x

Wino - prognoza trendów na 2021 rok

Kategoria: Wino    19.03.2021

Winiarstwo jest stosunkowo konserwatywną dziedziną i opiera się trendom. Ale może lockdown, zmiany klimatyczne i nowe technologie naruszą trwałe fundamenty świata wina? Jak pandemia wpłynęła na winiarski krajobraz i co będziemy pili w roku 2021? Sprawdźmy!

Fot. Markus Spiske on Unsplash
Fot. Markus Spiske on Unsplash
E-COMMERCE 
E-commerce to hasło 2020 r., a kto wie, czy nie kolejnej dekady. Do niedawna magia wina była nierozłącznie związana z relacjami opartymi na kontakcie bezpośrednim (sklep – doradca, restauracja – sommelier, targi – winiarz). Teraz najwyraźniej czeka nas rozwój zamówień online bezpośrednio od samych winiarzy, czasowych subskrypcji i szybkich dostaw pod drzwi. Według amerykańskiej firmy Winc and Wonderful Wine Co., w 2020 r. odnotowano wzrost sprzedaży wina online o 289% w porównaniu z rokiem 2019. 
Co wniesie ten trend? Mniej restrykcyjne ustawodawstwo dotyczące promocji alkoholu w internecie, przeniesienie formuły targów wina do sieci, większą dostępność do dobrych etykiet poza dużymi ośrodkami miejskimi. 

WIRTUALNE DEGUSTACJE 
Wirtualne tastingi zostaną z nami na dłużej i będą alternatywą dla tradycyjnych spotkań na żywo. Platforma virtualwithus.com powstała z myślą o bezrobotnych sommelierach i innych pracownikach gastronomii, którzy prowadzą tam spotkania na żywo wraz z degustacją minipróbek win. Spotkania dotyczą np. win naturalnych i biodynamicznych czy wybranych odmian z Bordeaux. 
Michael Baum, przedsiębiorca z Doliny Krzemowej, poszedł o krok dalej i stworzył platformę vivant.eco – możemy tam skorzystać z wirtualnych spacerów na żywo po winnicach świata.
Co wniesie trend? Skalowanie małych biznesów (w tym butikowych winiarni), nowe narzędzia promocji służące sprzedaży wina w kraju i za granicą. 

WINA ETYCZNE 
Wina ekologiczne na dobre rozgościły się na światowych rynkach. Okazuje się jednak, że konsumenci mogą jeszcze uważniej przyglądać się procesowi produkcji wina. W 2021 r. więcej winiarni, włączając także największych gigantów (Torres Family czy Jackson Family Wines), będzie promowało ideę „wina wyprodukowanego etycznie” (ethical wine). Czyli jakiego? Takiego, które powstaje w winnicy mogącej się poszczycić stosowaniem zasad zrównoważonego rolnictwa – począwszy od uprawy ekologicznego owocu, po pełną szacunku symbiozę z otaczającą fauną i florą, z poszanowaniem praw pracowników oraz zasad różnorodności i parytetów. Odpowiedzią na konsekwencje zmian klimatycznych, które dotykają branżę winiarską, jest powołanie instytucji International Wineries for Climate Action, której celem jest ograniczanie wpływu winiarstwa na środowisko naturalne. 
Co wniesie trend? Promocję etycznych postaw w prowadzeniu biznesu przez największych graczy na rynku, wdrażanie innowacji, np. lżejszych szklanych butelek czy bardziej nowoczesnych systemów nawadniania. 

NOWE MOŻLIWOŚCI PRZECHOWYWANIA 
Puszki oprócz szkła? Dane z Container Recycling Institute potwierdzają, że aluminium podlega recyklingowi w 45,2%, podczas gdy szklane butelki w 27,8%. Wina w puszkach cieszą się popularnością np. w Indiach (Sula, Fratelli) czy w USA. Nawet Francis Ford Copolla wprowadził na rynek wino w puszcze Sofia Mini Bubbly już w 2004 r. 
Czy szklana butelka odejdzie do lamusa? Nie, ale zmieni chociażby swój ciężar. Katie Jackson z Jackson Family Wines podkreśla, że zrównoważony rozwój to nie kwestia odpowiadania na potrzeby konsumentów czy mody, ale przetrwania. Dlatego jej firma wprowadziła lżejsze butelki szklane, dzięki czemu Jackson Family Wines ogranicza rocznie ślad węglowy o kilka procent. 
Co wniesie trend? Mniejsze zanieczyszczenie środowiska naturalnego, innowacje w zakresie recyklingu, transportu i przechowywania wina. 

WINA NISKO INTERWENCYJNE 
Uzupełnieniem trendu opisanego powyżej będą tzw. clean wines, czyli wina z ekologicznych winnic charakteryzujące się niską zawartością cukru resztkowego, niską lub śladową zawartością siarki, niższym poziomem alkoholu. Jednym zdaniem – produkty powstające przy minimalnej interwencji winiarza. 
Co wniesie trend? Promocję ekologicznego rolnictwa na rzecz tradycyjnego, większy udział tych win na rynku. 

CELEBRYCKI RÓŻ 
Kategoria win różowych rośnie na przestrzeni lat, a reklamy różowych win z udziałem celebrytów przypominają promocję perfum. Twarzą winnicy Château des Anglades położonej niedaleko Saint Tropez została Kylie Minogue, nowozelandzkiego wina Invivo & Co – gwiazda serialu „Seks w wielkim mieście” Sarah Jessica Parker, a raper Post Malone sygnuje markę różowego wina z południa Francji Maison No. 9. Kwestią czasu jest, kiedy rodzimi celebryci będą w ten sposób firmować polskie wina. 
Co wniesie trend? Być może nic, a być może częściowy wpływ na nadprodukcję wina w południowej Francji – skorzystają na tym butikowi winiarze z satelickich winnic, których nie stać na tego rodzaju formy promocji i marketingu wina.

Artykuł ukazał się w „Food Service" 2/2021 nr 202.

Autor tekstu: Patrycja Siwiec
O AUTORZE
Patrycja Siwiec
Zastępczyni redaktor naczelnej magazynu „Food Service”, w którym redaguje dział Wino. Autorka książki „Gościnność. Sztuka dobrej obsługi w gastronomii”. Doświadczenie zdobywała m.in. w winnicy Chateau Castigno we Francji oraz w restauracjach Northcote w Wielkiej Brytanii i El Celler de Can Roca w Hiszpanii. Absolwentka Wine & Spirits Education Trust.

Zobacz także

Prowein znowu stacjonarnie. Znamy termin i cenę biletów

Targi Prowein powrócą w 2022 roku w formule stacjonarnej. Tradycyjnie już nie zabraknie w nich miejsca dla wystawców win z całego świata.

Winobranie w Fortecy

O tym, jak smakują wina od 39 czołowych polskich winiarzy, przekonali się uczestnicy drugiej już edycji Festiwalu Polskiego Wina Białe Czerwone, która odbyła się 16 i 17 czerwca w stołecznej Fortecy. Głównemu wydarzeniu towarzyszyły degustacje komentowane, dyskusje z winiarzami i różne spotkania.

Polacy chcą wiedzieć więcej o rodzimym winie. Skąd taki wniosek?

Blisko 50 tysięcy wyświetleń live’ów, ponad 400 udostępnień filmów na Facebooku oraz zasięg, który wyniósł prawie 100 tysięcy odbiorców - Festiwal Polskie Wino Online, pierwsza taka wirtualna inicjatywa w naszym kraju, okazał się sukcesem.

Jakub - profesjonalista, sommelier, chatbot

Spodziewasz się gości, ale zupełnie nie wiesz, jak dobrać wino do kolacji, którą zaplanowałeś. Twoi goście przynieśli świetne wino kupione w podróży po Francji, ale masz problem, jakie przekąski przygotować. Pomoże ci Jakub, wirtualny sommelier.

TRANSFER PIOTRA PIETRASA

Piotr Pietras został szefem sommelierów w restauracji Hide w Londynie. Mężczyzna będzie odpowiedzialny za zespół 16 sommelierów oraz za kartę win liczącą prawie 6800 etykiet.

Adam Pawłowski: Zmiany w Chianti

Chianti to jedna z najstarszych apelacji winiarskich na świecie, jej oficjalny początek datuje się na 1716 r. To jeden z europejskich pionierów definiowania regionów winiarskich ze względu na miejsce pochodzenia, który właśnie postanowił dokonać pewnych korekt dla win o najwyższym statusie apelacji.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak budować kartę napojów w restauracji typu fine dining?

Fine dining, jak sama nazwa wskazuje, polega na dostarczeniu gościom restauracji doświadczenia gastronomicznego na bardzo wysokim poziomie.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej