x

Soja a potencjalne korzyści zdrowotne

Kategoria: Lifestyle - zdrowe odżywianie    25.03.2021

Białka są makrocząsteczkami o złożonej strukturze chemicznej i należą do najważniejszych makroskładników pokarmowych. Są budulcem wszystkich tkanek, enzymów i hormonów, które warunkują prawidłowy przebieg procesów przemiany materii.

Fot. Shutterstock.com
Fot. Shutterstock.com
Białka zbudowane są z aminokwasów, których część jest syntetyzowana endogennie przez organizm. Pozostałe osiem należy dostarczyć wraz z pożywieniem. Są to tzw. aminokwasy egzogenne. Zapotrzebowanie dorosłej, zdrowej osoby wynosi około 0,8 g/kg masy ciała na dobę (około 50 g białka dla osoby z masą ciała równą 60 kg). Wśród produktów roślinnych znaczącym źródłem białka charakteryzują się rośliny strączkowe. Fasola, groch, soczewica czy soja, podobnie do mięsa czy ryb, aż w 21-25% składają się z białka i mogą stanowić doskonałe źródło tego makroskładnika w posiłkach. 

Białko pochodzenia roślinnego często błędnie nazywane jest białkiem niepełnowartościowym, ponieważ część aminokwasów występuje w mniejszych proporcjach. Nie należy się o to obawiać, ponieważ odpowiednio je łącząc, można spowodować, że aminokwasy pochodzące z poszczególnych produktów wzajemnie się uzupełniają. Wyjątkowo bogatym w białko produktem jest soja i jej przetwory. Zawiera w 100 g około 35% białka. Jej skład aminokwasowy jest bardzo podobny do profilu białka wzorcowego. Za białko wzorcowe zostało uznane białko jaja kurzego. Jest ono najbardziej zbliżone do budowy białek ustrojowych człowieka. Inne produkty pochodzenia roślinnego zawierają tzw. aminokwas ograniczający. Jest to aminokwas egzogenny, który w danym produkcie występuje w najmniejszej ilości w porównaniu z jego ilością w białku wzorcowym, dlatego też należy łączyć różne produkty roślinne w celu uzupełniania się puli aminokwasowej. Soja należy do roślin strączkowych, które zawierają nie tylko bardzo dużo białka, ale też bardzo korzystny profil kwasów tłuszczowych, w tym kwasu linolowego i alfa-linolenowego. Badania wykazują, iż mają one działanie protekcyjne w kontekście układu krwionośnego oraz obniżają stężenie cholesterolu frakcji LDL. Jednymi z najważniejszych substancji zawartych w soi o potencjalnych korzyściach zdrowotnych są fitoestrogeny. Należą do nich izoflawony, lignany i kumestany. Głównym źródłem izoflawonów w diecie człowieka jest właśnie soja i jej przetwory. Badania wykazały, że regularne spożycie produktów sojowych wykazuje działanie protekcyjne w kontekście wybranych nowotworów. Dodatkowo poprzez regulację ciśnienia krwi mogą przeciwdziałać występowaniu chorób układu sercowo-naczyniowego stanowiącego duży problem zdrowotny w Polsce. 

W związku z zapotrzebowaniem człowieka na odpowiednią ilość białka oraz pozostałych tak ważnych dla prawidłowego funkcjonowania mikro- i makroelementów, firma Nestlé stworzyła markę Garden Gourmet, którą aktualnie wprowadza na polski rynek. W portfolio marki Garden Gourmet znajduje się cała gama produktów stworzonych głównie z soi, która zastępuje w diecie mięso. Produkty Garden Gourmet mają bardzo czystą etykietę, są najwyższej jakości pod względem smaku i tekstury. W ofercie znajdują się m.in. takie produkty jak: Sensational Burger, Wegańskie Mielone, Wegańskie Pulpeciki oraz produkty, które z łatwością zastępują tak uwielbianego w Polsce kurczaka: Wegańskie Fileciki czy Grillowane Filety Wegetariańskie. Dzięki powyższym produktom możemy diametralnie zmienić sposób żywienia na dietę bardziej roślinną, przyjazną środowisku, nie tracąc przyjemności, jaką wielu z nas czerpie, jedząc mięso. Wykorzystując produkty Garden Gourmet, mamy ogromne możliwości ich kreacji, możemy tworzyć dania kompletne. Wykorzystując Wegańskie Mielone możemy zrobić choćby wegańską lasagne lub spaghetti, farsze do gołąbków lub pierogów. Wegańskie Pulpeciki możemy serwować w różnego rodzaju sosach, mogą być też składnikiem pizzy. Produkty, które zastępują kurczaka, świetnie sprawdzą się w sałatkach i w daniach na ciepło, np. w kuchni azjatyckiej pod postacią stir fry. Dziś przybliżamy tylko część całego portfolio, ale już w tym małym fragmencie widać, że podczas kreacji może nas ograniczać tylko nasza wyobraźnia. 

 Autorka: Katarzyna Kałaska

Felieton ukazał się w „Food Service" 2/2021 nr 202.

Autor tekstu: Redakcja Foodservice

Zobacz także

Co piąty Polak uważa, że dieta roślinna jest niekorzystna dla zdrowia. To mit!

Mimo rosnącej popularności diety roślinnej, wciąż funkcjonuje wiele mitów na jej temat. Aż co piąty Polak uważa, że jest ona niekorzystna dla zdrowia. - Nic bardziej mylnego - mówi Joanna Lotkowska, dietetyczka ProVeg.

Agata Noszczyk: Roślinne dla wszystkich!

Jak funkcjonują stereotypy na temat płci i jaki wpływ mają na nasze wybory żywieniowe? Czy posiłki dzielą się na te, które są przeznaczone dla kobiet, i te uznane za "męskie"? Na te pytania próbuje odpowiedzieć Agata Noszczyk, szefowa kuchni Good Place w Gliwicach, ambasadorka Chefs for Change.

Fenomen diety bulionowej. Stosują ją Salma Hayek, Gwyneth Paltrow i Halle Berry

Dieta bulionowa bije rekordy popularności w Hollywood, a rzesza jej zwolenników ciągle się powiększa. Korzystają z niej m. in. Salma Hayek, Halle Berry i Gwyneth Paltrow, która dzięki jej stosowaniu schudła aż 11 kilo. Na czym polega fenomen tego stylu odżywiania?

Weronika Pochylska: Co mówi nam tegoroczne Veganuary?

Zdaje się, że styczeń, także w Polsce, już na stałe będzie kojarzył się z roślinnym jedzeniem. Coraz więcej firm i inicjatyw podejmuje znane na całym świecie wyzwanie Veganuary lub intensyfikuje okołoroślinne działania właśnie na początku roku.

Roślinna strona mocy, czyli wege dla aktywnych

Coraz więcej osób uprawiających sport zaczyna doceniać korzyści płynące ze zbilansowanej, pełnowartościowej diety roślinnej, która przyczynia się do szybszej regeneracji i niejednokrotnie przekłada na wyższe wyniki sportowe. Ta grupa to wciąż słabo zagospodarowani klienci branży gastronomicznej.

DefaultVeg, czyli roślinnie z założenia

DefaultVeg to ruch działający na rzecz upowszechnienia roślinnego jedzenia. Misja organizacji jest prosta - jedzenie powinno być z założenia roślinne, gdziekolwiek jest serwowane. Chodzi o zmianę postrzegania tego, co nazywamy "normalnym" posiłkiem.

Inne kategorie

Podcasty

Wegańskie słodycze: jak to ugryźć? [PODCAST]

Dania wegańskie dobrze zadomowiły się już w polskich sklepach i restauracjach. Coraz częściej klienci mają ochotę również na ciasta i desery, które nie zawierają produktów odzwierzęcych, a cukiernie chętnie wychodzą im naprzeciw. Rozmawiamy o tym z Dominiką Targosz, ambasadorką Chef for Change.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej