x

Pokazywane w serwisie treści mają charakter informacji o produktach dostępnych na rynku a nie ich reklamy w rozumieniu Ustawy o wychowaniu w trzeźwości (Dz. U. 2012 poz. 1356).
Oświadczam, że mam ukończone 18 lat i chcę zobaczyć pełną wersję artykułu.
Tak, pokaż artykuł Nie wyrażam zgody

Wódka od celebryty. Rozwój marek własnych na rynku alkoholi

Kategoria: Karta - napoje    01.07.2021

Co łączy George’a Clooney’a, Jay-Z, Cameron Diaz i Radosława Majdana? Wszyscy wypuścili na rynek alkohole sygnowane własnym nazwiskiem. Na rynku alkoholi marki własne funkcjonują głównie jako autorskie produkty promowane przez gwiazdy czy brandy korporacyjnych.

Podobizna George'a Clooney'a z czeskiego muzeum figur woskowych w Pradze. Zdjęcie: Shutterstock.com
Podobizna George'a Clooney'a z czeskiego muzeum figur woskowych w Pradze. Zdjęcie: Shutterstock.com
Marki własne stają się dla coraz większej liczby Polaków produktami pierwszego wyboru. To efekt ich jakościowej ewolucji oraz zmiany wizerunku w ostatnich latach. Na rynku alkoholi marki własne funkcjonują obecnie głównie jako autorskie produkty promowane przez gwiazdy czy brandy korporacyjne. Podobnie jak w innych kategoriach produktowych i tutaj jest potencjał na rozwój.

O specyfice rynku marek własnych alkoholi mówi Jakub Gromek, prezes zarządu Mazurskiej Manufaktury S.A., specjalizującej się w produkcji rzemieślniczych alkoholi mocnych oraz regionalnego piwa.

Jakub Gromek, prezes zarządu Mazurskiej Manufaktury S.A. Zdjęcie: materiały prasowe
Jakub Gromek, prezes zarządu Mazurskiej Manufaktury S.A. Zdjęcie: materiały prasowe
– Temat marek własnych na rynku alkoholi rządzi się swoimi prawami. Zwłaszcza, że to jeden z najtrudniejszych rynków do „przebicia” się z produktami typu private label i jedna z nielicznych kategorii, w których produktów marek własnych nie znajdziemy w top 3 produktów pierwszego wyboru. Dla konsumentów bardzo istotnym czynnikiem przy zakupie alkoholu jest bowiem brand. Nie oznacza to jednak, że alkohole marki własnej nie funkcjonują w sieciach handlowych – na półkach sklepów coraz częściej możemy spotkać trunki spod znaku private label, ale to wciąż raczkująca kategoria w porównaniu do pozostałych.

Niemniej jednak, na rynku alkoholi marki własne funkcjonują i rozwijają się w trochę innym kontekście. W ostatnich latach coraz częściej słyszymy o gwiazdach i celebrytach wypuszczających na rynek alkohole sygnowane swoim nazwiskiem. Koncerny alkoholowe chętnie zabiegają zresztą o współprace z osobami publicznymi, bo przekłada się to na konkretne korzyści wizerunkowe dla marki. Własnymi trunkami mogą pochwalić się takie gwiazdy, jak George Clooney, Ryan Reynolds, Jay-Z czy Cameron Diaz. W Polsce, w biznes alkoholowy zainwestował m.in. Radosław Majdan czy Sławomir Peszko. To nowy, silny trend, który jest pokłosiem zmieniającego się wizerunku samego alkoholu.

Przyzwyczajenia konsumenckie Polaków diametralnie zmieniły się w ostatnich latach – alkohol spożywamy z umiarem, celebrując jego smak. Nie wybieramy już pierwszego lepszego produktu z półki, ale zwracamy coraz większą uwagę na jakość, na pochodzenie producenta, wybieramy też coraz chętniej produkty lokalne, rzemieślnicze, które gwarantują staranny proces produkcji i jakościowe składniki. Alkohol stał się więc swego rodzaju dodatkiem premium do naszego codziennego życia.

Poza gwiazdami, w alkoholowe marki własne inwestują też zarówno te duże, jak i mniej znane firmy. W 2019 r. głośno było, przykładowo, o autorskim ginie wypuszczonym na rynek przez giganta e-commerce, Amazon. Trunki sygnowane logo firmowym stają się także coraz bardziej popularnym produktem przeznaczanym np. na prezenty dla partnerów biznesowych. Stąd też rosnące zainteresowanie markami własnymi ze strony przedsiębiorstw z przeróżnych branż.

Widzimy to zresztą na własnym przykładzie. Pod koniec ubiegłego roku uruchomiliśmy na stronie naszej Manufaktury kreator marek własnych, w ramach którego można stworzyć przeróżne opcje swojego własnego, rzemieślniczego alkoholu – począwszy od jego bazy, czyli rodzaju trunku, przez wybór butelki aż po projekt etykiety. Można przy tym modyfikować samą recepturę, co sprawia, że stworzona marka jest faktycznie autorska i unikalna. Od momentu startu tego projektu zgłaszają się do nas głównie firmy z przeróżnych branż, dla których własny, kraftowy alkohol staje się bardzo oryginalnym i luksusowym gadżetem firmowym. 

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Bez kofeiny, czyli jak? Kawa bezkofeinowa

Kawa bezkofeinowa nigdy nie miała dobrej prasy. Postrzegana jako napój o niskiej jakości często była niemile widziana w większości kawiarni. Od kilku lat jednak powraca na salony w wersji speciality o smaku łudząco podobnym do swojej kofeinowej bliźniaczki.

Kawa w alkoholu, czyli barista spotyka barmana

Na co dzień żyją w dwóch różnych światach. Bariści przeważnie nie pracują z alkoholem, a barmani na ogół nie zajmują się kawą. Coraz częściej jednak ich światy zaczynają się przenikać, a efekty tego procesu bywają zaskakujące i przede wszystkim niezwykle ciekawe.

Woda a smak kawy

Kawa składa się w ok. 98% z wody, więc jej jakość i parametry muszą mieć wpływ na smak i walory gotowego naparu. Jaką wodę wybrać i jak ją wykorzystać, by uzyskać najlepsze rezultaty?

Co ty wiesz o ginie? Ciekawostki, o których możesz nie mieć pojęcia

Co pił agent 007? Czy koktajle mogą smakować jak…pieniądze i co gin ma wspólnego z lekarstwem? Wydaje ci się, że o koktajlach na bazie ginu wiesz prawie wszystko? Poznaj kilka zaskakujących ciekawostek na ich temat, które przygotowaliśmy z okazji trwającej do 19 czerwca premierowej edycji GinWeek.

Trendy kawowe: od instant specjality po snapchill

W Polsce rozwija się oferta kaw speciality oraz kawiarni stawiających na alternatywne metody jej przygotowywania. Można zaryzykować stwierdzenie, że w tym zakresie wyznaczamy kierunek działania. Nie da się jednak ukryć, że na rodzimą kawową branżę wpływają także ogólnoświatowe trendy. Jakie?

Jaki zamiennik mleka zaproponować klientowi? Krótki przewodnik po napojach roślinnych

Obecnie obserwuje się spadek spożycia mleka krowiego oraz wzrost zainteresowania jego roślinnymi wersjami. Zapotrzebowanie na napoje bezmleczne znacznie wzrosło, czego skutkiem jest coraz większy wybór alternatyw dla mleka w większości kawiarni.

Inne kategorie

Podcasty

Wegańskie słodycze: jak to ugryźć? [PODCAST]

Dania wegańskie dobrze zadomowiły się już w polskich sklepach i restauracjach. Coraz częściej klienci mają ochotę również na ciasta i desery, które nie zawierają produktów odzwierzęcych, a cukiernie chętnie wychodzą im naprzeciw. Rozmawiamy o tym z Dominiką Targosz, ambasadorką Chef for Change.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej