x

Dieta bez cukru. Dlaczego warto i jak przestać osładzać sobie życie?

Kategoria: Lifestyle - zdrowe odżywianie    23.06.2021

Codziennie miliony Polaków osładzają sobie życie spożywając ogromne ilości cukru w różnej postaci. Przeciętny Polak rocznie je go około 40 kilogramów i to nie tylko słodząc herbatę. Jak ograniczyć spożywanie cukru i dlaczego jest to ważne dla zdrowia?

Cukier w czystej postaci. Zdjęcie: Shutterstock.com
Cukier w czystej postaci. Zdjęcie: Shutterstock.com
Często nie zdajemy sobie sprawy z tego, że biały składnik ukryty jest w większości produktów spożywczych, w tym w sokach, jogurtach, ketchupie, wędlinach czy w uwielbianych w sezonie letnim truskawkach. Co zatem możemy zrobić by skutecznie ograniczyć spożywanie cukru i dlaczego jest to tak istotne dla naszego zdrowia?

Największymi producentami cukru w Unii Europejskiej są Francja, Niemcy i Polska. Natomiast to w Indiach konsumenci spożywają go najwięcej. W XVI wieku był on nazywany białym złotem, a jego łyżeczka kosztowała równowartość 5 dolarów. Światowa produkcja cukru przekracza 100 mln, a w krajach europejskich 20 mln ton rocznie. Uwielbiamy cukier w każdej postaci, jednak nie jest on sprzymierzeńcem dla naszego zdrowia i utrzymania zadowalającej formy. Jego duże spożycie prowadzi bowiem do rozwoju wielu chorób cywilizacyjnych.

Cukier naszym „podstępnym przeciwnikiem”
Często nawet nie zastanawiamy się nad tym, ile właściwie spożywamy dziennie cukru, co prowadzi do otyłości i powiązanych z nią chorób. Dostarczamy go w wyrobach cukierniczych, napojach słodzonych i żywności wysoko przetworzonej. Przekłada się to na zwiększenie wartości energetycznej diety i nadmierne gromadzenie się tkanki tłuszczowej w organizmie. To globalny problem, który dotyka osoby z każdej grupy wiekowej.

Na szczęście w ostatnich latach zaczęliśmy przykładać większą wagę do dbania o swoje zdrowie stawiając na aktywność fizyczną i zmianę nawyków żywieniowych.
– Jak wynika z raportu „Rosnące znaczenie zdrowia a nawyki żywieniowe Polaków. SuperMenu 2021” ponad 50% Polaków stara się zdrowo odżywiać, a 41% zaczęło wykluczać cukier ze swojej diety. To bardzo pozytywny trend oraz mały krok w stronę zdrowego stylu życia, które w ostatnim czasie zyskało na szczególnym znaczeniu. Cukier to nasz „podstępny przeciwnik”, który przyczynia się do rozwoju rozmaitych chorób, takich jak m.in. otyłość, insulinooporność, cukrzyca, zespół metaboliczny, nowotwory, niealkoholowe stłuszczenie wątroby czy próchnica. Dlatego tak ważne jest by ograniczyć jego spożywanie do minimum – mówi Łukasz Sieńczewski, główny konsultant dietetyczny SuperMenu by Anna Lewandowska.

Metoda małych kroków

Dieta bez cukru jest zdrowsza! Zdjęcie: Shutterstock.com
Dieta bez cukru jest zdrowsza! Zdjęcie: Shutterstock.com
Cukier jest jedynym smakiem, który każdy człowiek zna już od momentu narodzin. Uwielbiamy go w przeróżnych postaciach. Jako ciasteczka do porannej kawy, lody na ochłodę w słoneczny dzień, tort z okazji urodzin. Celebrujemy nim radosne chwile oraz poprawiamy sobie humor w gorszy dzień. Każda okazja jest dobra, by sięgnąć po coś słodkiego.

Dlatego całkowite wykluczenie cukru z diety może być dla wielu z nas zbyt trudne. Warto zatem zacząć od ustalenia źródła jego pochodzenia i wprowadzania zmian stopniowo.
– Jeśli cukier jest obecny w diecie w dużych ilościach, to redukcję jego spożycia powinniśmy wdrażać stopniowo. Nie musimy wykluczać każdego źródła jednego dnia, dla wielu osób tego typu podejście będzie zbyt trudne. Warto zacząć od metody małych kroków, rezygnując najpierw ze słodzenia kawy czy herbaty, a później ograniczyć słodkie przekąski – podkreśla Sieńczewski.

Zdrowsze zamienniki

Cukier nie jedno ma imę. Zdjęcie: materiały prasowe
Cukier nie jedno ma imę. Zdjęcie: materiały prasowe
Światowa Organizacja Zdrowia zaleca, aby nie więcej niż 10% dziennego spożycia kalorii pochodziło z cukrów dodanych, choć docelowa wartość to redukcja do 5%. Dlatego warto przeanalizować swoje wybory żywieniowe oraz poszukać zdrowszych zamienników cukru.

– Istnieje wiele produktów, którymi można zastąpić cukier. Są to m.in. sacharoza, stewia, ksylitol (cukier brzozowy) czy erytrytol. Można stosować także słodziki syntetyczne takie jak np. aspartam. Co ciekawe, sukluroza, pochodna sacharozy jest ok. 600 razy słodsza od zwykłego białego cukru – dodaje Łukasz Sieńczewski.

Polacy mają tendencję do podjadania między posiłkami. Najczęściej jako przekąskę wybierają owoce i warzywa (73% respondentów) oraz słodycze (53%). Jednak z roku na rok stajemy się coraz bardziej świadomym społeczeństwem stawiającym na pierwszym miejscu swoje zdrowie i kształtowanie dobrych nawyków żywieniowych.

*Dane pochodzą z raportu: „Rosnące znaczenie zdrowia a nawyki żywieniowe Polaków. SuperMenu 2021” stworzonego na podstawie badania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia sp. z o.o. w lutym 2021 roku na grupie 1000 Polaków w wieku 20-60 lat

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Agata Noszczyk: Roślinne dla wszystkich!

Jak funkcjonują stereotypy na temat płci i jaki wpływ mają na nasze wybory żywieniowe? Czy posiłki dzielą się na te, które są przeznaczone dla kobiet, i te uznane za "męskie"? Na te pytania próbuje odpowiedzieć Agata Noszczyk, szefowa kuchni Good Place w Gliwicach, ambasadorka Chefs for Change.

Fenomen diety bulionowej. Stosują ją Salma Hayek, Gwyneth Paltrow i Halle Berry

Dieta bulionowa bije rekordy popularności w Hollywood, a rzesza jej zwolenników ciągle się powiększa. Korzystają z niej m. in. Salma Hayek, Halle Berry i Gwyneth Paltrow, która dzięki jej stosowaniu schudła aż 11 kilo. Na czym polega fenomen tego stylu odżywiania?

Weronika Pochylska: Co mówi nam tegoroczne Veganuary?

Zdaje się, że styczeń, także w Polsce, już na stałe będzie kojarzył się z roślinnym jedzeniem. Coraz więcej firm i inicjatyw podejmuje znane na całym świecie wyzwanie Veganuary lub intensyfikuje okołoroślinne działania właśnie na początku roku.

Roślinna strona mocy, czyli wege dla aktywnych

Coraz więcej osób uprawiających sport zaczyna doceniać korzyści płynące ze zbilansowanej, pełnowartościowej diety roślinnej, która przyczynia się do szybszej regeneracji i niejednokrotnie przekłada na wyższe wyniki sportowe. Ta grupa to wciąż słabo zagospodarowani klienci branży gastronomicznej.

DefaultVeg, czyli roślinnie z założenia

DefaultVeg to ruch działający na rzecz upowszechnienia roślinnego jedzenia. Misja organizacji jest prosta - jedzenie powinno być z założenia roślinne, gdziekolwiek jest serwowane. Chodzi o zmianę postrzegania tego, co nazywamy "normalnym" posiłkiem.

Marcin Popielarz: Fine dining w wersji roślinnej cztery lata później

Początki mojej drogi związanej z wprowadzaniem menu roślinnego sięgają 2017 r., kiedy zostałem zaproszony na konferencję, na której poruszany był temat wyzwań stojących przed kucharzami.

Inne kategorie

Podcasty

Wegańskie słodycze: jak to ugryźć? [PODCAST]

Dania wegańskie dobrze zadomowiły się już w polskich sklepach i restauracjach. Coraz częściej klienci mają ochotę również na ciasta i desery, które nie zawierają produktów odzwierzęcych, a cukiernie chętnie wychodzą im naprzeciw. Rozmawiamy o tym z Dominiką Targosz, ambasadorką Chef for Change.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej