x

Adam Pawłowski: Zmiany w Chianti

Kategoria: Wino    14.09.2021

Chianti to jedna z najstarszych apelacji winiarskich na świecie, jej oficjalny początek datuje się na 1716 r. To jeden z europejskich pionierów definiowania regionów winiarskich ze względu na miejsce pochodzenia, który właśnie postanowił dokonać pewnych korekt dla win o najwyższym statusie apelacji.

Adam Pawłowski. Fot. Ignacy Matuszewski
Adam Pawłowski. Fot. Ignacy Matuszewski
Swego czasu pod wpływem lobby producentów tzw. super toskanów, robiących świetne wina oparte głównie na cabernet sauvignon i merlocie, władze apelacji pozwoliły na niewielki udział tych międzynarodowych odmian w produkcji Chianti i Chianti Classico. W czerwcu tego roku zebrało się zgromadzenie władz Consorzio Chianti Classico, które większością głosów ustanowiło zmiany promujące regionalne szczepy winorośli dla najwyżej umocowanej w hierarchii jakości kategorii win Chianti Classico Gran Selezione (GS). Po zatwierdzeniu tej decyzji przez Ministra Rolnictwa w GS nie będzie można używać innych odmian niż lokalne. Wzmocniono pozycję sangiovese, bo aktualnie jego minimalna zawartość dla GS wynosi 80%, a w myśl nowych zasad wino będzie musiało zawierać przynajmniej 90% tego szczepu. Uzupełnieniem mają być pozostałe lokalne odmiany takie jak colorino, canaiolo, ciliegiolo, malvasia nera, mammolo bez możliwości użycia międzynarodowych. Zdecydowana większość członków konsorcjum popiera te zmiany, ale okazuje się, że są jeszcze dwa fronty wpływów nie do końca zgadzające się z podjętymi decyzjami. Jedna grupa optuje za uczynieniem z GS wina robionego w 100% z sangiovese, co by mocno zbliżało je w stylu do słynnego sąsiada Brunello di Montalcino. Druga grupa zaś nie wyobraża sobie nieużywania szczepów międzynarodowych i w obecnej sytuacji albo będzie musiała dostosować się do nowych reguł gry, albo ich wino nie spełni wymogów formalnych i trafi pod inną apelację niż GS.
Drugą ważną proregionalną decyzją dla producentów Chianti Classico było ustanowienie nowych podstref w ramach apelacji, promujących wioski słynące z win o niepowtarzalnym stylu i historycznie najwyższej jakości. Unità Geografiche Aggiuntive (UGA), czyli Dodatkowe Jednostki Geograficzne, to w tym przypadku 11 wiosek w ramach Chianti Classico, których nazwy już wkrótce będą mogły być umieszczane na etykietach win. Wśród wyróżnionych znajdują się: Castellina, Castelnuovo Berardenga, Gaiole, Greve, Lamole, Montefioralle, Panzano, Radda, San Casciano, San Donato in Poggio, Vagliagli. Wytyczne wdrożeniowe nie zostały jeszcze do końca opracowane, ale wina określone UGA będą musiały spełnić bardziej restrykcyjne wymogi, w tym dłuższy okres leżakowania przed wypuszczeniem na rynek. 
Zmiany dotyczą blisko 500 producentów, a decyzje wykuwano w trakcie ponaddziesięcioletniej debaty i trzyletnich prac nad szczegółami. Prezydent konsorcjum producentów Chianti Classico Giovanni Manetti nie kryje radości z faktu, że udało się wypracować konsensus. 
To swoisty powrót do przeszłości i przesunięcie zwrotnicy na regionalność. Ciężko na razie oceniać, czy zaproponowane zmiany wpłyną znacznie na styl i jakość win oznaczonych symbolem słynnego czarnego koguta Gallo Nero, ale kierunek wydaje się jak najbardziej słuszny. Na pierwszy rzut oka zmiany mogą się jawić jako kosmetyczne, ale dla miejsca z wielowiekową tradycją produkcji wina nawet tak niewielkie korekty mają znaczenie rewolucyjne.

Felieton ukazał się w „Food Service" 7–8/2021 nr 207.

Autor tekstu: Adam Pawłowski
O AUTORZE
Adam Pawłowski
Pierwszy Polski Master Sommelier. Mistrz Polski Sommelierów 2014, laureat nagrody Akademii Gastronomicznej w Polsce Ars Coquinaria 2017 w kategorii Mistrz Mistrzów. Wykładowca i egzaminator the Court of Master Sommeliers, certyfikowany wykładowca The Wine & Spirit Education Trust. Członek Stowarzyszenia Sommelierów Polskich. Współautor książki „Gościnność. Sztuka dobrej obsługi w gastronomii”.

Inne kategorie

Akademia Horeca

SYSTEMY MOTYWACYJNE A WZROSTY SPRZEDAŻOWE W KATEGORII NAPOJÓW

W poprzednich artykułach omawiane były tematy istotne dla wzrostu sprzedaży i zysków kategorii napojów. Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, dlaczego kwestią fundamentalną jest inwestowanie w szkolenia dla zespołu, jak dopasować napoje do potraw, jak wyceniać napoje, omawialiśmy nadchodzące trendy.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej