x

Jak smakuje kawa leżakowana w beczkach po piwie i bourbonie?

Kategoria: Karta - napoje    30.03.2021

Związek kawy i alkoholu nie musi kończyć się na Irish coffee. Coffeedesk wraz z palarnią HAYB Speciality Coffee i we współpracy z browarem Maltgarden stworzyli kawę Barrel Aged poddaną leżakowaniu w dębowej beczce. Na czym polega ten proces i co zyskuje kawowe ziarno dzięki takiej obróbce?

Zdjęcie: materiały prasowe
Zdjęcie: materiały prasowe
Soczyste i owocowe ziarna z Kolumbii El Obraje trafiły do dębowych beczek dostarczonych przez kołobrzeski browar Maltgarden. Zanim się tam znalazły, leżakował w nich bourbon Heaven Hill, gdy zaś beczki trafiły do Kołobrzegu, przez kilka miesięcy mieściły hektolitry imperialnego stouta z serii Gate.

Co zyskuje kawa poprzez leżakowanie w opróżnionych, dębowych beczkach?
Ponieważ zielone ziarno jest częściowo higroskopijne, przenikają do niego aromaty z otoczenia - w tym przypadku dębowe drewno oddaje kawie posmak deserowego, szlachetnego alkoholu, czekoladowych pralin oraz charakterystyczny dla dębiny waniliowo-taninowy finisz przywodzący na myśl skórki czerwonych owoców. Leżakowanie to niejako przedłużenie procesu obróbki ziarna przed wypaleniem.

– Metoda barrel aged wpisuje się w trendy, które mocno rozwijają się w kawowej branży. Wciąż poszukiwane są rozwiązania, które pozwolą na wyciągnięcie z kawy jeszcze więcej smaku i aromatu, czy to poprzez odpowiednią fermentację czy właśnie przez leżakowanie ziaren w beczkach po różnych trunkach wysokiej jakości. Dodaje to zdecydowanie unikalnego charakteru ziarnom, które dzięki takiemu zabiegowi stają się jeszcze bardziej wyjątkowe, gromadząc w sobie zdecydowanie więcej intrygujących sensorycznie wrażeń – tłumaczy Paweł Świderski, wicemistrz Polski Brewers Cup odpowiedzialny za piwno-kawowe projekty w Coffeedesk.

Coffeedesk to według Financial Times jedna z najszybciej rozwijających się firm w branży kawowej w Europie Środkowo-Wschodniej. Kawowy omnichannel z Kołobrzegu działa w oparciu o sklep internetowy, dwie platformy online skierowane do biznesu oraz rozwijającą się, butikową sieć kawiarni. W 2020 roku All Good SA, właściciel marki Coffeedesk, przeprowadził akcję crowdfundingową - spółka zebrała ponad 2 miliony złotych na rozwój swoich strategicznych celów i pozyskała 523 nowych inwestorów.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Karim Bibars: wariacje na temat wódki

Wódka i jej pochodzenie wzbudza co najmniej tyle samo emocji, ile polityczne dyskusje przy rodzinnym stole podczas świąt. Tematu lepiej więc unikać, zwłaszcza gdy wieczór spędzamy ze znajomymi z Rosji bądź Ukrainy. Niemniej nie sposób zaprzeczyć, że jest to szalenie popularny alkohol.

Cold brew i spółka

Cold brew, kawa, która powstaje na skutek powolnego macerowania w zimnej wodzie, pojawiła się na naszym rynku już kilka lat temu. Wszystko wskazuje jednak na to, że w tym roku, tak jak i w ubiegłym, cold brew będzie jednym z najpopularniejszych napojów kawowych podawanych na zimno.

Koniec jest bardzo ważny, czyli napitki wieńczące posiłek

Jaki napitek podać na zakończenie posiłku i dlaczego to nie musi być digestif? Jak w kieliszku zakląć moc ziół, żeby pomogły nam strawić ucztę? Którym słodkim trunkiem spuentować obżarstwo? Postaram się odpowiedzieć na te wszystkie pytania.

Miody pitne niesycone ze statusem Gwarantowanej Tradycyjnej Specjalności

Miody pitne niesycone otrzymały właśnie status Gwarantowanej Tradycyjnej Specjalności, o co wnioskował Związek Pracodawców Polska Rada Winiarska. Co w praktyce oznacza i czym skutkuje to europejskie oznaczenie?

Oshee kupuje Kingę Pienińską

Firma Oshee została nowym właścicielem naturalnej wody mineralnej Kinga Pienińska. OSHEE podpisało umowę zakupu 100% udziałów, co skutkuje całościowym przejęciem przez OSHEE marki Kinga Pienińska wraz z Zakładem produkcyjnym w Krościenku nad Dunajcem oraz całym personelem, zatrudnionym w spółce.

Koktajl Mint break według Bartłomieja Wójcika

Head bartender w Spirit Bar proponuje koktajl na bazie whisky i miętowej wody gazowanej.

Inne kategorie

Akademia Horeca

SYSTEMY MOTYWACYJNE A WZROSTY SPRZEDAŻOWE W KATEGORII NAPOJÓW

W poprzednich artykułach omawiane były tematy istotne dla wzrostu sprzedaży i zysków kategorii napojów. Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, dlaczego kwestią fundamentalną jest inwestowanie w szkolenia dla zespołu, jak dopasować napoje do potraw, jak wyceniać napoje, omawialiśmy nadchodzące trendy.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej