x

Najlepszy Roślinny Produkt 2020. Znamy wyniki

Kategoria: Wydarzenia - otwarte    09.04.2021

Znamy laureatów plebiscytu RoślinnieJemy na Najlepszy Roślinny Produkt 2020 r. Wyniki konkursu pokazują, jak dynamicznie rozwija się roślinny rynek w Polsce.

Fot. Zuzia Brożek, zuziabrozek.com
Fot. Zuzia Brożek, zuziabrozek.com
W styczniu 2021 r. RoślinnieJemy po raz trzeci przyznało nagrody w plebiscycie na Najlepszy Roślinny Produkt Roku. Wystarczy rzut oka na nominacje i laureatów, aby przekonać się, jak dużo zmieniło się na roślinnym rynku w Polsce w ciągu zaledwie trzech lat przyznawania nagrody. 

W tegorocznym głosowaniu wzięło udział 6495 osób, czyli o ponad półtora raza więcej niż w roku ubiegłym i niemal sześć razy więcej niż dwa lata temu, kiedy to plebiscyt odbył się po raz pierwszy. 

INNA RZECZYWISTOŚĆ 
Gdy przygotowywaliśmy pierwszą edycję naszego konkursu, wśród nominowanych można było znaleźć przede wszystkim rzemieślnicze manufaktury lub start-upy, które dopiero próbowały zaznaczyć swoją obecność na rynku. Duzi gracze byli w zdecydowanej mniejszości. Rok 2020 to już inna rzeczywistość. Mimo pandemii obfitował on w roślinne debiuty i nie było tygodnia, by warte uwagi produkty nie pojawiały się na sklepowych półkach właściwie we wszystkich kategoriach. Do gry weszło też sporo marek, które do tej pory nie kojarzyły się z wegańską ofertą (choćby Sokołów, Tarczyński czy Bakoma). Najbardziej ekscytuje mnie fakt, że w 2020 r. duże firmy – których główną działalnością jest często produkcja nabiału czy mięsa – wreszcie na poważnie zainteresowały się rynkiem wegańskim. Ta zmiana oznacza większą dostępność roślinnej oferty w sklepach i jeszcze szybszy rozwój tej kategorii produktów. 

Miniony rok to więcej roślinnych alternatyw dla mięs i nabiału, ale również więcej pysznych dań gotowych i słodyczy. Ta zmiana pokazuje, że po burgerach i kiełbaskach, dobrze już znanych polskiemu konsumentowi, coraz więcej firm odważniej eksploruje inne segmenty wegańskiego rynku. 

Pracując nad nominacjami, stawaliśmy przed trudnymi wyborami i zadawaliśmy sobie pytanie, czy to już ten czas, kiedy swobodnie możemy zacząć porównywać polski rynek z dostępnością produktów roślinnych chociażby za Odrą. Po długich naradach udało się nam wytypować w głównej kategorii konkursu 20 produktów, które stanęły do walki o tytuł tego najlepszego. 

GŁÓWNE KATEGORIE 
Zaangażowanie dużych graczy na rynku wegańskim docenili konsumenci, co widać w wynikach naszego głosowania. Drugie miejsce dla Weggera z Żabki i trzecie miejsce dla roślinnych kabanosów Tarczyńskiego w kategorii głównej plebiscytu czy odpowiednio druga i trzecia lokata dla Biedronki i Lidla w kategorii Game Changer nie są przypadkiem. Coraz więcej firm rozumie, że zapotrzebowanie klientów na bezmięsne produkty to nie przejściowa moda, ale stały trend, w którym drzemie ogromny potencjał. 

Tegoroczny plebiscyt pokazał też, że warto być pionierem w swojej kategorii i że duże znaczenie ma lojalna grupa klientów. Drugi rok z rzędu zwycięzcą głównej nagrody został produkt Dobrej Kalorii – tym razem jest to Roślinny Gyros (rok wcześniej były to Roślinne Burgery). Dodatkowo Dobra Kaloria została uznana przez głosujących za markę, która ma największy wpływ na przeobrażanie się polskiego rynku w bardziej roślinny. Świadczy o tym pierwsze miejsce w kategorii Game Changer. 

OFERTA DLA GASTRONOMII 
Cieszy też poszerzająca się dynamicznie oferta wegańskich produktów przeznaczonych dla gastronomii. Pracując nad tegorocznym konkursem, chcieliśmy zwrócić uwagę na zmianę, która zachodzi też na tym polu, i zdecydowaliśmy się na przyznanie nagrody Chefs for Change dla Najlepszego Roślinnego Produktu dla Gastronomii. W tej kategorii nagrodę przyznawało jury złożone z restauratorów, w którego skład weszli Malka Kafka (Tel Aviv), Maciej Sobolewski (Bobby Burger), Bartek Filipowicz (Syto), Rafał Koziorzemski (Biały Królik) i Sabina Sosin (RoślinnieJemy). 

Pierwszą nagrodę otrzymał chrupiący filet Fish from the Field marki Frosta – ujął jury smakiem, który pamiętają z dzieciństwa, a który często trudno odtworzyć nawet w restauracji. Jurorzy docenili też smak i teksturę produktu marki Nestlé z linii Garden Gourmet – Sensational Burger, przyznając mu drugie miejsce. Na trzecim miejscu uplasowała się Flora Professional Plant (Upfield Professional), roślinny zamiennik śmietany o szerokim, wszechstronnym zastosowaniu, którego do tej pory brakowało w gastronomii. Jury przyznało również wyróżnienie dla produktu Zamiast Kurczaka marki GoPlant. Wyniki tegorocznego plebiscytu napawają optymizmem. Polacy doceniają jakościowe roślinne produkty i ich coraz szerszą dostępność. Ekscytujące jest przede wszystkim pojawienie się na rynku dobrej jakości alternatywy dla ryb i coraz większa konkurencja w kategorii alternatyw nabiału. 

Wszystko wskazuje na to, że to dopiero początek zmian, na których skorzystają konsumenci zainteresowani bardziej roślinną dietą. Nie mogę doczekać się, co nowego przyniesie 2021 r. 

Pełne wyniki głosowania i wszystkich laureatów znajdziecie na stronie www.roslinniejemy.org

Autor: Łukasz Michułka

Artykuł ukazał się w „Food Service" 3/2021 nr 203.

Autor tekstu: Redakcja Foodservice

Zobacz także

Żydowskie jedzenie - zapomnienie czy powrót?

25 października o 18:00 Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN i Menora InfoPunkt zapraszają do dyskusji nad kuchnią żydowską. Z kolei 27 października o 19:30 organizatorzy zapraszają na kolację do Restauracji Besamim w Muzeum POLIN. Przygotują ją: Liz Alpern i Jeffrey Yoskowitz i Aleksander Baron.

WKRÓTCE WYPŁYWA TRANSATLANTYK

14-21 lipca br. w Łodzi odbędzie się festiwal filmowy Transatlantyk. Organizatorzy jak co roku przygotowali bogaty program Kina Kulinarnego. Sekcja Kina Kulinarnego odbędzie się w dniach 15-19 lipca 2017.

Przed nami Whisky Live Warsaw 2020

Mimo trudnej sytuacji rynkowej naznaczonej obecnością koronawirusa, organizatorzy Whisky Live Warsaw 2020 przygotowali specjalny scenariusz dla tegorocznej odsłony festiwalu. Impreza odbędzie się 1-3 października w Centrum Praskim Koneser.

Dzień Rogalika. Piekarnia Chaud Pain przygotowała największy croissant w Polsce

Puszyste i błyszczące od glazury croissanty czy rumiane, nadziewane rogaliki drożdżowe - to właśnie one mają swoje święto! 30 stycznia przypada Dzień Rogalika. Piekarnia rzemieślnicza Chaud Pain z Warszawy przygotowała na ten dzień wyjątkowego croissanta - olbrzyma.

Festiwal kultury koktajlowej World Class Cocktail Festiwal

Ruszyły rezerwacje na World Class Cocktail Festiwal, który potrwa od 23 września do 4 października. Za 33 zł najlepsi barmani w Polsce zaserwują gościom dwie autorskie kompozycje w koktajlbarach w Warszawie, Krakowie, Trójmieście, Wrocławiu, Łodzi, Szczecinie, Poznaniu i na Śląsku.

MAKRO ROZWIJA PROGRAM "SZEF DLA MŁODYCH TALENTÓW"

20 marca br. w Poznaniu ponad 100 uczniów z wielkopolskich szkół gastronomicznych wzięło udział w kolejnym Mikserze Kulinarnym zorganizowanym w ramach programu "Szef dla młodych talentów". Gośćmi wydarzenia byli szefowie kuchni: Michał Kuter oraz Ernest Jagodziński.

Inne kategorie

Akademia Horeca

SYSTEMY MOTYWACYJNE A WZROSTY SPRZEDAŻOWE W KATEGORII NAPOJÓW

W poprzednich artykułach omawiane były tematy istotne dla wzrostu sprzedaży i zysków kategorii napojów. Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, dlaczego kwestią fundamentalną jest inwestowanie w szkolenia dla zespołu, jak dopasować napoje do potraw, jak wyceniać napoje, omawialiśmy nadchodzące trendy.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej