x

Jak smakuje kawa leżakowana w beczkach po piwie i bourbonie?

Kategoria: Karta - napoje    30.03.2021

Związek kawy i alkoholu nie musi kończyć się na Irish coffee. Coffeedesk wraz z palarnią HAYB Speciality Coffee i we współpracy z browarem Maltgarden stworzyli kawę Barrel Aged poddaną leżakowaniu w dębowej beczce. Na czym polega ten proces i co zyskuje kawowe ziarno dzięki takiej obróbce?

Zdjęcie: materiały prasowe
Zdjęcie: materiały prasowe
Soczyste i owocowe ziarna z Kolumbii El Obraje trafiły do dębowych beczek dostarczonych przez kołobrzeski browar Maltgarden. Zanim się tam znalazły, leżakował w nich bourbon Heaven Hill, gdy zaś beczki trafiły do Kołobrzegu, przez kilka miesięcy mieściły hektolitry imperialnego stouta z serii Gate.

Co zyskuje kawa poprzez leżakowanie w opróżnionych, dębowych beczkach?
Ponieważ zielone ziarno jest częściowo higroskopijne, przenikają do niego aromaty z otoczenia - w tym przypadku dębowe drewno oddaje kawie posmak deserowego, szlachetnego alkoholu, czekoladowych pralin oraz charakterystyczny dla dębiny waniliowo-taninowy finisz przywodzący na myśl skórki czerwonych owoców. Leżakowanie to niejako przedłużenie procesu obróbki ziarna przed wypaleniem.

– Metoda barrel aged wpisuje się w trendy, które mocno rozwijają się w kawowej branży. Wciąż poszukiwane są rozwiązania, które pozwolą na wyciągnięcie z kawy jeszcze więcej smaku i aromatu, czy to poprzez odpowiednią fermentację czy właśnie przez leżakowanie ziaren w beczkach po różnych trunkach wysokiej jakości. Dodaje to zdecydowanie unikalnego charakteru ziarnom, które dzięki takiemu zabiegowi stają się jeszcze bardziej wyjątkowe, gromadząc w sobie zdecydowanie więcej intrygujących sensorycznie wrażeń – tłumaczy Paweł Świderski, wicemistrz Polski Brewers Cup odpowiedzialny za piwno-kawowe projekty w Coffeedesk.

Coffeedesk to według Financial Times jedna z najszybciej rozwijających się firm w branży kawowej w Europie Środkowo-Wschodniej. Kawowy omnichannel z Kołobrzegu działa w oparciu o sklep internetowy, dwie platformy online skierowane do biznesu oraz rozwijającą się, butikową sieć kawiarni. W 2020 roku All Good SA, właściciel marki Coffeedesk, przeprowadził akcję crowdfundingową - spółka zebrała ponad 2 miliony złotych na rozwój swoich strategicznych celów i pozyskała 523 nowych inwestorów.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

W Starbucksie kawa na bazie roślinnych zamienników mleka bez dodatkowych opłat

Z nowym rokiem 2023 Starbucks likwiduje dodatkowe opłaty za przygotowanie kawy na bazie napoju roślinnego zamiast mleka. Sojowy, migdałowy, kokosowy czy owsiany - niezależnie od tego, którą mleczną alternatywę wybierzemy, kawa będzie w tej samej cenie.

Nagroda dla piwa rzemieślniczego ArcyIPA Browaru Fortuna

Piwo w stylu Session Hazy IPA uwarzone w Browarze Fortuna przy aktywnym udziale Roberta Makłowicza zdobyło brązowy medal w kategorii "Fruit Beer" na konkursie piw rzemieślniczych w Polsce "Kraft Roku".

Alkoholowe menu na imprezach zamkniętych

Na dobrze przygotowanej uroczystości okolicznościowej czy imprezie zamkniętej nie powinno zabraknąć szerokiego, ale przemyślanego wyboru alkoholi, dostosowanego do charakteru wydarzenia i oczekiwań klientów. W jaki sposób przygotować napojowe menu, by było ono atrakcyjne dla naszych gości?

Jak ozdabiać koktajle? Radzą czołowi polscy barmani

Ozdabiane owocowymi szpatułkami, skórkami cytrusów, liśćmi ziół, pudrem czy jadalną farbą. Choć to smak gra główne skrzypce, to niebanalne podanie koktajli również jest bardzo istotne

Matcha - od japońskiego rytuału do globalnej gastronomii

Niegdyś niszowa japońska zielona herbata matcha stała się modnym towarem w gastronomii. Kto by przypuszczał, że produkt od wieków stosowany głównie podczas uduchowionych elitarnych ceremonii herbacianych trafi pod strzechy - do sieciowych kawiarni czy rzemieślniczych lodziarni.

Koktajlowe menu na trudne czasy

Ostatni kwartał 2022 r. może być dla barmanów i właścicieli barów w Polsce trudny. Projektując jesienną kartę koktajli, trzeba będzie uwzględniać rosnące ceny produktów oraz niedostępność do tej pory łatwo osiągalnych składników. To jednak - wbrew pozorom - może być całkiem dobra wiadomość.

Inne kategorie

Podcasty

Kryzys 2.0. Restauratorka Alicja Than o optymalizacji kosztów biznesu gastronomicznego [PODCAST]

W jaki sposób optymalizować koszty prowadzenia biznesu gastronomicznego w obliczu rosnącej inflacji oraz jak przetrwać na rynku, nie tracąc klientów i nie rezygnując z jakości - rozmawiamy o tym z Alicją Than, właścicielką lokali Izumi Sushi, Kago, Kiseki, Omakase, Matcha Bistro & Bar w Warszawie.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej