x

Michalina Szczepańska: O mięsnej rewolucji w dyskontach

Kategoria: Lifestyle - blog    09.08.2021

W handlowym światku bacznie obserwujemy ruchy na półkach sklepów w Niemczech - to stamtąd nierzadko przychodzą do nas trendy/zjawiska/mody. Pierwszy przykład z brzegu - tak było z roślinnymi odpowiednikami mięsa.

Michalina Szczepańska
Michalina Szczepańska
Cóż zaś widać teraz za Odrą? Aldi (to dwie siostrzane sieci, ta z północy działa także w Polsce) zdecydował, że będzie oferował mięso wyłącznie z hodowli na świeżym powietrzu oraz bio. Na półki Aldiego Nord i Süd do 2030 r. trafi świeży asortyment wołowy, wieprzowy i drobiowy jedynie z chowu typu 3 i 4 (nie dotyczy to więc produktów mrożonych, wyłączone są także międzynarodowe specjały). Ruch to, choć z odległym terminem wykonalności, doprawdy rewolucyjny z co najmniej trzech powodów. 
Po pierwsze Aldi to... dyskont, czy w zasadzie pradyskont, bo twórcy sieci – bracia Albrecht – uznawani są za tych, którzy wymyślili ten koncept sklepu. A zatem format kojarzony z kuszeniem najniższymi cenami chce dokonać w mięsnym asortymencie tak znaczących [czytaj: i kosztownych] zmian. 
Co mówi sama sieć? – Rosnące obroty związane z towarami produkowanymi w sposób zrównoważony pokazują, że nasi klienci są gotowi na zmianę świadomości – podkreśla Tobias Heinbockel, dyrektor zarządzający ds. zakupów w Aldi Nord. Sieć przekonuje, że „dobry stosunek ceny do wydajności i zrównoważony rozwój w żaden sposób się nie wykluczają”. 
I to drugie zaskoczenie – a więc dyskonterzy nabrali przekonania, że ich klienci są naprawdę gotowi zapłacić więcej za takie produkty. „Naprawdę” jest tu słowem kluczowym, bowiem – jak z pewnością państwo wiedzą – z wszelkich badań wynika, że większość konsumentów chce jeść zdrowo, dobrze, lokalnie itd. Te deklaracje mają jednak niewielkie przełożenie na zawartość sklepowych koszyków. Aldi jest najwyraźniej pewne, że do 2030 r. się to zmieni. Trzeci powód, czy w zasadzie pytanie, z którym państwa chcę zostawić, to: czy taki dobór asortymentu sprawi, że to dany sklep (ale i bardzo łatwo przełożyć to na restaurację) wybierze konsument? Ja niestety wciąż uważam, że nie. Że w dużej mierze to nie ten element decyduje o wejściu do danej placówki handlowej czy restauracji. Natomiast jeśli już tam jesteśmy, to – chcąc nie chcąc – wybieramy ten właśnie produkt. Czy do 2030 r. się to zmieni? Sprawdzimy już za 9 lat...

Felieton ukazał się w „Food Service" 6/2021 nr 206.

Autor tekstu: Michalina Szczepańska

Zobacz także

Adam Chrząstowski: Profeska od kuchni

Będę dalej pisał o COVID-19, bo pandemia ma ogromny wpływ na sytuację naszej branży. Epidemia pokazała, że biznesy gastronomiczne mają jeszcze dużo do dopracowania w sferze gotowania, serwisu i zarządzania. Kto poległ, a komu udało się przetrwać?

Tomasz Źródłowski: Ten felieton nie jest o wirusie...

Obyś żył w ciekawych czasach! Z pewnością znacie to powiedzenie (podobno chińska klątwa), a może nawet czytaliście nawiązującą do niego książkę Terry’ego Pratchetta... No cóż, ktoś ewidentnie sobie zażartował.

JAROSŁAW DUMANOWSKI: "ĆWIKIEŁKI WPIEC NAMOTAĆ", CZYLI UCZTA Z CZASÓW UNII LUBELSKIEJ

Mikołaja Reja można uznać za ojca i literatury polskiej, i polskiej kuchni. W recepturze z 1568 r. poeta opisał pieczone "ćwikiełki". Według Reja taka pieczona ćwikła była większym specjałem niż importowane "limunije" (cytryny).

Jarosław Dumanowski: ryby utracone. Wyzina, sztokfisz i jesiotry

Wyzina to suszone mięso bieługi (wielkiej ryby jesiotrowatej), sztokfisz to suszony dorsz, a jesiotr... to jesiotr. Te trzy wielkie ryby stanowiły kiedyś podstawę wyżywienia podczas długich postów, ale w praktyce zniknęły z naszego menu.

Czy kiełbasa może być roślinna?

Roślinne: kiełbasa, szynka, ser, schabowe - wciąż budzą kontrowersje i bywają powodem buntu. Bywa, że wzbudzają gniew, niezrozumienie, śmiech czy konsternację. Po co wegetarianom i weganom smak mięsa, sera czy jajek? Zastanawia się Weronika Pochylska.

Adam Chrząstowski: Bocuse d'Or - czas start

Napisałem ostatnio, że w kolejnym felietonie chciałbym móc zakomunikować coś pozytywnego dla naszej branży. Otwarcie ogródków restauracyjnych pomoże, lecz nie zmieni diametralnie sytuacji, w jakiej jest obecnie HoReCa.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna strategia wyceny napojów

Odpowiednia wycena napojów to jedna z najważniejszych decyzji komercyjnych w sektorze HoReCa. Jeśli poziom cen jest właściwy, sprzedaż, a nią także zyski ze sprzedaży napojów wzrosną. W przypadku gdy ceny są zbyt niskie, tracimy zysk. Jeżeli natomiast ceny są zbyt wysokie, ryzykujemy utratę klienta.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej