x

Ryby na polskich stołach - ile i jakie jemy?

Kategoria: Lifestyle - zdrowe odżywianie    23.04.2021

Jak pandemia wpłynęła na nasze nawyki żywieniowe i zakupowe? Czy ryby na dobre zagościły na polskich stołach? Dlaczego warto je jeść trzy razy w tygodniu?

Zdjęcie: materiały prasowe
Zdjęcie: materiały prasowe
Ostatni rok zmienił nawyki zakupowe i żywieniowe konsumentów. Coraz częściej robimy zakupy online i przygotowujemy posiłki w domu – wynika z raportu GFK Polonia „TrendKey w Koronie”. Najbardziej dominujący jest trend wymagającej konsumpcji (ang. discerning consuption). Dotyczy on konsumentów, którzy oczekują, aby produkt spełniał ich potrzeby i wysokie standardy względem jakości.

Drugi ważny trend to wygoda, przejawia się on tym, że konsumenci preferują szybkie posiłki. Z gotowych dań korzysta obecnie 70 proc. gospodarstw domowych. Jednocześnie chcemy, żeby te posiłki były zdrowe, bezpieczne i poprawiały naszą odporność.

Kolejny gorący trend to eko-świadomość (eco-conscience). Jako społeczeństwo czujemy coraz większe poczucie wpływu na przyszłość własną, lokalnej społeczności i planety. Przy czym, tej odpowiedzialności konsumenci oczekują nie tylko od siebie samych, ale również od producentów żywności.  

Najnowsze wyniki badań Norweskiej Rady ds. Ryb i Owoców Morza, która monitoruje nawyki żywieniowe konsumentów w 25 krajach potwierdzają te trendy. Konsumenci chcą zdrowo odżywiać się i coraz częściej sięgają po ryby i owoce morza. Są coraz bardziej świadomi i wybierają produkty ze zrównoważonych połów w trosce o równowagę ekosystemów.

Ile ryb jedzą Polacy?

Owoce morza. Zdjęcie: Shutterstock.com
Owoce morza. Zdjęcie: Shutterstock.com
Z raportu „The Seafood Consumer Index”, wynika, że 64 proc. Polaków spożywa ryby i owoce morza raz w tygodniu lub więcej. Wyprzedzamy tym wynikiem Niemcy, ale jesteśmy za Wielką Brytanią, Francją czy Włochami. Mimo, że spożycie ryb w Polsce rośnie, to nadal jest o połowę niższe aniżeli w krajach UE. Statystyczny Polak zjada rocznie około 12 kilogramów ryb. Najwięcej ryb jedzą Hiszpanie (39 kg) i Portugalczycy (57kg), a najmniej Węgrzy, Rumuni i Bułgarzy.

W strukturze spożycia ryb w krajach UE największe znaczenie mają tuńczyki, dorsze, łososie, mintaje oraz krewetki. W Polsce najchętniej konsumenci kupują mintaje, śledzie i makrele. Obserwujemy znaczący wzrost spożycia tuńczyka, makreli, śledzi, karpi oraz pstrągów. Z owoców morza najczęściej Polacy wybierają krewetki.

Jak pokazują wyniki raportu „The Seafood Consumer Index”, Polacy deklarują, że chcą spożywać więcej ryb i owoców morza. To pokazuje, że zapotrzebowanie na tego typu produkty będzie rosło. Istnieje jednak wiele czynników, jak chociażby cena czy dostępność ryb i owoców morza, które ostatecznie zweryfikują czy deklaracje zostaną zamienione na czyny i pozwolą Polakom zmienić nawyki na zdrowe.

Co ciekawe, wzrasta również spożycie ryb w puszkach i przetworów rybnych. Jest to spowodowane zwiększeniem zakupów produktów o długim okresie przydatności do spożycia w okresie pandemii Covid-19. Z badań przeprowadzonych na zlecenie firmy Graal w 2021 roku wynika, że 59 proc. konsumentów spożywa konserwy rybne przynajmniej raz w tygodniu, a 27 proc. konsumentów – 2 do 3 razy w miesiącu.

– Myślę, że spożycie ryb w Polsce może wzrosnąć, ale potrzebne są działania edukacyjne, które uświadomią Polakom, dlaczego należy jeść ryby trzy razy w tygodniu i dlaczego ryby z puszki mogą być wygodną i zdrową alternatywą dla ryb świeżych - mówi Justyna Frankowska, członek zarządu Grupy Kapitałowej Graal SA.

Co mówią dietetycy?
Dietetycy zachęcają do jedzenia ryb co najmniej dwa razy w tygodniu. Przede wszystkim dlatego, że ryby są źródłem cennych składników, między innymi pełnowartościowego i łatwo przyswajalnego białka. Mimo, że zawartość białek w mięsie ryb jest zbliżona do tych zawartych w mięsie, to białko ryb jest bardziej lekkostrawne i zawiera więcej ważnych dla zdrowia aminokwasów.

Ryby są również skarbnicą nienasyconych kwasów tłuszczowych Omega-3 i Omega-6, które korzystnie wpływają na układ krwionośny, chronią przed zawałem, obniżają ciśnienie krwi, zwiększają dobry cholesterol, wzmacniają odporność, a także działają antydepresyjnie.



Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Co dziesiąty Polak wegetarianinem

1 października obchodzimy Światowy Dzień Wegetarianizmu. Według raportu "Jak odżywiają się Polacy? Kukuła Healthy Food 2020" już 10% Polaków między 18 a 65 rokiem życia jest wegetarianami, a 4% weganami. Kolejne 10% planuje wypróbować dietę wegetariańską jeszcze w tym roku.

Kampania "Olej rzepakowy skarbem Europy"

Trwa kampania "Olej rzepakowy skarbem Europy" zainicjowana przez polskie i francuskie stowarzyszenie producentów oleju rzepakowego. Polska i Francja to bowiem - obok Niemiec - dwaj jego najwięksi producenci w Europie.

Kiedy jeść śniadanie, obiad i kolację

Planowanie tego, co powinieneś jeść, by być szczupłym i zdrowym, wydaje się trudne, jednak okazuje się, że dla zachowania dobrej formy i prawidłowej wagi ważne jest także to, kiedy jesz.

Co jeść, żeby mieć dobry humor? Na pewno nie słodycze!

Czasy są trudne, więc trudniej zachować dobry humor. Ale możemy go poprawić dobrze zbilansowaną dietą. Jakie jedzenie skutecznie poprawi nam nastrój? Przeczytajcie!

Co zjemy w te święta? [BADANIE]

Pierogi, ryby i barszcz to trzy najchętniej jadane przez Polaków potrawy świąteczne. Na wigilijnym stole pojawiają się częściej niż kapusta z grzybami, kluski z makiem, ciasta czy sałatka jarzynowa - wynika z badania w ramach kampanii Słodka Równowaga.

Włosi przytyli średnio o 2 kg podczas kwarantanny

Średnio o 2 kilogramy przybrali na wadze Włosi podczas prawie dwumiesięcznej kwarantanny - to wynik analiz przeprowadzonych dla związku rolników Coldiretti. Jedli więcej makaronu i... sprawdź czego jeszcze!

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak łączyć napoje i alkohole z jedzeniem?

Jako restaurator pewnie wiele razy myślałeś o zasadach łączenia potraw i napojów. Jak sprawić, aby odpowiednia selekcja napojów pasowała do menu? Co zrobić, by obsługa umiała zarekomendować odpowiedni napój 
do serwowanego posiłku?
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej