x

Dieta bez cukru. Dlaczego warto i jak przestać osładzać sobie życie?

Kategoria: Lifestyle - zdrowe odżywianie    23.06.2021

Codziennie miliony Polaków osładzają sobie życie spożywając ogromne ilości cukru w różnej postaci. Przeciętny Polak rocznie je go około 40 kilogramów i to nie tylko słodząc herbatę. Jak ograniczyć spożywanie cukru i dlaczego jest to ważne dla zdrowia?

Cukier w czystej postaci. Zdjęcie: Shutterstock.com
Cukier w czystej postaci. Zdjęcie: Shutterstock.com
Często nie zdajemy sobie sprawy z tego, że biały składnik ukryty jest w większości produktów spożywczych, w tym w sokach, jogurtach, ketchupie, wędlinach czy w uwielbianych w sezonie letnim truskawkach. Co zatem możemy zrobić by skutecznie ograniczyć spożywanie cukru i dlaczego jest to tak istotne dla naszego zdrowia?

Największymi producentami cukru w Unii Europejskiej są Francja, Niemcy i Polska. Natomiast to w Indiach konsumenci spożywają go najwięcej. W XVI wieku był on nazywany białym złotem, a jego łyżeczka kosztowała równowartość 5 dolarów. Światowa produkcja cukru przekracza 100 mln, a w krajach europejskich 20 mln ton rocznie. Uwielbiamy cukier w każdej postaci, jednak nie jest on sprzymierzeńcem dla naszego zdrowia i utrzymania zadowalającej formy. Jego duże spożycie prowadzi bowiem do rozwoju wielu chorób cywilizacyjnych.

Cukier naszym „podstępnym przeciwnikiem”
Często nawet nie zastanawiamy się nad tym, ile właściwie spożywamy dziennie cukru, co prowadzi do otyłości i powiązanych z nią chorób. Dostarczamy go w wyrobach cukierniczych, napojach słodzonych i żywności wysoko przetworzonej. Przekłada się to na zwiększenie wartości energetycznej diety i nadmierne gromadzenie się tkanki tłuszczowej w organizmie. To globalny problem, który dotyka osoby z każdej grupy wiekowej.

Na szczęście w ostatnich latach zaczęliśmy przykładać większą wagę do dbania o swoje zdrowie stawiając na aktywność fizyczną i zmianę nawyków żywieniowych.
– Jak wynika z raportu „Rosnące znaczenie zdrowia a nawyki żywieniowe Polaków. SuperMenu 2021” ponad 50% Polaków stara się zdrowo odżywiać, a 41% zaczęło wykluczać cukier ze swojej diety. To bardzo pozytywny trend oraz mały krok w stronę zdrowego stylu życia, które w ostatnim czasie zyskało na szczególnym znaczeniu. Cukier to nasz „podstępny przeciwnik”, który przyczynia się do rozwoju rozmaitych chorób, takich jak m.in. otyłość, insulinooporność, cukrzyca, zespół metaboliczny, nowotwory, niealkoholowe stłuszczenie wątroby czy próchnica. Dlatego tak ważne jest by ograniczyć jego spożywanie do minimum – mówi Łukasz Sieńczewski, główny konsultant dietetyczny SuperMenu by Anna Lewandowska.

Metoda małych kroków

Dieta bez cukru jest zdrowsza! Zdjęcie: Shutterstock.com
Dieta bez cukru jest zdrowsza! Zdjęcie: Shutterstock.com
Cukier jest jedynym smakiem, który każdy człowiek zna już od momentu narodzin. Uwielbiamy go w przeróżnych postaciach. Jako ciasteczka do porannej kawy, lody na ochłodę w słoneczny dzień, tort z okazji urodzin. Celebrujemy nim radosne chwile oraz poprawiamy sobie humor w gorszy dzień. Każda okazja jest dobra, by sięgnąć po coś słodkiego.

Dlatego całkowite wykluczenie cukru z diety może być dla wielu z nas zbyt trudne. Warto zatem zacząć od ustalenia źródła jego pochodzenia i wprowadzania zmian stopniowo.
– Jeśli cukier jest obecny w diecie w dużych ilościach, to redukcję jego spożycia powinniśmy wdrażać stopniowo. Nie musimy wykluczać każdego źródła jednego dnia, dla wielu osób tego typu podejście będzie zbyt trudne. Warto zacząć od metody małych kroków, rezygnując najpierw ze słodzenia kawy czy herbaty, a później ograniczyć słodkie przekąski – podkreśla Sieńczewski.

Zdrowsze zamienniki

Cukier nie jedno ma imę. Zdjęcie: materiały prasowe
Cukier nie jedno ma imę. Zdjęcie: materiały prasowe
Światowa Organizacja Zdrowia zaleca, aby nie więcej niż 10% dziennego spożycia kalorii pochodziło z cukrów dodanych, choć docelowa wartość to redukcja do 5%. Dlatego warto przeanalizować swoje wybory żywieniowe oraz poszukać zdrowszych zamienników cukru.

– Istnieje wiele produktów, którymi można zastąpić cukier. Są to m.in. sacharoza, stewia, ksylitol (cukier brzozowy) czy erytrytol. Można stosować także słodziki syntetyczne takie jak np. aspartam. Co ciekawe, sukluroza, pochodna sacharozy jest ok. 600 razy słodsza od zwykłego białego cukru – dodaje Łukasz Sieńczewski.

Polacy mają tendencję do podjadania między posiłkami. Najczęściej jako przekąskę wybierają owoce i warzywa (73% respondentów) oraz słodycze (53%). Jednak z roku na rok stajemy się coraz bardziej świadomym społeczeństwem stawiającym na pierwszym miejscu swoje zdrowie i kształtowanie dobrych nawyków żywieniowych.

*Dane pochodzą z raportu: „Rosnące znaczenie zdrowia a nawyki żywieniowe Polaków. SuperMenu 2021” stworzonego na podstawie badania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia sp. z o.o. w lutym 2021 roku na grupie 1000 Polaków w wieku 20-60 lat

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Alkohol a dieta

Czy umiarkowane spożycie alkoholu może być zdrowe? Czy zgodnie z niektórymi reklamami może być pomocne w utracie wagi i utrzymaniu pięknej sylwetki?

Borówki ulubionym owocem dietetyków

Borówka od lat podbija plebiscyty najzdrowszych owoców świata. Przyszedł czas na Polskę. Właśnie zdobyła tytuł "Najlepszego owocu świata 2020 według dietetyków" - w plebiscycie zorganizowanym przez portal Dietetycy.org.pl. W konkursie rywalizowało 48 gatunków owoców.

Jak zrozumieć informacje zdrowtne na etykietach? Pomoże w tym inicjatywa UE

Konsumenci coraz częściej mają problem ze zrozumieniem tzw. oświadczeń zdrowotnych na etykietach produktów.Informacja o tym, jak produkt wpływa na nasze zdrowie jest często nieczytelna albo myląca. Inicjatywa "Health Claims Unpacked" (Oświadczenia zdrowotne rozpakowane) ma pomóc to zmienić.

Włosi przytyli średnio o 2 kg podczas kwarantanny

Średnio o 2 kilogramy przybrali na wadze Włosi podczas prawie dwumiesięcznej kwarantanny - to wynik analiz przeprowadzonych dla związku rolników Coldiretti. Jedli więcej makaronu i... sprawdź czego jeszcze!

Polski Twaróg - mamy powody do dumy!

Jest z nami od zawsze, można go kupić praktycznie w każdym sklepie. Twaróg dobrze nam znany, choć często niedoceniany. O polskim skarbie narodowym rozmawiają Gieno Mientkiewicz i Bartosz Wilczyński.

Unilever wprowadza do swojej oferty zamiennik mięsa. Jest on wykonany z białka grzybów

Właściciel marek Knorr czy The Vegetarian Butcher, rozpoczął współpracę z firmą ENOUGH (wcześniej: 3F BIO). Dzięki temu rozszerzy swoje portfolio o nowe roślinne zamienniki mięsa powstałe na bazie tzw. mykoprotein.

Inne kategorie

Akademia Horeca

SYSTEMY MOTYWACYJNE A WZROSTY SPRZEDAŻOWE W KATEGORII NAPOJÓW

W poprzednich artykułach omawiane były tematy istotne dla wzrostu sprzedaży i zysków kategorii napojów. Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, dlaczego kwestią fundamentalną jest inwestowanie w szkolenia dla zespołu, jak dopasować napoje do potraw, jak wyceniać napoje, omawialiśmy nadchodzące trendy.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej