Okazuje się, że najwięcej, bo 35% respondentów (33% kobiet i 38% mężczyzn) deklaruje, że w tym roku będzie grillować równie często, co dwa lata temu, a więc jeszcze przed pandemią. 15% będzie to robić rzadziej, a 10% – częściej niż dwa lata temu. 26-proc. badanym trudno było udzielić jednoznacznej odpowiedzi na ten temat.
W tym roku w ogóle nie zamierza grillować tylko 14% Polaków, przy czym taką odpowiedź najczęściej dawali mieszkańcy wielkich miast, a więc tych powyżej 500 tys. mieszkańców (21%), a najrzadziej – mieszkańcy wsi (7%). Wygląda więc na to, że im trudniejszy dostęp do terenów zielonych, tym mniejsza szansa na czas spędzony przy grillu.
Czas relacji z najbliższymi
A jest to czas cenny, co wyraźnie widać z kolejnych wniosków badania Ariadny.Najwięcej, bo 75% respondentów deklaruje, że grilluje wspólnie z najbliższą rodziną, a 58% z przyjaciółmi i znajomymi.
Prawie jedna czwarta badanych (24%) grilluje we dwoje (z partnerem/partnerką, żoną/mężem), a tylko 1% osób deklaruje, że uruchamia grilla w samotności. Podobnych odpowiedzi udzielały zarówno kobiety, jak mężczyźni, bez względu na wiek, wykształcenie i miejsce zamieszkania.
Oznacza to, że czas spędzany przy ruszcie, to przede wszystkim czas relacji z najbliższymi, daleki od zawodowego zgiełku.
Przy jakich okazjach i co grillują Polacy?
- Najczęściej na ruszt trafia kiełbasa (73% wskazań), karkówka (46%), drób i kaszanka (obie pozycje po 25%). Zdjęcie: Shutterstock.com
Najczęściej na ruszt trafia kiełbasa (73% wskazań), karkówka (46%), drób i kaszanka (obie pozycje po 25%), cukinia (11%) czy cebula (8%). Konsumenci grillują też sery (6%) i ryby (6%).
Do „dań głównych" najwięcej, bo 84% ankietowanych dodaje keczup i/lub musztardę (36% inne sosy), 77% – surówki/sałatki, 26% – chipsy, 15% – inne słone przekąski, 11% – słodycze.
A co do picia?
Tu chyba nie ma zaskoczenia – absolutnym napojem „numerem jeden” do dań z rusztu jest piwo (alkoholowe). Na złoty trunek wskazało 45% badanych, wśród których 52% stanowili mężczyźni, a 37% kobiety.
20% respondentów sięga po sok, 18% po napoje gazowane, 17% po wodę, a 14% po piwo bezalkoholowe. Co ciekawe, piwo bez procentów częściej piją kobiety (19%) niż mężczyźni (10%).
Wśród alkoholi badani wymieniali także wódkę (7%, przy czym częściej mężczyźni niż kobiety), wino czerwone (4%), whisky (3%, głównie mężczyźni) i wino białe (2%).
Badanie przeprowadzone na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1092 osób na zlecenie miesięcznika „Handel" i portalu Handel Extra. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin realizacji: 16 - 19 kwietnia 2021. Metoda: CAWI.