

Rynek dowozów jedzenia urósł o 42%. W 2025 roku będzie wart ponad 10 mld zł


Jak wynika z nowego raportu Stava, rynek dostaw jedzenia w 2020 r. był wart prawie 9,5 mld zł i w porównaniu do 2019 r. urósł aż o 42%. Ograniczenia w funkcjonowaniu gastronomii oraz stan epidemii wpłynęły na dobowe szczyty zamówień, prędkości kurierów oraz sposoby płatności.
– Poza znaczącym wzrostem całego rynku, zaobserwowaliśmy też wiele innych zmian. Po pierwsze, dość istotnie wzrosła średnia wartość rachunku w dowozie – aż o 10,1%, licząc rok do roku. Zmieniło się również to, w jaki sposób płacimy za jedzenie z dostawą. W zeszłym roku po raz pierwszy, od kiedy przygotowujemy raporty o rynku dowozów jedzenia, udział płatności gotówką w całym „torcie” płatności spadł poniżej 40% i wyniósł 32,17% – zauważa Paweł Aksamit, prezes Stava S.A.
Podczas pierwszego lockdownu gastronomii, czyli między 12 marca a 17 maja 2020 roku, płatności online po raz pierwszy, odkąd Stava opracowuje raporty o rynku dowozów, stanowiły główny sposób opłacania zamówień na jedzenie w dowozie. Gotówką przy odbiorze zdecydowało się wtedy uiszczać należność zaledwie 22,25% konsumentów, a online zapłaciło 53,45% konsumentów.
Zmieniły się również pory w jakich Polacy zamawiają jedzenie. Analizując cały 2020 roku można zauważyć, że dobowy szczyt zamówień znacząco się wydłużył – zaczynał się w okolicach południa i trwał aż do godziny 20. Wynika to w głównej mierze z faktu, że w okresach lockdownów rzadziej przemieszczaliśmy się między biurem a domem w godzinach 16:00 – 18:00 a częściej niż w poprzednich latach zamawialiśmy w tym czasie posiłki z dowozem. Natomiast cały czas szczytowym okresem w ciągu tygodnia, jeżeli chodzi o dowozy, są weekendy. Dniem, w którym Polacy zamawiają jedzenie z dostawą najczęściej pozostaje niedziela.
– Pandemia, lockdowny, zamknięte dla gości restauracje przekładają się nie tylko na liczby. To przede wszystkim historie ludzi gastronomii, którzy z dnia na dzień obudzili się w zupełnie nowej, dla większości trudnej rzeczywistości. W tegorocznej edycji raportu postanowiliśmy oddać głos właśnie im – podkreśla Paweł Aksamit, prezes Stava S.A.
Raport Stava o rynku dowozów jedzenia to ponad 140 strony danych i analiz o kanale delivery, ale również kilkanaście wywiadów z przedstawicielami świata gastronomii oraz segmentu dowozów. Rozmówcami są zarówno przedstawiciele największych marek gastronomicznych jak i mniejszych sieci oraz niezależni restauratorzy. W raporcie znalazły się także informacje na temat najważniejszych wydarzeń z 2020 roku oraz artykuł o dark ktichens, jednym z kluczowych trendów na rynku gastronomicznym.
Cały raport Stava o rynku dowozów jedzenia jest dostępny na stronie stava.pl/raporty.
Zobacz także

Wyzwania rynku producentów dla sektora HoReCa

Inflacja, drożyzna oraz rosnące oczekiwania restauratorów i ich gości - z tym mierzą się dziś producenci żywności dla rynku HoReCa. Do tego dochodzą: trudności wynikające z dogorywającej pandemii, wojny w Ukrainie i zmieniającego się prawa. Czego można spodziewać się w kolejnych miesiącach?

Fit Cake wdraża roboty w dowozach. Są o połowę tańsze niż kurierzy

To nie pieśń przyszłości. Roboty-kurierzy pojawiają się na polskich ulicach i, jak się okazuje, są opłacalne. - Taki robot jest nawet o połowę tańszy niż zwykły kurier. Koszt jego pracy wynosi 20-25 zł za godzinę i nie ma podatków - mówi Rafał Kościuk, współwłaściciel franczyzy Fit Cake.

Polacy pracują 62,5 minuty, aby zarobić na Big Maca

Przez ostatnie 10 lat inflacja znacząco wpłynęła na koszt zakupów, także w branży fast food. Cena Big Maca w Polsce wzrosła o ponad 59%. W 2012 roku trzeba było pracować 36 minut, aby na niego zarobić, dziś - 62,5 minuty. Gdzie na świecie popularne burgery są najtańsze, a gdzie najdroższe?

Drastyczny wzrost cen pieczywa. Czy grozi nam 30 zł za bochenek chleba?

Wojna w Ukrainie, która jest jednym z kluczowych dostawców pszenicy na świecie, wywołała trudną sytuację na rynku zbóż - wysokie koszty i problem z dostępnością. Rekordowe wzrosty cen pszenicy na giełdzie w Paryżu zmuszają producentów do podnoszenia cen swoich produktów.

Jak znaleźć pracownika sezonowego? [PORADNIK]

Ponad 50 tysięcy ofert pracy sezonowej w gastronomii zanotowano od stycznia do maja 2022 roku - to wzrost o ponad 92% w porównaniu do analogicznego okresu 2021 roku. W sektorze hotelarskim w tym samym czasie nastąpił wzrost o 95%. "Bitwa o pracowników" zatem trwa. A jak ją wygrać? Podpowiadamy.

Jak Polacy odżywiają się podczas wakacji? Nie żałujemy sobie jedzenia!

Podczas urlopu pozwalamy sobie na więcej kulinarnych przyjemności i mniej przejmujemy się zdrowym odżywianiem - wynika z badania marki Cateromarket. 43% ankietowanych stosowało dietę odchudzającą przed sezonem letnim, ale prawie połowa wróciła z urlopu z poczuciem przybrania na wadze.
Inne kategorie
Podcasty


Moda na wina nowofalowe w restauracjach. Rozmowa z Piotrem Pietrasem [PODCAST]

