x

Pokazywane w serwisie treści mają charakter informacji o produktach dostępnych na rynku a nie ich reklamy w rozumieniu Ustawy o wychowaniu w trzeźwości (Dz. U. 2012 poz. 1356).
Oświadczam, że mam ukończone 18 lat i chcę zobaczyć pełną wersję artykułu.
Tak, pokaż artykuł Nie wyrażam zgody

Bąbelki nadal na fali

Kategoria: Wino    11.09.2021

Pandemia nie zahamowała apetytu Polaków na wina musujące. Sprzedaż tej kategorii alkoholi wciąż rośnie - w naznaczonym lockdownami 2020 r. zwiększyła się o 15%. Fenomenem jest włoskie prosecco. Pijemy je w domach, w restauracjach, a ostatnio popularne są też mobilne vany serwujące ten trunek.

Odrestaurowany Dniepr z Prosecco Van Pico Bello, prawdopodobnie jedyny motocykl polewający prosecco w Polsce. Fot. materiały prasowe
Odrestaurowany Dniepr z Prosecco Van Pico Bello, prawdopodobnie jedyny motocykl polewający prosecco w Polsce. Fot. materiały prasowe
Zainteresowanie winami musującymi zaczęło w Polsce rosnąć kilka lat temu, a wraz z nim ciągle wzrastały wskaźniki sprzedaży. Nie wyhamował ich nawet koronawirus. Znaczący jest fakt, że na całym świecie miniony rok był trudny dla tego segmentu alkoholi i odnotowano w nim spadki ilościowe o 5% i wartościowe o 19%. Tymczasem w kraju nad Wisłą, mimo covidowych obostrzeń, sprzedaż bąbelków wzrosła o 15,3% ilościowo i o 17, 5% wartościowo w porównaniu roku 2020 z 2019 (dane NielsenIQ ). 

– To dowód na diametralną zmianę modelu konsumpcji tych napojów. Mimo pandemicznych ograniczeń w organizacji dużych uroczystości spożyliśmy ich więcej: na co dzień, w domu, w trakcie niewielkich spotkań – zwraca uwagę Magdalena Zielińska, prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa. – Rozwijamy kulturę picia win musujących w szybkim tempie – dodaje. 

– Polacy zaczęli spożywać je solo, niemal przez cały rok, co przekłada się na sprzedaż – mówi Jakub Nowak, prezes JNT Group. 

PROSECCO WCIĄŻ GÓRĄ 
Rodacy pokochali zwłaszcza prosecco. – To ono było akceleratorem mody na bąbelki. W minionym roku odnotowało największe wzrosty, o 27,7% według NielsenIQ – podkreśla Zielińska.

W czym tkwi fenomen tego włoskiego wina? 

– Być może wiąże się to z większą świadomością i faktem, że częściej podróżujemy, dzięki czemu poznajemy nowe smaki, rytuały oraz inne kultury. Poza tym ludzie coraz chętniej rezygnują z mocnego alkoholu na rzecz lżejszego i mniej procentowego. A prosecco jest lekkim, orzeźwiającym winem musującym, które wpływa na dobry nastrój – mówi Grzegorz Krogulec, właściciel baru Bella Ciao Prosecco Van.

– Prosecco podbiło serca Polaków tym, że jest proste, lekkie, łatwe. Nie wymaga wiedzy ani celebry. Jest też niedrogie – zauważa Paweł Gąsiorek, prezes Domu Wina. – Bąbelki dają poczucie świeżości, którego pragniemy w upalny dzień. Wino jako takie jest modne i nierzadko wygrywa z „proletariackim” piwem. Rynek dla tych napojów jest ogromny i prosecco jeszcze na nim namiesza – przewiduje.

Prosecco kupujemy w sklepach, a potem pijemy w domach i na imprezach. Zamawiamy je także w lokalach gastronomicznych – obowiązkowo widnieje w karcie każdej szanującej się włoskiej knajpy. Niektórzy restauratorzy, mając na uwadze naszą miłość do włoskich bąbelków, umieszczają nazwę trunku na szyldzie lokalu: Prosecco Oyster Bar w Krakowie, Al Dente – Pasta & Prosecco Bar w Łodzi, Fattorie del Duca Kraków Food & Prosecco czy Ristorante Da Andrea Casa del Prosecco. Przykłady można mnożyć. 

Prosecco Van Pico Bello MichaŁa Stępniaka i Tomasza Pyrosa. Fot. materiały prasowe
Prosecco Van Pico Bello MichaŁa Stępniaka i Tomasza Pyrosa. Fot. materiały prasowe
NA KÓŁKACH I W STREFIE RELAKSU 
Coraz popularniejsze stają się też mobilne bary serwujące włoskie bąbelki. Prosecco vany stacjonują często w skupiskach gastronomicznych w dużych miastach Polski, przede wszystkim jednak celują w obsługę wydarzeń: wesel i innych uroczystości rodzinnych, przyjęć, pikników, koncertów, targów, imprez firmowych. 

Jednym z takich mobilnych biznesów jest działający od trzech lat Prosecco Van Pico Bello Michała Stępniaka i Tomasza Pyrosa. Dysponują oni trzema pojazdami przerobionymi na bary na kółkach. Dwa z nich to klasyki włoskiej motoryzacji – trzykołowe vany Piaggio Ape 50, a trzeci to odrestaurowany Dniepr, według rozeznania właścicieli jedyny motocykl polewający prosecco w Polsce. Wszystkie wyposażone są w krany, z których leje się schłodzone Rabosino Frizzante IGT od Maccari. Pakiet podstawowy za 2500 zł obejmuje 1 keg (20 litrów, czyli 150 porcji prosecco), syropy, które na życzenie miksowane są z winem musującym, sezonowe owoce, jednorazowe kieliszki, zorganizowanie strefy chilloutu z oświetleniem, leżakami, stolikami i stołem barowym.

Wśród tego typu ofert ciekawostkę stanowi Bocelli Van by Dr.Wina – trójkołowiec Piaggio 501 popularyzujący trunek wyprodukowany przez winiarską rodzinę Bocelli, z której pochodzi słynny włoski tenor Andrea. 

Z interesującą inicjatywą wyszła także marka Stock, która w sezonie letnim na terenie całej Polski przygotowała 13 stref Prosecco & Friends. Z jednej strony to biznesowa odpowiedź na bąbelkowy popyt, z drugiej – rodzaj wsparcia dla kanału HoReCa po lockdownach. Strefy mieszczą się bowiem przy lokalach gastronomicznych, do których goście chętnie zaglądają po zaostrzającym apetyt musującym aperitifie. 

Takie miejsca powstały w tłumnie odwiedzanych przez turystów lokalizacjach, m.in. w Warszawie (w Ogrodach Wisła oraz przy wilanowskim Ten Barze), w Poznaniu, we Wrocławiu, w Gdańsku, Lublinie, Zakopanem, na Mazurach i w Toruniu. Aranżacja chilloutowej przestrzeni jest inspirowana naturą i krajobrazem Włoch – w lekkiej konstrukcji barów wykorzystano drewno, obok nich rozstawiane są leżaki i huśtawka z neonem, która zachęca do zabawy i robienia zdjęć. 

A CO Z SZAMPANEM? 
Szampan, mimo że w powszechnym odbiorze wciąż postrzegany jest jako produkt luksusowy, a co za tym idzie – trudny i niedostępny dla zwykłego śmiertelnika, także notuje wzrost sprzedaży.

– W 2020 r. Polacy wydali 570 mln zł na wina musujące, z czego niemal 5% stanowiły wydatki na francuskiego szampana. Zarówno w roku 2019, jak i 2020 obserwowaliśmy wzrost wartości sprzedaży segmentu szampanów. W ubiegłym roku wyniósł on 27% w porównaniu z 18% wzrostu całej kategorii win musujących.
W ostatnim czasie nie tylko rosną wydatki na szampana, rośnie także jego sprzedaż wolumenowa (+24% rok do roku) – informuje Anna Anasik, senior client consultant z NielsenIQ. – Polscy konsumenci chętnie sięgają po produkty z wyższych półek, dzięki czemu towary premium, do których należą francuskie szampany, cieszą się większym zainteresowaniem – przyznaje.

– Świadczy to o zmianie stylu życia rodaków, wzroście ich zamożności, wiedzy oraz oczekiwaniach dotyczących jakości. Polska długo była krajem na dorobku i dotąd barierą dla szampana była cena. Teraz to się zmienia. Zmieniła się też świadomość konsumenta. Ludzie są gotowi na wytrawne, mineralne smaki – ocenia Paweł Gąsiorek, prezes Domu Wina. – Dlatego uważam, że szampany w dłuższej perspektywie będą zdobywać coraz większą część rynku win musujących. To początek ery szampana w Polsce. Zdaniem naszych francuskich partnerów jesteśmy najszybciej rosnącym rynkiem w Europie. W ciągu najbliższych 3-5 lat będziemy odnotowywać stały wzrost sprzedaży szampana – konkluduje. 

Strefa Prosecco & Friends na Mazurach, przy Gospodzie pod Czarnym Łabędziem w Rydzewie. Fot. Monika Jankowska-Kapica
Strefa Prosecco & Friends na Mazurach, przy Gospodzie pod Czarnym Łabędziem w Rydzewie. Fot. Monika Jankowska-Kapica
CAVA I INNE MUSIAKI 
Segment win musujących to także hiszpańska cava – ambitniejsza od prosecco, za to tańsza od szampana. Według raportu Enoexpo „Sprzedaż wina w Polsce 2020” w ubiegłym roku kupiliśmy 22% więcej cavy. Jakie musiaki mają jeszcze szanse na wzrost popytu? 

– Sławnym, choć w Polsce mniej znanym, włoskim musiakiem jest Franciacorta. Znajdziemy ją w najlepszych restauracjach. Popularne są także niskoalkoholowe, deserowe wina typu Moscato z Piemontu oraz cała gama spumante i frizante, czyli win lekko musujących niepowiązanych z konkretnym regionem kraju. Mniej popularne, ale sprzedające się są niemieckie i austriackie sekty. Ciekawą kategorią są także francuskie Crémant z Alzacji czy Doliny Loary. Jakościowo często dorównują szampanom. Warto wspomnieć, że dobre wina musujące powstają też w polskich winnicach – opowiada Paweł Gąsiorek. 

GŁÓD NOWOŚCI 
Polscy konsumenci uwielbiają nowości. A nowinką w segmencie win musujących, z szansą na winiarski hit, jest zalegalizowane rok temu prosecco „rose”. Według przepisów apelacyjnych różowe prosecco powstaje z tradycyjnej odmiany glera, ale zawiera od 10 do 15% czerwonego pinot noir. 

– Nie bez znaczenia pozostaje fakt, że większość konsumentów prosecco stanowią kobiety, a to właśnie panie wybierają wina różowe. Różowe prosecco znajdzie stałe miejsce w kategorii, ale trudno oczekiwać, by dorównało popularności wersji białej – uważa Tomasz Leszko, dyrektor ds. marketingu w firmie Henkell Freixenet Polska. 

Czym jeszcze zaskoczył rynek?

– Doskonale przyjęły się wina musujące aromatyzowane, drinki na bazie wina musującego czy wina musujące serwowane z kostkami lodu. Widać również otwartość rynku na nowe opakowania. Ogromnym zainteresowaniem, zwłaszcza wśród kobiet, cieszą się wina musujące w butelkach zakręcanych, które są łatwiejsze do otwarcia niż klasyczny korek, a ponadto można je bez problemu zamknąć i schować w lodówce. W okresie letnim świetnie sprzedają się wina musujące w puszkach, które są poręczne i sprawdzają się w plenerze – wymienia Jakub Nowak, prezes JNT Group.
I na tym pewnie nie koniec, bo w kategorii win musujących wciąż tkwi duży potencjał – podkreślają jednogłośnie szefowie firm zrzeszonych w Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa.

Artykuł ukazał się w „Food Service" 7–8/2021 nr 207.

Autor tekstu: Monika Jankowska-Kapica
O AUTORZE
Monika-Jankowska-Kapica
Od ponad 10 lat pisze i redaguje teksty o jedzeniu - najpierw w magazynie "Kuchnia", teraz w "Food Service" i na stronie Ouichef.pl. Z wykształcenia polonistka. Karierę zawodową zaczynała jako reporterka i prezenterka Polskiego Radia Szczecin. Była redaktorką "Gazety Wyborczej" w Szczecinie, "Gazety Stołecznej" i "Co jest Grane". Pasjonatka tanga argentyńskiego i jogi.

Zobacz także

Lokalność, sztuka i polska kultura winiarska - za nami kolacja Taste the Wine w Concordia Taste

Polskie wina oraz dania rodzimej kuchni były bohaterami degustacji Taste the Wine, która odbyła się 24 listopada w poznańskiej restauracji Concordia Taste. Goście obejrzeli też premierę reportażu o polskich winnicach i licytowali limitowane butelki z etykietami stworzonymi przez krajowych artystów.

Wow Fest Christmas 2022

To już piąta edycja świątecznego festiwalu Wow Fest Christmas - impreza odbędzie się w 10-11 grudnia w warszawskiej Hali Koszyki.

Kalifornijscy winiarze zapowiadają wysoką jakość rocznika 2022

Wszystko wskazuje na to, że w Kalifornii rocznik 2022 będzie obfitował w wina wysokiej jakości - skoncentrowane i złożone.

Taste The Wine - polska kolacja degustacyjna w Concordia Taste

Winiarskie perełki z trzech polskich winnic będą główną atrakcją Taste The Wine - polskiej kolacji degustacyjnej, która 24 listopada odbędzie się w poznańskiej restauracji Concordia Taste. W programie także aukcja charytatywna dzieł sztuki na… butelkach i fotografii z winobrania.

Adam Pawłowski: Waszyngton - wina nieodkyte

Często jestem pytany o wskazanie "regionów winiarskiego jutra", w których dzieją się ekscytujące procesy wnoszące nową jakość do świata wina. Jednym z tych nieodkrytych miejsc jest dla mnie stan Waszyngton.

Jak sprzedawać wino w restauracji, gdy nie ma sommeliera na pokładzie

Wino drożeje, więc zwiększanie jego sprzedaży w restauracji staje się nie lada wyzwaniem. Jak się z nim zmierzyć? Zwłaszcza gdy nasz koncept nie przewiduje obsługi sommelierskiej?

Inne kategorie

Podcasty

Kryzys 2.0. Restauratorka Alicja Than o optymalizacji kosztów biznesu gastronomicznego [PODCAST]

W jaki sposób optymalizować koszty prowadzenia biznesu gastronomicznego w obliczu rosnącej inflacji oraz jak przetrwać na rynku, nie tracąc klientów i nie rezygnując z jakości - rozmawiamy o tym z Alicją Than, właścicielką lokali Izumi Sushi, Kago, Kiseki, Omakase, Matcha Bistro & Bar w Warszawie.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej