x

Michalina Szczepańska: Restaurator i detalista a diety pudełkowe

Kategoria: Lifestyle - blog    16.04.2021

Co się dzieje, gdy silni detaliści (m.in. dzięki swojej skali, ale przede wszystkim możliwości działania tzn. pozostawania otwartym w pandemii) i restauratorzy (mali i dotknięci lockdownami) biorą się do tego samego?

Michalina Szczepańska
Michalina Szczepańska
Przed nami taka oto sytuacja: „restauracja w twoim domu” i „restauracyjny catering z dostawą pod twoje drzwi” versus catering dietetyczny dostępny w sieci sklepów. Jedno i drugie dotyczy nowych nóg biznesowych graczy, którzy jednocześnie zabrali się do rozwijania tzw. diet pudełkowych. Pierwszy to – dla przykładu – InFormal Catering, tworzony przez restauratorów prowadzących InFormal Kitchen, PAPU i Zielnik. Drugi – Żabka, sieć handlowa posiadająca 7 tys. placówek, która właśnie przejęła Maczfit – lidera rynku cateringu dietetycznego w Polsce. Jeśli kolejni detaliści pójdą w tym kierunku, a z pewnością pójdą, to co pozostanie restauratorom? 
Okiem kogoś, kto zajmuje się rynkiem FMCG, mogę dojrzeć co najmniej trzy wyróżniki, których handel z różnych powodów nie osiągnie. Pierwszy to skala – żaden restaurator nie zaopatrzy Żabek w całej Polsce, bo jest na to za mały i właśnie dzięki temu może sięgać po surowce od okolicznych producentów i sam podkreślać swoją lokalność. Patriotyzm konsumencki zawężony do najbliższego otoczenia jest cechą, która będzie zyskiwać na sile wśród Polaków. 
Drugi to walory smakowe i kompozycja posiłku. Producenci mrożonek, dań gotowych chłodzonych itp. zgodnie nawiązują do jednego – posiłku „jak z restauracji”. Nie mają jednak wiedzy, umiejętności i wiarygodności kucharzy restauracyjnych – to więc kolejny wart podkreślenia wyróżnik. 
Trzecim jest doświadczanie – przed pandemią już w prawie każdej branży mówiło się o budowaniu i sprzedawaniu doświadczeń, a nie produktów czy usług. Oczywiście należy zapytać, jakim doświadczaniem może uraczyć klienta restauracja, gdy pozostaje zamknięta? Dokładnie takim, jakie już część z Państwa serwuje – np. masterclass z szefem kuchni. Można dodać do tego jeszcze kilka materiałów „zza kulis” – pokazać jak powstają dania, kim jest rolnik, który dostarcza warzywa do waszej sałatki – i poprzez takie formuły spotkać się z klientem, z którym na razie spotkać się nie można. Gwarantuję, że tak „opakowana” dieta pudełkowa odróżni się od tej ze sklepu. 

Felieton ukazał się w „Food Service" 3/2021 nr 203.

Autor tekstu: Michalina Szczepańska

Inne kategorie

Podcasty

Kryzys 2.0. Restauratorka Alicja Than o optymalizacji kosztów biznesu gastronomicznego [PODCAST]

W jaki sposób optymalizować koszty prowadzenia biznesu gastronomicznego w obliczu rosnącej inflacji oraz jak przetrwać na rynku, nie tracąc klientów i nie rezygnując z jakości - rozmawiamy o tym z Alicją Than, właścicielką lokali Izumi Sushi, Kago, Kiseki, Omakase, Matcha Bistro & Bar w Warszawie.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej