x

Michalina Szczepańska: Zmierzch pewnych konceptów: będzie już tylko ciemniej?

Kategoria: Lifestyle - blog    09.06.2021

Tak jak w branży gastronomicznej mówi się od dłuższego już czasu o dark kitchens, tak w handlowej - zaczyna się mówić o dark stores. Ale od początku...


Michalina Szczepańska
Michalina Szczepańska
Zaczęło się od tego, że Polacy przestali lubować się w spędzaniu kilku godzin w sklepie spożywczym, spacerowaniu między alejkami i rodzinnych dyskusjach przy półkach nad wyborem takich czy innych produktów na obiad. Czyli przestali kochać hipermarkety, a więc placówki o największych powierzchniach (klasycznym przykładem jest tu Tesco). Temu formatowi zaszkodziły ponadto rosnące w siłę markety typu DIY (do-it-yourself), w tym te budowlane, które odebrały hipermarketom część obrotu realizowaną na niespożywczym asortymencie. Gdy dołożyć do tego zestawu przyczyn jeszcze pandemię, w trakcie której Polacy bali się odwiedzać większe placówki, to przyszłość hipermarketów – dosłownie i w przenośni – nie może być inna niż czarna, a przynajmniej ciemna. 
I tak, nomen omen, na horyzoncie pojawił się koncept dark store. To sklep, ale bez klientów, będący swego rodzaju centrum logistycznym, służącym do obsługi zamówień e-commerce. Do tego celu zaś hipermarkety, a w zasadzie ich powierzchnie i lokalizacje, nadają się doskonale. 
Ideą dark store jest bliskość dużego miasta, a więc potencjalnie dużej grupy klientów, a to na obrzeżach miast powstawały właśnie hipermarkety. Są to sklepy duże, czyli również idealne pod taki magazyn. Przekształceniem hipermarketów w dark stores zajmowali się już przed pandemią Francuzi i Rosjanie, a w trakcie jej trwania zabrali się do tego również Amerykanie. W Polsce koncept ten wciąż jest jeszcze nowy, sieci handlowe o nim „myślą”, ale nikt oficjalnie nie chwalił się otwarciem dark store. 
Może to właśnie obszar, w którym restauratorzy mogliby doradzić detalistom? W końcu niejedna dark kitchen już funkcjonuje. 
Chętnie poznamy Państwa spostrzeżenia w tym zakresie i opublikujemy na łamach portalu handelextra.pl i w miesięczniku „Handel”: michalina.szczepanska@media.com.pl 

Felieton ukazał się w „Food Service" 5/2021 nr 205.

Autor tekstu: Michalina Szczepańska

Zobacz także

Adam Chrząstowski: raport żniwiarza

Tym, którzy nie dotarli do Krakowa na Krajową Selekcję Bocuse d’Or ani nie śledzili jej w internecie, spieszę z opisem wydarzenia. Czas na podsumowanie i kilka zakulisowych smaczków.

Tomasz Źródłowski: Gastrokonkurencja

O konkurencji w gastronomii już pisałem. Moje spostrzeżenia na ten temat sprowadzają się do tego, że w naszej branży - w ujęciu klasycznym - jest ona nieobecna. Czy postpandemiczne otwarcia lokali coś w tej kwestii zmieniły?

Artur Musztyfaga: Amerykański sen o polskim BBQ

Od Montany na północy, przez rozsławione Kentucky w centrum, po Teksas na południu - tak szeroko i daleko sięga amerykańska miłość do BBQ. USA barbecue stoi, to fakt. 4 lipca, gdy wszystkie stany świętują Dzień Niepodległości, Amerykanie całymi rodzinami siadają do grillowania. To część ich kultury.

Tomasz Źródłowski: Suma wszystkich strachów

Czy zauważyliście, że na początku 2021 r. jakoś mniej było tekstów z podsumowaniem roku 2020? A przecież to była medialna tradycja... Sam nawet, zabierając się do pisania tego felietonu, zerknąłem na swoje wywody o roku 2019.

Adam Chrząstowski: Opowieść z "czarnej dziury"

Do napisania poniższego skłoniły mnie doświadczenia nabyte w ciągu ostatnich kilku lat podróży po Europie. Oczywiście podróży kulinarnych, połączonych z próbą odnalezienia dla rodzimej gastronomii jej miejsca w hierarchii.

Adam Chrząstowski: Poznań miasto doznań... wszelakich

Co roku w połowie sierpnia w Poznaniu odbywa się Ogólnopolski Festiwal Dobrego Smaku. W mój kalendarz wpisany jest na stałe, lecz tym razem z racji sytuacji pandemicznej do ostatnich dni drżałem, czy w ogóle się odbędzie i w jakim kształcie.

Inne kategorie

Akademia Horeca

SYSTEMY MOTYWACYJNE A WZROSTY SPRZEDAŻOWE W KATEGORII NAPOJÓW

W poprzednich artykułach omawiane były tematy istotne dla wzrostu sprzedaży i zysków kategorii napojów. Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, dlaczego kwestią fundamentalną jest inwestowanie w szkolenia dla zespołu, jak dopasować napoje do potraw, jak wyceniać napoje, omawialiśmy nadchodzące trendy.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej