x

Pokazywane w serwisie treści mają charakter informacji o produktach dostępnych na rynku a nie ich reklamy w rozumieniu Ustawy o wychowaniu w trzeźwości (Dz. U. 2012 poz. 1356).
Oświadczam, że mam ukończone 18 lat i chcę zobaczyć pełną wersję artykułu.
Tak, pokaż artykuł Nie wyrażam zgody

Po sukcesie piwa BUH z suszem konopnym, Wojewódzki i Palikot zapowiadają okowitę BUH

Kategoria: Karta - napoje    20.04.2021

Linia produktów pod marką BUH poszerza się o pierwszy w Polsce alkohol wysokoprocentowy z suszem konopnym. Okowita BUH będzie powstawała w browarze Niechanowo.

Zdjęcie: materiały prasowe
Zdjęcie: materiały prasowe
Spółka Przyjazne Państwo tworzona przez Janusza Palikota, Kubę Wojewódzkiego i Tomasza Czechowskiego (właściciele marki BUH) podjęła decyzję o rozszerzeniu palety produktów tworzonych z wykorzystaniem suszu konopnego. Wspólnie z Vortune Equity Group (VEG) oraz grupą inwestorów indywidualnych, właścicielami browaru w Niechanowie, stworzyła spółkę celową BUH Distillery sp. z o.o. Nowy podmiot będzie odpowiedzialny za produkcję okowity na bazie piwa z suszem konopnym w browarze w Niechanowie.

– Rynek doskonale przyjął wcześniej okowitę z Tenczynka. To jasny sygnał, że kierunek obrany na segment premium to strzał w dziesiątkę! Włączając się w obecnie rosnące trendy, pragniemy zaprezentować naszą nową propozycję – Okovitę BUH. To bierbrand, czyli destylat, którego bazę stanowi tylko i wyłącznie piwo BUH ­– mówi Janusz Palikot, pomysłodawca i współwłaściciel Przyjaznego Państwa, producenta piwa BUH.  – Sukces rynkowy piwa BUH potwierdził moją intuicję, że klienci szukają wysokiej jakości alternatyw dla masowo produkowanych alkoholi. Łączymy siły z właścicielami browaru w Niechanowie, by lepiej wykorzystać potencjał rynkowy. Browar w Tenczynku wykorzystuje już dzisiaj całe swoje możliwości, dlatego zaprosiliśmy do współpracy partnerów z grupy VEG i powiązane z nimi grono inwestorów indywidualnych – dodaje Palikot.

Zdjęcie: materiały prasowe
Zdjęcie: materiały prasowe
– Browar w Niechanowie to była gorzelnia. Prowadzone są już prace remontowe pomieszczeń produkcyjnych, które przystosują je do montażu alembików. Ich instalacja zaplanowana jest na koniec maja. Planujemy, że do lipca zakończą się czynności formalne związane z utworzeniem w Niechanowie składu podatkowego. Taka decyzja wymagana jest w produkcji alkoholi wysokoprocentowych – mówi Paweł Komar, przewodniczący rady nadzorczej Vortune Equity Group (VEG).

Wartość inwestycji szacowana jest na 4 mln zł. W całości finansowana jest przez grono inwestorów zaangażowanych w projekt BUH Distillery sp. z o.o.

Sukces piwa BUH
Piwo BUH do sprzedaży trafiło w styczniu br. i od razu spotkało się z bardzo dużym zainteresowaniem konsumentów. Rynkowy sukces piwa BUH – sprzedaż w sieci Żabka całej partii piwa w 3 dni, ponad połowa wyprzedana jeszcze przed premierą – udowodnił siłę marek osobistych na polskim rynku alkoholi. Do bieżącej sprzedaży piwo ponownie wróciło w marcu.

W całym pierwszym kwartale 2021 roku przychody ze sprzedaży piwa BUH wyniosły niemal 1,2 mln zł. W tym czasie spółka osiągnęła 137 tys. zł zysku brutto. Obecnie piwo – poza sklepem online www.browar-tenczynek.pl – dostępne jest w Carrefour, PoloMarket, SPAR, InMedio Trendy, Frisco.pl oraz Żabce, gdzie od kwietnia trafiło na tzw. stały listing.

– Badania pokazują również trwające od lat zmiany w kontekście postrzegania konopi. Ostrożne szacunki wskazują, że po marihuanę co roku sięga ok. 2,5 mln Polaków. Ogromną popularnością cieszą się również produkty i preparaty zawierające susz konopny. W tych okolicznościach nie może dziwić sukces piwa BUH, który pokazał jak wielką ciekawość wzbudza temat konopi – mówi Tomasz Czechowski, pomysłodawca i współwłaściciel Przyjaznego Państwa.

– W mediach społecznościowych poinformowaliśmy o wyprodukowaniu ponad miliona butelek piwa pod dostawy realizowane w kwietniu. Poziom zainteresowania naszym produktem jest bardzo duży. Teraz rozszerzamy linię produktową i uruchamiamy produkcję okowity w Niechanowie – mówi Kuba Wojewódzki, pomysłodawca i współwłaściciel Przyjaznego Państwa, producenta piwa BUH.

Uwarunkowania prawne
Stosowanie ekstraktów konopnych zawierających CBD (jeden z kannabinoidów) w żywności jest prawnie niemożliwe w Polsce, z uwagi na podnoszony przez inspekcje sanitarne brak tzw. historii spożycia tych składników w UE przed 15.05.1997 r. W związku z tym Przyjazne Państwo podjęło w styczniu 2021 roku współpracę ze specjalizującym się w prawie konopnym mecenasem Steliosem Alewrasem, jednym z założycieli Stowarzyszenia Wolne Konopie oraz mec. Magdą Wawrzyniak (z Food&Pharma Legal).

Obowiązujące także w Polsce przepisy Unii Europejskiej dotyczące tzw. novel food, czyli nowej żywności umożliwiają legalne wprowadzenie produktów z CBD, ale wymaga to przejście przez tzw. procedurę „nowej żywności”.To żywność innowacyjna, wytworzona przy pomocy nowoczesnych technologii i procesów produkcyjnych. W terminologii UE terminem tym określa się żywność lub jej składniki, które nie są spożywane w znacznym stopniu na terenie Unii przed 15 maja 1997 (data wprowadzenia rozporządzenia).

Żywność lub składnik żywności, które podlega tej definicji muszą zostać autoryzowane zgodnie z przepisami o nowej żywności, Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej (WE) nr 258/97 z dnia 27 stycznia 1997 r. zanim zostaną wprowadzone do obrotu w UE.  Proces uzyskania autoryzacji wymaga czasu na opracowanie dokumentacji i przeprowadzenia badań niezbędnych do uzyskania autoryzacji. Przyjazne Państwo uruchomiło już proces przygotowawczy wniosku o autoryzację dla nietradycyjnego dodatku do alkoholu, jakim jest ekstrakt konopny.

Rynkowe zainteresowanie produktami z CBD skłoniło Przyjazne Państwo do podjęcia współpracy z podmiotami zagranicznymi (m.in. z Kalifornii) nad rozwojem produktów z CBD. Zapewniło już sobie bezpieczne źródło izolatu CBD. Jednak do zakończenia procesu legalizacji produktów z CBD w oparciu o prawo UE nie planuje uruchamiania produkcji w Polsce.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Alkoholowe menu na imprezach zamkniętych

Na dobrze przygotowanej uroczystości okolicznościowej czy imprezie zamkniętej nie powinno zabraknąć szerokiego, ale przemyślanego wyboru alkoholi, dostosowanego do charakteru wydarzenia i oczekiwań klientów. W jaki sposób przygotować napojowe menu, by było ono atrakcyjne dla naszych gości?

Jak ozdabiać koktajle? Radzą czołowi polscy barmani

Ozdabiane owocowymi szpatułkami, skórkami cytrusów, liśćmi ziół, pudrem czy jadalną farbą. Choć to smak gra główne skrzypce, to niebanalne podanie koktajli również jest bardzo istotne

Matcha - od japońskiego rytuału do globalnej gastronomii

Niegdyś niszowa japońska zielona herbata matcha stała się modnym towarem w gastronomii. Kto by przypuszczał, że produkt od wieków stosowany głównie podczas uduchowionych elitarnych ceremonii herbacianych trafi pod strzechy - do sieciowych kawiarni czy rzemieślniczych lodziarni.

Koktajlowe menu na trudne czasy

Ostatni kwartał 2022 r. może być dla barmanów i właścicieli barów w Polsce trudny. Projektując jesienną kartę koktajli, trzeba będzie uwzględniać rosnące ceny produktów oraz niedostępność do tej pory łatwo osiągalnych składników. To jednak - wbrew pozorom - może być całkiem dobra wiadomość.

Bawarka wraca do łask

Połączenie herbaty i mleka wzbudza różne emocje. Bawarkę albo się kocha, albo nienawidzi.Tak jak połączenie kawy z mlekiem wydaje się w stu procentach naturalne, to dodawanie do herbaty czegoś innego niż cukru i cytryny może wydawać się nieco oryginalne.

Piwo Roberta Makłowicza podbija rynek

Piwo Miłosław & Makłowicz ArcyIPA - opracowane przez krytyka kulinarnego Roberta Makłowicza oraz wielkopolski Browar Fortuna - pojawiło się na rynku w kwietniu i od tego czasu podbija serca konsumentów. Choć do podsumowania sezonu daleko, to już wiadomo, że sprzedaż trunku będzie rekordowa.

Inne kategorie

Podcasty

Kryzys 2.0. Restauratorka Alicja Than o optymalizacji kosztów biznesu gastronomicznego [PODCAST]

W jaki sposób optymalizować koszty prowadzenia biznesu gastronomicznego w obliczu rosnącej inflacji oraz jak przetrwać na rynku, nie tracąc klientów i nie rezygnując z jakości - rozmawiamy o tym z Alicją Than, właścicielką lokali Izumi Sushi, Kago, Kiseki, Omakase, Matcha Bistro & Bar w Warszawie.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej