x

Truskawki - jak odróżnić krajowe od importowanych?

Kategoria: Lifestyle - styl odżywiania    08.06.2021

Polska wiosenna truskawka intensywnie pachnie, a jej szypułka jest świeża, soczyście zielona, sztywna i delikatnie odstaje. Koszt jej uprawy sprawia, że jest droższa od importowanej z południa Europy i północnej Afryki. Jak rozpoznać krajowy owoc jeszcze przed spróbowaniem?

Polskie truskawki. Zdjęcie: materiały prasowe
Polskie truskawki. Zdjęcie: materiały prasowe
Polskie truskawki wiosenne są uprawiane w szklarniach i mają smak tych polowych. Dla wielu jest on wspomnieniem dzieciństwa. Owoce są średnio jędrne, soczyste, lekko poziomkowe i kwaskowate. Warto wiedzieć, że nasze truskawki, uprawiane w strefie klimatu umiarkowanego, są uznawane za wyjątkowo smaczne. To kolejny argument za tym by wiosną szukać tych polskich.

Jak rozpoznać polską truskawkę?
Barwa i kształt są charakterystyczne dla danej odmiany, ale generalnie polskie truskawki mają stożkowaty lub sercowaty kształt. Postrzegamy go jako znany, tradycyjny. Dojrzałe owoce są jasnoczerwone i błyszczące. Są duże i pachną. Zapach jest najbardziej intensywny przy szypułce. Jest ona świeża i soczyście zielona, sztywna i delikatnie odstaje od owocu. Jak mówią producenci – szypułka zawsze prawdę powie.

– Zapraszamy do poszukiwania naszych polskich owoców w sklepach i do sprawdzenia, że to jest nasz produkt. Warto, bo jej smak jest zachwycający – mówi Janusz Cieśla, ekspert ds. produkcji szklarniowej.

Jak rozpoznać truskawkę importowaną?
Truskawki importowane są bardziej podłużne. Owoce mają jaśniejszy kolor przy szypułce, ponieważ musiały być zbierane „na blado”. Kondycja szypułki zdradza najwięcej. Nie jest ona świeża i sztywna, nie odstaje już od owocu. Szypułki truskawek marokańskich są nieproporcjonalnie duże i długie.

– Polska truskawka zbierana dzisiaj, jutro będzie na półce. Nie mija nawet doba. Można ją poznać po smaku, jędrności i po szypułce. Szypułka po czterech dnia transportu, z dalekich krajów, nie jest świeża, jest zmęczona i po niej właśnie widać. Różnica jest też taka, że my zbieramy truskawkę czerwoną, taką jaka powinna być, jej smak pochodzi w 100% od słońca. Importowana zbierana jest „na blado”, żeby wytrzymała podróż. Dokładnie tak jak banany. Dlatego w Europie nie znamy smaku dobrego smaku banana. Gdybyśmy pojechali tam gdzie one rosną poznalibyśmy smak, który przypomina miód rozpływający się w ustach. Trzeba to wiedzieć – przekonują Aldona i Jarosław Radola, którzy od kilku lat prowadzą gospodarstwo szklarniowe, w którym uprawiają truskawki.

Ze szklarni
– Truskawka ma w szklarniach idealny klimat. Dojrzewa od stycznia, dlatego już w kwietniu i maju jest gotowa do zerwania. Truskawka odbierana jest od producentów w dniu zerwania, maksymalnie na drugi dzień rano, wtedy po dobrym schłodzeniu. Tak świeżego towaru w markecie życzylibyśmy wszystkim. Nie musi podróżować przez pół świata, nie pozostawia śladu węglowego. Polską truskawkę bezbłędnie poznamy po smaku i po szypułce. Szypułka świeżej truskawki jest też świeża – mówią Wiesława i Zenon Janiak, pionierzy uprawy w szklarniach.

– Produkcja szklarniowa i tunelowa rośnie. Owoców zawsze jest za mało. Rośnie bowiem zapotrzebowanie i świadomość konsumentów. Polska ma olbrzymi potencjał, produkujemy znakomite owoce, wydłużając sezon na miarę naszych ambicji i możliwości jakie cały czas rosną - mówi Krzysztof Żabówka z Daifressh Berry, firmy uprawiającej i dostarczającej świeże owoce.

Patrzmy na etykiety

Polskie truskawki. Zdjęcie: materiały prasowe
Polskie truskawki. Zdjęcie: materiały prasowe
– Życzę aby konsumenci nie mylili się w zakupie polskich owoców. Jako branża podpowiadamy jak odróżnić nasze lokalne owoce od importowanych. Truskawki z zachodnich upraw są często przepakowywane. Jeśli ktoś kupi takie owoce i nie będzie zadowolony, weźmie nas do jednego worka i pomyśli, że nie umiemy produkować - mówił Mariusz Chenczke. – Współdziałamy, tak by pokazywać różnice i aby namawiać na bardziej świadome zakupy. Patrzmy na etykiety, szukajmy informacje o gospodarstwie, w którym owoce są produkowane – dodaje.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Piotr Grabowski (foodtech.ac): Rewolucja plant-based jest jeszcze przed nami

O roślinnych trendach na rok 2023 rozmawiamy z Piotrem Grabowskim, współzałożycielem foodtech.ac, pierwszego w Polsce akceleratora start-upów z branży spożywczej.

Czy Polacy przestrzegają Wielkiego Postu? Pytamy Pyszne.pl, Glovo i Uber Eats

Trwa katolicki Wielki Post, a związane z nim żywieniowe nawyki rodaków przekładają się na rodzaj posiłków zamawianych online za pośrednictwem platform delivery. Notują one więcej "postnych" zamówień, mimo spadku liczby osób, które deklarują się jako praktykujący katolicy.

Młodzi wybierają żywność przyszłości i zachęcają do zmian starsze pokolenia

Młodzi Polacy masowo zmieniają nawyki - wybierają żywność, która łączy korzyści dla zdrowia i planety. Do takich samych zmian zachęcają bliskich ze starszych generacji. W tej żywieniowej rewolucji, napędzanej przez pokolenie Z, kluczową rolę pełnią produkty roślinne.

Prezes One Day More: Rynek roślinnych zamienników w Polsce rozwija się bardzo dynamicznie

Ostatnie lata przyniosły znaczący wzrost zainteresowania dietą roślinną wśród Polaków. Coraz więcej konsumentów sięga także po zamienniki mięsa dostępne w sklepach i restauracjach. O stale powiększającej się palecie wegańskich alternatyw rozmawiamy z prezesem One Day More, Dariuszem Harajem.

Niemal połowa Polaków choć raz próbowała wykluczyć z diety mięso [BADANIE]

Co drugi Polak przynajmniej raz w życiu próbował zrezygnować z jedzenia mięsa i przejść na dietę wegetariańską lub wegańską - wynika z badań agencji Insight Lab, przeprowadzonych na zlecenie Pyszne.pl. Aż 12% ankietowanych zadeklarowało, że nie je mięsa bądź wszelkich produktów odzwierzęcych.

Noworoczne postanowienia Polaków. Dlaczego chcemy jeść mniej mięsa i jak wytrwać w tym wyzwaniu?

Aż 77 proc. Polaków podejmuje w 2023 roku wyzwania. Chcemy zacząć biegać i chodzić na siłownię, więcej oszczędzać oraz… jeść mniej mięsa - takie są najważniejsze postanowienia noworoczne rodaków.

Inne kategorie

Podcasty

Lifestyle czy zwykła konsumpcja: gdzie tu jest miejsce dla żywności [PODCAST]

Czy zakup tego bądź innego napoju czy przekąski jest emanacją stylu życia? I na ile w czasach inflacji jest miejsce na taką manifestację? Dyskutujemy z Szymonem Mordasiewiczem z GfK.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej