x

Ryby na polskich stołach - ile i jakie jemy?

Kategoria: Lifestyle - zdrowe odżywianie    23.04.2021

Jak pandemia wpłynęła na nasze nawyki żywieniowe i zakupowe? Czy ryby na dobre zagościły na polskich stołach? Dlaczego warto je jeść trzy razy w tygodniu?

Zdjęcie: materiały prasowe
Zdjęcie: materiały prasowe
Ostatni rok zmienił nawyki zakupowe i żywieniowe konsumentów. Coraz częściej robimy zakupy online i przygotowujemy posiłki w domu – wynika z raportu GFK Polonia „TrendKey w Koronie”. Najbardziej dominujący jest trend wymagającej konsumpcji (ang. discerning consuption). Dotyczy on konsumentów, którzy oczekują, aby produkt spełniał ich potrzeby i wysokie standardy względem jakości.

Drugi ważny trend to wygoda, przejawia się on tym, że konsumenci preferują szybkie posiłki. Z gotowych dań korzysta obecnie 70 proc. gospodarstw domowych. Jednocześnie chcemy, żeby te posiłki były zdrowe, bezpieczne i poprawiały naszą odporność.

Kolejny gorący trend to eko-świadomość (eco-conscience). Jako społeczeństwo czujemy coraz większe poczucie wpływu na przyszłość własną, lokalnej społeczności i planety. Przy czym, tej odpowiedzialności konsumenci oczekują nie tylko od siebie samych, ale również od producentów żywności.  

Najnowsze wyniki badań Norweskiej Rady ds. Ryb i Owoców Morza, która monitoruje nawyki żywieniowe konsumentów w 25 krajach potwierdzają te trendy. Konsumenci chcą zdrowo odżywiać się i coraz częściej sięgają po ryby i owoce morza. Są coraz bardziej świadomi i wybierają produkty ze zrównoważonych połów w trosce o równowagę ekosystemów.

Ile ryb jedzą Polacy?

Owoce morza. Zdjęcie: Shutterstock.com
Owoce morza. Zdjęcie: Shutterstock.com
Z raportu „The Seafood Consumer Index”, wynika, że 64 proc. Polaków spożywa ryby i owoce morza raz w tygodniu lub więcej. Wyprzedzamy tym wynikiem Niemcy, ale jesteśmy za Wielką Brytanią, Francją czy Włochami. Mimo, że spożycie ryb w Polsce rośnie, to nadal jest o połowę niższe aniżeli w krajach UE. Statystyczny Polak zjada rocznie około 12 kilogramów ryb. Najwięcej ryb jedzą Hiszpanie (39 kg) i Portugalczycy (57kg), a najmniej Węgrzy, Rumuni i Bułgarzy.

W strukturze spożycia ryb w krajach UE największe znaczenie mają tuńczyki, dorsze, łososie, mintaje oraz krewetki. W Polsce najchętniej konsumenci kupują mintaje, śledzie i makrele. Obserwujemy znaczący wzrost spożycia tuńczyka, makreli, śledzi, karpi oraz pstrągów. Z owoców morza najczęściej Polacy wybierają krewetki.

Jak pokazują wyniki raportu „The Seafood Consumer Index”, Polacy deklarują, że chcą spożywać więcej ryb i owoców morza. To pokazuje, że zapotrzebowanie na tego typu produkty będzie rosło. Istnieje jednak wiele czynników, jak chociażby cena czy dostępność ryb i owoców morza, które ostatecznie zweryfikują czy deklaracje zostaną zamienione na czyny i pozwolą Polakom zmienić nawyki na zdrowe.

Co ciekawe, wzrasta również spożycie ryb w puszkach i przetworów rybnych. Jest to spowodowane zwiększeniem zakupów produktów o długim okresie przydatności do spożycia w okresie pandemii Covid-19. Z badań przeprowadzonych na zlecenie firmy Graal w 2021 roku wynika, że 59 proc. konsumentów spożywa konserwy rybne przynajmniej raz w tygodniu, a 27 proc. konsumentów – 2 do 3 razy w miesiącu.

– Myślę, że spożycie ryb w Polsce może wzrosnąć, ale potrzebne są działania edukacyjne, które uświadomią Polakom, dlaczego należy jeść ryby trzy razy w tygodniu i dlaczego ryby z puszki mogą być wygodną i zdrową alternatywą dla ryb świeżych - mówi Justyna Frankowska, członek zarządu Grupy Kapitałowej Graal SA.

Co mówią dietetycy?
Dietetycy zachęcają do jedzenia ryb co najmniej dwa razy w tygodniu. Przede wszystkim dlatego, że ryby są źródłem cennych składników, między innymi pełnowartościowego i łatwo przyswajalnego białka. Mimo, że zawartość białek w mięsie ryb jest zbliżona do tych zawartych w mięsie, to białko ryb jest bardziej lekkostrawne i zawiera więcej ważnych dla zdrowia aminokwasów.

Ryby są również skarbnicą nienasyconych kwasów tłuszczowych Omega-3 i Omega-6, które korzystnie wpływają na układ krwionośny, chronią przed zawałem, obniżają ciśnienie krwi, zwiększają dobry cholesterol, wzmacniają odporność, a także działają antydepresyjnie.



Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Dominika Targosz: Nie tylko roślinne mięso, czyli o alternatywnym nabiale

Rozmowy o roślinnych produktach zdominował ostatnimi czasy temat alternatyw dla mięsa - co chwila pojawiają się na rynku elektryzujące nowości.

Kiedy jeść śniadanie, obiad i kolację

Planowanie tego, co powinieneś jeść, by być szczupłym i zdrowym, wydaje się trudne, jednak okazuje się, że dla zachowania dobrej formy i prawidłowej wagi ważne jest także to, kiedy jesz.

Jedzenie, które wzmacnia odporność

Posiłki w czasach zarazy powinny być odpowiednio zbilansowane i bogate w składniki zwiększające odporność. Prawidłowa dieta, to obok odpowiedniej ilości snu i ruchu, jeden z najważniejszych czynników wpływających na odporność organizmu - naszą główną broń w walce z koronawirusem.

Polski Twaróg - mamy powody do dumy!

Jest z nami od zawsze, można go kupić praktycznie w każdym sklepie. Twaróg dobrze nam znany, choć często niedoceniany. O polskim skarbie narodowym rozmawiają Gieno Mientkiewicz i Bartosz Wilczyński.

Co zjemy w te święta? [BADANIE]

Pierogi, ryby i barszcz to trzy najchętniej jadane przez Polaków potrawy świąteczne. Na wigilijnym stole pojawiają się częściej niż kapusta z grzybami, kluski z makiem, ciasta czy sałatka jarzynowa - wynika z badania w ramach kampanii Słodka Równowaga.

Łukasz Flieger: Mięsne laboratorium od kuchni

Roślinne zamienniki mięsa nie są jedyną widoczną na horyzoncie alternatywą, inną jest tzw, czyste mięso. Do niedawna postrzegano je jako zagadnienie ze sfery science fiction, z mocnym akcentem na "science", bo pracowano nad nim w laboratoriach.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak łączyć napoje i alkohole z jedzeniem?

Jako restaurator pewnie wiele razy myślałeś o zasadach łączenia potraw i napojów. Jak sprawić, aby odpowiednia selekcja napojów pasowała do menu? Co zrobić, by obsługa umiała zarekomendować odpowiedni napój 
do serwowanego posiłku?
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej