x

Digitalizacja i innowacje w gastronomii

Kategoria: Twój biznes - wiedza    04.08.2021

Wybór nowinek technologicznych dla gastronomii nigdy jeszcze nie był tak duży i zróżnicowany. Producenci prześcigają się w innowacyjnych rozwiązaniach, by zachęcić jak największą liczbę użytkowników do skorzystania ze swoich usług.

Fot. Shutterstock.com
Fot. Shutterstock.com
Polska jest krajem, który chętnie przyjmuje wszelkie nowinki technologiczne. Rodacy często korzystają z usług bezgotówkowych, ochoczo instalują aplikacje czy wybierają alternatywne urządzenia do płatności bezkontaktowych. Każdy sektor gospodarki w różnym tempie przechodzi rewolucję informatyczną. A w tej chwili jesteśmy świadkami przełomów technologicznych w branży HoReCa. Okres pandemicznego przestoju w pewnym sensie przyczynił się do poszukiwania alternatywnych rozwiązań, dał też przestrzeń do wprowadzenia zmian i nowinek. 

Do niedawna mogło się wydawać, że gastronomia i nowoczesne oprogramowanie nie mają ze sobą zbyt wiele wspólnego. Jednak w rzeczywistości nowoczesne restauracje i kawiarnie, jeśli chcą być konkurencyjne i działać z duchem czasu, powinny inwestować w programy i technologie, które usprawnią obsługę gości, ułatwią pracę personelowi oraz zapewnią dodatkowe benefity dla klientów. Wśród tych, którym warto się przyjrzeć, są urządzenia i oprogramowanie do obsługi konsumentów, nowoczesne kasy fiskalne, programy do obsługi magazynu i analiz finansowych. 

Aplikacje i urządzenia dla gastronomii usprawniają obsługę gości od momentu „otwarcia” stolika aż do zapłacenia rachunku. Pozwalają na kontakt kelnerów z kuchnią bez potrzeby wizyty w pomieszczeniu – za pomocą tabletów, które dają wiele możliwości. Kelner może np. przekazać kucharzom informacje o kolejności przygotowywania dań, otworzyć kilka rachunków, a właściciel zyskuje w ten sposób informacje, np. o najchętniej zamawianych daniach czy porach dnia, gdy w restauracji jest największy ruch. 

WIRTUALNE KASY FISKALNE 
Od kilku lat pojawiały się pogłoski o rychłym wprowadzeniu wirtualnych kas fiskalnych do polskiego biznesu. Ustawodawca pozwolił na korzystanie z nich od 1 czerwca 2020 r., ale ze względu na specyficzną sytuację wynikającą z pandemii pierwsza taka kasa dostała homologację Głównego Urzędu Miar dopiero 23 grudnia 2020 r. 

Kasa wirtualna to oprogramowanie instalowane na tablecie, smartfonie lub komputerze, pozwalające na fiskalizację transakcji. Aby poprawnie funkcjonowała, niezbędny jest zakup drukarki fiskalnej lub wykorzystywanie wirtualnej drukarki fiskalnej, która pozwala na wydruk e-paragonów. 

Co więcej, urządzenie, na którym aplikacja wirtualnej kasy fiskalnej jest instalowana, podlega kontroli przez urząd skarbowy (podobnie jak tradycyjne kasy fiskalne). Koszt korzystania z wirtualnej kasy fiskalnej jest abonamentowy i zależy od wielu czynników, w tym wysokości obrotu podmiotu, który z niej korzysta, i liczby urządzeń, na których ma być instalowana, a także czasu subskrypcji. Pierwszym sektorem, dla którego przeznaczone są kasy wirtualne, jest właśnie branża HoReCa, w której pojawił się obowiązek wymiany kas tradycyjnych na te online. 

W założeniu kasy wirtualne mają być w modelu subskrypcyjnym tańsze od kas tradycyjnych, gdyż są instalowane na posiadanych już urządzeniach. 

Analizując ofertę skierowaną do HoReCa, można stwierdzić, że jest ona szczególnie atrakcyjna dla biznesów sezonowych. Dla przedsiębiorców, którzy zawieszają działalność na część roku dostępne są abonamenty bez zobowiązań terminowych. W ich przypadku takie rozwiązanie jest szczególnie opłacalne i zgodne z trendami w gospodarce światowej. Oprogramowanie jest kompatybilne z systemami POS oraz terminalami płatniczymi. Pozwala na wydawanie e-paragonów. 

POS-Y WRAZ Z OPROGRAMOWANIEM 
Producenci sprzętu i oprogramowania przewidzianego dla gastronomii prześcigają się w nowoczesnych rozwiązaniach ułatwiających pracę i przyspieszających obsługę gości. Nowe wersje programów zapewniają intuicyjną obsługę i mają nowoczesny interfejs, który zapewnia wygodę pracy. 

Właściwie wszystkie dostępne na rynku urządzenia są wyposażone w ekran dotykowy i pozwalają na dowolny sposób konfiguracji opcji, tak by odzwierciedlić choćby rzeczywisty układ stolików czy zbudować wygodne menu. Wśród funkcji znajdują się np.: obsługa wielu rachunków jednocześnie, podział rachunku przy jednym stoliku, przenoszenie rachunków na inny stolik, wydruk zamówień na drukarkach bonowych (jednocześnie w kuchni i w barze), rabaty, generowanie raportów, możliwość integracji z wirtualnymi kasami fiskalnymi i systemem zamówień na wynos. 

WSZYSTKO W JEDNYM 
W ostatnim czasie na rynku pojawiły się rozwiązania łączące wiele funkcji w jednym urządzeniu, z opcją zdalnego zarządzania. To najczęściej programy abonamentowe instalowane na urządzeniu przedsiębiorcy, w których znajdują się wszystkie rozwiązania znane z POS-ów, czyli: zarządzanie menu, sprzedażą, rezerwacjami, ale także system magazynowy, integracja z platformami do zamawiania na wynos oraz kasą wirtualną. 

Dostawcy takiej usługi w zależności od wybranego pakietu oferują też możliwość rezerwacji stolika online, pełne wsparcie techniczne przez całą dobę oraz rejestrację czasu pracy. To rozwiązanie szczególnie przydatne dla biznesmenów, którzy chcą skupić wszystkie narzędzia do zarządzania firmą w jednym miejscu i nie martwić się o serwis wielu urządzeń. W ofercie są także kasoterminale umożliwiające ergonomiczną, intuicyjną pracę. 

Łączą one w sobie funkcje POS-ów, kas fiskalnych i terminali płatniczych. Pozwalają kontrolować magazyn, zarządzać marżami, przeprowadzać inwentaryzację i nadzorować dokumentację. Dzięki funkcji gromadzenia danych w wirtualnej chmurze umożliwiają zalogowanie się do pracy i kontrolę biznesu z każdego miejsca na świecie. 

Wybór odpowiedniego urządzenia i aplikacji zależy od preferencji i potrzeb właścicieli oraz załogi lokalu. Każda nowinka ma zalety, lecz nie istnieje jedna idealna dla wszystkich przedsiębiorców. Dostosowywanie sprzętu i oprogramowania do współczesnych warunków jest jednak nieuniknione – nie chodzi tu jedynie o to, by udoskonalić ergonomię i ułatwić obsługę, takie są po prostu wymagania rynku i przepisów prawa. 

TOMASZ SOKOŁOWSKI – dyrektor ds. sprzedaży i marketingu, InsERT SA 
W ostatnim czasie możemy mówić o bardzo dużym wzroście zainteresowania naszym systemem zarezerwuj.pl. Daje on restauratorom możliwość przyjmowania rezerwacji stolików zarówno w lokalu, jak i poprzez formularz na stronie WWW czy na Facebooku. Wszystkie rezerwacje gromadzone są w jednym miejscu, co pozwala na lepsze planowanie zakupów i grafików pracy. Coraz więcej właścicieli lokali korzysta też z możliwości wysyłania SMS-ów z potwierdzeniem rezerwacji i przypomnieniem o planowanej wizycie. To wyraźnie zmniejsza liczbę niewykorzystanych rezerwacji i pozwala zwiększyć obłożenie, a więc i zyski.

Z drugiej strony ten sam system umożliwia rezerwację sal na wesela, imprezy rodzinne czy wydarzenia firmowe. Co ważne, menedżerowie na bieżąco mają dostęp do wszystkich danych zarówno na komputerze, jak i na smartfonie. 

MARCIN MARCINIUK – product & support manager, Dotykačka 
Załamanie rynku związane z pandemią najmocniej dotknęło branżę HoReCa. W wielu lokalach zyski spadły nawet o 90%, a ponad 40% punktów czasowo lub na stałe zniknęło z gastronomicznej mapy Polski. Najlepiej poradziły sobie lokale oferujące dostawę posiłków. Zainspirowało nas to do zintegrowania systemu POS Dotykačka z platformą Order Incoming. Restauracje mogą przyjmować zamówienia z wielu serwisów do zamawiania jedzenia bezpośrednio w interfejsie systemu POS online Dotykačka oraz dostarczać jedzenie do klientów zarówno poprzez własnych, jak i zewnętrznych kurierów. Nasza integracja umożliwia wyeliminowanie błędów, skrócenie czasu obsługi takich zamówień nawet o 25% oraz obniża koszt współpracy z serwisami do zamawiania jedzenia nawet o 48%. 

KRYSTIAN LIPIŃSKI – dyrektor ds. sprzedaży LSI Software 
Sytuacja w branży gastronomicznej w całej Polsce jest poważna ze względu na brak rąk do pracy – przedłużający się lockdown zmusił wielu pracowników gastronomii do przebranżowienia się. Dlatego mając na pokładzie kadrę w okrojonym składzie, należy maksymalnie zautomatyzować część procesów. Pomóc w tym może kiosk samoobsługowy, który znacznie przyspiesza składanie zamówień i obsługę klientów, potrafi on zastąpić kelnerów, gdy tych brakuje. Mimo otwarcia lokali, nadal popularne jest zamawianie na wynos, dlatego należy zadbać o rozwiązania, które kompleksowo usprawnią cały proces – od zamówień przez aplikację mobilną czy stronę www, przez aplikację dla kierowców, aż po analizy i raporty dostępne dla managerów. Takim rozwiązaniem jest Delivery Gastro. 

KAMILA KALISZYK – dyrektor ds. rozwoju rynku w polskim oddziale Mastercard 
Popularność płatności bezgotówkowych, w szczególności zbliżeniowych, znacząco wzrosła w trakcie pandemii – stanowią one już ponad 90% spośród wszystkich transakcji kartami Mastercard. 54% ankietowanych w naszym badaniu przyznaje, że w czasie pandemii częściej płaci zbliżeniowo, a 89% konsumentów deklaruje korzystanie z tej formy płatności także po zakończeniu pandemii.

Polacy uważają ten sposób płatności za bezpieczniejszy i bardziej higieniczny niż gotówka, co ma przełożenie również w gastronomii – klienci chętnie płacą zbliżeniowo z uwagi na wygodę i szybkość. Jak wynika z badań rynkowych, niemal połowa właścicieli lokali gastronomicznych (46%) akceptuje karty ze względu na duże zainteresowanie klientów, odpowiadając tym samym na ich potrzeby. Posiadanie terminala jest przez połowę ankietowanych postrzegane jako wymagany na rynku standard obsługi, stąd też ponad 2/3 lokali gastronomicznych (67%) akceptuje już tę formę płatności.

Biorąc pod uwagę to, że wszystkie terminale płatnicze w Polsce są już zbliżeniowe, popularność płatności kartą czy telefonem z pewnością będzie wzrastać. 

MATEUSZ STAL – manager ds. współpracy z VAR, COMP SA, Oddział Novitus 
Branża gastronomiczna otworzyła się po długiej przerwie, jednak skutki ekonomiczne lockdownu będzie odczuwać jeszcze bardzo długo. Novitus oferuje ciekawe rozwiązania oparte na kasach fiskalnych z dotykowymi ekranami i systemem Android, które znacznie obniżają koszty w zakresie zasobów IT niezbędnych w lokalu. Kasy Novitus NEXT Online oraz ONE Online, wyposażone w przeznaczone dla gastronomii aplikacje sprzedażowe, otwierają dostęp do zaawansowanych funkcji POS-owych, dla klientów z segmentu małych i średnich lokali gastronomicznych. Urządzenia oferują kompletne zarządzanie stolikami, zamówieniami kuchennymi i płatnościami oraz automatyczną współpracę z nowoczesnymi terminalami. Funkcjonalność kas może zostać rozszerzona dodatkowo o system „chmurowy” NoviCloud, który umożliwia przyjmowanie zamówień internetowych poprzez platformę jemnawynos.pl oraz stosowanie zaawansowanych systemów lojalnościowych i rabatowych. Wszystko to jedynie przy użyciu kasy fiskalnej. Oszczędności są gwarantowane! Odnotowaliśmy, że liczba klientów wybierających przeznaczone do gastronomii androidowe kasy fiskalne wzrosła niemal dwukrotnie rok do roku pomiędzy 2020 a 2019 r. W 2021 r. obserwujemy dalsze utrzymanie trendu wzrostowego.

Artykuł ukazał się w „Food Service" 6/2021 nr 206.

Autor tekstu: Laura Osęka
O AUTORZE
Laura Osęka
Gotująca amatorsko psycholożka i psychodietetyczka, potrafiąca przemierzyć setki kilometrów dla konkretnego dania bądź deseru. Ceni w kuchni prostotę i wysoką jakość produktów. Autorka książki o prostym, lokalnym comfort food – „Miska szczęścia”.

Zobacz także

OBSŁUGA W KRYZYSIE

Tak jak po zimie przychodzi wiosna, a po nocy dzień, tak w każdej, nawet najlepszej restauracji pojawi się w końcu niezadowolony gość. W kolejnym odcinku "Sztuki obsługi" opisujemy, jak radzić sobie w sytuacji kryzysowej. Z każdej można wybrnąć z korzyścią dla naszego biznesu. Podpowiadamy jak.

#Gastropomaga, czyli jak branża wspiera lekarzy i szpitale

Restauratorzy - choć sami walczą o przetrwanie - chętnie włączają się do pomocy tym, którzy na co dzień zmagają się z epidemią. Ze zgromadzonych w magazynach zapasów przygotowują pełnowartościowe posiłki i dowożą je do placówek medycznych.

Inwentaryzacja - czym jest i czy warto ją robić?

W zależności od typu biznesu gastronomicznego zastosowanie znajdzie inna metoda inwentaryzacyjna - doradzamy, jak wybrać tę optymalną, dostosowaną do profilu lokalu.

Delivery Week - sukces i kontynuacja Festiwalu dostaw

Blisko 11 tysięcy gości wzięło udział w pionierskim Festiwalu dostaw, w który zaangażowało się ponad 150 restauracji z całej Polski. Efekt? Kilkaset tysięcy złotych trafiło do walczących o przetrwanie lokali gastronomicznych. Pomocowy Festiwal potrwa w związku z tym do odwołania!

Jakie dania Polacy najchętniej zamawiali w wakacje?

Najczęściej zamawianym przez nas w wakacje jedzeniem z dowozem były dania z kurczakiem - wynika z analizy kilkuset tysięcy zamówień składanych od 1 czerwca za pośrednictwem aplikacji Uber Eats. Chętnie jedliśmy także burgery, pizzę, kebaba i pad thai.

Delivery a jakość dań w dostawie. Największe wyzwanie to frytki!

Rzeczywistość gastronomiczna w ciągu ostatnich miesięcy uległa znaczącym zmianom. Tworząc ofertę na wynos, restauratorzy stoją przed wieloma decyzjami i wyzwaniami. Jednym z nich jest dostawa chętnie zamawianych przez konsumentów frytek w idealnym stanie.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak łączyć napoje i alkohole z jedzeniem?

Jako restaurator pewnie wiele razy myślałeś o zasadach łączenia potraw i napojów. Jak sprawić, aby odpowiednia selekcja napojów pasowała do menu? Co zrobić, by obsługa umiała zarekomendować odpowiedni napój 
do serwowanego posiłku?
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej