x

Najlepszy Roślinny Produkt 2020. Znamy wyniki

Kategoria: Wydarzenia - otwarte    09.04.2021

Znamy laureatów plebiscytu RoślinnieJemy na Najlepszy Roślinny Produkt 2020 r. Wyniki konkursu pokazują, jak dynamicznie rozwija się roślinny rynek w Polsce.

Fot. Zuzia Brożek, zuziabrozek.com
Fot. Zuzia Brożek, zuziabrozek.com
W styczniu 2021 r. RoślinnieJemy po raz trzeci przyznało nagrody w plebiscycie na Najlepszy Roślinny Produkt Roku. Wystarczy rzut oka na nominacje i laureatów, aby przekonać się, jak dużo zmieniło się na roślinnym rynku w Polsce w ciągu zaledwie trzech lat przyznawania nagrody. 

W tegorocznym głosowaniu wzięło udział 6495 osób, czyli o ponad półtora raza więcej niż w roku ubiegłym i niemal sześć razy więcej niż dwa lata temu, kiedy to plebiscyt odbył się po raz pierwszy. 

INNA RZECZYWISTOŚĆ 
Gdy przygotowywaliśmy pierwszą edycję naszego konkursu, wśród nominowanych można było znaleźć przede wszystkim rzemieślnicze manufaktury lub start-upy, które dopiero próbowały zaznaczyć swoją obecność na rynku. Duzi gracze byli w zdecydowanej mniejszości. Rok 2020 to już inna rzeczywistość. Mimo pandemii obfitował on w roślinne debiuty i nie było tygodnia, by warte uwagi produkty nie pojawiały się na sklepowych półkach właściwie we wszystkich kategoriach. Do gry weszło też sporo marek, które do tej pory nie kojarzyły się z wegańską ofertą (choćby Sokołów, Tarczyński czy Bakoma). Najbardziej ekscytuje mnie fakt, że w 2020 r. duże firmy – których główną działalnością jest często produkcja nabiału czy mięsa – wreszcie na poważnie zainteresowały się rynkiem wegańskim. Ta zmiana oznacza większą dostępność roślinnej oferty w sklepach i jeszcze szybszy rozwój tej kategorii produktów. 

Miniony rok to więcej roślinnych alternatyw dla mięs i nabiału, ale również więcej pysznych dań gotowych i słodyczy. Ta zmiana pokazuje, że po burgerach i kiełbaskach, dobrze już znanych polskiemu konsumentowi, coraz więcej firm odważniej eksploruje inne segmenty wegańskiego rynku. 

Pracując nad nominacjami, stawaliśmy przed trudnymi wyborami i zadawaliśmy sobie pytanie, czy to już ten czas, kiedy swobodnie możemy zacząć porównywać polski rynek z dostępnością produktów roślinnych chociażby za Odrą. Po długich naradach udało się nam wytypować w głównej kategorii konkursu 20 produktów, które stanęły do walki o tytuł tego najlepszego. 

GŁÓWNE KATEGORIE 
Zaangażowanie dużych graczy na rynku wegańskim docenili konsumenci, co widać w wynikach naszego głosowania. Drugie miejsce dla Weggera z Żabki i trzecie miejsce dla roślinnych kabanosów Tarczyńskiego w kategorii głównej plebiscytu czy odpowiednio druga i trzecia lokata dla Biedronki i Lidla w kategorii Game Changer nie są przypadkiem. Coraz więcej firm rozumie, że zapotrzebowanie klientów na bezmięsne produkty to nie przejściowa moda, ale stały trend, w którym drzemie ogromny potencjał. 

Tegoroczny plebiscyt pokazał też, że warto być pionierem w swojej kategorii i że duże znaczenie ma lojalna grupa klientów. Drugi rok z rzędu zwycięzcą głównej nagrody został produkt Dobrej Kalorii – tym razem jest to Roślinny Gyros (rok wcześniej były to Roślinne Burgery). Dodatkowo Dobra Kaloria została uznana przez głosujących za markę, która ma największy wpływ na przeobrażanie się polskiego rynku w bardziej roślinny. Świadczy o tym pierwsze miejsce w kategorii Game Changer. 

OFERTA DLA GASTRONOMII 
Cieszy też poszerzająca się dynamicznie oferta wegańskich produktów przeznaczonych dla gastronomii. Pracując nad tegorocznym konkursem, chcieliśmy zwrócić uwagę na zmianę, która zachodzi też na tym polu, i zdecydowaliśmy się na przyznanie nagrody Chefs for Change dla Najlepszego Roślinnego Produktu dla Gastronomii. W tej kategorii nagrodę przyznawało jury złożone z restauratorów, w którego skład weszli Malka Kafka (Tel Aviv), Maciej Sobolewski (Bobby Burger), Bartek Filipowicz (Syto), Rafał Koziorzemski (Biały Królik) i Sabina Sosin (RoślinnieJemy). 

Pierwszą nagrodę otrzymał chrupiący filet Fish from the Field marki Frosta – ujął jury smakiem, który pamiętają z dzieciństwa, a który często trudno odtworzyć nawet w restauracji. Jurorzy docenili też smak i teksturę produktu marki Nestlé z linii Garden Gourmet – Sensational Burger, przyznając mu drugie miejsce. Na trzecim miejscu uplasowała się Flora Professional Plant (Upfield Professional), roślinny zamiennik śmietany o szerokim, wszechstronnym zastosowaniu, którego do tej pory brakowało w gastronomii. Jury przyznało również wyróżnienie dla produktu Zamiast Kurczaka marki GoPlant. Wyniki tegorocznego plebiscytu napawają optymizmem. Polacy doceniają jakościowe roślinne produkty i ich coraz szerszą dostępność. Ekscytujące jest przede wszystkim pojawienie się na rynku dobrej jakości alternatywy dla ryb i coraz większa konkurencja w kategorii alternatyw nabiału. 

Wszystko wskazuje na to, że to dopiero początek zmian, na których skorzystają konsumenci zainteresowani bardziej roślinną dietą. Nie mogę doczekać się, co nowego przyniesie 2021 r. 

Pełne wyniki głosowania i wszystkich laureatów znajdziecie na stronie www.roslinniejemy.org

Autor: Łukasz Michułka

Artykuł ukazał się w „Food Service" 3/2021 nr 203.

Autor tekstu: Redakcja Foodservice

Zobacz także

"Refresh your life" - promocja europejskich owoców

Finansowany ze środków UE projekt "Refresh your life" ma na celu promocję europejskich, świeżych owoców i warzyw na rynkach Polski, Niemiec i Czech.

DelicioUS: kulinarna wyprawa przez smaki USA

Kuchnia amerykańska to nie tylko hamburgery i dania z grilla - udowodnia to program DelicioUS, którego celem jest przybliżenie przedstawicielom sektora handlowego i gastronomii oferty producentów amerykańskiej żywności.

Selgros Cash&Carry wspiera potrzebujących

Selgros Cash&Carry kontynuuje wieloletnią współpracę z Caritas Poznań. Firma przekazała właśnie samochód dostawczy, dzięki któremu możliwe będzie usprawnienie dostaw żywności do jadłodajni i placówek żywieniowych, a tym samym jeszcze większe wsparcie dla ubogich i potrzebujących.

Wege Festiwal Poznań

W niedzielę - 24 września, odbędzie się pierwsza poznańska edycja największej w Polsce imprezy wegetariańsko wegańskiej - Wege Festiwal Poznań.

Makro wspiera restauratorów, zachęcając do zamawiania świątecznego cateringu

Daj odpocząć swojej kuchni i zamów świąteczne potrawy z ulubionej restauracji - zachęca w swojej najnowszej kampanii Makro. Sieć chce w ten sposób wspierać restauracje w czasie pandemii.

PODSUMOWANIE RESTAURANT WEEK

W 378 najlepszych restauracjach i 30 miastach w całej Polsce przy wspólnym stole spotkało się 90 tys. osób - tak wyglądała kolejna edycja RW pod hasłem "Emocje na talerzach". Wyniki plebiscytu gości wiosennej edycji festiwalu zostały ogłoszone 17 maja br. na konferencji online.

Inne kategorie

Akademia Horeca

SYSTEMY MOTYWACYJNE A WZROSTY SPRZEDAŻOWE W KATEGORII NAPOJÓW

W poprzednich artykułach omawiane były tematy istotne dla wzrostu sprzedaży i zysków kategorii napojów. Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, dlaczego kwestią fundamentalną jest inwestowanie w szkolenia dla zespołu, jak dopasować napoje do potraw, jak wyceniać napoje, omawialiśmy nadchodzące trendy.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej