x

Opakowania do dań z food trucka. Które wybrać?

Kategoria: Twój biznes - wiedza    10.05.2021

Do potraw serwowanych w food truckach potrzeba odpowiednich opakowań. Przestrzeganie zasad higieny wpływa nie tylko na wygodę jedzenia, lecz także na wzrost zaufania wśród klientów.

Fot. Shutterstock.com
Fot. Shutterstock.com
SERWETKI 
Warto wyposażyć nasz food truck w dozownik serwetek. Sprawdzi się przynajmniej z dwóch względów. Po pierwsze, klienci korzystający z niego będą mniej skłonni do tego, by wyciągać z podajnika więcej serwetek, niż potrzebują. Po drugie, takie rozwiązanie ułatwia dbanie o higienę, co ma szczególne znaczenie zwłaszcza w pandemicznych czasach. Dodatkowo dozownik na serwetki może być dobrym nośnikiem reklamy z logo naszego biznesu lub informacją o aktualnych promocjach. 

OPAKOWANIA BIODEGRADOWALNE
Także w przypadku opakowań musimy zadbać o to, by były one jak najmniej narażone na ryzyko przeniesienia drobnoustrojów. Pamiętajmy także o zmianie przepisów dotyczących plastiku – od lipca z restauracji zaczną znikać plastikowe kubki, mieszadełka i słomki oraz jednorazowe styropianowe opakowania na żywność. Warto więc wyposażyć się w ekologiczne opakowania już teraz. Przy ich wyborze zwróćmy uwagę na sposób odprowadzania ciepła oraz to, czy pudełko możemy w sposób wygodny trzymać w ręce i otwierać bez obawy o rozerwanie. 

RODZAJE OPAKOWAŃ 
Zdecydowanym plusem dostępnych na rynku opakowań biodegradowalnych jest ich ekologiczny charakter i to, że po opróżnieniu klient może bez wyrzutów sumienia po prostu wyrzucić je do odpowiedniego kosza. 

To jednak niejedyna zaleta. Jedzenie serwowane w tego rodzaju pojemnikach nie zmienia smaku i zapachu pod wpływem kontaktu z tworzywem. Dotyczy to także żywności gorącej. 

Co ważne, nie musimy ograniczać się jedynie do opakowań wykonanych z niezwykle popularnej na rynku bagassy, czyli wytłoków z trzciny cukrowej. Znajdziemy także m.in. wykonane z otrębów talerze i sztućce lub opakowania papierowe powleczone od wewnątrz polilaktydem – polimerem kwasu mlekowego, substancją w pełni biodegradowalną pochodzącą ze źródeł odnawialnych. Poliaktyd przyda się także wszędzie tam, gdzie potrzebne będą przezroczyste opakowania pozwalające na eksponowanie zawartości, na przykład w pojemnikach na sałatki. PLA jest materiałem przezroczystym, dzięki czemu doskonale może zastąpić klasyczne plastikowe opakowania. W handlu dostępne są także naczynia z łusek kawowych, a nawet wafli, jednak ich cena i ograniczona dostępność czyni je niezbyt praktycznymi. 

OPAKOWANIA NA BURGERY 
Poza standardowymi serwetkami w burgerowym food trucku przydadzą się kartonowe opakowania, do których będziemy mogli schować kanapki przeznaczone do transportu. Powinny być dostatecznie sztywne i zapewniać właściwą izolację termiczną. Ważne, by były na tyle duże, aby zmieściły dodatki w postaci chociażby frytek. Dobrej jakości opakowania będą posiadały także warstwę ochronną, uniemożliwiając przeciekanie zawartości. Jeśli nasz budżet na to pozwala, możemy zdecydować się na zakup opakowań z logo naszego food trucka lub restauracji. 

NOODLEBOKSY, CZYLI OPAKOWANIA NA MAKARON 
Opakowania typu noodlebox stosowane są przede wszystkim do przenoszenia dań na bazie makaronu, zarówno tych pochodzących z kuchni azjatyckiej, jak pad thai, oraz tych włoskich. W handlu występują w kilku wariantach: z okrągłym lub kwadratowym dnem, a także w opcjach rozkładanych na płasko. Ten typ pojemnika może przydać się wszędzie tam, gdzie klienci mają do dyspozycji miejsca siedzące i stoliki pozwalające na swobodne rozłożenie opakowania na płasko tak, by pełniło ono funkcję talerza. 

KUBKI NA NAPOJE 
Podobnie jak w przypadku styropianowych opakowań na jedzenie także styropianowe kubki na kawę będą musiały wkrótce całkowicie zniknąć z wyposażenia wszystkich restauracji, barów i kawiarni. Już dziś zastąpimy je bez problemu kubkami papierowymi. W handlu znajdziemy kubki jednolub dwuwarstwowe, a także o karbowanej strukturze. 

Kubki papierowe faliste charakteryzują się niższym przewodnictwem cieplnym w porównaniu z innymi typami naczyń jednorazowych. Oznacza to, że będą w mniejszym stopniu oddawać ciepło na zewnątrz i lepiej nadawać się do przechowywania gorących napojów jak kawa czy herbata. Do napojów zimnych z powodzeniem możemy użyć biodegradowalnych kubków z polilaktydu. 

IWONA NOWAK – marketing & purchasing manager, Metro-Plast 
Potrawy serwowane w food truckach wymagają odpowiednich opakowań, które powinny spełniać kilka istotnych warunków. Przede wszystkim muszą być wykonane z surowców bezpiecznych dla naszego zdrowia, szczelnych, wygodnych i ekologicznych. Ekologia już na dobre zagościła w gastronomii, warto więc także o niej pamiętać, wyposażając naszego food trucka. W przypadku serwowania potraw na wynos polecamy nasze opakowania z serii Metro-Catering-System wykonane z materiałów, które można poddać recyklingowi, jak PP czy PET, oraz z serii me.Organic – biodegradowalne pojemniki w pełni nadające się do kompostowania.

W przypadku zup świetnie sprawdzą się miseczki wykonane z papieru, pulp roślinnych czy z polipropylenu (PP). Takie opakowania są nie tylko ekologiczne, ale także bardzo funkcjonalne. Dodatkowo można zamknąć je wieczkiem lub zgrzać folią. Wybierając pojemniki do gastronomii mobilnej, pamiętajmy również o ich walorach estetycznych. Niektóre opakowania można spersonalizować, co dodatkowo uatrakcyjni ofertę i wzmocni naszą markę wśród klientów. 

WOJCIECH NIZIO – regional brand activation manager, Tork 
Bez względu na rodzaj i rozmiar biznesu gastronomicznego w branży HoReCa przestrzeganie zasad higieny wpływa na wzrost zaufania klientów. Chcą oni wiedzieć, jakie środki ostrożności zostały wdrożone, i to niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z dużą restauracją, czy food truckiem. „Dobrze” to bowiem nie tylko smacznie, ale także czysto i bezpiecznie. Ta zasada jest dziś ważniejsza niż kiedykolwiek, dlatego nieustannie doradzamy mniejszym i większym firmom, jak zapewnić nowy standard higieny i dostosować się do obowiązujących wymagań sanitarnych. Do food trucka, spośród oferty produktów Tork, wybrałbym Tork Xpressnap Fit – system serwetek dozujący produkt po jednym odcinku. Rozwiązanie to zapewnia higienę i oszczędność – pomaga ograniczyć zużycie i liczbę wyrzucanych serwetek, a zamknięty dozownik łatwo utrzymać w czystości. System Tork Xpressnap Fit ogranicza ryzyko krzyżowego przenoszenia bakterii, dotykana jest bowiem tylko ta serwetka, która będzie użyta. Właściciele food trucków powinni też zapewnić klientom możliwość odkażenia rąk. Tu sprawdzi się stojak Tork, który można postawić przed pojazdem, umożliwiając w ten sposób łatwy dostęp do chusteczek czy płynu do dezynfekcji.

Artykuł ukazał się w „Food Service" 4/2021 nr 204.

Autor tekstu: Przemysław Ziemichód
O AUTORZE
Przemysław Ziemichód
Dziennikarz i bloger kulinarny z ponad dziesięcioletnim stażem, specjalizujący się w tematyce alkoholi. Publikował m.in. w Polsce Times, Gazecie Krakowskiej, Naszemiasto.pl, Zwierciadle, Gotujmy.pl, Polki.pl, Cookmagazine.pl. Prowadzi podcast o alkoholach Strefa Wolnocłowa oraz blog Foodiesworld.pl

Zobacz także

Promocja restauracji. Sprawdzone pomysły na trudne czasy - podpowiada Rafał Lankosz, Head of Marketing w Unilever Food Solutions, North Europe

Nawet najlepsze restauracje muszą podejmować wiele czynności, aby dać się poznać i przyciągać klientów. Promocja restauracji w niełatwych czasach, kiedy goście coraz rzadziej jedzą na mieście, to zatem już nie nice-to-have, ale must-have. Jak ją zrobić skutecznie i efektywnie kosztowo?

Kawiarnia wprowadza opłaty za korzystanie z grzejników

Cafe Mombasa w Antwerpii na północy Belgii zainstalowała terminale płatnicze do grzejników, z których klienci korzystają na tarasie. Chodzi oczywiście o rekompensatę wysokich kosztów energii.

Wege ma coraz więcej miejsca na półce [ANALIZA]

Roślinna transformacja mimo inflacji i rosnących cen już się nie zatrzyma, ani nie cofnie - wieszczą producenci i analitycy. Silnie na nią oddziałują świadomi konsumenci. Głównym segmentem plant based jest zamiennik mleka. Jego sprzedaż to prawie 60% zakupów kategorii w ujęciu wartościowym.

Wigilia firmowa jak za króla Sasa (albo marszałka Piłdudskiego)

Lokalna, sezonowa, bogata w potrawy wegetariańskie, a nawet wegańskie - tak w skrócie można by opisać tradycyjną polską kuchnię wigilijną. Czy możemy zatem znaleźć lepsze źródło inspiracji niż doświadczenia naszych pradziadków?

Jak się komunikować z gośćmi restauracji w czasach kryzysu?

Pandemia i wybuch wojny w Ukrainie były trudną lekcją dla biznesów gastronomicznych, również pod kątem komunikacji z gośćmi. Jak się promować w czasach kryzysu, by nie popełniać gaf i nie stracić klientów? Rozmawiamy o tym z Kati Płachecką, właścicielką agencji Płachecka PR & Marketing.

Sezonowanie (nie tylko) mięsa

Wraz z modą na steki w restauracjach i steak-house’ach pojawiły się szafy, w których dojrzewa wołowina, a proces wydobywania z mięsa jego najlepszych walorów staje się coraz popularniejszy.

Inne kategorie

Podcasty

Kryzys 2.0 i konsument, który przelicza: jak go zachęcić do marki? [PODCAST]

Czego potrzebuje teraz konsument? Czy zmieniać portfolio? Jak się z nim komunikować? Czy to jest moment na wprowadzanie nowości? Opowiada Jacek Sadowski, prezes Demo Effective Launching.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej