x

Pokazywane w serwisie treści mają charakter informacji o produktach dostępnych na rynku a nie ich reklamy w rozumieniu Ustawy o wychowaniu w trzeźwości (Dz. U. 2012 poz. 1356).
Oświadczam, że mam ukończone 18 lat i chcę zobaczyć pełną wersję artykułu.
Tak, pokaż artykuł Nie wyrażam zgody

Bąbelki nadal na fali

Kategoria: Wino    11.09.2021

Pandemia nie zahamowała apetytu Polaków na wina musujące. Sprzedaż tej kategorii alkoholi wciąż rośnie - w naznaczonym lockdownami 2020 r. zwiększyła się o 15%. Fenomenem jest włoskie prosecco. Pijemy je w domach, w restauracjach, a ostatnio popularne są też mobilne vany serwujące ten trunek.

Odrestaurowany Dniepr z Prosecco Van Pico Bello, prawdopodobnie jedyny motocykl polewający prosecco w Polsce. Fot. materiały prasowe
Odrestaurowany Dniepr z Prosecco Van Pico Bello, prawdopodobnie jedyny motocykl polewający prosecco w Polsce. Fot. materiały prasowe
Zainteresowanie winami musującymi zaczęło w Polsce rosnąć kilka lat temu, a wraz z nim ciągle wzrastały wskaźniki sprzedaży. Nie wyhamował ich nawet koronawirus. Znaczący jest fakt, że na całym świecie miniony rok był trudny dla tego segmentu alkoholi i odnotowano w nim spadki ilościowe o 5% i wartościowe o 19%. Tymczasem w kraju nad Wisłą, mimo covidowych obostrzeń, sprzedaż bąbelków wzrosła o 15,3% ilościowo i o 17, 5% wartościowo w porównaniu roku 2020 z 2019 (dane NielsenIQ ). 

– To dowód na diametralną zmianę modelu konsumpcji tych napojów. Mimo pandemicznych ograniczeń w organizacji dużych uroczystości spożyliśmy ich więcej: na co dzień, w domu, w trakcie niewielkich spotkań – zwraca uwagę Magdalena Zielińska, prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa. – Rozwijamy kulturę picia win musujących w szybkim tempie – dodaje. 

– Polacy zaczęli spożywać je solo, niemal przez cały rok, co przekłada się na sprzedaż – mówi Jakub Nowak, prezes JNT Group. 

PROSECCO WCIĄŻ GÓRĄ 
Rodacy pokochali zwłaszcza prosecco. – To ono było akceleratorem mody na bąbelki. W minionym roku odnotowało największe wzrosty, o 27,7% według NielsenIQ – podkreśla Zielińska.

W czym tkwi fenomen tego włoskiego wina? 

– Być może wiąże się to z większą świadomością i faktem, że częściej podróżujemy, dzięki czemu poznajemy nowe smaki, rytuały oraz inne kultury. Poza tym ludzie coraz chętniej rezygnują z mocnego alkoholu na rzecz lżejszego i mniej procentowego. A prosecco jest lekkim, orzeźwiającym winem musującym, które wpływa na dobry nastrój – mówi Grzegorz Krogulec, właściciel baru Bella Ciao Prosecco Van.

– Prosecco podbiło serca Polaków tym, że jest proste, lekkie, łatwe. Nie wymaga wiedzy ani celebry. Jest też niedrogie – zauważa Paweł Gąsiorek, prezes Domu Wina. – Bąbelki dają poczucie świeżości, którego pragniemy w upalny dzień. Wino jako takie jest modne i nierzadko wygrywa z „proletariackim” piwem. Rynek dla tych napojów jest ogromny i prosecco jeszcze na nim namiesza – przewiduje.

Prosecco kupujemy w sklepach, a potem pijemy w domach i na imprezach. Zamawiamy je także w lokalach gastronomicznych – obowiązkowo widnieje w karcie każdej szanującej się włoskiej knajpy. Niektórzy restauratorzy, mając na uwadze naszą miłość do włoskich bąbelków, umieszczają nazwę trunku na szyldzie lokalu: Prosecco Oyster Bar w Krakowie, Al Dente – Pasta & Prosecco Bar w Łodzi, Fattorie del Duca Kraków Food & Prosecco czy Ristorante Da Andrea Casa del Prosecco. Przykłady można mnożyć. 

Prosecco Van Pico Bello MichaŁa Stępniaka i Tomasza Pyrosa. Fot. materiały prasowe
Prosecco Van Pico Bello MichaŁa Stępniaka i Tomasza Pyrosa. Fot. materiały prasowe
NA KÓŁKACH I W STREFIE RELAKSU 
Coraz popularniejsze stają się też mobilne bary serwujące włoskie bąbelki. Prosecco vany stacjonują często w skupiskach gastronomicznych w dużych miastach Polski, przede wszystkim jednak celują w obsługę wydarzeń: wesel i innych uroczystości rodzinnych, przyjęć, pikników, koncertów, targów, imprez firmowych. 

Jednym z takich mobilnych biznesów jest działający od trzech lat Prosecco Van Pico Bello Michała Stępniaka i Tomasza Pyrosa. Dysponują oni trzema pojazdami przerobionymi na bary na kółkach. Dwa z nich to klasyki włoskiej motoryzacji – trzykołowe vany Piaggio Ape 50, a trzeci to odrestaurowany Dniepr, według rozeznania właścicieli jedyny motocykl polewający prosecco w Polsce. Wszystkie wyposażone są w krany, z których leje się schłodzone Rabosino Frizzante IGT od Maccari. Pakiet podstawowy za 2500 zł obejmuje 1 keg (20 litrów, czyli 150 porcji prosecco), syropy, które na życzenie miksowane są z winem musującym, sezonowe owoce, jednorazowe kieliszki, zorganizowanie strefy chilloutu z oświetleniem, leżakami, stolikami i stołem barowym.

Wśród tego typu ofert ciekawostkę stanowi Bocelli Van by Dr.Wina – trójkołowiec Piaggio 501 popularyzujący trunek wyprodukowany przez winiarską rodzinę Bocelli, z której pochodzi słynny włoski tenor Andrea. 

Z interesującą inicjatywą wyszła także marka Stock, która w sezonie letnim na terenie całej Polski przygotowała 13 stref Prosecco & Friends. Z jednej strony to biznesowa odpowiedź na bąbelkowy popyt, z drugiej – rodzaj wsparcia dla kanału HoReCa po lockdownach. Strefy mieszczą się bowiem przy lokalach gastronomicznych, do których goście chętnie zaglądają po zaostrzającym apetyt musującym aperitifie. 

Takie miejsca powstały w tłumnie odwiedzanych przez turystów lokalizacjach, m.in. w Warszawie (w Ogrodach Wisła oraz przy wilanowskim Ten Barze), w Poznaniu, we Wrocławiu, w Gdańsku, Lublinie, Zakopanem, na Mazurach i w Toruniu. Aranżacja chilloutowej przestrzeni jest inspirowana naturą i krajobrazem Włoch – w lekkiej konstrukcji barów wykorzystano drewno, obok nich rozstawiane są leżaki i huśtawka z neonem, która zachęca do zabawy i robienia zdjęć. 

A CO Z SZAMPANEM? 
Szampan, mimo że w powszechnym odbiorze wciąż postrzegany jest jako produkt luksusowy, a co za tym idzie – trudny i niedostępny dla zwykłego śmiertelnika, także notuje wzrost sprzedaży.

– W 2020 r. Polacy wydali 570 mln zł na wina musujące, z czego niemal 5% stanowiły wydatki na francuskiego szampana. Zarówno w roku 2019, jak i 2020 obserwowaliśmy wzrost wartości sprzedaży segmentu szampanów. W ubiegłym roku wyniósł on 27% w porównaniu z 18% wzrostu całej kategorii win musujących.
W ostatnim czasie nie tylko rosną wydatki na szampana, rośnie także jego sprzedaż wolumenowa (+24% rok do roku) – informuje Anna Anasik, senior client consultant z NielsenIQ. – Polscy konsumenci chętnie sięgają po produkty z wyższych półek, dzięki czemu towary premium, do których należą francuskie szampany, cieszą się większym zainteresowaniem – przyznaje.

– Świadczy to o zmianie stylu życia rodaków, wzroście ich zamożności, wiedzy oraz oczekiwaniach dotyczących jakości. Polska długo była krajem na dorobku i dotąd barierą dla szampana była cena. Teraz to się zmienia. Zmieniła się też świadomość konsumenta. Ludzie są gotowi na wytrawne, mineralne smaki – ocenia Paweł Gąsiorek, prezes Domu Wina. – Dlatego uważam, że szampany w dłuższej perspektywie będą zdobywać coraz większą część rynku win musujących. To początek ery szampana w Polsce. Zdaniem naszych francuskich partnerów jesteśmy najszybciej rosnącym rynkiem w Europie. W ciągu najbliższych 3-5 lat będziemy odnotowywać stały wzrost sprzedaży szampana – konkluduje. 

Strefa Prosecco & Friends na Mazurach, przy Gospodzie pod Czarnym Łabędziem w Rydzewie. Fot. Monika Jankowska-Kapica
Strefa Prosecco & Friends na Mazurach, przy Gospodzie pod Czarnym Łabędziem w Rydzewie. Fot. Monika Jankowska-Kapica
CAVA I INNE MUSIAKI 
Segment win musujących to także hiszpańska cava – ambitniejsza od prosecco, za to tańsza od szampana. Według raportu Enoexpo „Sprzedaż wina w Polsce 2020” w ubiegłym roku kupiliśmy 22% więcej cavy. Jakie musiaki mają jeszcze szanse na wzrost popytu? 

– Sławnym, choć w Polsce mniej znanym, włoskim musiakiem jest Franciacorta. Znajdziemy ją w najlepszych restauracjach. Popularne są także niskoalkoholowe, deserowe wina typu Moscato z Piemontu oraz cała gama spumante i frizante, czyli win lekko musujących niepowiązanych z konkretnym regionem kraju. Mniej popularne, ale sprzedające się są niemieckie i austriackie sekty. Ciekawą kategorią są także francuskie Crémant z Alzacji czy Doliny Loary. Jakościowo często dorównują szampanom. Warto wspomnieć, że dobre wina musujące powstają też w polskich winnicach – opowiada Paweł Gąsiorek. 

GŁÓD NOWOŚCI 
Polscy konsumenci uwielbiają nowości. A nowinką w segmencie win musujących, z szansą na winiarski hit, jest zalegalizowane rok temu prosecco „rose”. Według przepisów apelacyjnych różowe prosecco powstaje z tradycyjnej odmiany glera, ale zawiera od 10 do 15% czerwonego pinot noir. 

– Nie bez znaczenia pozostaje fakt, że większość konsumentów prosecco stanowią kobiety, a to właśnie panie wybierają wina różowe. Różowe prosecco znajdzie stałe miejsce w kategorii, ale trudno oczekiwać, by dorównało popularności wersji białej – uważa Tomasz Leszko, dyrektor ds. marketingu w firmie Henkell Freixenet Polska. 

Czym jeszcze zaskoczył rynek?

– Doskonale przyjęły się wina musujące aromatyzowane, drinki na bazie wina musującego czy wina musujące serwowane z kostkami lodu. Widać również otwartość rynku na nowe opakowania. Ogromnym zainteresowaniem, zwłaszcza wśród kobiet, cieszą się wina musujące w butelkach zakręcanych, które są łatwiejsze do otwarcia niż klasyczny korek, a ponadto można je bez problemu zamknąć i schować w lodówce. W okresie letnim świetnie sprzedają się wina musujące w puszkach, które są poręczne i sprawdzają się w plenerze – wymienia Jakub Nowak, prezes JNT Group.
I na tym pewnie nie koniec, bo w kategorii win musujących wciąż tkwi duży potencjał – podkreślają jednogłośnie szefowie firm zrzeszonych w Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa.

Artykuł ukazał się w „Food Service" 7–8/2021 nr 207.

Autor tekstu: Monika Jankowska-Kapica
O AUTORZE
Monika-Jankowska-Kapica
Od ponad 10 lat pisze i redaguje teksty o jedzeniu - najpierw w magazynie "Kuchnia", teraz w "Food Service" i na stronie Ouichef.pl. Z wykształcenia polonistka. Karierę zawodową zaczynała jako reporterka i prezenterka Polskiego Radia Szczecin. Była redaktorką "Gazety Wyborczej" w Szczecinie, "Gazety Stołecznej" i "Co jest Grane". Pasjonatka tanga argentyńskiego i jogi.

Zobacz także

Konkurs Polskich Win - można się zgłaszać!

Rusza ósma edycja Konkursu Polskich Win organizowanego przez Jasielskie Stowarzyszenie Winiarzy "Vinum pro Cultura" oraz Stowarzyszenie Sommelierów Polskich. Konkurs odbędzie się 5 - 6 sierpnia w Winnicy Dwie Granice. Na zgłoszenia win do rywalizacji organizatorzy czekają do 23 lipca.

Zwycięzcy konkursu Polskie Korki 2022. Festiwal Polskie Wina za nami!

Poznańska restauracja SPOT. po raz dziewiąty gościła winiarzy, producentów i koneserów polskiego wina. na festiwalu Polskie Wina. Poznaliśmy tam zwycięzców konkursu Polskie Korki 2022.

Ogrody Wina 2022 - kapelusze i wino znów królowały w Dworze Sieraków

- Wreszcie mogliśmy się spotkać i wspólnie posmakować win - mówią uczestnicy 10. edycji Ogrodów Wina. Po dwuletniej covidowej przerwie ten letni, winiarski salon degustacyjny wrócił do dawnej formy. W imprezie wzięło udział 52 producentów ze wszystkich winiarskich zakątków świata.

Adam Pawłowski: Ewolucja winopijcy

Jak wiadomo o gustach się nie dyskutuje, mimo to chciałbym poruszyć temat kształtowania się smaku winiarskiego w czasie. Zastanawia mnie, jak przebiega proces ewolucji u winopijców i dlaczego zaczyna się od picia win gładkich, owocowych, a kończy na bardzo wytrawnych i szorstkich.

Jakub Filipek zwycięzcą XXI Mistrzostw Polski Sommelierów

Nowym Mistrzem Polski Sommelierów jest Jakub Filipek, head sommelier z krakowskiej restauracji Albertina. Drugie miejsce zajął debiutujący w Mistrzostwach Tomasz Żak z Kontakt Wine & Bistro w Warszawie, a trzecie - Bartosz Nowakowski z bydgoskiej restauracji Czosnek i Oliwa.

Wino zdrożeje. Polska branża winiarska: prowadzenie biznesu stało się całkowicie nieprzewidywalne

- Planowanie jakiejkolwiek strategii stało się wręcz niemożliwe, a bieżąca działalność jest ogromnym wyzwaniem - mówią szefowie firm zrzeszonych w Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa. Wojna w Ukrainie, a także galopująca inflacja skutecznie utrudniają bieżącą działalność przedsiębiorstw.

Inne kategorie

Podcasty

Moda na wina nowofalowe w restauracjach. Rozmowa z Piotrem Pietrasem [PODCAST]

Czym się charakteryzują wina naturalne, organiczne, biodynamiczne, wegańskie? Kto je konsumuje i jakie możliwości stwarzają te kategorie w biznesie restauracyjnym? Czy warto podążać za tym trendem? Rozmawiamy o tym z Piotrem Pietrasem, Master Sommelierem, Wicemistrzem Europy Sommelierów.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej