x

Maciej Otrębski: rok roślinnej ryby

Kategoria: Lifestyle - zdrowe odżywianie    09.06.2021

Ocieplenie klimatu, choroby odzwierzęce powodujące zagrożenie epidemiologiczne, utrata bioróżnorodności, przełowienie oceanów - skala wyzwań, z którymi przychodzi się mierzyć osobom działającym na rzecz mniej kosztownego dla środowiska, ludzi i zwierząt systemu żywności, przytłacza.

Fot. materiały prasowe
Fot. materiały prasowe
Trudno wybrać priorytetowe obszary, w których zmiany powinny zachodzić w najbardziej zdecydowany sposób. Temat zanieczyszczenia oceanów i zindustrializowanego rybołówstwa podejmowany od lat przez organizacje ekologiczne i prozwierzęce wzbudza obecnie żywe dyskusje w mediach głównego nurtu za sprawą dokumentu „Seaspiracy” dostępnego na platformie Netflix. Obok oczywistych działań na płaszczyźnie instytucjonalnej i międzynarodowej „Seaspiracy” proponuje rozwiązanie w sferze konsumenckiej – rezygnację ze spożycia ryb jako znacznie bardziej efektywne niż chociażby nieużywanie plastikowych słomek. Polacy jedzą ok. 12 kg ryb i owoców morza rocznie, a GUS w publikacji „Rolnictwo 2019” wskazuje, że ich spożycie na osobę w 2019 r. spadło o 3,6% w porównaniu z 2018 r. W lokalnym kulturowym kontekście ryby postrzegane są jako danie postne. Jaka będzie pozycja ryb w globalnym trendzie ograniczania konsumpcji mięsa? Wyłączenie ich z codziennego jadłospisu może być trudne – to w pełni zrozumiałe. Czy jest na naszych talerzach miejsce dla ryby, ale roślinnej? Marta Dymek i szereg innych popularyzatorów roślinnego jedzenia oswoili rzesze Polaków z selerybą, „łososiem” z marchewki czy octowymi „śledziowymi” boczniakami w zalewie. 

Lokalni restauratorzy i restauratorki, odważni na tyle, by wprowadzać do swojej oferty roślinne interpretacje ryb czy owoców morza, napotykają problem – w czasie gdy większość hurtowni oferuje roślinne alternatywy burgerów, kiełbasek czy mięsa mielonego, dostępność gotowych zamienników ryb w Polsce jest niemalże zerowa zarówno w sprzedaży detalicznej, jak i wśród dostawców HoReCa. Czy możemy spodziewać się zmiany? Projekty takie jak warszawski Gizmo na własną rękę sprowadzają roślinnego „łososia” prosto z Holandii, a zapowiedziany niedawno debiut amerykańskiej marki Good Catch w Polsce otworzy nowe możliwości wszystkim poszukującym prostych, pysznych i przyjaznych oceanom i morzom rozwiązań. Roślinne ryby Frosta zostały docenione przez ambasadorów projektu Chefs for Change w ramach plebiscytu RoślinnieJemy na najlepszy roślinny produkt roku przeznaczony dla gastronomii. Szef kuchni Fino Jacek Koprowski z arbuza wyczarowuje tatara, który niejednej osobie skojarzy się z tatarem z tuńczyka, a mekki comfort food, takie jak Lokal Vegan Bistro czy Syto Gdynia, oferują fishburgery czy klasyczne fish’n’chips w roślinnym wydaniu oparte na własnych recepturach. 

W sąsiednich Niemczech sprzedaż detaliczna roślinnych alternatyw ryb wzrosła o 623% w ciągu dwóch lat. Będąc w pełni świadomym, że to wciąż niszowa kategoria, stawiam jednak tezę, że rozwiązanie problemu przełowienia oceanów może dobrze smakować. Szefowie kuchni, restauratorzy, producenci żywności – na pokład!

Autor: Maciej Otrębski

Felieton ukazał się w „Food Service" 5/2021 nr 205.

Autor tekstu: Redakcja Foodservice

Zobacz także

Proszę Zdrowie - catering ze wsparciem szefa kuchni Bogdana Gałązki

Bogdan Gałązka, wieloletni szef restauracji Gothic Cafe na zamku w Malborku, wspiera teraz merytorycznie cateringową firmę Proszę Zdrowie specjalizującej się w daniach oraz produktach wegańskich i bezglutenowych. Szefem kuchni jest w niej Marek Sosnowski.

Wegańskie słodycze: jak to ugryźć? [PODCAST]

Dania wegańskie dobrze zadomowiły się już w polskich sklepach i restauracjach. Coraz częściej klienci mają ochotę również na ciasta i desery, które nie zawierają produktów odzwierzęcych, a cukiernie chętnie wychodzą im naprzeciw. Rozmawiamy o tym z Dominiką Targosz, ambasadorką Chef for Change.

Kampania "Olej rzepakowy skarbem Europy"

Trwa kampania "Olej rzepakowy skarbem Europy" zainicjowana przez polskie i francuskie stowarzyszenie producentów oleju rzepakowego. Polska i Francja to bowiem - obok Niemiec - dwaj jego najwięksi producenci w Europie.

DefaultVeg, czyli roślinnie z założenia

DefaultVeg to ruch działający na rzecz upowszechnienia roślinnego jedzenia. Misja organizacji jest prosta - jedzenie powinno być z założenia roślinne, gdziekolwiek jest serwowane. Chodzi o zmianę postrzegania tego, co nazywamy "normalnym" posiłkiem.

Dieta bez cukru. Dlaczego warto i jak przestać osładzać sobie życie?

Codziennie miliony Polaków osładzają sobie życie spożywając ogromne ilości cukru w różnej postaci. Przeciętny Polak rocznie je go około 40 kilogramów i to nie tylko słodząc herbatę. Jak ograniczyć spożywanie cukru i dlaczego jest to ważne dla zdrowia?

Skąd się bierze smak i jak się zmienia z wiekiem

Gdy myślimy o smaku, jednego możemy być pewni: nasz gust odnoszący się do jedzenia zmienia się wraz z wiekiem. Jako bardzo małe dzieci lubimy przede wszystkim smak słodki, później preferujemy smaki bardziej złożone, a na starość te intensywne, bo często po prostu tracimy poczucie smaku.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak budować kartę napojów w restauracji typu fine dining?

Fine dining, jak sama nazwa wskazuje, polega na dostarczeniu gościom restauracji doświadczenia gastronomicznego na bardzo wysokim poziomie.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej