x

Michalina Szczepańska: Zmierzch pewnych konceptów: będzie już tylko ciemniej?

Kategoria: Lifestyle - blog    09.06.2021

Tak jak w branży gastronomicznej mówi się od dłuższego już czasu o dark kitchens, tak w handlowej - zaczyna się mówić o dark stores. Ale od początku...


Michalina Szczepańska
Michalina Szczepańska
Zaczęło się od tego, że Polacy przestali lubować się w spędzaniu kilku godzin w sklepie spożywczym, spacerowaniu między alejkami i rodzinnych dyskusjach przy półkach nad wyborem takich czy innych produktów na obiad. Czyli przestali kochać hipermarkety, a więc placówki o największych powierzchniach (klasycznym przykładem jest tu Tesco). Temu formatowi zaszkodziły ponadto rosnące w siłę markety typu DIY (do-it-yourself), w tym te budowlane, które odebrały hipermarketom część obrotu realizowaną na niespożywczym asortymencie. Gdy dołożyć do tego zestawu przyczyn jeszcze pandemię, w trakcie której Polacy bali się odwiedzać większe placówki, to przyszłość hipermarketów – dosłownie i w przenośni – nie może być inna niż czarna, a przynajmniej ciemna. 
I tak, nomen omen, na horyzoncie pojawił się koncept dark store. To sklep, ale bez klientów, będący swego rodzaju centrum logistycznym, służącym do obsługi zamówień e-commerce. Do tego celu zaś hipermarkety, a w zasadzie ich powierzchnie i lokalizacje, nadają się doskonale. 
Ideą dark store jest bliskość dużego miasta, a więc potencjalnie dużej grupy klientów, a to na obrzeżach miast powstawały właśnie hipermarkety. Są to sklepy duże, czyli również idealne pod taki magazyn. Przekształceniem hipermarketów w dark stores zajmowali się już przed pandemią Francuzi i Rosjanie, a w trakcie jej trwania zabrali się do tego również Amerykanie. W Polsce koncept ten wciąż jest jeszcze nowy, sieci handlowe o nim „myślą”, ale nikt oficjalnie nie chwalił się otwarciem dark store. 
Może to właśnie obszar, w którym restauratorzy mogliby doradzić detalistom? W końcu niejedna dark kitchen już funkcjonuje. 
Chętnie poznamy Państwa spostrzeżenia w tym zakresie i opublikujemy na łamach portalu handelextra.pl i w miesięczniku „Handel”: michalina.szczepanska@media.com.pl 

Felieton ukazał się w „Food Service" 5/2021 nr 205.

Autor tekstu: Michalina Szczepańska

Inne kategorie

Podcasty

Kryzys 2.0 i konsument, który przelicza: jak go zachęcić do marki? [PODCAST]

Czego potrzebuje teraz konsument? Czy zmieniać portfolio? Jak się z nim komunikować? Czy to jest moment na wprowadzanie nowości? Opowiada Jacek Sadowski, prezes Demo Effective Launching.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej