x

Rozwój subskrypcji na wino

Kategoria: Wino    10.04.2021

Jak wiadomo, życie nie znosi próżni. Gdy z dnia na dzień pozbawiono nas możliwości korzystania z usług wine barów czy restauracji, a wycieczki do sklepu winiarskiego nie zawsze są nam po drodze, w sukurs przyszła opcja zamawiania wina w subskrypcji.

Fot. Shutterstock.com
Fot. Shutterstock.com
Na razie pandemiczna rzeczywistość skłania do aktywności głównie w przestrzeniach domowych. Model subskrypcyjny, popularny w przypadku zakupu filmów, seriali czy muzyki, wkroczył z powodzeniem na arenę winiarską. Na polskim rynku pojawiło się kilka firm, które oferują możliwość cyklicznych dostaw win prosto pod nasze drzwi.
– To dobra wiadomość dla miłośników win, którzy nie mają na co dzień do nich dostępu. Sklep specjalistyczny daleko, w internecie trzeba spędzić godziny, żeby coś wybrać, a i tak ryzyko porażki jakościowej jest duże – mówią Agata Krawiec-Rokita i Mateusz Rokita z Wine Me. 

I PO KŁOPOCIE Z WYBOREM 
– Nasza subskrypcja ma na celu nadanie winu „przyjaznej twarzy”. Kiedy zaczynaliśmy przygodę z winem, zorientowaliśmy się, że trudno jest wybrać dobry produkt. W większości supermarketów gubiliśmy się w gąszczu butelek, które po degustacji wydawały nam się warte dużo mniej niż cena, którą zapłaciliśmy. Natomiast w sklepach specjalistycznych czuliśmy się przytłoczeni wyborem i obecnością doradcy, przed którym baliśmy się przyznać, że wielu rzeczy o winie jeszcze nie wiemy. Wybór był zawsze albo za duży, albo za mały, a na pewno bardzo czasochłonny. Tak też zrodziła się nasza wizja: wysokiej jakości wina dostarczane co miesiąc prosto do domu – opowiadają założyciele Wine Me. 
Wine Me słynie też ze współpracy z sommelierami i sommelierkami (np. Maciejem Łyko czy Moniką Bielką-Vescovi), którzy cyklicznie uczestniczą w doborze asortymentu. 

W subskrypcji Winerua klienci mogą sami definiować, z jakich win ma się składać paczka. Fot. materiały prasowe
W subskrypcji Winerua klienci mogą sami definiować, z jakich win ma się składać paczka. Fot. materiały prasowe
QUIZ PRAWDĘ POWIE? 
Jak subskrypcje działają w praktyce? Weźmy za przykład Modern Wine Club. Na ich stronie internetowej dzięki specjalnie opracowanemu quizowi możemy wybrać wina z uwzględnieniem własnych preferencji. Pytania dotyczą ulubionych zapachów, smaków i w końcu – budżetu. 
W asortymencie są 64 butelki, które zostały starannie wyselekcjonowane na podstawie smaku oraz atrakcyjności etykiet.
– Nie chcieliśmy mieć w ofercie klasycznych butelek z wielkim pałacem na etykiecie – tłumaczą Jowita Michniowska i Marek Datkun, twórcy Modern Wine Club. 
Ich zdaniem ludzie, którzy lubią pić wino, często wcale się na nim nie znają, nie radzą sobie z jego wyborem lub są zbyt onieśmieleni, aby rozmawiać na jego temat z sommelierem. Wśród plusów korzystania z subskrypcji na pierwszym miejscu plasują się wygoda oraz dobry stosunek ceny do jakości. 
– Pomysł wziął się z własnej potrzeby. Lubimy pić wino i pijemy je często. Wolimy mieć zapas w domu, a nie kupować przypadkowe butelki, z których nie zawsze jesteśmy zadowoleni – opowiadają o swoich początkach Jowita Michnikowska i Marek Datkun. – Wina w dostawie do domu nie trzeba dźwigać, a dla kobiet, które są głównymi odbiorczyniami Modern Wine Club, to istotny aspekt. W dużych miastach oferowana jest usługa same day delivery, czyli dostawa tego samego dnia – podkreślają. 

TECHNOLOGIA I DOMOWA PIWNICZKA 
Bartosz Tupta, twórca platformy Winerua, przyznaje, że pomysł na jej stworzenie wziął się z pasji do wina i nowych technologii. Jednocześnie wyraźnie wskazuje, że jego produkt skierowany jest do ludzi chcących poznać świat win. 
– To osoby, które na co dzień nie myślą o winnych zakupach, są zabiegane, a wciąż chciałyby pić wino dobrej jakości i eksplorować różne oblicza tego trunku – wyjaśnia.
Według niego korzystanie z subskrypcji rozszerza winiarskie horyzonty i motywuje do degustacji różnorodnych win. Winerua to także wygodny sposób na budowanie domowej piwniczki. 
Subskrybenci sami mogą zdefiniować, z jakich win ma składać się box. Subskrypcję można zamówić na jednym z trzech poziomów. Starter (149 zł miesięcznie z dostawą) to propozycja dla początkujących winopijców, premium (199 zł miesięcznie z dostawą) – dla klientów bardziej wymagających, którzy mają już za sobą wiele degustacji, a supreme (299 zł miesięcznie z dostawą) – dla winomaniaków, którzy uwielbiają wina z wyższej półki zachowujące bardzo dobry stosunek jakości do ceny. 

Projekt WineMe słynie ze współpracy z sommelierami i sommelierkami. Fot. materiały prasowe
Projekt WineMe słynie ze współpracy z sommelierami i sommelierkami. Fot. materiały prasowe
BEZAPELACYJNIE POLSKIE WINO 
Odetchnąć z ulgą powinni także amatorzy polskich win, ponieważ można je już zamówić w subskrypcji Klubu Polskiego Wina Bezapelacyjni. 
– W pierwszej kolejności nasz projekt ma zaspokoić potrzebę poznawania polskiego wina. Uczestnictwo w Klubie Polskiego Wina Bezapelacyjni to doświadczenie, które daleko wykracza poza tradycyjny zakup wina – tłumaczy Wiktor Gowin, współzałożyciel i wiceprezes Stowarzyszenia Promocji i Rozwoju Polskiego Winiarstwa oraz współwłaściciel Winnicy Dwórzno. – Już samemu otwieraniu comiesięcznego pakietu degustacyjnego towarzyszy dreszczyk emocji. Nasi klubowicze nie znają bowiem jego zawartości, dopóki fizycznie go nie otrzymają. A ta zawartość to dużo więcej niż butelki – wyjaśnia Gowin. Co takiego jeszcze skrywa przesyłka? Każdy z trunków opatrzony jest trzema kolekcjonerskimi kartami do „enoteki” – kartą regionu, winnicy i wina, a na nich znaleźć można rys historyczny regionu, dane i ciekawostki o winnicy oraz szczegółowy opis wina zarówno pod kątem technicznym, jak i opisowym. Poza tym pakiet skrywa sugestie połączeń kulinarnych oraz gadżetów winiarskich. Warto zauważyć, że pomimo koronnego argumentu, jakim jest wygoda i oszczędność czasu, wciąż wielu klientów sceptycznie podchodzi do różnego typu subskrypcji, kojarząc ten model zakupowy z usługą wiążącą w czasie. Wystarczy jednak wspomnieć Netlifx czy Spotify, platformy, które obcują z nami z sukcesem od kilku dobrych lat. Przyzwyczailiśmy się do cyklicznych opłat za użytkowanie takich usług. Moi rozmówcy zgodnie podkreślają, że subskrypcyjna forma sprzedaży wina rozwinie się w najbliższych latach w Polsce i będzie się rozwijać na całym świecie. Przemawiają za tym nie tylko ich nadzieje, ale też dane. Przewiduje się, że do 2040 r. 95% zakupów będzie odbywać się online.

Artykuł ukazał się w „Food Service" 3/2021 nr 203.

Autor tekstu: Patrycja Siwiec
O AUTORZE
Patrycja Siwiec
Zastępczyni redaktor naczelnej magazynu „Food Service”, w którym redaguje dział Wino. Autorka książki „Gościnność. Sztuka dobrej obsługi w gastronomii”. Doświadczenie zdobywała m.in. w winnicy Chateau Castigno we Francji oraz w restauracjach Northcote w Wielkiej Brytanii i El Celler de Can Roca w Hiszpanii. Absolwentka Wine & Spirits Education Trust.

Zobacz także

Zwycięzcy II Międzynarodowych Mistrzostw Młodych Sommelierów

Markus Winkler z Austrii, pracujący w butikowym alpejskim hotelu Aurelio Lech zwyciężył w drugiej edycji Międzynarodowych Mistrzostw Młodych Sommelierów. W konkursie startowali sommelierzy z Polski, Czech, Austrii, Litwy, Łotwy, Estonii, Cypru, Serbii, Słowacji, Rosji, Niemiec i Kazachstanu.

Relacja z Varsovino

25 września odbyło się VARSOVINO - wielkie święto hiszpańskiego wina w Warszawie. 27 winiarzy z Hiszpanii prezentowało swoją najnowszą ofertę polskim importerom i dystrybutorom wina.

Trzy tygodnie z Rieslingiem

To już czwarta, organizowana przez Niemiecki Instytut Wina, ogólnopolska akcja Riesling Weeks, która odbędzie się w dniach od 7 do 27 maja.

"Golden State of Mind"- startuje nowa kampania wizerunkowa California Wines

California Wine Institute, organizacja reprezentująca winnice i winiarzy kalifornijskich, inauguruje globalną kampanię wizerunkową, przedstawiając Kalifornię i jej winiarskie oblicze jako lidera zrównoważonego rozwoju, innowacji oraz zaawansowanych praktyk upraw i produkcji.

Adam Pawłowski: take away + wino i nie tylko

Dzwoniąc do lokalu lub klikając w aplikację smartfona w celu zamówienia posiłku na wynos, kierujemy się nie tylko głodem, ale także chęcią sprawienia sobie przyjemności. O ile zwykle mamy dobrze sprecyzowane preferencje w kwestii jedzenia, to rzadko zastanawiamy się nad tym, jaki napój go dopełni.

ADAM PAWŁOWSKI: CHŁODNO-CIEPŁA KALIFORNIA

W dobie nadużywania skrótów myślowych często wrzucamy wszystkie wina kalifornijskie do jednego worka. Biorąc pod uwagę wielkość tego stanu, warto znać podstawowy podział stylów win kalifornijskich. Proponuję klasyfikację win na te pochodzące z chłodnych i ciepłych rejonów Kalifornii.

Inne kategorie

Akademia Horeca

SYSTEMY MOTYWACYJNE A WZROSTY SPRZEDAŻOWE W KATEGORII NAPOJÓW

W poprzednich artykułach omawiane były tematy istotne dla wzrostu sprzedaży i zysków kategorii napojów. Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, dlaczego kwestią fundamentalną jest inwestowanie w szkolenia dla zespołu, jak dopasować napoje do potraw, jak wyceniać napoje, omawialiśmy nadchodzące trendy.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej