x

Rozwój subskrypcji na wino

Kategoria: Wino    10.04.2021

Jak wiadomo, życie nie znosi próżni. Gdy z dnia na dzień pozbawiono nas możliwości korzystania z usług wine barów czy restauracji, a wycieczki do sklepu winiarskiego nie zawsze są nam po drodze, w sukurs przyszła opcja zamawiania wina w subskrypcji.

Fot. Shutterstock.com
Fot. Shutterstock.com
Na razie pandemiczna rzeczywistość skłania do aktywności głównie w przestrzeniach domowych. Model subskrypcyjny, popularny w przypadku zakupu filmów, seriali czy muzyki, wkroczył z powodzeniem na arenę winiarską. Na polskim rynku pojawiło się kilka firm, które oferują możliwość cyklicznych dostaw win prosto pod nasze drzwi.
– To dobra wiadomość dla miłośników win, którzy nie mają na co dzień do nich dostępu. Sklep specjalistyczny daleko, w internecie trzeba spędzić godziny, żeby coś wybrać, a i tak ryzyko porażki jakościowej jest duże – mówią Agata Krawiec-Rokita i Mateusz Rokita z Wine Me. 

I PO KŁOPOCIE Z WYBOREM 
– Nasza subskrypcja ma na celu nadanie winu „przyjaznej twarzy”. Kiedy zaczynaliśmy przygodę z winem, zorientowaliśmy się, że trudno jest wybrać dobry produkt. W większości supermarketów gubiliśmy się w gąszczu butelek, które po degustacji wydawały nam się warte dużo mniej niż cena, którą zapłaciliśmy. Natomiast w sklepach specjalistycznych czuliśmy się przytłoczeni wyborem i obecnością doradcy, przed którym baliśmy się przyznać, że wielu rzeczy o winie jeszcze nie wiemy. Wybór był zawsze albo za duży, albo za mały, a na pewno bardzo czasochłonny. Tak też zrodziła się nasza wizja: wysokiej jakości wina dostarczane co miesiąc prosto do domu – opowiadają założyciele Wine Me. 
Wine Me słynie też ze współpracy z sommelierami i sommelierkami (np. Maciejem Łyko czy Moniką Bielką-Vescovi), którzy cyklicznie uczestniczą w doborze asortymentu. 

W subskrypcji Winerua klienci mogą sami definiować, z jakich win ma się składać paczka. Fot. materiały prasowe
W subskrypcji Winerua klienci mogą sami definiować, z jakich win ma się składać paczka. Fot. materiały prasowe
QUIZ PRAWDĘ POWIE? 
Jak subskrypcje działają w praktyce? Weźmy za przykład Modern Wine Club. Na ich stronie internetowej dzięki specjalnie opracowanemu quizowi możemy wybrać wina z uwzględnieniem własnych preferencji. Pytania dotyczą ulubionych zapachów, smaków i w końcu – budżetu. 
W asortymencie są 64 butelki, które zostały starannie wyselekcjonowane na podstawie smaku oraz atrakcyjności etykiet.
– Nie chcieliśmy mieć w ofercie klasycznych butelek z wielkim pałacem na etykiecie – tłumaczą Jowita Michniowska i Marek Datkun, twórcy Modern Wine Club. 
Ich zdaniem ludzie, którzy lubią pić wino, często wcale się na nim nie znają, nie radzą sobie z jego wyborem lub są zbyt onieśmieleni, aby rozmawiać na jego temat z sommelierem. Wśród plusów korzystania z subskrypcji na pierwszym miejscu plasują się wygoda oraz dobry stosunek ceny do jakości. 
– Pomysł wziął się z własnej potrzeby. Lubimy pić wino i pijemy je często. Wolimy mieć zapas w domu, a nie kupować przypadkowe butelki, z których nie zawsze jesteśmy zadowoleni – opowiadają o swoich początkach Jowita Michnikowska i Marek Datkun. – Wina w dostawie do domu nie trzeba dźwigać, a dla kobiet, które są głównymi odbiorczyniami Modern Wine Club, to istotny aspekt. W dużych miastach oferowana jest usługa same day delivery, czyli dostawa tego samego dnia – podkreślają. 

TECHNOLOGIA I DOMOWA PIWNICZKA 
Bartosz Tupta, twórca platformy Winerua, przyznaje, że pomysł na jej stworzenie wziął się z pasji do wina i nowych technologii. Jednocześnie wyraźnie wskazuje, że jego produkt skierowany jest do ludzi chcących poznać świat win. 
– To osoby, które na co dzień nie myślą o winnych zakupach, są zabiegane, a wciąż chciałyby pić wino dobrej jakości i eksplorować różne oblicza tego trunku – wyjaśnia.
Według niego korzystanie z subskrypcji rozszerza winiarskie horyzonty i motywuje do degustacji różnorodnych win. Winerua to także wygodny sposób na budowanie domowej piwniczki. 
Subskrybenci sami mogą zdefiniować, z jakich win ma składać się box. Subskrypcję można zamówić na jednym z trzech poziomów. Starter (149 zł miesięcznie z dostawą) to propozycja dla początkujących winopijców, premium (199 zł miesięcznie z dostawą) – dla klientów bardziej wymagających, którzy mają już za sobą wiele degustacji, a supreme (299 zł miesięcznie z dostawą) – dla winomaniaków, którzy uwielbiają wina z wyższej półki zachowujące bardzo dobry stosunek jakości do ceny. 

Projekt WineMe słynie ze współpracy z sommelierami i sommelierkami. Fot. materiały prasowe
Projekt WineMe słynie ze współpracy z sommelierami i sommelierkami. Fot. materiały prasowe
BEZAPELACYJNIE POLSKIE WINO 
Odetchnąć z ulgą powinni także amatorzy polskich win, ponieważ można je już zamówić w subskrypcji Klubu Polskiego Wina Bezapelacyjni. 
– W pierwszej kolejności nasz projekt ma zaspokoić potrzebę poznawania polskiego wina. Uczestnictwo w Klubie Polskiego Wina Bezapelacyjni to doświadczenie, które daleko wykracza poza tradycyjny zakup wina – tłumaczy Wiktor Gowin, współzałożyciel i wiceprezes Stowarzyszenia Promocji i Rozwoju Polskiego Winiarstwa oraz współwłaściciel Winnicy Dwórzno. – Już samemu otwieraniu comiesięcznego pakietu degustacyjnego towarzyszy dreszczyk emocji. Nasi klubowicze nie znają bowiem jego zawartości, dopóki fizycznie go nie otrzymają. A ta zawartość to dużo więcej niż butelki – wyjaśnia Gowin. Co takiego jeszcze skrywa przesyłka? Każdy z trunków opatrzony jest trzema kolekcjonerskimi kartami do „enoteki” – kartą regionu, winnicy i wina, a na nich znaleźć można rys historyczny regionu, dane i ciekawostki o winnicy oraz szczegółowy opis wina zarówno pod kątem technicznym, jak i opisowym. Poza tym pakiet skrywa sugestie połączeń kulinarnych oraz gadżetów winiarskich. Warto zauważyć, że pomimo koronnego argumentu, jakim jest wygoda i oszczędność czasu, wciąż wielu klientów sceptycznie podchodzi do różnego typu subskrypcji, kojarząc ten model zakupowy z usługą wiążącą w czasie. Wystarczy jednak wspomnieć Netlifx czy Spotify, platformy, które obcują z nami z sukcesem od kilku dobrych lat. Przyzwyczailiśmy się do cyklicznych opłat za użytkowanie takich usług. Moi rozmówcy zgodnie podkreślają, że subskrypcyjna forma sprzedaży wina rozwinie się w najbliższych latach w Polsce i będzie się rozwijać na całym świecie. Przemawiają za tym nie tylko ich nadzieje, ale też dane. Przewiduje się, że do 2040 r. 95% zakupów będzie odbywać się online.

Artykuł ukazał się w „Food Service" 3/2021 nr 203.

Autor tekstu: Patrycja Siwiec
O AUTORZE
Patrycja Siwiec
Zastępczyni redaktor naczelnej magazynu „Food Service”, w którym redaguje dział Wino. Autorka książki „Gościnność. Sztuka dobrej obsługi w gastronomii”. Doświadczenie zdobywała m.in. w winnicy Chateau Castigno we Francji oraz w restauracjach Northcote w Wielkiej Brytanii i El Celler de Can Roca w Hiszpanii. Absolwentka Wine & Spirits Education Trust.

Zobacz także

Konkurs Polskich Win - można się zgłaszać!

Rusza ósma edycja Konkursu Polskich Win organizowanego przez Jasielskie Stowarzyszenie Winiarzy "Vinum pro Cultura" oraz Stowarzyszenie Sommelierów Polskich. Konkurs odbędzie się 5 - 6 sierpnia w Winnicy Dwie Granice. Na zgłoszenia win do rywalizacji organizatorzy czekają do 23 lipca.

Zwycięzcy konkursu Polskie Korki 2022. Festiwal Polskie Wina za nami!

Poznańska restauracja SPOT. po raz dziewiąty gościła winiarzy, producentów i koneserów polskiego wina. na festiwalu Polskie Wina. Poznaliśmy tam zwycięzców konkursu Polskie Korki 2022.

Ogrody Wina 2022 - kapelusze i wino znów królowały w Dworze Sieraków

- Wreszcie mogliśmy się spotkać i wspólnie posmakować win - mówią uczestnicy 10. edycji Ogrodów Wina. Po dwuletniej covidowej przerwie ten letni, winiarski salon degustacyjny wrócił do dawnej formy. W imprezie wzięło udział 52 producentów ze wszystkich winiarskich zakątków świata.

Adam Pawłowski: Ewolucja winopijcy

Jak wiadomo o gustach się nie dyskutuje, mimo to chciałbym poruszyć temat kształtowania się smaku winiarskiego w czasie. Zastanawia mnie, jak przebiega proces ewolucji u winopijców i dlaczego zaczyna się od picia win gładkich, owocowych, a kończy na bardzo wytrawnych i szorstkich.

Jakub Filipek zwycięzcą XXI Mistrzostw Polski Sommelierów

Nowym Mistrzem Polski Sommelierów jest Jakub Filipek, head sommelier z krakowskiej restauracji Albertina. Drugie miejsce zajął debiutujący w Mistrzostwach Tomasz Żak z Kontakt Wine & Bistro w Warszawie, a trzecie - Bartosz Nowakowski z bydgoskiej restauracji Czosnek i Oliwa.

Wino zdrożeje. Polska branża winiarska: prowadzenie biznesu stało się całkowicie nieprzewidywalne

- Planowanie jakiejkolwiek strategii stało się wręcz niemożliwe, a bieżąca działalność jest ogromnym wyzwaniem - mówią szefowie firm zrzeszonych w Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa. Wojna w Ukrainie, a także galopująca inflacja skutecznie utrudniają bieżącą działalność przedsiębiorstw.

Inne kategorie

Podcasty

Moda na wina nowofalowe w restauracjach. Rozmowa z Piotrem Pietrasem [PODCAST]

Czym się charakteryzują wina naturalne, organiczne, biodynamiczne, wegańskie? Kto je konsumuje i jakie możliwości stwarzają te kategorie w biznesie restauracyjnym? Czy warto podążać za tym trendem? Rozmawiamy o tym z Piotrem Pietrasem, Master Sommelierem, Wicemistrzem Europy Sommelierów.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej