x

Michalina Szczepańska: Przekąski zmieniają świat

Kategoria: Lifestyle - blog    11.10.2021

Jedzenie mniejszych porcji w mniejszych odstępach czasowych to metoda, która staje się coraz bardziej popularna. Jak wpłynie to na sektor handlowy?

Michalina Szczepańska
Michalina Szczepańska
Przekąski zmieniają świat, a przynajmniej ten handlowy, choć stąd podobno niedaleko już do restauracji. Mniej, ale częściej – ta zasada w odniesieniu do posiłków znacznie zyskuje na popularności. W różnorakich raportach (np. FTI Consulting) zjawisko nazywane jest po angielsku snackification i opisywane jako jeden z megatrendów, który ma się umacniać. Wśród jego powodów wymienia się troskę o zdrowie, chęć pozostania w formie (mimo pracy z domu), ale też potrzebę szybkiego, łatwego zjedzenia (bądź podjedzenia) pomiędzy wykonywaniem wielu czynności równocześnie. Oznacza to odwrót od trzech posiłków dziennie do pięciu, a dla handlu oraz gastronomii jedno: potrzebę dostosowania oferty pod te nowe okazje. 
Eksperci FTI Consulting podzieli dzień „przekąskowy” na pięć godzin: 8, 11, 14, 16 i 20. Co chcą wtedy zjeść konsumenci? Mniejsze porcje, ciekawe i zdrowe składniki, a do tego oczywiście świeże. I z jednej strony to nic nowego, bo o przekąszaniu słychać od kilku lat, ale z drugiej jednak i nowego, bo co innego gasić mniejszy czy większy głód pomiędzy tradycyjnym śniadaniem, obiadem i kolacją, a co innego po prostu świadomie przestawić się na pięć regularnych, zbalansowanych mniejszych dań. To już rewolucja. Producenci potrzebują przemyśleć portfolio pod kątem owych mniejszych, ale częstszych potrzeb. Upraszczając – zapakować mniej gramów. Ale właśnie – zapakować, a więc zmienić etykiety i opakowania. Handel potrzebuje z kolei te nowe pozycje wprowadzić na półki, które się nie rozciągną, więc trzeba zrezygnować z innej części oferty. Już po tych przykładowych działaniach widać, że będą to niemałe inwestycje. A do tego ów odświeżony asortyment warto zakomunikować. Czy to samo czeka HoReCa? Tak. I to nie są moje przeczucia, ale prognozy pojawiające się w branżowych raportach. Zatem chyba pozostaje mi powiedzieć: do jeszcze częstszego zobaczenia w restauracji! W końcu pięć posiłków zamiast trzech to potencjalnie więcej okazji do takich wizyt.

Felieton ukazał się w „Food Service" 9/2021 nr 208.

Autor tekstu: Michalina Szczepańska

Zobacz także

ADAM CHRZĄSTOWSKI: WĘDRÓWKI LUDÓW

Wakacje w pełni, więc i ja niniejszy felieton popełniam, siedząc w nadmorskim domku. Akurat szumi ciepły deszcz i myśli same porządkują się w głowie. Tekst miał być o wakacyjnej gastronomii, lecz podobny napisałem już w zeszłym roku, a poprawy nie widać, wręcz odwrotnie.

Michalina Szczepańska: Influencerzy i ruch na rynku

Z rzadka Polacy emocjonują się kampaniami czy akcjami realizowanymi przez detalistów bądź producentów żywności. Z rzadka więc wchodzą one do historii komunikacji (czytaj: przyciągania zainteresowania). Czy sytuacja może się zmienić?

ADAM CHRZĄSTOWSKI: MICHELIN 2018

Spóźniłem się z napisaniem felietonu o dwa tygodnie, czekając na premierę michelinowskiego przewodnika "Main Cities of Europe 2018". Życzliwie przełożono mi termin oddania tekstu do redakcji, abym mógł na gorąco podzielić się z wami wrażeniami.

Adam Chrząstowski: Bocuse d’Or - mała spowiedź

Wczoraj wróciłem z europejskich eliminacji Bocuse d’Or i od razu chcę się z wami podzielić wrażeniami. Chciałbym też podsumować cały polski start obecnej edycji konkursu.

Adam Chrząstowski: smakowa pauperyzacja z polaryzacją

Znowu serwuję wam w tytule trudne słowa. Proszę, oto definicje: pauperyzacja to nic innego jak zubożenie, a polaryzacja - pójście w skrajności. Cóż niedobrego dzieje się w rodzimej gastronomii?

ANNA OLEKSAK: CZY RESTAURACJE POTRZEBUJĄ "TRZECIEJ FALI" W KAWIE?

Minęło trochę czasu od mojej ostatniej serii artykułów dla "Food Service". Tymczasem rynek kawy i kultura kawowa rozwijają się w Polsce i nurtuje mnie pytanie, czy tzw. trzecia fala w kawie ma szansę zagościć w polskich restauracjach. Czy w ogóle jest taka potrzeba?

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak budować kartę napojów w restauracji typu fine dining?

Fine dining, jak sama nazwa wskazuje, polega na dostarczeniu gościom restauracji doświadczenia gastronomicznego na bardzo wysokim poziomie.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej