x

Michalina Szczepańska: wygoda (jak) z restauracji?

Kategoria: Lifestyle - blog    20.03.2021

Dzień dobry! To mój debiut na łamach "Food Service", jestem redaktor naczelną siostrzanego tytułu, miesięcznika "Handel", któremu towarzyszy portal handelextra.pl. Też informujemy o tym, co dzieje się na talerzach, ale na talerzach konsumentów, którzy wcześniej kupili różnorakie produkty w sklepach.

Michalina Szczepańska
Michalina Szczepańska
Będę Państwu towarzyszyć co miesiąc, dzieląc się inspiracjami właśnie z handlowego świata. Kategorią, która chyba najmocniej łączy detal z restauracjami, są tzw. dania convenience, a więc takie, które nie wymagają starannego przygotowania, a jedynie podgrzania, a czasem zaledwie otwarcia pudełka. Tu obie branże mogą się wzajemnie podpatrywać, zwłaszcza w kontekście kolejnych lockdownów i możliwości sprzedaży posiłków jedynie na wynos. 

Tym, co w convenience funkcjonowało od zawsze, są słoiki z gołąbkami i gulaszami oraz wyroby mączne, np. naleśniki czy pierogi. Jako dziennikarz od lat piszący o FMCG wielokrotnie słyszałam scenariusze opisujące nieprawdopodobny rozwój polskiego rynku dań convenience, dzięki czemu konsument będzie przechadzał się sklepowymi alejkami w całości wypełnionymi takimi produktami (niczym w Wielkiej Brytanii, gdzie spotkać można miejsca wyspecjalizowane w daniach gotowych). Przez bardzo długi czas były to jednak zaledwie przewidywania analityków, tymczasem nagle... stało się!
Około czterech lat temu z pewnością znana Państwu sieć Biedronka zaczęła lawinowo umieszczać dania chłodzone na swoich półkach – były to już nie tylko kluski na parze, placki ziemniaczane i kotlety, ale też szereg produktów znanych z kuchni azjatyckich (wytwarzanych m.in. przez jednego z największych krajowych producentów drobiu, który uruchomił w swojej fabryce specjalne linie pod to zapotrzebowanie). A jeśli do takich inwestycji zabierają się najwięksi gracze, oznacza to jedno – zainwestują odpowiednie pieniądze, by zapoznać konsumenta z kategorią i nauczyć go regularnego sięgania po takie dania. Od tego momentu nastąpiła w obszarze convenience niejedna rewolucja. Do różnych jej odsłon, spojrzenia na konkretne przypadki i rysujące się trendy zapraszam w kolejnych numerach „Food Service”. 

Tymczasem gdy kończyłam pisać dla Państwa tę krótką autoprezentację, zamigała na ekranie mojego komputera reklama: „Chcesz mieć danie jak z restauracji w swoim domu?”. Oczywiście pokazano gotową potrawę mrożoną – łatwy sposób na szybki, smaczny, prosty posiłek. Oczywiście to jednocześnie „nowe smaczne rozwiązanie”, odpowiednie dla tych, którzy „nie mają czasu”. I oczywiście nie pochodzi z restauracji.

Felieton ukazał się w „Food Service" 2/2021 nr 202.

Autor tekstu: Michalina Szczepańska

Zobacz także

Michalina Szczepańska: Nowe kategorie, nowi konsumenci

Co powiedzą Państwo na urodzinowy tort z wołowiny albo kaczki? Oczywiście jest też opcja warzywna. Wszystko to (i dużo więcej) przygotowane w kawiarni z okazji imprezy urodzinowej dla… psów.

Tomasz Źródłowski: "Summer of ʼ69", czyli siła nostalgii

Mając na karku lat 30, zaczynam się łapać na tym, że coraz mocniej przemawia do mnie utwór "Summer of ’69" Bryana Adamsa i coraz częściej odczuwam siłę nostalgii. Chcę otworzyć dyskusję na temat tego, jak ją wykorzystać w waszym barze czy też przydrożnym bistro.

Adam Chrząstowski: Jak prezydent

W jaki sposób przyznanie się przed samym sobą do niewiedzy, może pomóc nam w gastronomicznym rozwoju? Adam Chrząstowski prezentuje kolejny filozoficzny felieton o tematyce kulinarnej.

Agata Noszczyk: Nie rozmawiamy o inflacji

Warzywniak na małym targu - moje koło ratunkowe, gdy zabraknie jakiegoś warzywa w restauracji i trzeba szybko je zorganizować. Duża kolejka, mimo wiosennego deszczu ludzie stoją i czekają.

Karolina Kosno: Na zwykłym czy pistacjowym?

Coraz szersza grupa klientów wybiera mleka roślinne. Kawiarnie starają się dopasować do panującego trendu odchodzenia od mleka krowiego i prezentują swym gościom atrakcyjne oferty, by zadowolić jak największą liczbę osób. Czy koszt napojów roślinnych jest w polskich kawiarniach zadowalający?

Tomasz Źródłowski: Nie znam się na kawie

To będzie interesujący felieton traktujący o tym, że kawa to w ofercie gastronomicznej dziwny produkt spełniający wielorakie zadania.

Inne kategorie

Podcasty

Moda na wina nowofalowe w restauracjach. Rozmowa z Piotrem Pietrasem [PODCAST]

Czym się charakteryzują wina naturalne, organiczne, biodynamiczne, wegańskie? Kto je konsumuje i jakie możliwości stwarzają te kategorie w biznesie restauracyjnym? Czy warto podążać za tym trendem? Rozmawiamy o tym z Piotrem Pietrasem, Master Sommelierem, Wicemistrzem Europy Sommelierów.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej