x

Jak znaleźć dobrego pracownika w gastronomii? Oto cztery zadania do wykonania!

Kategoria: Koronawirus - Pracownicy    31.08.2021

Szukasz personelu? Nie ty jeden! Zdaniem ekspertów z Polskiego Instytutu Ekonomicznego, popyt na usługi w naszym kraju powoli będzie powracał do poziomu sprzed pandemii. Należy się spodziewać jeszcze większej rywalizacji o pracowników z konkretnymi kompetencjami.

Zdjęcie: Shutterstock.com
Zdjęcie: Shutterstock.com
Jak wskazał Polski Instytut Ekonomiczny, sytuacja w sektorze usług w naszym kraju zaczęła się poprawiać. Od maja udział firm notujących wzrost sprzedaży wyniósł 30% i był większy od tych, które odczuły spadek (24%). Firmy na nowo rozpoczynają swoją działalność, a co za tym idzie poszukują wykwalifikowanej załogi. 22% przebadanych przez PIP podmiotów planowało w czerwcu zwiększyć zatrudnienie, 14% planowało podnieść wynagrodzenia.

Jak znaleźć dobrego pracownika? Wyobraź sobie sytuację, w której to pracownicy sami zgłaszają się do ciebie z pytaniem o zatrudnienie. Brzmi nierealnie? Wcale nie musi tak być.

Zadanie nr 1: Przeprowadź audyt wizerunku firmy jako marki pracodawcy
Audyt marki pracodawcy ma na celu udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
• Jakie komunikaty wysyłamy do kandydata?
• W jaki sposób je wysyłamy?
• Czy przesyłane komunikaty są spójne?
• Czy ich treść faktycznie jest skuteczna?
• Co o firmie mówią inni – pracownicy?
• Jakie działania prowadzą nasi konkurenci?
• Jakie efekty przynoszą działania konkurentów?
• Jakie działania należy wprowadzić, a z jakich zrezygnować?

Zadanie nr 2: Przygotuj i zaimplementuj strategię employer brandingową
Wśród działań, jakie znajdują się w strategii mogą znaleźć się:
• Programy ambasadorów marki
• Analiza ścieżki pracownika
• Analiza grup docelowych
• Analiza działań konkurencji
• Programy onboardingu
• Warsztaty dotyczące komunikacji wewnętrznej
• Zaplanowanie i realizacja skutecznych kampanii PR-owych
• Wsparcie w organizacji konkursów wewnętrznych
• Organizacja imprez i wyjazdów integracyjnych

Ważna informacja: 86% pracowników nie ubiegałoby się o zatrudnienie lub nie kontynuowałoby pracy w firmie, która ma złą reputację wśród byłych pracowników lub ogółu społeczeństwa.

Zadanie nr 3: Przeprowadź audyt określający identyfikację pracowników z firmą
– Konkurencyjność firmy zyskała dziś nową definicję. To nie tylko jakość oferowanych przez nią usług, ale również jej reputacja na rynku pracy – mówi Sebastian Kopiej z agencji Commplace. – Zależność jest prosta: zaangażowany i lojalny pracownik może stać się ambasadorem marki. Jego dobre opinie wygłaszane poza firmą pozwolą w organiczny sposób dotrzeć do potencjalnych kandydatów, zwiększając efektywność rekrutacji i zmniejszając koszty – dodaje.

Ważna informacja: Zaangażowany pracownik przyniesie wiele dodatkowych korzyści. Corporate Leadership Council wskazało bowiem, że ten typ pracownika daje z siebie 57% wysiłku więcej niż niezaangażowany. Z kolei Instytut Gallupa podaje, że brak zaangażowania pracowników powoduje straty w produktywności na poziomie ok. 46% (to potencjał biznesowy zaangażowania pracowników w działalność przedsiębiorstwa).

Zadanie nr 4: Zweryfikuj, jakie oczekiwania mają potencjalni kandydaci
Pandemia zdecydowanie wpłynęła na stosunek do benefitów czy czasu pracy. Dlatego, jeśli zastanawiasz się, jak znaleźć dobrego pracownika, sprawdź, jakie ma obecnie oczekiwania. W zależności od tego, w jaką „generację” celujesz – dopasuj swoją ofertę do potrzeb grupy docelowej. Dobrym pomysłem jest także przejrzenie aktualnych ofert pracy firm konkurencyjnych, czy pozyskujących pracowników o podobnych kwalifikacjach.


Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

[Q&A] Rekrutacja przed ponownym otwarciem lokalu

Większość restauracji zwolniła pracowników z powodu aktualnego przestoju. Po ponownym uruchomieniu lokali nastanie rynek pracodawcy, przynajmniej początkowo. Czy warto więc zatrudniać starą ekipę, czy lepiej szukać nowej? Odpowiadają Patrycja Siwiec i Adam Pawłowski, "Gościnność".

Handel rekrutuje pracowników gastronomii. Co dalej?

Długotrwałe zamknięcie gastronomii spowodowało odpływ jej pracowników m. in. do handlu. Czy po zniesieniu lockdownu kucharze i kelnerzy wrócą do swoich zawodów?

[Q&A] Wstępne badania lekarskie pracowników

Czy w obecnej sytuacji przyjmując nowego pracownika, muszę skierować go na wstępne badania lekarskie? Co w sytuacji, gdy pracownikom mija termin ważności badań okresowych? Na pytania restauratorów odpowiada Michał Włodarczyk z kancelarii BSJP.

[Q&A] Składki ZUS w czasie przestoju

Czy mogę zawiesić opłacanie składek ZUS za pracowników w sytuacji, gdy moja restauracja jest zamknięta i pracownicy nie pracują? Na pytania restauratorów odpowiada Michał Włodarczyk z kancelarii BSJP.

Słuchaj i rozmawiaj, czyli trudna rozmowa z pracownikiem

Jak zachować się w trakcie trudnej rozmowy z pracownikiem i zbudować fundament pod przyszłą współpracę?

Pracownicy HoReCa uciekają z branży. Pandemia pozbawia ich perspektyw

Przedsiębiorcy z sektora HoReCa zlikwidowali w 2020 roku 24,1 tys. miejsc pracy, a utworzyli ich 18,8 tys. - wynika z danych GUS. Z rynku - często bezpowrotnie - zniknęło 5,3 tys. etatów. A wraz z nimi pracownicy, którzy się przebranżawiają i szukają zajęcia w innych branżach.

Inne kategorie

Akademia Horeca

SYSTEMY MOTYWACYJNE A WZROSTY SPRZEDAŻOWE W KATEGORII NAPOJÓW

W poprzednich artykułach omawiane były tematy istotne dla wzrostu sprzedaży i zysków kategorii napojów. Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, dlaczego kwestią fundamentalną jest inwestowanie w szkolenia dla zespołu, jak dopasować napoje do potraw, jak wyceniać napoje, omawialiśmy nadchodzące trendy.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej