x

Soja a potencjalne korzyści zdrowotne

Kategoria: Lifestyle - styl odżywiania    25.03.2021

Białka są makrocząsteczkami o złożonej strukturze chemicznej i należą do najważniejszych makroskładników pokarmowych. Są budulcem wszystkich tkanek, enzymów i hormonów, które warunkują prawidłowy przebieg procesów przemiany materii.

Fot. Shutterstock.com
Fot. Shutterstock.com
Białka zbudowane są z aminokwasów, których część jest syntetyzowana endogennie przez organizm. Pozostałe osiem należy dostarczyć wraz z pożywieniem. Są to tzw. aminokwasy egzogenne. Zapotrzebowanie dorosłej, zdrowej osoby wynosi około 0,8 g/kg masy ciała na dobę (około 50 g białka dla osoby z masą ciała równą 60 kg). Wśród produktów roślinnych znaczącym źródłem białka charakteryzują się rośliny strączkowe. Fasola, groch, soczewica czy soja, podobnie do mięsa czy ryb, aż w 21-25% składają się z białka i mogą stanowić doskonałe źródło tego makroskładnika w posiłkach. 

Białko pochodzenia roślinnego często błędnie nazywane jest białkiem niepełnowartościowym, ponieważ część aminokwasów występuje w mniejszych proporcjach. Nie należy się o to obawiać, ponieważ odpowiednio je łącząc, można spowodować, że aminokwasy pochodzące z poszczególnych produktów wzajemnie się uzupełniają. Wyjątkowo bogatym w białko produktem jest soja i jej przetwory. Zawiera w 100 g około 35% białka. Jej skład aminokwasowy jest bardzo podobny do profilu białka wzorcowego. Za białko wzorcowe zostało uznane białko jaja kurzego. Jest ono najbardziej zbliżone do budowy białek ustrojowych człowieka. Inne produkty pochodzenia roślinnego zawierają tzw. aminokwas ograniczający. Jest to aminokwas egzogenny, który w danym produkcie występuje w najmniejszej ilości w porównaniu z jego ilością w białku wzorcowym, dlatego też należy łączyć różne produkty roślinne w celu uzupełniania się puli aminokwasowej. Soja należy do roślin strączkowych, które zawierają nie tylko bardzo dużo białka, ale też bardzo korzystny profil kwasów tłuszczowych, w tym kwasu linolowego i alfa-linolenowego. Badania wykazują, iż mają one działanie protekcyjne w kontekście układu krwionośnego oraz obniżają stężenie cholesterolu frakcji LDL. Jednymi z najważniejszych substancji zawartych w soi o potencjalnych korzyściach zdrowotnych są fitoestrogeny. Należą do nich izoflawony, lignany i kumestany. Głównym źródłem izoflawonów w diecie człowieka jest właśnie soja i jej przetwory. Badania wykazały, że regularne spożycie produktów sojowych wykazuje działanie protekcyjne w kontekście wybranych nowotworów. Dodatkowo poprzez regulację ciśnienia krwi mogą przeciwdziałać występowaniu chorób układu sercowo-naczyniowego stanowiącego duży problem zdrowotny w Polsce. 

W związku z zapotrzebowaniem człowieka na odpowiednią ilość białka oraz pozostałych tak ważnych dla prawidłowego funkcjonowania mikro- i makroelementów, firma Nestlé stworzyła markę Garden Gourmet, którą aktualnie wprowadza na polski rynek. W portfolio marki Garden Gourmet znajduje się cała gama produktów stworzonych głównie z soi, która zastępuje w diecie mięso. Produkty Garden Gourmet mają bardzo czystą etykietę, są najwyższej jakości pod względem smaku i tekstury. W ofercie znajdują się m.in. takie produkty jak: Sensational Burger, Wegańskie Mielone, Wegańskie Pulpeciki oraz produkty, które z łatwością zastępują tak uwielbianego w Polsce kurczaka: Wegańskie Fileciki czy Grillowane Filety Wegetariańskie. Dzięki powyższym produktom możemy diametralnie zmienić sposób żywienia na dietę bardziej roślinną, przyjazną środowisku, nie tracąc przyjemności, jaką wielu z nas czerpie, jedząc mięso. Wykorzystując produkty Garden Gourmet, mamy ogromne możliwości ich kreacji, możemy tworzyć dania kompletne. Wykorzystując Wegańskie Mielone możemy zrobić choćby wegańską lasagne lub spaghetti, farsze do gołąbków lub pierogów. Wegańskie Pulpeciki możemy serwować w różnego rodzaju sosach, mogą być też składnikiem pizzy. Produkty, które zastępują kurczaka, świetnie sprawdzą się w sałatkach i w daniach na ciepło, np. w kuchni azjatyckiej pod postacią stir fry. Dziś przybliżamy tylko część całego portfolio, ale już w tym małym fragmencie widać, że podczas kreacji może nas ograniczać tylko nasza wyobraźnia. 

 Autorka: Katarzyna Kałaska

Felieton ukazał się w „Food Service" 2/2021 nr 202.

Autor tekstu: Redakcja Foodservice

Zobacz także

Noworoczne postanowienia Polaków. Dlaczego chcemy jeść mniej mięsa i jak wytrwać w tym wyzwaniu?

Aż 77 proc. Polaków podejmuje w 2023 roku wyzwania. Chcemy zacząć biegać i chodzić na siłownię, więcej oszczędzać oraz… jeść mniej mięsa - takie są najważniejsze postanowienia noworoczne rodaków.

Dieta roślinna w żywieniu zbiorowym podstawą wegeprzyszłości

Ważnym krokiem jest upowszechnienie dostępu do wegediety w żywieniu zbiorowym. Szkoły, uczelnie, szpitale i urzędy powinny być wzorem zdrowego i zrównoważonego odżywiania się.

Plant-based is the new black = nowa roślinna normalność?

Roślinne dania w restauracjach opierających się na tradycyjnej kuchni bardzo często traktowane są drugorzędnie. I nie chodzi tu nawet o kwestię dostępności, ale o sposób prezentowania ich w menu, który może być mało zachęcający dla klientów restauracji.

(Nie) wszystkie ruchy dozwolone, czyli o komponowaniu roślinnych dań

Usunięcie mięsa z listy składników nie powinno oznaczać, że dania będą mniej smaczne czy kompromisowe pod względem wartości odżywczych i sytości. Podpowiadamy, jak tworzyć roślinne potrawy, które przyciągną tłumy

Dieta planetarna - jedyny ratunek

To, co codziennie ląduje na naszych talerzach, ma kluczowe znaczenie w procesie walki ze zmianami klimatycznymi. Najwyższy czas, żeby przekształcić nasze wybory żywieniowe na takie, które sprzyjają Ziemi.

Kuba Korczak: Roślinnie jemy i nie marnujemy

"Jeśli myślisz, że jesteś za mały, by stanowić różnicę (czyli zmieniać świat), spróbuj zasnąć w obecności komara" Jego Świątobliwość Dalajlama

Inne kategorie

Podcasty

Lifestyle czy zwykła konsumpcja: gdzie tu jest miejsce dla żywności [PODCAST]

Czy zakup tego bądź innego napoju czy przekąski jest emanacją stylu życia? I na ile w czasach inflacji jest miejsce na taką manifestację? Dyskutujemy z Szymonem Mordasiewiczem z GfK.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej