x

Social media po lockdownie

Kategoria: Twój biznes - wiedza    28.05.2021

Prowadzenie marketingu w internecie jest kosztowne i czasochłonne. W momencie gdy po długim lockdownie restauratorzy znów otwierają lokale dla gości i nie mają na takie działania ani czasu, ani pieniędzy, podpowiadamy, na co warto poświęcić cudem wyrwane kilka godzin w miesiącu.

Wiosenne zdjęcie śniadania z krakowskiego Bistro Bowlo. Fot. Monika Śląska dla Jedling Marketing
Wiosenne zdjęcie śniadania z krakowskiego Bistro Bowlo. Fot. Monika Śląska dla Jedling Marketing
Jesteśmy pewne, że skoro w końcu można obsługiwać gości, media społecznościowe w wielu restauracjach znowu pójdą w odstawkę. Niesłusznie – pandemia dobitnie pokazała, że marki, które nie dbają o swoją widoczność w internecie, tracą najwięcej. Trudno o tym pisać, kiedy wszyscy teraz starają się świętować otwarcie gastronomii, ale przecież nadal nie wiemy, co stanie się jesienią. Nie mamy nawet pewności, czy sezon, który nas czeka, będzie dobry. 

W tym roku żaden lokal nie może sobie pozwolić na utratę gości. Dlatego należy zadbać o to, by nie zrezygnowali oni z wizyty po ujrzeniu nieaktualnego konta na Facebooku, Instagramie czy w Google. Poniżej przedstawiamy plan minimum, który zapewni wam spokojne sumienie, a konsumentom ułatwi znalezienie wszystkich potrzebnych informacji. 

FACEBOOK – BIURO OBSŁUGI KLIENTA 
Facebook już od kilku lat jest podstawowym narzędziem komunikacji na linii klient – restaurator, choć ciągle zmienia się jego funkcja. Akcje viralowe i ogromne zasięgi na tej komercyjnej platformie są już rzadkością. Portalu w Polsce ciągle jednak używa ok. 20 mln osób – po prostu robią to inaczej niż kiedyś. W tej chwili lubimy porównywać to medium do biura obsługi klienta, bo tym właśnie się stało. E-wizytówką, do której sięga się w pierwszej kolejności, szukając potrzebnych informacji. Najbardziej newralgiczną funkcją na stronie biznesowej każdej restauracji są godziny otwarcia. Jeśli nie zadba się o to, aby wyświetlały się prawidłowo, można zniechęcić wielu gości, którzy po prostu odbiją się od zamkniętych drzwi. Trzeba mieć pewność, że godziny są zaktualizowane, biorąc pod uwagę wszystkie popandemiczne zmiany w harmonogramie funkcjonowania każdego z prowadzonych adresów. 

Należy również pamiętać o zmianie menu na aktualne. Bardzo często to od niego zależy, czy ktoś zdecyduje się na rezerwację w danym miejscu. Stara karta w social mediach może więc wprowadzać w błąd i irytować przychodzących. 

Na Facebooku są dwa miejsca, które często wykorzystujemy do komunikowania najważniejszych informacji. Pierwszym jest zdjęcie w tle, a drugim post podpięty na górze strony. Zdjęcie w tle to mocno niedoceniany sposób na zainteresowanie potencjalnego klienta. Jakie powinno być? Piękne! Można też umieścić na nim hasłowo najważniejsze informacje, takie jak „Lunch dnia przez cały tydzień”, „Zapraszamy do ogródka” czy „Weekendy z owocami morza”. To również idealne miejsce na wstawienie filmu promującego restaurację, jeśli taki posiadacie. 

Zdjęcie w tle gotowe? Idziemy dalej! Na fanpage’u swego lokalu na Facebooku macie możliwość przypięcia jednego z postów na samej górze strony. Co to oznacza? Każda osoba na nią wchodząca w pierwszej kolejności zobaczy właśnie ten post. Wykorzystajcie to! Stwórzcie post, w którym zawrzecie wszystkie poszukiwane przez gości informacje: godziny otwarcia, zasady przyjmowania rezerwacji, link do menu i obowiązujące promocje. Do posta dodajcie ładne, zachęcające zdjęcie z restauracji. Zrobione? Opublikujcie! Pamiętajcie, by edytować ten post, gdy tylko w lokalu zajdą jakieś zmiany. Aby przypiąć post, kliknijcie w trzy kropki w jego prawym górnym rogu i wybierzcie opcję „Przypnij na górze strony”. Gotowe! 

Poco Loco Tequila Bar – imprezowy vibe, ostre światło, świeżość i celebracja. Fot. Anna Cupczyńska dla Jedling Marketing
Poco Loco Tequila Bar – imprezowy vibe, ostre światło, świeżość i celebracja. Fot. Anna Cupczyńska dla Jedling Marketing
INSTAGRAM – INSPIRUJE I PRZYCIĄGA 
Pierwszym elementem przykuwającym uwagę na Instagramie restauracji jest tzw. życiorys, czyli opis, czego dotyczy profil. Podczas pandemii często komunikowaliśmy w tym miejscu o dowozach i sklepie online. Jeśli w końcu otworzyliście restaurację dla gości stacjonarnych, powiedzcie im o tym właśnie na górze swojego konta. Tak, aby każdy to zauważył. Nie zapomnijcie również o podpiętych Instastories, które zapewne wymagają aktualizacji – te, które przypina się jako wyróżnione, potrafią wisieć na kontach latami. To błąd! Nowi obserwatorzy chętnie je przeglądają, a stare informacje działają na niekorzyść. 

Co z Instagram Stories? To właśnie one najlepiej pokazują, że restauracja żyje. Stories są idealnym miejscem do publikowania spontanicznych, nieidealnych treści, które są aktualne tylko dziś: lunch dnia, promocja czy happy hours. Możecie tu również zaprezentować, jak wygląda codzienne życie załogi restauracji i praca – dosłownie – od kuchni. Udostępniajcie też najbardziej atrakcyjne relacje swoich gości, na których oznaczyli waszą restaurację. 

Jeżeli cierpicie na brak czasu, opiekę nad Instagramem możecie przekazać komuś z załogi. Pamiętajcie jedynie, że osoba prowadząca Instagram musi otrzymać hasło do niego, dlatego lepiej, by konto restauracji zostało zabezpieczone dwuetapowym uwierzytelnianiem. Pisałyśmy o tym więcej w „Food Service” 4/2021. 

GOOGLE – MAGNES NA KLIENTÓW 
Google Moja Firma to najbardziej niedoceniany magnes na klientów. Na wizytówkę w Google restauracji obsługiwanych przez Jedling Marketing potrafi wejść kilkadziesiąt tysięcy osób w każdym miesiącu. To ludzie aktywnie poszukujący opinii o waszej firmie!

Już czujecie, że warto się temu przyjrzeć? Wizytówki w Google nie wolno zostawiać samej sobie. Trzeba zadbać o to, aby jako pierwsze wyświetlały się piękne i zachęcające zdjęcia, a godziny otwarcia były zawsze aktualne. Możecie tu również publikować informacje o promocjach i organizowanych wydarzeniach. Wtedy naprawdę widać, że restauracja żyje.

Są też pewne dobre praktyki, które można zastosować we wszystkich prowadzonych mediach – niezależnie od tego, czy to portale, czy może własna strona WWW. Pamiętajmy, że po siedmiu miesiącach jedzenia z pudełek zdjęcia dań oferowanych w dowozie w komunikacji się po prostu nie sprawdzą. Najlepiej w ogóle zmienić, a przynajmniej odświeżyć stronę wizualną naszej komunikacji. Możemy również postawić na luźniejszy styl. Pisząc, postawmy na prostszy, kolokwialny język.

I pamiętajmy o dobrych emocjach – teraz wszyscy tego potrzebujemy!

Autorki: Karolina Milczanowska i Katarzyna Płachecka

Artykuł ukazał się w „Food Service" 5/2021 nr 205.

Autor tekstu: Redakcja Foodservice

Zobacz także

Wypalenie zawodowe. Jak mu zaradzić?

Dopada zwykle niespodziewanie. Typowe objawy to: stałe poczucie zmęczenia wykonywanymi obowiązkami, brak motywacji i niechęć do własnej pracy, negatywne podejście do gości oraz współpracowników, brak pewności siebie, obniżona efektywność, kreatywność i samodzielność.

Pożytki z influencerów

Influencerzy często mają konkretną siłę rażenia. Dzięki dużej liczbie fanów w mediach społecznościowych potrafią wpłynąć na swoich odbiorców i zainteresować ich określonym produktem czy usługą. Jakie korzyści dla restauracji płyną ze współpracy ze współpracy z twórcami internetowymi?

Przede wszystkim smakowitość - roślinne trendy na 2021 rok

Przedstawiamy trendy kuchni roślinnej na 2021 rok.

Crowdfunding w gastronomii: jak sfinansować restaurację przez internet?

Jeszcze kilka lat temu z crowdfundingu korzystały głównie start-upy z branży technologicznej. Dziś po tzw. finansowanie społecznościowe coraz chętniej sięga także gastronomia. Przykłady ze świata pokazują, że taki model biznesowy może się opłacić. Niestety, nie wystarczy nam po prostu dobry pomysł..

Rola hosta w restauracji

Doskonała obsługa rozpoczyna się, zanim gość na dobre zasiądzie przy stoliku. Pierwsze dobre wrażenie budujemy już na etapie przyjmowania rezerwacji, a życzliwe i przyjazne powitanie powinno być naturalnym elementem serwisu. Nie zawsze jednak tak się dzieje.

Producent łososia MOWI na czele najbardziej zrównoważonych producentów białka

Norweskie przedsiębiorstwa z sektora akwakultury znajdują się obecnie na 4 miejscu rankingu Coller FAIRR Protein Index 2019 r. Zajmują też 60. pozycję na liście największych światowych producentów białek, notowanych na giełdzie pod względem wyników w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna strategia wyceny napojów

Odpowiednia wycena napojów to jedna z najważniejszych decyzji komercyjnych w sektorze HoReCa. Jeśli poziom cen jest właściwy, sprzedaż, a nią także zyski ze sprzedaży napojów wzrosną. W przypadku gdy ceny są zbyt niskie, tracimy zysk. Jeżeli natomiast ceny są zbyt wysokie, ryzykujemy utratę klienta.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej