x

Maciej Otrębski: rok roślinnej ryby

Kategoria: Lifestyle - styl odżywiania    09.06.2021

Ocieplenie klimatu, choroby odzwierzęce powodujące zagrożenie epidemiologiczne, utrata bioróżnorodności, przełowienie oceanów - skala wyzwań, z którymi przychodzi się mierzyć osobom działającym na rzecz mniej kosztownego dla środowiska, ludzi i zwierząt systemu żywności, przytłacza.

Fot. materiały prasowe
Fot. materiały prasowe
Trudno wybrać priorytetowe obszary, w których zmiany powinny zachodzić w najbardziej zdecydowany sposób. Temat zanieczyszczenia oceanów i zindustrializowanego rybołówstwa podejmowany od lat przez organizacje ekologiczne i prozwierzęce wzbudza obecnie żywe dyskusje w mediach głównego nurtu za sprawą dokumentu „Seaspiracy” dostępnego na platformie Netflix. Obok oczywistych działań na płaszczyźnie instytucjonalnej i międzynarodowej „Seaspiracy” proponuje rozwiązanie w sferze konsumenckiej – rezygnację ze spożycia ryb jako znacznie bardziej efektywne niż chociażby nieużywanie plastikowych słomek. Polacy jedzą ok. 12 kg ryb i owoców morza rocznie, a GUS w publikacji „Rolnictwo 2019” wskazuje, że ich spożycie na osobę w 2019 r. spadło o 3,6% w porównaniu z 2018 r. W lokalnym kulturowym kontekście ryby postrzegane są jako danie postne. Jaka będzie pozycja ryb w globalnym trendzie ograniczania konsumpcji mięsa? Wyłączenie ich z codziennego jadłospisu może być trudne – to w pełni zrozumiałe. Czy jest na naszych talerzach miejsce dla ryby, ale roślinnej? Marta Dymek i szereg innych popularyzatorów roślinnego jedzenia oswoili rzesze Polaków z selerybą, „łososiem” z marchewki czy octowymi „śledziowymi” boczniakami w zalewie. 

Lokalni restauratorzy i restauratorki, odważni na tyle, by wprowadzać do swojej oferty roślinne interpretacje ryb czy owoców morza, napotykają problem – w czasie gdy większość hurtowni oferuje roślinne alternatywy burgerów, kiełbasek czy mięsa mielonego, dostępność gotowych zamienników ryb w Polsce jest niemalże zerowa zarówno w sprzedaży detalicznej, jak i wśród dostawców HoReCa. Czy możemy spodziewać się zmiany? Projekty takie jak warszawski Gizmo na własną rękę sprowadzają roślinnego „łososia” prosto z Holandii, a zapowiedziany niedawno debiut amerykańskiej marki Good Catch w Polsce otworzy nowe możliwości wszystkim poszukującym prostych, pysznych i przyjaznych oceanom i morzom rozwiązań. Roślinne ryby Frosta zostały docenione przez ambasadorów projektu Chefs for Change w ramach plebiscytu RoślinnieJemy na najlepszy roślinny produkt roku przeznaczony dla gastronomii. Szef kuchni Fino Jacek Koprowski z arbuza wyczarowuje tatara, który niejednej osobie skojarzy się z tatarem z tuńczyka, a mekki comfort food, takie jak Lokal Vegan Bistro czy Syto Gdynia, oferują fishburgery czy klasyczne fish’n’chips w roślinnym wydaniu oparte na własnych recepturach. 

W sąsiednich Niemczech sprzedaż detaliczna roślinnych alternatyw ryb wzrosła o 623% w ciągu dwóch lat. Będąc w pełni świadomym, że to wciąż niszowa kategoria, stawiam jednak tezę, że rozwiązanie problemu przełowienia oceanów może dobrze smakować. Szefowie kuchni, restauratorzy, producenci żywności – na pokład!

Autor: Maciej Otrębski

Felieton ukazał się w „Food Service" 5/2021 nr 205.

Autor tekstu: Redakcja Foodservice

Zobacz także

Piotr Grabowski (foodtech.ac): Rewolucja plant-based jest jeszcze przed nami

O roślinnych trendach na rok 2023 rozmawiamy z Piotrem Grabowskim, współzałożycielem foodtech.ac, pierwszego w Polsce akceleratora start-upów z branży spożywczej.

Czy Polacy przestrzegają Wielkiego Postu? Pytamy Pyszne.pl, Glovo i Uber Eats

Trwa katolicki Wielki Post, a związane z nim żywieniowe nawyki rodaków przekładają się na rodzaj posiłków zamawianych online za pośrednictwem platform delivery. Notują one więcej "postnych" zamówień, mimo spadku liczby osób, które deklarują się jako praktykujący katolicy.

Młodzi wybierają żywność przyszłości i zachęcają do zmian starsze pokolenia

Młodzi Polacy masowo zmieniają nawyki - wybierają żywność, która łączy korzyści dla zdrowia i planety. Do takich samych zmian zachęcają bliskich ze starszych generacji. W tej żywieniowej rewolucji, napędzanej przez pokolenie Z, kluczową rolę pełnią produkty roślinne.

Prezes One Day More: Rynek roślinnych zamienników w Polsce rozwija się bardzo dynamicznie

Ostatnie lata przyniosły znaczący wzrost zainteresowania dietą roślinną wśród Polaków. Coraz więcej konsumentów sięga także po zamienniki mięsa dostępne w sklepach i restauracjach. O stale powiększającej się palecie wegańskich alternatyw rozmawiamy z prezesem One Day More, Dariuszem Harajem.

Niemal połowa Polaków choć raz próbowała wykluczyć z diety mięso [BADANIE]

Co drugi Polak przynajmniej raz w życiu próbował zrezygnować z jedzenia mięsa i przejść na dietę wegetariańską lub wegańską - wynika z badań agencji Insight Lab, przeprowadzonych na zlecenie Pyszne.pl. Aż 12% ankietowanych zadeklarowało, że nie je mięsa bądź wszelkich produktów odzwierzęcych.

Noworoczne postanowienia Polaków. Dlaczego chcemy jeść mniej mięsa i jak wytrwać w tym wyzwaniu?

Aż 77 proc. Polaków podejmuje w 2023 roku wyzwania. Chcemy zacząć biegać i chodzić na siłownię, więcej oszczędzać oraz… jeść mniej mięsa - takie są najważniejsze postanowienia noworoczne rodaków.

Inne kategorie

Podcasty

Nowe kierunki rozwoju i nowe kategorie roślinnych produktów [PODCAST]

Jak zmienia się rynek roślinnych zamienników produktów odzwierzęcych? Czego możemy się spodziewać na wegańskich talerzach w niedalekiej przyszłości? Rozmawiamy o tym z Katarzyną Sałatą, przedstawicielką kampanii RoślinnieJemy.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej