x

Michalina Szczepańska: Przekąski zmieniają świat

Kategoria: Lifestyle - blog    11.10.2021

Jedzenie mniejszych porcji w mniejszych odstępach czasowych to metoda, która staje się coraz bardziej popularna. Jak wpłynie to na sektor handlowy?

Michalina Szczepańska
Michalina Szczepańska
Przekąski zmieniają świat, a przynajmniej ten handlowy, choć stąd podobno niedaleko już do restauracji. Mniej, ale częściej – ta zasada w odniesieniu do posiłków znacznie zyskuje na popularności. W różnorakich raportach (np. FTI Consulting) zjawisko nazywane jest po angielsku snackification i opisywane jako jeden z megatrendów, który ma się umacniać. Wśród jego powodów wymienia się troskę o zdrowie, chęć pozostania w formie (mimo pracy z domu), ale też potrzebę szybkiego, łatwego zjedzenia (bądź podjedzenia) pomiędzy wykonywaniem wielu czynności równocześnie. Oznacza to odwrót od trzech posiłków dziennie do pięciu, a dla handlu oraz gastronomii jedno: potrzebę dostosowania oferty pod te nowe okazje. 
Eksperci FTI Consulting podzieli dzień „przekąskowy” na pięć godzin: 8, 11, 14, 16 i 20. Co chcą wtedy zjeść konsumenci? Mniejsze porcje, ciekawe i zdrowe składniki, a do tego oczywiście świeże. I z jednej strony to nic nowego, bo o przekąszaniu słychać od kilku lat, ale z drugiej jednak i nowego, bo co innego gasić mniejszy czy większy głód pomiędzy tradycyjnym śniadaniem, obiadem i kolacją, a co innego po prostu świadomie przestawić się na pięć regularnych, zbalansowanych mniejszych dań. To już rewolucja. Producenci potrzebują przemyśleć portfolio pod kątem owych mniejszych, ale częstszych potrzeb. Upraszczając – zapakować mniej gramów. Ale właśnie – zapakować, a więc zmienić etykiety i opakowania. Handel potrzebuje z kolei te nowe pozycje wprowadzić na półki, które się nie rozciągną, więc trzeba zrezygnować z innej części oferty. Już po tych przykładowych działaniach widać, że będą to niemałe inwestycje. A do tego ów odświeżony asortyment warto zakomunikować. Czy to samo czeka HoReCa? Tak. I to nie są moje przeczucia, ale prognozy pojawiające się w branżowych raportach. Zatem chyba pozostaje mi powiedzieć: do jeszcze częstszego zobaczenia w restauracji! W końcu pięć posiłków zamiast trzech to potencjalnie więcej okazji do takich wizyt.

Felieton ukazał się w „Food Service" 9/2021 nr 208.

Autor tekstu: Michalina Szczepańska

Zobacz także

Maciek Żakowski: nie jedzmy Ziemi!

Jest rok 2020. Jemy coraz ciekawej i lepiej, często eksperymentujemy. Wszystko, co spożywamy, nadal jest darem naszej planety. A Ziemia jest przez nas dosłownie wyjadana. Jako RestaurantClub krzyczymy więc: "Nie jedzmy Ziemi - jedzmy dla Ziemi!".

Tomasz Źródłowski: Czy jesteśmy niewolnikami tradycji?

O tym, czym jest tradycja i czy warto kierować się nią w gastronomii, pisze Tomasz Źródłowski, twórca kolektywu Creative Gastronomy.

ADAM CHRZĄSTOWSKI: GRZECH

Jakież to dochodzą mnie wieści? Paweł Oszczyk, weteran fine diningu, odchodzi z La Rotisserie. Agata Wojda już od kilku miesięcy odpoczywa. Dwóch młodych szefów z doświadczeniem z Wysp i telewizyjną przeszłością, Piotr Ślusarz i Marcin Przybysz, również rozstaje się ze swoimi pracodawcami.

Adam Chrząstowski: Rosyjska ruletka

Tytuł tego felietonu to jedyne skojarzenie, jakie przychodzi mi do głowy w związku z obecną sytuacją w branży HoReCa. Restauracje zamknięte, hotele otwarte. Restauratorzy łudzą się, że zaraz się otworzą dla gości, a hotelarze obawiają, że zaraz znowu będą się musieli zamykać.

Michalina Szczepańska: Roślinne jest już jak giganci?

Roślinny batonik na bazie tofu, który sprzedaje się prawie tak samo dobrze jak mleczne kanapki największych koncernów - to jedna z ciekawszych deklaracji, jakie padły podczas konferencji Plant Powered Perspecitves, a złożona była oficjalnie podczas panelu dyskusyjnego przez przedstawicielkę Żabki.

Michalina Szczepańska: Restaurator i detalista a diety pudełkowe

Co się dzieje, gdy silni detaliści (m.in. dzięki swojej skali, ale przede wszystkim możliwości działania tzn. pozostawania otwartym w pandemii) i restauratorzy (mali i dotknięci lockdownami) biorą się do tego samego?

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak budować kartę napojów w restauracji typu fine dining?

Fine dining, jak sama nazwa wskazuje, polega na dostarczeniu gościom restauracji doświadczenia gastronomicznego na bardzo wysokim poziomie.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej