x

Michalina Szczepańska: Zmierzch pewnych konceptów: będzie już tylko ciemniej?

Kategoria: Lifestyle - blog    09.06.2021

Tak jak w branży gastronomicznej mówi się od dłuższego już czasu o dark kitchens, tak w handlowej - zaczyna się mówić o dark stores. Ale od początku...


Michalina Szczepańska
Michalina Szczepańska
Zaczęło się od tego, że Polacy przestali lubować się w spędzaniu kilku godzin w sklepie spożywczym, spacerowaniu między alejkami i rodzinnych dyskusjach przy półkach nad wyborem takich czy innych produktów na obiad. Czyli przestali kochać hipermarkety, a więc placówki o największych powierzchniach (klasycznym przykładem jest tu Tesco). Temu formatowi zaszkodziły ponadto rosnące w siłę markety typu DIY (do-it-yourself), w tym te budowlane, które odebrały hipermarketom część obrotu realizowaną na niespożywczym asortymencie. Gdy dołożyć do tego zestawu przyczyn jeszcze pandemię, w trakcie której Polacy bali się odwiedzać większe placówki, to przyszłość hipermarketów – dosłownie i w przenośni – nie może być inna niż czarna, a przynajmniej ciemna. 
I tak, nomen omen, na horyzoncie pojawił się koncept dark store. To sklep, ale bez klientów, będący swego rodzaju centrum logistycznym, służącym do obsługi zamówień e-commerce. Do tego celu zaś hipermarkety, a w zasadzie ich powierzchnie i lokalizacje, nadają się doskonale. 
Ideą dark store jest bliskość dużego miasta, a więc potencjalnie dużej grupy klientów, a to na obrzeżach miast powstawały właśnie hipermarkety. Są to sklepy duże, czyli również idealne pod taki magazyn. Przekształceniem hipermarketów w dark stores zajmowali się już przed pandemią Francuzi i Rosjanie, a w trakcie jej trwania zabrali się do tego również Amerykanie. W Polsce koncept ten wciąż jest jeszcze nowy, sieci handlowe o nim „myślą”, ale nikt oficjalnie nie chwalił się otwarciem dark store. 
Może to właśnie obszar, w którym restauratorzy mogliby doradzić detalistom? W końcu niejedna dark kitchen już funkcjonuje. 
Chętnie poznamy Państwa spostrzeżenia w tym zakresie i opublikujemy na łamach portalu handelextra.pl i w miesięczniku „Handel”: michalina.szczepanska@media.com.pl 

Felieton ukazał się w „Food Service" 5/2021 nr 205.

Autor tekstu: Michalina Szczepańska

Zobacz także

Adam Chrząstowski: Polowanie

Moim głównym zajęciem są ostatnio szkolenia i audyty w restauracjach w całej Polsce. To, co obserwuję w większości miejsc, przeraża chaosem i nieprzewidywalnością. Kojarzy mi się z nieustannym polowaniem - na inwestora, na pracownika, na gościa, na wykonawcę i na dostawcę.

TIKI - RAJ NA POGRANICZU

Od momentu sprowadzenia kultury tiki do USA stała się ona wytworem wyobraźni, który ciągle ewoluuje. Obecnie kojarzymy ją z drewnianymi lub ceramicznymi naczyniami imitującymi polinezyjskich bogów, z których sączymy rześkie Mai Tai’e i Zombie.

Adam Chrząstowski: Grzech?

Jakież to dochodzą mnie wieści? Paweł Oszczyk, weteran fine diningu, odchodzi z La Rotisserie. Agata Wojda już od kilku miesięcy odpoczywa (ależ jej zazdroszczę tych Bałkanów).

ADAM CHRZĄSTOWSKI: CZYŻBY KRYZYS W KULINARNYCH SOCIAL MEDIACH?

Od kilku znajomków działających na pograniczu kulinariów i IT dochodzą mnie wieści, że dzieje się coś dziwnego. Posty recenzentów i blogerów mają ostatnio mniej odsłon, like’ów i subskrypcji. Zmniejsza się ich zasięg.

Adam Chrząstowski: Michelin i inni 2019

Tegoroczny przewodnik Michelin - Main Cities of Europe - długo kazał na siebie czekać. Do tej pory gala premierowa czerwonej książeczki zawierającej rekomendacje restauracji z głównych miast Europy odbywała się przed 10 marca. W tym roku nie było pompy, a przewodnik ukazał się 2-3 tygodnie później.

Jarosław Dumanowski: Grzyby po staropolsku

Grzybobranie to prawdziwa narodowa pasja, a leśne grzyby są u nas ozdobą wielu dań, rodzajem przyprawy i uniwersalnym dodatkiem. Świeże, suszone, marynowane, kiszone i mrożone używane są w kuchni przez ca­ły rok.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna strategia wyceny napojów

Odpowiednia wycena napojów to jedna z najważniejszych decyzji komercyjnych w sektorze HoReCa. Jeśli poziom cen jest właściwy, sprzedaż, a nią także zyski ze sprzedaży napojów wzrosną. W przypadku gdy ceny są zbyt niskie, tracimy zysk. Jeżeli natomiast ceny są zbyt wysokie, ryzykujemy utratę klienta.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej