x

Tomasz Wygnański: McVeggie, McVegan, Veggie Burger czy McPlant?

Kategoria: Lifestyle - blog    09.08.2021

Burgery roślinne można kupić dziś już prawie wszędzie, tymczasem w ofercie McDonald's znajduje się tylko jeden burger odpowiedni dla wegetarian, chociaż już nie dla wegan. Jakie są przyczyny tak opóźnionych prac sieci nad wegetariańskimi produktami?

Tomasz Wygnański
Tomasz Wygnański
Jakieś 15 lat temu McDonald’s w Polsce zaczął informować o wartościach odżywczych swoich produktów. Dane te pojawiły się na tzw. tray linerach, czyli papierowych nakładkach na tacę. Na odwrocie można było przeczytać napisane drobnym drukiem informacje o kaloryczności burgerów, shake’ów i coli. Na samym dole kartki wnikliwi znaleźli jeszcze jedno ważne zdanie: żaden z produktów nie jest deklarowany jako wegetariański. 
Mijały lata, a w menu zmieniało się niewiele i dopiero w kwietniu tego roku w Polsce pojawił się Veggie Burger – roślinny burger odpowiedni dla wegetarian, chociaż nie dla wegan. McDonald’s od kilku lat testuje na różnych rynkach roślinne burgery, sprzedawane są one m.in. pod nazwą McVeggie – to jednak działania na zasadzie in-out, a nie stała oferta. Wyjątkiem są Indie, gdzie McVegan jest niezmiennie w ofercie. 
Wciąż czekamy w Polsce na globalny produkt roślinny sieci, który na dobre wejdzie do menu, a ten dopiero jest rozwijany. W listopadzie McDonald’s zapowiedział partnerstwo z Beyond Meat i opracowanie globalnej “platformy” McPlant. Czyli produktu, który będzie służył do tworzenia burgerów, wrapów i kanapek śniadaniowych, zapewne pod różnymi nazwami. Stało się to po udanym teście kanapki PLT (Plant Lettuce Tomato, to oczywiście nawiązanie do kanapki BLT) w 28 lokalach sieci w Kanadzie. 
Efekty prac nad “platformą” mają trafić na stoły w McDonald’s w tym roku w USA. Kiedy będzie się tym zajadać reszta świata – wciąż nie wiadomo.
Warto zapytać, dlaczego McDonald’s tak późno zaczął pracę nad produktami wege. Dziś burgery roślinne można kupić u nas nawet w Żabce czy Rossmanie (w postaci miksu składników). Uważam, że są trzy przyczyny. 
Z rozmów z przedstawicielami sieci wywnioskowałem, że McDonald’s bardzo dba o to, aby nie stracić swojego DNA marki. Złote łuki mają być postrzegane jako specjalista od wołowych burgerów, frytek, coli. I kropka. W historii firmy pojawiały się różne pomysły, np. oferowania pizzy, ale szybko je zarzucono. Nie należy tego mylić z produktami typu in-out, które mają być ciekawostką, przykuwać uwagę, przyciągnąć nowych gości – tu mogą się znaleźć różne różności, np. krewetki. Zatem McDonald’s chętnie wprowadza innowacje w systemie pracy, toaletach, placach zabaw, instaluje panele słoneczne na dachach restauracji, ale wprowadzać duże zmiany w bazowym menu – już niekoniecznie. To sprawa pierwsza. 
Druga kwestia to sam produkt i jego logistyka. Sieć posiada prawie 40 tys. lokali na całym świecie. Globalny launch produktu to nie lada wyzwanie. Musi on smakować na wielu kontynentach, być sprawnie wyprodukowany i dostarczony do tych tysięcy lokali. Myślę, że w przypadku “zaawansowanych” burgerów wege to zadanie nawet trudniejsze niż w przypadku wołowiny, którą hoduje się i przetwarza w wielu miejscach na świecie. 
I trzecia sprawa – franczyzobiorcy. Można myśleć, że McDonald’s to globalna, centralnie zarządzana organizacja, w której sprawy dzieją się po jednym kliknięciu w biurze w Chicago, ale firma musi się liczyć ze zdaniem osób i firm prowadzących restauracje. Sytuacja wygląda różnie na wielu rynkach, ale są i takie, gdzie lobby franczyzobiorców jest silne. A prowadzący restauracje niekoniecznie muszą być zainteresowani “zmianą świata na lepsze” i chcą spokojnie prowadzić swój biznes według sprawdzonych metod. 
Czy McPlant będzie u nas hitem? Raczej tak, ale czy zmieni sceptyczne nastawienie wielu wegetarian do marki – raczej nie. Dla sieci bardziej istotne jest, aby nie stracić obecnych wiernych fanów burgerów. McPlant musi być na tyle dobry, aby miłośnicy McDonald’s przymknęli oko na roślinne pochodzenie burgera.

Felieton ukazał się w „Food Service" 6/2021 nr 206.

Autor tekstu: Tomasz Wygnański

Zobacz także

Adam Chrząstowski: Noworoczne postanowienia 2021

O ile ostatni, dwusetny numer "Food Service" skłaniał do wspominków, to pierwsze wydanie w nowym roku kojarzy się z postanowieniami na przyszłość. W obecnej sytuacji to bardzo ciekawe, bo dynamika zmian w gastronomii, z jaką mamy ostatnio do czynienia, przyprawia o zawrót głowy.

Tomasz Źródłowski: W zespole nie ma słowa "ja"

Słyszeliście kiedyś o teorii światów równoległych? O tym, że żyjemy w różnych czasoprzestrzeniach albo w jakimś upside down? Bo dzisiaj chciałbym opowiedzieć wam historię dwóch barów funkcjonujących w dwóch równoległych światach.

Adam Chrząstowski: Wtopa

Uffff, jak gorąco - temperatura na zewnątrz oscyluje wokół 300°C. Handel lodem i lodami to złoty strzał, a specjaliści od napraw urządzeń chłodniczych i klimatyzacji najbliższe wolne terminy mają w lutym.

Jarosław Dumanowski: Małdrzyki, gomułki i melony

Żyjemy w epoce prawdziwego renesansu rodzimego serowarstwa. Nasze sery zagrodowe są bardzo zróżnicowane, osiągnęły niezwykłą jakość, wytwarza się je w najróżniejszych regionach kraju.

Adam Chrząstowski: Wykluczone gastro

Plan był taki: pojechać do Poznania na Ogólnopolski Festiwal Dobrego Smaku i na gorąco opisać, co tam się działo. Jest to bowiem impreza godna rzetelnego reportażu - świetnie zorganizowana i przyciągająca kulinarne tuzy nie tylko z Wielkopolski. Scena kulinarna w Poznaniu działa wspaniale.

JAROSŁAW DUMANOWSKI: NOWA KUCHNIA PAULA TREMO

Wśród dawnych kucharzy i autorów książek kucharskich najbardziej chyba zapomnianą postacią jest Paul Tremo, kucharz Stanisława Augusta, organizator słynnych obiadów czwartkowych. Choć historycy wspominają czasem jego nazwisko, to o twórczości Tremo wiemy niewiele.

Inne kategorie

Akademia Horeca

SYSTEMY MOTYWACYJNE A WZROSTY SPRZEDAŻOWE W KATEGORII NAPOJÓW

W poprzednich artykułach omawiane były tematy istotne dla wzrostu sprzedaży i zysków kategorii napojów. Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, dlaczego kwestią fundamentalną jest inwestowanie w szkolenia dla zespołu, jak dopasować napoje do potraw, jak wyceniać napoje, omawialiśmy nadchodzące trendy.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej