x

Sezon grillowy 2021: jak często, z kim i co na ruszt?

Kategoria: Twój biznes - wiedza    06.05.2021

Przy jakich okazjach, z kim i jak często grillują Polacy? I co najczęściej trafia na ruszt, a co służy nam do popicia? Sprawdźcie wyniki badań panelu Ariadna!

Zdjęcie: Shutterstock.com
Zdjęcie: Shutterstock.com
Na prośbę miesięcznika „Handel” panel badawczy Ariadna zapytał 1092 osoby, które stanowią ogólnopolską reprezentatywną grupę Polaków w wieku 18 lat i więcej (pod względem wieku, płci, wielkości miejscowości zamieszkania), czy, jak często i z kim będą w tym roku grillować. A jeśli już, to co wrzucą na ruszt i czego się przy tej okazji napiją.

Okazuje się, że najwięcej, bo 35% respondentów (33% kobiet i 38% mężczyzn) deklaruje, że w tym roku będzie grillować równie często, co dwa lata temu, a więc jeszcze przed pandemią. 15% będzie to robić rzadziej, a 10% – częściej niż dwa lata temu. 26-proc. badanym trudno było udzielić jednoznacznej odpowiedzi na ten temat.

W tym roku w ogóle nie zamierza grillować tylko 14% Polaków, przy czym taką odpowiedź najczęściej dawali mieszkańcy wielkich miast, a więc tych powyżej 500 tys. mieszkańców (21%), a najrzadziej – mieszkańcy wsi (7%). Wygląda więc na to, że im trudniejszy dostęp do terenów zielonych, tym mniejsza szansa na czas spędzony przy grillu.

Czas relacji z najbliższymi
A jest to czas cenny, co wyraźnie widać z kolejnych wniosków badania Ariadny.Najwięcej, bo 75% respondentów deklaruje, że grilluje wspólnie z najbliższą rodziną, a 58% z przyjaciółmi i znajomymi.
Prawie jedna czwarta badanych (24%) grilluje we dwoje (z partnerem/partnerką, żoną/mężem), a tylko 1% osób deklaruje, że uruchamia grilla w samotności. Podobnych odpowiedzi udzielały zarówno kobiety, jak mężczyźni, bez względu na wiek, wykształcenie i miejsce zamieszkania.
Oznacza to, że czas spędzany przy ruszcie, to przede wszystkim czas relacji z najbliższymi, daleki od zawodowego zgiełku.

Przy jakich okazjach i co grillują Polacy?

Najczęściej na ruszt trafia kiełbasa (73% wskazań), karkówka (46%), drób i kaszanka (obie pozycje po 25%). Zdjęcie: Shutterstock.com
Najczęściej na ruszt trafia kiełbasa (73% wskazań), karkówka (46%), drób i kaszanka (obie pozycje po 25%). Zdjęcie: Shutterstock.com
Tu wnioski z badań mogą nieco zaskakiwać – aż 53% respondentów zadeklarowało, że grilluje bez żadnej okazji, niezależnie od dnia tygodnia. 39% wrzuca coś na ruszt podczas tzw. długich weekendów, a 7% z okazji imienin lub urodzin. „Inne" okazje zyskały tylko 1% odpowiedzi.
Najczęściej na ruszt trafia kiełbasa (73% wskazań), karkówka (46%), drób i kaszanka (obie pozycje po 25%), cukinia (11%) czy cebula (8%). Konsumenci grillują też sery (6%) i ryby (6%).
Do „dań głównych" najwięcej, bo 84% ankietowanych dodaje keczup i/lub musztardę (36% inne sosy), 77% – surówki/sałatki, 26% – chipsy, 15% – inne słone przekąski, 11% – słodycze.

A co do picia?
Piwo, najpopularniejszy napój do grilla. Zdjęcie: Shutterstock.com
Piwo, najpopularniejszy napój do grilla. Zdjęcie: Shutterstock.com
Tu chyba nie ma zaskoczenia – absolutnym napojem „numerem jeden” do dań z rusztu jest piwo (alkoholowe). Na złoty trunek wskazało 45% badanych, wśród których 52% stanowili mężczyźni, a 37% kobiety.
20% respondentów sięga po sok, 18% po napoje gazowane, 17% po wodę, a 14% po piwo bezalkoholowe. Co ciekawe, piwo bez procentów częściej piją kobiety (19%) niż mężczyźni (10%).
Wśród alkoholi badani wymieniali także wódkę (7%, przy czym częściej mężczyźni niż kobiety), wino czerwone (4%), whisky (3%, głównie mężczyźni) i wino białe (2%).

Badanie przeprowadzone na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1092 osób na zlecenie miesięcznika „Handel" i portalu Handel Extra. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin realizacji:  16 - 19 kwietnia 2021. Metoda: CAWI.

Autor tekstu: Ilona Mrozowska

Zobacz także

Convotherm ConvoSense. Welbilt kolejny raz zaskakuje innowacjami

Firma Welbilt z produktami z linii Convotherm od lat jest liderem rynku nowoczesnych urządzeń dla gastronomii. Do gamy dostępnych opcji Convotherm Maxx Pro dołączyła nowa funkcja ze sztuczną inteligencją ConvoSense. Zaprezentowano ją po raz pierwszy na targach Horeca Gastrofo na stoisku Mondo-Tech.

Ukraińscy pracownicy na rynku HoReCa: ambitni, wykształceni, tymczasowi?

Często mają wyższe wykształcenie, znają języki obce, nie boją się pracy poniżej własnych kompetencji. Chętnie wybierają zatrudnienie w gastronomii lub hotelarstwie. Większość Ukraińców deklaruje jednak, że zaraz po wojnie wróci do swojej ojczyzny.

Restauratorze! Nie marnuj jedzenia, zarabiaj! Chcesz wiedzieć jak? [PORADNIK]

Straty produktów są nieodłączną częścią każdego biznesu gastronomicznego. Nie oznacza to jednak, że restaurator nie ma kontroli nad ilością marnowanej żywności. Wprost przeciwnie, jak podpowiadają doświadczeni szefowie kuchni, sposobów radzenia sobie z tym problemem jest bardzo dużo.

Polacy jedzą oczami. Wygląd jedzenia w czołówce czynników decydujących o wyborze konsumenta [RAPORT]

Jedzenie jest przyjemnością, reguluje nastrój i zaspokaja potrzeby psychospołeczne, a blisko co czwarty z nas poszukuje przyjemności płynącej z wyglądu posiłku. To wnioski z badania "Komunikacja wizualna w branży spożywczej i HoReCa a decyzje zakupowe Polaków".

Promocja restauracji. Sprawdzone pomysły na trudne czasy - podpowiada Rafał Lankosz, Head of Marketing w Unilever Food Solutions, North Europe

Nawet najlepsze restauracje muszą podejmować wiele czynności, aby dać się poznać i przyciągać klientów. Promocja restauracji w niełatwych czasach, kiedy goście coraz rzadziej jedzą na mieście, to zatem już nie nice-to-have, ale must-have. Jak ją zrobić skutecznie i efektywnie kosztowo?

Kawiarnia wprowadza opłaty za korzystanie z grzejników

Cafe Mombasa w Antwerpii na północy Belgii zainstalowała terminale płatnicze do grzejników, z których klienci korzystają na tarasie. Chodzi oczywiście o rekompensatę wysokich kosztów energii.

Inne kategorie

Podcasty

Kryzys 2.0. Restauratorka Alicja Than o optymalizacji kosztów biznesu gastronomicznego [PODCAST]

W jaki sposób optymalizować koszty prowadzenia biznesu gastronomicznego w obliczu rosnącej inflacji oraz jak przetrwać na rynku, nie tracąc klientów i nie rezygnując z jakości - rozmawiamy o tym z Alicją Than, właścicielką lokali Izumi Sushi, Kago, Kiseki, Omakase, Matcha Bistro & Bar w Warszawie.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej