x

Kolejny spadek czy odbudowa rynku HoReCa? Wszystko zależy od "czwartej fali" pandemii

Kategoria: Koronawirus - Aktualności    03.08.2021

Wartość rynku HoReCa w 2020 r. spadła o 30,9% w stosunku do roku poprzedniego. Jego odbudowa nastąpi dopiero w 2022 r., pierwszym, pełnym roku względnej "normalności", a wartość rynku do poziomu sprzed pandemii zbliży się dopiero rok później - wynika z najnowszego raportu PMR.

Grafika: materiały prasowe
Grafika: materiały prasowe
Rynek HoReCa był w 2020 r. wart 22,7 mld zł, notując spadek 30,9% rok do roku. Jeszcze w 2019 r., rynek wart był 32,8 mld zł po 6,5% wzroście względem roku poprzedniego. Był to pierwszy spadek wartości tego rynku od kilkunastu lat – wynika z najnowszego raportu PMR „Rynek HoReCa w Polsce 2021. Analiza rynku i prognoza rozwoju na lata 2021-2026”.

Negatywny wpływ na rynek miała przede wszystkim pandemia COVID-19 oraz wynikające z niej obostrzenia w działalności przedsiębiorstw gastronomicznych, hotelarskich oraz zajmujących się cateringiem, jak również mniejsza mobilność społeczna oraz załamanie w ruchu turystycznym.

Z uwagi na fakt, że zmagania z pandemią COVID-19 trwają także w 2021 r., a restrykcje w prowadzeniu działalności gastronomicznej, hotelowej i eventowej zostały przedłużone na większą część pierwszej połowy roku, niemożliwym jest odrobienie strat przez branżę. Pomimo to, wartość rynku wzrośnie z dwucyfrową dynamiką w tym roku, niemniej jednak nastąpi to z bardzo niskiej bazy z roku 2020.

Grafika: materiały prasowe
Grafika: materiały prasowe
I choć otwarcie placówek gastronomicznych respondenci witają z entuzjazmem (31% planuje jeść posiłki w lokalach częściej niż przed pandemią), to realna odbudowa rynku HoReCa, według prognoz PMR, nastąpi dopiero w pierwszym, pełnym roku względnej „normalności”. Rozpocznie się w 2022 r., a wartość rynku do poziomu sprzed pandemii zbliży się dopiero rok później.

– Wiele danych makroekonomicznych, takich jak chociażby wynagrodzenia, produkcja przemysłowa czy wskaźników giełdowych wskazuje na coraz mniejszy wpływ dotychczasowych, kolejnych wzmożonych fal zachorowań na gospodarkę. To niejako efekt przystosowania się społeczeństwa do kolejnych fal pandemii. Niemniej jednak, wystąpienie czwartej  fali zachorowań jesienią tego roku, najprawdopodobniej oznaczać będzie ponowne funkcjonowanie branży gastronomicznej jedynie w formie dostaw posiłków, a branży hotelarskiej z istotnymi ograniczeniami – podkreśla Magdalena Filip, starszy analityk rynku handlu detalicznego w firmie PMR.

W rezultacie, w wyniku modelowania ekonometrycznego, w którym uwzględniono negatywny wpływ powyższych czynników, można określić, że wpływ wystąpienia kolejnej, wzmożonej fali zakażeń jesienią tego roku byłby dotkliwy dla branży. Ostateczny wynik całego rynku HoReCa zrealizowany w 2021 r. byłby aż o blisko 1 mld zł niższy (przy dynamice ok. 9,9% r/r) niż w scenariuszu bez czwartej fali, a gorsza sytuacja gospodarcza oraz przedsiębiorstw z branży gastronomicznej w kolejnych latach skutkowałaby, że do roku 2026 strata w stosunku do scenariusza bazowego (bez czwartej fali i lockdownu) wyniosłaby 2,6 mld zł.

W ujęciu średniorocznym, w scenariuszu czwartej fali rynek rósłby o 1,3 p.p. niżej (CAGR) niż w scenariuszu bazowym. Najbardziej dotkniętym z segmentów, podobnie jak w 2020 r., byłaby gastronomia hotelowa najsilniej uzależniona od zmiennych turystycznych (średni wzrost ok. 22% w scenariuszu bazowym, w pesymistycznym ok. 17%).



Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Komu tarcza nie wystarcza?

Premier zapewnia o 200 mld zł publicznej pomocy dla gastronomii. A co mówią sami zainteresowani? Czy warto stosować prawne wybiegi, otwierając lokal mimo zakazów? Jakie kary grożą restauratorom ze strony sanepidu? Ile trwają postępowania przed sądami i jak walczyć o odszkodowanie od skarbu państwa?

6 na 10 respondentów ma większe oczekiwania dotyczące czystości w gastronomii

Większość z nas myje ręce częściej niż przed pandemią COVID-19. Nie wynika to jednak z troski o innych. Nowe badanie przeprowadzone przez Tork, markę firmy Essity, wykazało, że niemal ośmiu na dziesięciu respondentów myje ręce, aby chronić siebie.

Lockdown gastronomii przedłużony do odwołania! Są nowe przepisy

Rząd przedłużył zakaz obsługiwania gości w lokalach gastronomicznych. Do odwołania mogą jedynie wydawać posiłki na wynos. Działalność gastronomii miała być ograniczona dwa tygodnie, ale premier zapowiadał, że lockdown może zostać przedłużony. Tak się właśnie stało.

Czy prowizje zjadają rynek dostaw?

Restauratorzy zdani na łaskę portali do zamawiania online narzekają na wysokie prowizje. Czy słusznie? Tym zajmuje się już UOKiK, a sami właściciele lokalu, nie czekając na werdykt, szukają innych rozwiązań.

Polacy stęsknili się za gastronomią. Będzie szturm na restauracje, kawiarnie i bary? [BADANIE]

Za wizytami w lokalach gastronomicznych stęskniło się 60% Polaków. Kobietom marzy się wypad do kawiarni, mężczyznom - na piwo lub drinka. Bardziej niż na konkretnych daniach zależy nam na zjedzeniu posiłku ze znajomymi - wynika z badań Ogólnopolskiego Panelu Badawczego Ariadna na zlecenie Ouichef.pl

Prowadzisz firmę z branży "czasu wolnego" na Pomorzu? Złóż wniosek o dotację!

Rozpoczął się nabór wniosków do konkursu na bezzwrotne dotacje dla pomorskich mikro i małych firm z branży "czasu wolnego" dotkniętych negatywnymi skutkami pandemii. W puli projektu jest 30 mln zł. Każde przedsiębiorstwo może uzyskać maksymalnie 250 tys. zł.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak łączyć napoje i alkohole z jedzeniem?

Jako restaurator pewnie wiele razy myślałeś o zasadach łączenia potraw i napojów. Jak sprawić, aby odpowiednia selekcja napojów pasowała do menu? Co zrobić, by obsługa umiała zarekomendować odpowiedni napój 
do serwowanego posiłku?
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej