x

Maciej Otrębski: rok roślinnej ryby

Kategoria: Lifestyle - zdrowe odżywianie    09.06.2021

Ocieplenie klimatu, choroby odzwierzęce powodujące zagrożenie epidemiologiczne, utrata bioróżnorodności, przełowienie oceanów - skala wyzwań, z którymi przychodzi się mierzyć osobom działającym na rzecz mniej kosztownego dla środowiska, ludzi i zwierząt systemu żywności, przytłacza.

Fot. materiały prasowe
Fot. materiały prasowe
Trudno wybrać priorytetowe obszary, w których zmiany powinny zachodzić w najbardziej zdecydowany sposób. Temat zanieczyszczenia oceanów i zindustrializowanego rybołówstwa podejmowany od lat przez organizacje ekologiczne i prozwierzęce wzbudza obecnie żywe dyskusje w mediach głównego nurtu za sprawą dokumentu „Seaspiracy” dostępnego na platformie Netflix. Obok oczywistych działań na płaszczyźnie instytucjonalnej i międzynarodowej „Seaspiracy” proponuje rozwiązanie w sferze konsumenckiej – rezygnację ze spożycia ryb jako znacznie bardziej efektywne niż chociażby nieużywanie plastikowych słomek. Polacy jedzą ok. 12 kg ryb i owoców morza rocznie, a GUS w publikacji „Rolnictwo 2019” wskazuje, że ich spożycie na osobę w 2019 r. spadło o 3,6% w porównaniu z 2018 r. W lokalnym kulturowym kontekście ryby postrzegane są jako danie postne. Jaka będzie pozycja ryb w globalnym trendzie ograniczania konsumpcji mięsa? Wyłączenie ich z codziennego jadłospisu może być trudne – to w pełni zrozumiałe. Czy jest na naszych talerzach miejsce dla ryby, ale roślinnej? Marta Dymek i szereg innych popularyzatorów roślinnego jedzenia oswoili rzesze Polaków z selerybą, „łososiem” z marchewki czy octowymi „śledziowymi” boczniakami w zalewie. 

Lokalni restauratorzy i restauratorki, odważni na tyle, by wprowadzać do swojej oferty roślinne interpretacje ryb czy owoców morza, napotykają problem – w czasie gdy większość hurtowni oferuje roślinne alternatywy burgerów, kiełbasek czy mięsa mielonego, dostępność gotowych zamienników ryb w Polsce jest niemalże zerowa zarówno w sprzedaży detalicznej, jak i wśród dostawców HoReCa. Czy możemy spodziewać się zmiany? Projekty takie jak warszawski Gizmo na własną rękę sprowadzają roślinnego „łososia” prosto z Holandii, a zapowiedziany niedawno debiut amerykańskiej marki Good Catch w Polsce otworzy nowe możliwości wszystkim poszukującym prostych, pysznych i przyjaznych oceanom i morzom rozwiązań. Roślinne ryby Frosta zostały docenione przez ambasadorów projektu Chefs for Change w ramach plebiscytu RoślinnieJemy na najlepszy roślinny produkt roku przeznaczony dla gastronomii. Szef kuchni Fino Jacek Koprowski z arbuza wyczarowuje tatara, który niejednej osobie skojarzy się z tatarem z tuńczyka, a mekki comfort food, takie jak Lokal Vegan Bistro czy Syto Gdynia, oferują fishburgery czy klasyczne fish’n’chips w roślinnym wydaniu oparte na własnych recepturach. 

W sąsiednich Niemczech sprzedaż detaliczna roślinnych alternatyw ryb wzrosła o 623% w ciągu dwóch lat. Będąc w pełni świadomym, że to wciąż niszowa kategoria, stawiam jednak tezę, że rozwiązanie problemu przełowienia oceanów może dobrze smakować. Szefowie kuchni, restauratorzy, producenci żywności – na pokład!

Autor: Maciej Otrębski

Felieton ukazał się w „Food Service" 5/2021 nr 205.

Autor tekstu: Redakcja Foodservice

Zobacz także

Roślinne zamienniki mięsa od Nestlé

Roślinne "mięso" mielone, burgery, klopsiki i fileciki marki Garden Gourmet są już dostępne w sprzedaży detalicznej.

Dieta Adele, czyli dieta SIRT zyskuje na popularności. Co ją wyróżnia?

Dieta SIRT zyskała popularność dzięki spektakularnej metamorfozie brytyjskiej piosenkarki Adele. Z powodu szybkiej utraty wagi, którą obserwowaliśmy u gwiazdy ten model odżywiania wciąż wzbudza zainteresowanie i staje się hitem cateringów dietetycznych. Na czym polega fenomen diety?

Borówki ulubionym owocem dietetyków

Borówka od lat podbija plebiscyty najzdrowszych owoców świata. Przyszedł czas na Polskę. Właśnie zdobyła tytuł "Najlepszego owocu świata 2020 według dietetyków" - w plebiscycie zorganizowanym przez portal Dietetycy.org.pl. W konkursie rywalizowało 48 gatunków owoców.

Włosi przytyli średnio o 2 kg podczas kwarantanny

Średnio o 2 kilogramy przybrali na wadze Włosi podczas prawie dwumiesięcznej kwarantanny - to wynik analiz przeprowadzonych dla związku rolników Coldiretti. Jedli więcej makaronu i... sprawdź czego jeszcze!

Trend - kuchnia, która wzmacnia odporność

Epidemia kształtuje nowe trendy żywieniowe: chętniej weryfikujemy zawartość naszych talerzy i wybieramy te produkty, które pomogą nam zbudować naturalną odporność organizmu. Restauracje mogą skorzystać na tym trendzie, rozszerzając ofertę o potrawy pozytywnie wpływające na układ immunologiczny.

Skąd się bierze smak i jak się zmienia z wiekiem

Gdy myślimy o smaku, jednego możemy być pewni: nasz gust odnoszący się do jedzenia zmienia się wraz z wiekiem. Jako bardzo małe dzieci lubimy przede wszystkim smak słodki, później preferujemy smaki bardziej złożone, a na starość te intensywne, bo często po prostu tracimy poczucie smaku.

Inne kategorie

Akademia Horeca

SYSTEMY MOTYWACYJNE A WZROSTY SPRZEDAŻOWE W KATEGORII NAPOJÓW

W poprzednich artykułach omawiane były tematy istotne dla wzrostu sprzedaży i zysków kategorii napojów. Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, dlaczego kwestią fundamentalną jest inwestowanie w szkolenia dla zespołu, jak dopasować napoje do potraw, jak wyceniać napoje, omawialiśmy nadchodzące trendy.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej