x

Jak smakuje kawa leżakowana w beczkach po piwie i bourbonie?

Kategoria: Karta - napoje    30.03.2021

Związek kawy i alkoholu nie musi kończyć się na Irish coffee. Coffeedesk wraz z palarnią HAYB Speciality Coffee i we współpracy z browarem Maltgarden stworzyli kawę Barrel Aged poddaną leżakowaniu w dębowej beczce. Na czym polega ten proces i co zyskuje kawowe ziarno dzięki takiej obróbce?

Zdjęcie: materiały prasowe
Zdjęcie: materiały prasowe
Soczyste i owocowe ziarna z Kolumbii El Obraje trafiły do dębowych beczek dostarczonych przez kołobrzeski browar Maltgarden. Zanim się tam znalazły, leżakował w nich bourbon Heaven Hill, gdy zaś beczki trafiły do Kołobrzegu, przez kilka miesięcy mieściły hektolitry imperialnego stouta z serii Gate.

Co zyskuje kawa poprzez leżakowanie w opróżnionych, dębowych beczkach?
Ponieważ zielone ziarno jest częściowo higroskopijne, przenikają do niego aromaty z otoczenia - w tym przypadku dębowe drewno oddaje kawie posmak deserowego, szlachetnego alkoholu, czekoladowych pralin oraz charakterystyczny dla dębiny waniliowo-taninowy finisz przywodzący na myśl skórki czerwonych owoców. Leżakowanie to niejako przedłużenie procesu obróbki ziarna przed wypaleniem.

– Metoda barrel aged wpisuje się w trendy, które mocno rozwijają się w kawowej branży. Wciąż poszukiwane są rozwiązania, które pozwolą na wyciągnięcie z kawy jeszcze więcej smaku i aromatu, czy to poprzez odpowiednią fermentację czy właśnie przez leżakowanie ziaren w beczkach po różnych trunkach wysokiej jakości. Dodaje to zdecydowanie unikalnego charakteru ziarnom, które dzięki takiemu zabiegowi stają się jeszcze bardziej wyjątkowe, gromadząc w sobie zdecydowanie więcej intrygujących sensorycznie wrażeń – tłumaczy Paweł Świderski, wicemistrz Polski Brewers Cup odpowiedzialny za piwno-kawowe projekty w Coffeedesk.

Coffeedesk to według Financial Times jedna z najszybciej rozwijających się firm w branży kawowej w Europie Środkowo-Wschodniej. Kawowy omnichannel z Kołobrzegu działa w oparciu o sklep internetowy, dwie platformy online skierowane do biznesu oraz rozwijającą się, butikową sieć kawiarni. W 2020 roku All Good SA, właściciel marki Coffeedesk, przeprowadził akcję crowdfundingową - spółka zebrała ponad 2 miliony złotych na rozwój swoich strategicznych celów i pozyskała 523 nowych inwestorów.

Autor tekstu: ( red. )

Inne kategorie

Podcasty

Roślinne zamienniki w menu restauracji [PODCAST]

Coraz większa grupa Polaków deklaruje chęć ograniczenia spożycia mięsa, nie tylko w kuchni domowej, ale także podczas wizyt w restauracjach i spożywania dań na wynos. Chcąc trafić w ich gusta, warto rozważyć zmiany w menu lokalu na bardziej roślinne.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej