x

Warszawskie kawiarnie we współpracy z Take!Cup wprowadzają kubki na kaucję

Kategoria: Lifestyle - ekologia    19.03.2021

Koniec z jednorazówkami! System kubków na kaucję to rozwiązanie znane z Berlina, Hamburga czy Wiednia. Właśnie zadebiutowało w Warszawie za sprawą krakowskiego start-upu Take!Cup. Jednym z pierwszych lokali, w którym pojawiły się kubki jest kawiarnia STOR na Powiślu.

Take!Cup. Zdjęcie: materiały prasowe.
Take!Cup. Zdjęcie: materiały prasowe.
Tylko jeden kubek zastąpi aż do 1000 kubków papierowych. Działanie systemu jest proste. Klient lokalu zamawiający napój na wynos otrzymuje go w kubku, za który zostawia 5 zł kaucji. Delektuje się nim w drodze do pracy czy na zakupy. Po wypiciu napoju, zamiast wyrzucić kubek do śmietnika, zwraca go w dowolnym lokalu współdziałającym z Take!Cup i odbiera za niego 5 zł kaucji lub zamawia kolejny napój w czystym kubku, a brudny zostawia w lokalu.

Zaraz po zwrocie kubek jest myty oraz wyparzany i wraca ponownie do obiegu. Kubek Take!Cup można zwrócić w dowolnym miejscu na terenie całego kraju. Np. po zakupie kawy na dworcu w Krakowie, można go oddać w kawiarni w Warszawie czy w Gdańsku.

– Cieszę się bardzo, że robimy kolejny krok w naszej zielonej rewolucji. Jednorazowe opakowania, to obok marnowania żywności i emisji związanych z działalnością, największe wyzwanie jakie stoi przed branżą – mówi Krzysiek Rzyman, właściciel STOR Cafe. – Gdy w 2019 roku otwieraliśmy naszą drugą kawiarnię przy ul. Brackiej, eksperymentalnie zrezygnowaliśmy z jednorazowych opakowań na wynos. To był strzał w dziesiątkę, ale wiedzieliśmy, że aby to rozwiązanie było wygodne musimy wprowadzić system kubków na kaucję. Take!Cup jest takim rozwiązaniem. Liczymy na to, że w niedalekiej przyszłości, materiał z którego są wytwarzane, również będzie pochodził z recyklingu. Po to, żeby domknąć cały obieg kubków, w myśl gospodarki cyrkularnej – dodaje.

Rozwiązanie systemowe
Grafika: materiały prasowe.
Grafika: materiały prasowe.
Materiał, z którego został wykonany kubek Take!Cup to polipropylen (PP), wolny od Bisfenolu-A, pod wpływem temperatury nie wytwarza się w nim melamina. Po jego zużyciu zostanie poddany w całości recyklingowi, wracając do obiegu jako inny przydatny przedmiot, np. doniczka, uchwyt szczoteczki do zębów czy otwieracz do butelek.

Take!Cup to pierwsze w Polsce rozwiązanie działające systemowo i obejmujące swoim zasięgiem cały kraj. Sprawdzi się zarówno w pojedynczych lokalach gastronomicznych, mniejszych lub większych sieciach kawiarni, piekarni, cukierni, na stacjach benzynowych, w lokalach gastronomicznych zlokalizowanych w biurowcach czy instytucjach publicznych (szpitale, urzędy).

Adrian Golonka, założyciel i pomysłodawca Take!Cup tak mówi o początkach działalności: – Z branżą gastronomiczną jestem związany od 2009 roku. Decydującym momentem, który zainspirował mnie do rozpoczęcia prac nad rozwiązaniem zastępującym jednorazowe opakowania na wynos była obserwacja rosnących ilości kartonów po pizzy w prowadzonej przeze mnie restauracji. Widziałem również problem ogromnych ilości kubków do picia napojów zamawianych „na wynos”. Ten moment dał początek pracy nad rozwojem Ogólnopolskiego Systemu Kaucyjnego Take!Cup dla branży gastronomicznej.

W roku 2017 rozpoczął z rodzeństwem, Angeliką i Adamem, poszukiwania i tworzenie praktycznego rozwiązania ograniczającego zużycie jednorazowych kubków do picia kawy na wynos. Wynikiem tej pracy była premiera – w lutym 2020 roku – Ogólnopolskiego Systemu Kaucyjnego Take!Cup.

Eko-rewolucja rozpoczęła się w Krakowie, w lutym 2020 roku i szybko zaczęła zdobywać zainteresowanie kawiarni, również w innych miastach Polski. Wybuch pandemii i wprowadzony lockdown, ponad miesiąc od rozpoczęcia działań, zahamował rozwój projektu.

– Branża gastronomiczna mocno ucierpiała na skutek wprowadzanych obostrzeń. Wiele miejsc, które początkowo bardzo chętnie chciało dołączyć do projektu, zawiesiło swoją działalność. Przez dłuższy czas w wyniku niepewności i potrzeby odnalezienia się w zupełnie nowej rzeczywistości, wszelkie ekologiczne nowości czy rozwiązania schodziły na dalszy plan. Dlatego podjęliśmy inicjatywę #wspieramygastro, aby wesprzeć obecnych czy nowych partnerów, oferując im współpracę za przysłowiową złotówkę, dając im możliwość oszczędności na zakupie jednorazowych kubków czy pokrywek – opowiada Adrian Golonka.

Ważna jest otwartość
– Do współpracy zapraszamy wszystkie lokale gastronomiczne, które w swojej ofercie posiadają napoje gorące (ale i zimne) na wynos. Sukces projektu w dużej mierze zależy od otwartości właścicieli kawiarni na pomysł, jak również otwartości i akceptacji klientów na alternatywę, jaką jest Take!Cup. Bardzo istotnym jest zapewnienie o bezpieczeństwie korzystania z kubków wielorazowych, w kontekście pandemii. Używane są one jak
tradycyjne naczynia wykorzystywane w restauracjach (np. filiżanka do kawy, talerz, sztućce). Przy zachowaniu zasad higieny obowiązujących w branży gastronomicznej, korzystanie z wielorazowych naczyń nie stwarza zagrożenia. W przeciwieństwie do kubków jednorazowych, których nadużywanie w czasie pandemii wywołało kolejną – pandemię śmieci –  podkreśla Adrian Golonka.

W obecnej chwili w projekcie działa ponad 70 kawiarni na terenie Polski, w takich miastach jak Kraków, Warszawa, Wrocław, Katowice, Gdańsk, Sopot, Gdynia. Zgłaszają się kolejne lokale, które sukcesywnie będą powiększać sieć Take!Cup Family. Już wkrótce w aplikacji mobilnej będzie można w łatwy i wygodny sposób zlokalizować partnerów działających z Take!Cup.

Mapa Partnerów jest także dostępna na stronie www.takecup.pl/mapa-partnerow.
Każdy lokal, chcący dołączyć do kubkowej rewolucji, może zgłosić się poprzez stronę internetową www.takecup.pl/dolacz-do-nas.

Lista kawiarni w Warszawie
STOR Cafe
Relax na Wilczej
Relax Cafe Bar
Waszyngton
Żona Krawca
U Krawca
Roślina
Fat White
Forum
Hałas
Kawiarnia Kawałek
Mokotu
Parę Osób
Androny, kawiarnia i specialitesy na Grochowie
Smooth the Fruit (Galeria Arkadia)
Bru Bar Kawowy
Miss Mellow
Gospodarstwo Rysiny

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Ekologia może być ekonomiczna! Jak zarabiać na "zielonej" gastronomii?

Ograniczenie marnotrawienia surowców i żywności czy wprowadzenie energooszczędnych rozwiązań w biznesie może być zarówno ekologiczne, jak i ekonomiczne. Odmawiaj, ograniczaj, używaj ponownie, poddawaj recyklingowi i kompostuj - jak zastosować w gastronomii tych sześć zasad eko biznesu?

FRITZ-KOLA: w trosce o konsumenta i środowisko

Wprowadzona na rynek w 2003 r. przez dwójkę studentów z Hamburga fritz-kola stała się światowym fenomenem i jedną z najlepiej rozwijających się marek rzemieślniczych napojów na świecie. Jednym z powodów sukcesu firmy jest jej umiejętność łączenia biznesu z troską o środowisko naturalne.

Tork zmierza w stronę neutralności klimatycznej

- W ostatnich latach zauważyliśmy znaczący wzrost zainteresowania firm kwestiami ochrony środowiska we wszystkich segmentach rynku. Przy wyborze produktów klienci zwracają uwagę na ich wydajność i skład - mówi Wojciech Nizio, regional brand activation manager w Tork.

Jak zadbać o neutralność klimatyczną lokalu gastronomicznego? [PORADNIK]

Gastronomia sprzedaje nie tylko dania, ale także restauracyjne doświadczenie. A jego jakość w dużej mierze opiera się na wizerunku lokalu. Dlatego w dobie postępujących zmian klimatycznych warto zadbać o neutralność swojego miejsca i odpowiednio ją uzasadnić.

Rośnie zapotrzebowanie na środki czystości przyjazne środowisku

Rosnące wymagania w kwestii higieny i kryzys klimatyczny spowodowały wzrost zainteresowania "zielonymi" środkami czystości dla branży HoReCa. Ciągła presja cenowa powoduje, że na rynku coraz bardziej liczą się innowacyjne rozwiązania, przynoszące wymierne oszczędności dla środowiska i dla portfela.

IKEA: koniec z frytkami w restauracji?

Operator lokalnej restauracji IKEA za naszą zachodnią granicą postanowił, że z jego menu znikną... frytki. Uzasadnienie? Przygotowanie jednej ich porcji powoduje wytworzenie ponad czterokrotnie więcej CO2 niż proces gotowania ziemniaków.

Inne kategorie

Podcasty

Kryzys 2.0 i konsument, który przelicza: jak go zachęcić do marki? [PODCAST]

Czego potrzebuje teraz konsument? Czy zmieniać portfolio? Jak się z nim komunikować? Czy to jest moment na wprowadzanie nowości? Opowiada Jacek Sadowski, prezes Demo Effective Launching.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej