x

Adam Chrząstowski: Szlachetne zdrowie

Kategoria: Lifestyle - blog    10.05.2021

Ten felieton na pewno się nie zdezaktualizuje, bo traktuje o wartościach uniwersalnych, których wagę obecna trudna sytuacja jeszcze podkreśla.

Adam Chrząstowski. Foto: archiwum prywatne
Adam Chrząstowski. Foto: archiwum prywatne
Całą gastronomię poruszył niedawno przypadek Rafała Bernatowicza, który doznał rozległego udaru mózgu. Do tego okazało się, że cierpi na trudnego do zoperowania tętniaka. Mimo dużej dozy ostrożności z powodu COVID w szpitalu wylądowało kilka osób, z którymi współpracuję od lat (nazwiska pominę). Niestety, walkę z chorobą przegrał Henryk Nieciejowski – od początku związany z warszawskim Belvedere. Wybitny profesjonalista, który kochał życie, lecz gastronomię przedkładał nad własne zdrowie. A to są tylko te przypadki, o których wiem.

Cieszy mnie bardzo to, jak pięknie branża zjednoczyła się w pomocy dla Berna. Dzięki temu udało się znaleźć placówkę, która może się podjąć operacji tętniaka i jest perspektywa pokrycia kosztów rehabilitacji. Oprócz zbiórki pieniędzy mamy aukcję, z której dochód zostanie przekazany dla Rafała. Szykuje się e-book z przepisami, w którego produkcji sam biorę udział. Mam nadzieję, że będzie się świetnie sprzedawał dla Bernowego dobra.

Co się z nami dzieje, że raptem przy trzeciej fali pandemii ludzie zaczęli się „wysypywać”? Myślę, że nie do końca jest to wina brytyjskiej mutacji wirusa. Mamy tutaj do czynienia z szeregiem zaniedbań wynikających z ogromu stresu związanego z utratą pracy i brakiem perspektyw. Ograniczony jest dostęp do służby zdrowia, przez co badania odkładamy na „nie wiadomo kiedy”. Ludzie czują się odpowiedzialni nie tylko za swój codzienny byt i swoje rodziny, ale także za pracowników. Wiąże się to z ogromną presją i nie każdy to wytrzymuje.

Na pewno słyszeliście o restauratorze z Wrześni, który odebrał sobie życie. Ilu z nas nie zdaje sobie sprawy ze spustoszenia, jakie wyrządza stres w naszych organizmach? Rżniemy chojraczków, aby nie wypaść z gry, a ocieramy się o depresję i kończy się to często tragicznie. Cierpią na tym nasze rodziny, bo to często na nich wyładowujemy swoje – jakby nie było – uzasadnione frustracje. Mam nadzieję, że wspomniane wydarzenia skłonią nas do głębokiej refleksji i ustawienia priorytetów na nowo. Wiem, że jesteśmy w stanie wojny, kiedy wiele rzeczy trzeba odłożyć na później. Jednak, czy wiemy jaka jest wytrzymałość naszych organizmów? Ile potrwa jeszcze ten stan? Na początku mowa była o dwóch tygodniach, a ciągnie się to ponad rok i końca nie widać. Już chyba nikt o zdrowych zmysłach nie liczy na pomoc rządu. Wiadomo, że zostaliśmy jako gastronomia sami, na dodatek w roli kozłów ofiarnych. Długo można by pisać, jakie wnioski powinna z tego wyciągnąć branża. Ja jednak chciałbym, abyśmy zajęli się sobą. Zatrzymajmy się na chwilę, oceńmy swoją sytuację i spróbujmy znaleźć jakąś inną optymalną drogę. Być może ogromnym kosztem napinamy się do zadań i tak niemożliwych do zrealizowania? 

Od roku trąbię o konieczności elastycznego podejścia do zmieniającej się jak w kalejdoskopie rzeczywistości. Teraz jest odrobinę lepiej, bo wykształciła się grupa tych, którzy sobie jakoś radzą, i to z nich można brać przykład. Chciałbym za miesiąc móc napisać o lepszych perspektywach i powrocie do rzeczywistości. Jednak teraz BŁAGAM: zajmijcie się sobą!

Felieton ukazał się w „Food Service" 4/2021 nr 204.

Autor tekstu: Adam Chrząstowski
O AUTORZE
Adam Chrząstowski
Prezydent Bocuse d’Or Academy Poland, wyróżniony przez Akademię Gastronomiczną nagrodą Mistrz Mistrzów. Prowadzi działalność doradczą i szkoleniową w branży HoReCa (Adam Chrząstowski Consulting), pisze felietony dla magazynu „Food Service”, prowadzi programy kulinarne w Kuchni +.
Był szefem kuchni restauracji Ed Red w Krakowie i w Warszawie, wyróżnionych przez Slow Food Polska oraz przewodniki Michelin i „Gault & Millau”. Współtworzył krakowską restaurację Ancora. Doświadczenie zdobywał na wszystkich szczeblach zawodu kucharza w najlepszych restauracjach w kraju i za granicą. Absolwent filozofii, specjalność – etyka.

Inne kategorie

Podcasty

Konsument, który żyje w poczuciu zagrożenia: jak z nim prowadzić dialog? [PODCAST]

Jak zmieniają się konsumenci i jak zmieniają się producenci? W jaki sposób obie te grupy odczuwają niepokoje i jak warto na nie reagować - opowiada Małgorzata Cebelińska, dyrektor handlu firmy Mlekpol.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej