x

Pustostany po barach i restauracjach na ulicach handlowych

Kategoria: Koronawirus - Głos branży    31.03.2021

Jak pandemia zmienia krajobraz ulic handlowych? W centralnych lokalizacjach najwięcej pustostanów stanowią miejsca po lokalach gastronomicznych. O tym jak wygląda sytuacja na ulicach handlowych opowiada Beata Kokeli, partner, head of retail agency, Cushman & Wakefield.

Beata Kokeli, partner, head of retail agency, Cushman & Wakefield. Zdjęcie: materiały prasowe.
Beata Kokeli, partner, head of retail agency, Cushman & Wakefield. Zdjęcie: materiały prasowe.
Jaka jest obecnie skala pustostanów w Warszawie i jak sytuacja wygląda w innych miastach?
Beata Kokeli, partner, head of retail agency, Cushman & Wakefield: – Liczba pustostanów w centrach największych polskich miast, takich jak Warszawa, czy Kraków, jest bardzo duża. W lokalizacjach centralnych najwięcej pustostanów stanowią miejsca po lokalach gastronomicznych. Zdecydowanie lepiej wygląda sytuacja lokali handlowych ulokowanych w osiedlach mieszkaniowych w dzielnicach poza centrum, gdzie wakatów jest znacznie mniej. Dokładna skala poziomu wakatów nie jest nam znana ze względu na to, że w przypadku wielu lokali, w których działalność nie jest prowadzona w chwili obecnej (np. gastronomia), nie mamy pewności, czy najemca nie wznowi jednak działalności po zniesieniu ograniczeń.

Jakie branże aktualnie szukają lokali jeżeli chodzi o ulice handlowe?
– Ulice handlowe w centrach miast historycznie cieszyły się dużym zainteresowaniem najemców z branży gastronomicznej, ale biorąc pod uwagę zapaść tego sektora w czasie pandemii, obecnie nie otrzymujemy w ogóle zapytań od tej grupy najemców. Pojawiają się natomiast zapytania od firm, które obecnie prowadzą działalność głównie w Internecie i chciałyby otworzyć swoje show-roomy w łatwo dostępnych lokalizacjach. Mamy nadzieję, że wraz z powrotem pracowników do biur, pojawieniem się turystów i spotkań towarzyskich rynek się unormuje.

Warto pamiętać także o ulicach handlowych na terenie osiedli mieszkaniowych oraz w mniejszych miastach. Tego typu powierzchnie są preferowane przez sklepy spożywcze (Carrefour Express, Delikatesy Centrum, Żabka czy inne), warzywniaki, sklepy z alkoholem, winiarnie, piekarnie, cukiernie, garmażerie, drogerie (Rossmann, Hebe), sklepy z artykułami dla zwierząt, kliniki weterynaryjne, dyskonty niespożywcze (Pepco, Action, Tedi), Empik, Iysk oraz, sektor food & beverage – w szczególności sushi i pizzerie, które mogą oferować swoje potrawy w dostawie. Lokale handlowe położone w osiedlach są również obiektem zainteresowania operatorów przedszkoli i żłobków.

Jak kształtują średnie czynsze w wynajmowanych lokalach?
– W Warszawie dla lokali handlowych zlokalizowanych poza ścisłym centrum średnie ceny wahają się pomiędzy 70-120 zł/mkw./mies. Jeszcze w okresie letnim, kiedy otrzymywaliśmy zapytania ofertowe na lokale w centrum miasta, czynsze kształtowały się na poziomie 120-170 zł/mkw./ mies. W czasie pandemii z oczywistych względów zyskały na atrakcyjności lokalizacje rezydencjalne, w dzielnicach mieszkalnych. Średnie czynsze dla lokali handlowych w tych miejscach wynoszą około 100 zł/mkw./mies.

Autor tekstu: Joanna Hamdan

Zobacz także

Hotelarze liczą straty i wypatrują gości biznesowych

29 lipca to Dzień Hotelarza. Jaka jest ich sytuacja? Goście biznesowi wrócili do miejskich hoteli, ale na kondycji branży mocno odbija się niepewność co do rozwoju pandemii. Przed jej wybuchem rezerwowano pokoje nawet z rocznym wyprzedzeniem, a dziś czasem z kilkudniowym. Zysk jest niepewny.

Po otwarciu gastronomii: plany Wolt na rynku delivery [WYWIAD]

Otworzyły się już restauracyjne ogródki, od 29 maja restauratorzy będą mogli serwować posiłki gościom także wewnątrz lokali. Co ten powrót do gry oznacza dla platform delivery, takich jak Wolt? Rozmawiamy z Agatą Polityło, general manager Wolt Polska.

Gastronomia w obliczu czwartej fali pandemii. Jak się przygotować?

Sytuacja gastronomii na chwilę przed pojawieniem się kolejnej fali pandemii przypomina wędrówkę po polu minowym w nieznanym kierunku. Jedno jest pewne. Obostrzeń, podobnie jak gwałtownego wzrostu zachorowań na koronawirusa, nie uda się uniknąć. Warto więc zawczasu się do tego przygotować.

Albertina Restaurant & Wine: Zbyt długo pracowaliśmy na sukces, żeby teraz odpuścić

Jaka będzie przyszłość gastronomii? - Wszystko zależy od tego, jakie obostrzenia pozostaną z nami na dłużej. Duża część ruchu przeniesie się na zamówienia w formie wynosów i dowozów. Na pewno sporo restauracji upadnie - mówi Grzegorz Fic, szef kuchni i w Albertina Restaurant & Wine w Krakowie.

Restauracje otwierają się mimo zakazu. "Boimy się, to akt desperacji"

Gastronomia ma już dość lockdownu. Kolejni przedsiębiorcy otwierają lub zapowiadają uruchomienie lokali pomimo zakazu. Jak twierdzą, wolności gospodarczej nie można ograniczyć rozporządzeniem czy ustawą, a obecne obostrzenia rządu są nielegalne.

Zbigniew Grycan tłumaczy, dlaczego zamknął swoje lokale

Lodziarnio-kawiarnie Grycana pozostają zamknięte do odwołania, choć z ich oferty można by skorzystać na wynos. Według Zbigniewa Grycana ich otwarcie mijałoby się jednak z celem.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna ekspozycja i zatowarowanie restauracji

Dbanie o odpowiedni kontakt wizualny, zagwarantowanie priorytetu produktom najważniejszym z punktu widzenia klienta, dyskretne oznakowanie jakości oferty to droga, która doprowadzi do zwiększenia sprzedaży i zysków.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej