x

Coca-Cola wspiera projekt oczyszczania rzek

Kategoria: Lifestyle - ekologia    15.06.2021

Coca-Cola została pierwszym globalnym partnerem wdrożeniowym projektu oczyszczania rzek fundacji The Ocean Cleanup. Chodzi o rozwiązania dla 15 rzek na całym świecie, aby zapobiegać przedostawaniu się plastikowych odpadów do oceanów.

Zdjęcie: materiały prasowe
Zdjęcie: materiały prasowe
Inicjatywa łącząca skalę działalności i globalną sieć Coca-Cola z rozwiązaniami technologicznymi i wiedzą fundacji The Ocean Cleanup pomoże przyspieszyć wdrażanie systemów oczyszczania w piętnastu rzekach na całym świecie w ciągu najbliższych 18 miesięcy, w tym wprowadzenie półautonomicznych, zasilanych energią słoneczną urządzeń Interceptor™ do wyłapywania odpadów z rzek.

Celem tej współpracy jest również zaangażowanie i zmobilizowanie zarówno przemysłu, jak i osób prywatnych na całym świecie do zajęcia się problemem zanieczyszczenia plastikiem, wyeliminowania odpadów plastikowych trafiających do oceanów oraz ochrony ekosystemów, gatunków i zasobów wodnych.

– Misją The Ocean Cleanup jest oczyszczenie oceanów z plastiku – mówi Boyan Slat, założyciel i dyrektor generalny The Ocean Cleanup. – Tysiąc rzek przenosi prawie 80% plastiku trafiającego tą drogą do oceanów. Problem jest ogromny i z dnia na dzień narasta, dlatego bezustannie staramy się przyspieszyć nasze postępy. Wśród odpadów, które zbieramy za pomocą naszych systemów oczyszczania, znajdujemy wiele plastikowych butelek, w tym opakowania firmy Coca-Cola. Doceniam to, że jako pierwsi w branży przyłączyli się do naszej misji, w ramach swoich szerszych działań przyczyniających się do zwalczania ogólnoświatowego problemu zanieczyszczenia plastikiem. Naszą intencją jest wyciągnięcie wniosków z tego partnerstwa, które ma potencjał do rozwoju i szybkiego osiągania skali. Dlatego uważam, że jest to dobra wiadomość dla naszych oceanów.

Urządzenie Interceptor™
Interceptor™ został zaprezentowany w 2019 roku i jest pierwszym skalowalnym rozwiązaniem zapobiegającym przedostawaniu się plastiku z rzek do oceanów. W 100% zasilany energią słoneczną, autonomicznie usuwa śmieci i jest w stanie pracować na większości najbardziej zanieczyszczonych rzek świata.

Działania realizowane w ramach porozumienia The Ocean Cleanup i Coca-Cola do końca 2022 roku obejmą piętnaście rzek. Obie organizacje będą współpracować na rzecz wspólnego celu, jakim jest wyeliminowanie odpadów. Fundacja The Ocean Cleanup zainstalowała już dwa Interceptory będące częścią partnerstwa w Santo Domingo (Dominikana) i Cần Thơ (Wietnam). Porozumienie zapewni wsparcie w rozwoju rozwiązań w zakresie gospodarki odpadami dla zebranych śmieci, a obie organizacje planują rozszerzyć zasięg projektu na trzynaście kolejnych rzek.

The Ocean Cleanup wnosi know-how, doświadczenie i sprawdzoną wiedzę w zakresie technologii zbierania tworzyw sztucznych, ich wdrażania, wiedzę naukową na temat problemu zanieczyszczenia tworzywami sztucznymi, dane wdrożeniowe oraz sposoby radzenia sobie z tym problemem.

Coca-Cola udzieli The Ocean Cleanup wsparcia za pośrednictwem swojej globalnej sieci, która obejmuje ponad 200 krajów i terytoriów. Zapewni pomoc w zakresie zaangażowania lokalnych społeczności,  potrzebnego do rozmieszczenia nowych urządzeń przechwytujących, jak również specjalistyczną wiedzę na temat gospodarowania odpadami z uwzględnieniem gospodarki o obiegu zamkniętym, niezbędną do późniejszego przetwarzania zebranego plastiku.
The Ocean Cleanup i Coca-Cola będą współpracować w celu pozyskania nowych partnerów i inwestycji potrzebnych do dalszego rozwoju przedsięwzięcia poprzez wprowadzenie dodatkowych Interceptorów, jak również zapewnienia wsparcia licencyjnego i rozmieszczenia kamer systemu monitorowania rzek (River Monitoring System, RMS), aby  prowadzić dalsze analizy ich zanieczyszczenia.

Świat bez odpadów
– Jako globalna firma pracujemy nad tym, aby wszystkie materiały, które wykorzys­tu­jemy w naszych opakowaniach, były zbierane i poddawane recyklingowi, tak aby żadne z nich nie stało się odpadem” – mówi James Quincey, prezes i dyrektor generalny The Coca-Cola Company. – Wspieramy zespoły The Ocean Cleanup oraz technologie, których celem jest ochrona ekosystemów oceanicznych, w działaniach na rzecz zabezpieczenia naszych dróg wodnych.

The Coca-Cola Company podejmuje wszechstronne działania w celu rozwiązania problemu odpadów z tworzyw sztucznych w ramach wizji Świata bez Odpadów (World Without Waste). Składają się na nią trzy podstawowe cele globalne: po pierwsze sprawić, aby do 2025 roku 100% naszych opakowań na całym świecie nadawało się do recyklingu – a do 2030 roku wykorzystywać w opakowaniach co najmniej 50% materiałów pochodzących z odzysku. Na polskim rynku już niemal 100% wszystkich opakowań może być ponownie przetworzonych.

Po drugie, do 2030 roku chcemy zbierać i przetwarzać dokładnie taką liczbę butelek i puszek, jaka trafia od nas na rynek. Po trzecie, chcemy współpracować na rzecz ochrony zdrowego, wolnego od zanieczyszczeń środowiska. Wszędzie, gdzie jest to możliwe, Coca-Cola inwestuje również w nowe technologie, materiały opakowaniowe i innowacje ograniczające stosowanie opakowań, w tym nowe, ulepszone technologie recyklingu, technologie ultralekkich opakowań i technologie oparte na surowcach roślinnych, a także produkty dostępne z dozowników. Niedawno firma postawiła sobie za cel, aby do 2025 roku, w zależności od rozwoju działalności, zużywać na całym świecie o 20% mniej tworzyw sztucznych pochodzących z paliw kopalnych niż obecnie.

Walka z plastikowymi odpadami wymaga działań oraz idei pochodzących od najlepszych i najwybitniejszych umysłów, w tym społeczeństwa obywatelskiego, przedstawicieli przemysłu i sektora publicznego. W związku z tym The Coca-Cola Company dołączyła do grona uczestników lub współtwórców globalnych porozumień, które pomogą zrealizować wizję Świata bez Odpadów.

Ich wspólnym celem jest zachęcenie większej liczby osób do recyklingu i ponownego wykorzystania materiałów, a organizacji do inwestowania w gospodarkę o obiegu zamkniętym, w której produkty i materiały po zakończeniu okresu użytkowania zachowują swoją wartość i wracają do procesu produkcyjnego, w którym niewiele się marnuje.

– The Ocean Cleanup dysponuje jasną wizją i sprawdzonymi technologiami, które pomagają zrealizować jej cel, jakim jest oczyszczenie oceanów z plastiku – mówi Brian Smith, dyrektor operacyjny The Coca-Cola Company. – Lokalne zespoły Coca-Cola będą wspomagać rozmieszczanie nowych urządzeń przechwytujących na rzekach na całym świecie, a także przetwarzanie i recykling zebranych odpadów. Wierzymy, że poprzez wspólną pracę jesteśmy w stanie wprowadzić realne zmiany. To ekscytujące: wiemy, że nasi pracownicy w każdym zakątku świata zaangażują się w tę inicjatywę, pomagając w lokalnych działaniach oraz występując jako ambasadorzy szerszej misji.

– Współpraca z The Ocean Cleanup to istotny krok w realizacji globalnej ambicji naszej marki, jaką jest Świat Bez Odpadów. Zdajemy sobie sprawę, jak ważne w realizacji tego celu są również lokalne działania. Z tego względu od lat nawiązujemy w Polsce współprace i partnerstwa z podmiotami, które podobnie jak my, podejmują działania na rzecz wolnego od zanieczyszczeń środowiska i edukują w tym zakresie – mówi Gabriela Bar, Poland Communications Manager, Coca – Cola Poland Services.

Ważną inicjatywą podejmowaną przez firmy systemu Coca-Cola w Polsce, wraz z innymi producentami, jest promocja idei systemu depozytowo-kaucyjnego, który będzie przyjazny dla konsumentów i dzięki któremu selektywna zbiórka odpadów będzie skuteczniejsza, co umożliwi ponowne wykorzystanie większej ilości opakowań i zamknięcie obiegu. Coca-Cola współpracuje również z lokalnymi organizacjami ekologicznymi.

Z okazji Międzynarodowego Dnia Ziemi, Planet Heroes, pierwsza ekologiczna platforma crowdfundingowa i Centrum UNEP/GRID-Warszawa w ramach Partnerstwa SDGs “Razem dla Środowiska” zachęcały do zbiórek odpadów w najbliższej okolicy, a każdy zebrany worek Coca-Cola zamieniała na wsparcie jednej z wybranych organizacji ekologicznych w Polsce.

W poprzednich latach Coca-Cola podejmowała różne działania wraz z Fundacją Nasza Ziemia, np. program RePETa, w ramach którego ponad 50 gmin w całej Polsce otrzymało 1300 pojemników do zbiórki odpadów z tworzyw sztucznych, współpracę z m. st. Warszawą, w ramach której miasto otrzymało 10  nowoczesnych recyklomatów do selektywnej zbiórki odpadów, czy konkurs „Recyklomat w Twojej gminie”, dzięki któremu 8 kolejnych recyklomatów stanęło w 6 miejscowościach w Polsce. Ponadto sami pracownicy firm systemu Coca-Cola niejednokrotnie angażowali się w akcje sprzątania, np. lewego brzegu Wisły w Warszawie, w którym udział wzięło 130 pracowników.  

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Światowy Dzień Czekolady - gorzka prawda o kakao

Mimo pandemii Polacy kupują coraz więcej czekolady. Popyt rośnie, a wartość czekoladowego rynku w naszym kraju wynosi już ponad 7,6 mld zł. Światowy Dzień Czekolady to dobry moment, by przyjrzeć się gorzkiej sytuacji producentów kakao.

Mateusz Zielonka podpowiada, jak nie marnować żywności podczas świąt

Co zrobić, aby nadmiar żywności ze świątecznego stołu nie wylądował w koszu? Wystarczy rozsądnie zaplanować zakupy oraz odpowiednio je przechowywać. Mateusz Zielonka, kucharz i zwycięzca VI edycji programu MasterChef, wraz z Netto przygotowali poradnik, który pozwoli ograniczyć marnowanie jedzenia.

Otto Pompieri wycofuje plastikowe słomki i opakowania

Warszawska restauracja Otto Pompieri przyłączyła się do globalnego trendu ograniczenia plastikowych odpadów. Nie podaje już do napojów plastikowych słomek, a dania na wynos są wysyłane w innowacyjnych, ekologicznych opakowaniach.

Roślinne menu w sieci Starbucks poszerza się o napój z owsa

Starbucks Polska rozwija swoje roślinne menu i wprowadza do kawiarni kolejną alternatywę dla tradycyjnego mleka - goście mogą teraz zamówić kawę z dodatkiem napoju na bazie złocistego owsa. W stałej ofercie sieci są już także napoje kokosowy, sojowy i migdałowy.

Starbucks rozwija roślinne menu dla środowiska

Do 2030 roku Starbucks chce zmniejszyć o 50% emisję dwutlenku węgla, zużycie wody i odpadów. Za największą emisję, stanowiącą aż 21% wszystkich składowych, odpowiada mleko! Wśród 5 głównych strategii na pierwszym miejscu znajduje się rozwój roślinnych opcji w menu.

Ekspert: w 2021 roku jeszcze bardziej wzrośnie znaczenie rynku bio i wegańskiego

Sprzedaż żywności ekologicznej wzrosła w minionym 2020 roku o 30%. W tym roku utrzyma się podobny trend - uważa Łukasz Gębka, właściciel i prezes Farmy Świętokrzyskiej.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak łączyć napoje i alkohole z jedzeniem?

Jako restaurator pewnie wiele razy myślałeś o zasadach łączenia potraw i napojów. Jak sprawić, aby odpowiednia selekcja napojów pasowała do menu? Co zrobić, by obsługa umiała zarekomendować odpowiedni napój 
do serwowanego posiłku?
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej