x

Pustostany po barach i restauracjach na ulicach handlowych

Kategoria: Koronawirus - Głos branży    31.03.2021

Jak pandemia zmienia krajobraz ulic handlowych? W centralnych lokalizacjach najwięcej pustostanów stanowią miejsca po lokalach gastronomicznych. O tym jak wygląda sytuacja na ulicach handlowych opowiada Beata Kokeli, partner, head of retail agency, Cushman & Wakefield.

Beata Kokeli, partner, head of retail agency, Cushman & Wakefield. Zdjęcie: materiały prasowe.
Beata Kokeli, partner, head of retail agency, Cushman & Wakefield. Zdjęcie: materiały prasowe.
Jaka jest obecnie skala pustostanów w Warszawie i jak sytuacja wygląda w innych miastach?
Beata Kokeli, partner, head of retail agency, Cushman & Wakefield: – Liczba pustostanów w centrach największych polskich miast, takich jak Warszawa, czy Kraków, jest bardzo duża. W lokalizacjach centralnych najwięcej pustostanów stanowią miejsca po lokalach gastronomicznych. Zdecydowanie lepiej wygląda sytuacja lokali handlowych ulokowanych w osiedlach mieszkaniowych w dzielnicach poza centrum, gdzie wakatów jest znacznie mniej. Dokładna skala poziomu wakatów nie jest nam znana ze względu na to, że w przypadku wielu lokali, w których działalność nie jest prowadzona w chwili obecnej (np. gastronomia), nie mamy pewności, czy najemca nie wznowi jednak działalności po zniesieniu ograniczeń.

Jakie branże aktualnie szukają lokali jeżeli chodzi o ulice handlowe?
– Ulice handlowe w centrach miast historycznie cieszyły się dużym zainteresowaniem najemców z branży gastronomicznej, ale biorąc pod uwagę zapaść tego sektora w czasie pandemii, obecnie nie otrzymujemy w ogóle zapytań od tej grupy najemców. Pojawiają się natomiast zapytania od firm, które obecnie prowadzą działalność głównie w Internecie i chciałyby otworzyć swoje show-roomy w łatwo dostępnych lokalizacjach. Mamy nadzieję, że wraz z powrotem pracowników do biur, pojawieniem się turystów i spotkań towarzyskich rynek się unormuje.

Warto pamiętać także o ulicach handlowych na terenie osiedli mieszkaniowych oraz w mniejszych miastach. Tego typu powierzchnie są preferowane przez sklepy spożywcze (Carrefour Express, Delikatesy Centrum, Żabka czy inne), warzywniaki, sklepy z alkoholem, winiarnie, piekarnie, cukiernie, garmażerie, drogerie (Rossmann, Hebe), sklepy z artykułami dla zwierząt, kliniki weterynaryjne, dyskonty niespożywcze (Pepco, Action, Tedi), Empik, Iysk oraz, sektor food & beverage – w szczególności sushi i pizzerie, które mogą oferować swoje potrawy w dostawie. Lokale handlowe położone w osiedlach są również obiektem zainteresowania operatorów przedszkoli i żłobków.

Jak kształtują średnie czynsze w wynajmowanych lokalach?
– W Warszawie dla lokali handlowych zlokalizowanych poza ścisłym centrum średnie ceny wahają się pomiędzy 70-120 zł/mkw./mies. Jeszcze w okresie letnim, kiedy otrzymywaliśmy zapytania ofertowe na lokale w centrum miasta, czynsze kształtowały się na poziomie 120-170 zł/mkw./ mies. W czasie pandemii z oczywistych względów zyskały na atrakcyjności lokalizacje rezydencjalne, w dzielnicach mieszkalnych. Średnie czynsze dla lokali handlowych w tych miejscach wynoszą około 100 zł/mkw./mies.

Autor tekstu: Joanna Hamdan

Zobacz także

Restauracje otwierają się mimo zakazu. "Boimy się, to akt desperacji"

Gastronomia ma już dość lockdownu. Kolejni przedsiębiorcy otwierają lub zapowiadają uruchomienie lokali pomimo zakazu. Jak twierdzą, wolności gospodarczej nie można ograniczyć rozporządzeniem czy ustawą, a obecne obostrzenia rządu są nielegalne.

Agnieszka Łabuszewska: Normalność jest nie do wyobrażenia

W 2021 r. stołeczna Kulturalna obchodzić będzie 18. urodziny. Będzie - jeśli przetrwa trwający od listopada drugi lockdown gastronomii. Miejsce zabiera stanowczy głos w aktualnych debatach społeczno-politycznych. O ryzyku biznesowym z tym związanym opowiada właścicielka Agnieszka Łabuszewska.

Jak restauratorzy odnajdują się w "nowej normalności"?

Niska rentowność otwieranych restauracji, obroty niższe niż koszty stałe i duża popularność jedzenia z dostawą - to nowa rzeczywistość wielu restauratorów. Podkreślają, że ich obroty są dalekie od tych sprzed pandemii.

Moxobakery - jak działa piekarnia w czasach pandemii

- Na szczęście pieczywo ludzie jedzą i będą jedli zawsze, więc radzimy sobie, wystarcza nam pieniędzy na utrzymanie funkcjonowania. Trudno powiedzieć, co będzie dalej, bo rośnie cena mąki. Martwimy się o przyszłość - mówi Roksana Wiśniewska, współwłaścicielka Moxobakery.

Restaurator z Krakowa: Przetrwają najsilniejsi, najsprytniejsi i ci, którym ktoś pomógł

Lockdown gastronomii potrwa przynajmniej do końca stycznia. To jedyna pewna wiadomość ze strony rządu, wszystko inne jest dziś dla restauratorów wielką niewiadomą. - Nie wiemy, na co czekamy - mówi Emil Hołubiczko z Molám Thai Canteen & Bar w Krakowie.

IGGP: niech rząd pozwoli na otwarcie ogródków gastronomicznych od majówki

Izba Gospodarcza Gastronomii Polskiej apeluje do rządu, by pozwolił na uruchomienie ogródków gastronomicznych od 1 maja. Pozwoli to restauracjom bezpiecznie wrócić do pracy - przekonuje.

Inne kategorie

Akademia Horeca

SYSTEMY MOTYWACYJNE A WZROSTY SPRZEDAŻOWE W KATEGORII NAPOJÓW

W poprzednich artykułach omawiane były tematy istotne dla wzrostu sprzedaży i zysków kategorii napojów. Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, dlaczego kwestią fundamentalną jest inwestowanie w szkolenia dla zespołu, jak dopasować napoje do potraw, jak wyceniać napoje, omawialiśmy nadchodzące trendy.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej