potrzebę szybkiego, łatwego zjedzenia (bądź podjedzenia) pomiędzy wykonywaniem wielu czynności równocześnie. Oznacza to odwrót od trzech posiłków dziennie do pięciu, a dla handlu oraz gastronomii jedno: potrzebę dostosowania oferty pod te nowe okazje. 
Eksperci FTI Consulting podzieli dzień „przekąskowy” na pięć godzin: 8, 11, 14, 16 i 20. Co chcą wtedy zjeść konsumenci? Mniejsze porcje, ciekawe i zdrowe składniki, a do tego oczywiście świeże. I z jednej strony to nic nowego, bo o przekąszaniu słychać od kilku lat, ale z drugiej jednak i nowego, bo co innego gasić mniejszy czy większy głód pomiędzy tradycyjnym śniadaniem, obiadem i kolacją, a co innego po prostu świadomie przestawić się na pięć regularnych, zbalansowanych mniejszych dań. To już rewolucja. Producenci potrzebują przemyśleć portfolio pod kątem owych mniejszych, ale częstszych potrzeb. Upraszczając – zapakować mniej gramów. Ale właśnie – zapakować, a więc zmienić etykiety i opakowania. Handel potrzebuje z kolei te nowe pozycje wprowadzić na półki, które się nie rozciągną, więc trzeba zrezygnować z innej części oferty. Już po tych przykładowych działaniach widać, że będą to niemałe inwestycje. A do tego ów odświeżony asortyment warto zakomunikować. Czy to samo czeka HoReCa? Tak. I to nie są moje przeczucia, ale prognozy pojawiające się w branżowych raportach. Zatem chyba pozostaje mi powiedzieć: do jeszcze częstszego zobaczenia w restauracji! W końcu pięć posiłków zamiast trzech to potencjalnie więcej okazji do takich wizyt.

Felieton ukazał się w „Food Service" 9/2021 nr 208.

Autor tekstu: Michalina Szczepańska

Zobacz także

Michalina Szczepańska: Nowe kategorie, nowi konsumenci

Co powiedzą Państwo na urodzinowy tort z wołowiny albo kaczki? Oczywiście jest też opcja warzywna. Wszystko to (i dużo więcej) przygotowane w kawiarni z okazji imprezy urodzinowej dla… psów.

Tomasz Źródłowski: "Summer of ʼ69", czyli siła nostalgii

Mając na karku lat 30, zaczynam się łapać na tym, że coraz mocniej przemawia do mnie utwór "Summer of ’69" Bryana Adamsa i coraz częściej odczuwam siłę nostalgii. Chcę otworzyć dyskusję na temat tego, jak ją wykorzystać w waszym barze czy też przydrożnym bistro.

Adam Chrząstowski: Jak prezydent

W jaki sposób przyznanie się przed samym sobą do niewiedzy, może pomóc nam w gastronomicznym rozwoju? Adam Chrząstowski prezentuje kolejny filozoficzny felieton o tematyce kulinarnej.

Agata Noszczyk: Nie rozmawiamy o inflacji

Warzywniak na małym targu - moje koło ratunkowe, gdy zabraknie jakiegoś warzywa w restauracji i trzeba szybko je zorganizować. Duża kolejka, mimo wiosennego deszczu ludzie stoją i czekają.

Karolina Kosno: Na zwykłym czy pistacjowym?

Coraz szersza grupa klientów wybiera mleka roślinne. Kawiarnie starają się dopasować do panującego trendu odchodzenia od mleka krowiego i prezentują swym gościom atrakcyjne oferty, by zadowolić jak największą liczbę osób. Czy koszt napojów roślinnych jest w polskich kawiarniach zadowalający?

Tomasz Źródłowski: Nie znam się na kawie

To będzie interesujący felieton traktujący o tym, że kawa to w ofercie gastronomicznej dziwny produkt spełniający wielorakie zadania.

Inne kategorie

Podcasty

Wegańskie słodycze: jak to ugryźć? [PODCAST]

Dania wegańskie dobrze zadomowiły się już w polskich sklepach i restauracjach. Coraz częściej klienci mają ochotę również na ciasta i desery, które nie zawierają produktów odzwierzęcych, a cukiernie chętnie wychodzą im naprzeciw. Rozmawiamy o tym z Dominiką Targosz, ambasadorką Chef for Change.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej