x

Gastronomia głoduje, hotele w lutym pełne (w połowie)

Kategoria: Koronawirus - Aktualności    17.03.2021

Serwis faktura.pl, platforma do wystawiania faktur, porównał liczbę faktur wystawionych w lutym w stosunku do stycznia 2021 roku i grudnia 2020 roku. Dane są uporządkowane branżowo wg kodów PKD. Widać spadki.

Zdjęcie: materiały prasowe.
Zdjęcie: materiały prasowe.
Porównując łączną liczbę faktur wystawionych na platformie faktura.pl w lutym 2021 r. z wartościami z grudnia 2020 r. widać wyraźne spadki – aż o ponad 15%. Ostatni miesiąc ubiegłego roku, wraz z odmrożeniem sklepów w galeriach handlowych, przyniósł duże ożywienie w biznesie. Firmy działały, produkowały i sprzedawały, a swoje działania fakturowały i na nich zarabiały.

Pierwsze miesiące tego roku są pod tym względem wyraźnie gorsze. W lutym widać jednak niewielką poprawę: wzrost liczby faktur – o 2,3%. Luty był wprawdzie o 3 dni krótszy od stycznia, jednak poluzowanie części obostrzeń pobudziło niektóre branże biznesu i zaowocowało wzrostem łącznej liczby faktur.

Krótkie ożywienie w hotelach
Przede wszystkim chodzi o ożywienie w obiektach noclegowych turystycznych i miejscach krótkotrwałego zakwaterowania. W lutym firmy z tych branż wystawiły o 42% więcej faktur niż w styczniu i o 37% więcej niż w grudniu. Od 12 lutego ruszyły m.in. stoki narciarskie co wygenerowało zapotrzebowanie na miejsca noclegowe. Hotele warunkowo mogły wznowić działalność i to widać w liczbie wystawianych faktur.

– Otwarte stoki i możliwość jazdy na nartach wyraźnie pobudziła do życia branżę hotelarską. To bardzo ważne, bo hotelarze i wynajmujący kwatery to ludzie, którzy w roku Covidu ucierpieli bardzo mocno. Teraz nieco odrobili, a skorzystali też na tym dostawcy usług do hoteli – producenci żywności, pralnie, serwisy sprzątające, a przede wszystkim zatrudnieni tam ludzie, którzy też często działają jako jednoosobowe firmy – mówi Grzegorz Grodek z faktura.pl.

Gastronomia głoduje
Wpływ zamrożenia gospodarki na kondycję biznesu dobrze widać nie tylko na przykładzie hoteli – im umożliwiono działanie, co od razu przełożyło się na większą liczbę wystawianych faktur. Podobnie, ale niestety odwrotnie jest w przypadku gastronomii – brak złagodzenia restrykcji, a szczególnie podtrzymanie zakazu spożywania posiłków na miejscu, coraz bardziej pogrąża tę branżę.

W lutym przedsiębiorcy działający na kodzie PKD restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne wystawili o 37% mniej faktur niż w grudniu (a podobną liczbę co w styczniu). Z pewnością wpływ na to miały także świąteczne cateringi.

Te dane potwierdzają problemy restauracji, branża w 2021 r. jest w coraz gorszym stanie. Brak możliwości jedzenia w lokalu jest bardzo dotkliwy. Skala buntu polegającego na otwieraniu lokali pomimo obostrzeń była dosyć widoczna, ale jak wynika z danych fakturowych, jednak symboliczna w swojej skali.

Tekst pochodzi z portalu handelextra.pl.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

W Green Caffè Nero bezpłatna kawa lub herbata dla personelu medycznego

Green Caffè Nero uruchamia akcję #KawaDlaMedyka - sieć kawiarni postanowiła wspomóc pracowników służb medycznych w trudnym czasie pandemii, oferując im bezpłatną kawę lub herbatę. Akcja potrwa od 18 do 24 listopada 2020 roku.

Od 26 czerwca można będzie przyjmować więcej gości w lokalach gastronomicznych

Aktualnie obowiązujący limit w niedawno otwartych po lockdownie restauracjach, barach i kawiarniach to 50 proc. zajętych miejsc przy stolikach. - Od 26 czerwca zwiększamy obłożenie w lokalach gastronomicznych do 75 proc. - zapowiedział minister zdrowia Adam Niedzielski.

Po otwarciu ogródków - Polacy manifestują radość w Internecie

Dla polskich konsumentów otwarcie ogródków gastronomicznych 15 maja było świętem. Z aż 90 proc. wypowiedzi w Internecie przebijają radość i podekscytowanie - wynika z analizy SentiOne. Tylko pozostałe 10 proc. złości się na tłumy i brak maseczek oraz obawia się kolejnej fali pandemii.

Szybki i bezpieczny powrót - apel branży gastronomicznej i MAKRO

Dziś na ręce premiera Mateusza Morawieckiego i minister rozwoju Jadwigi Emilewicz złożony został wspólny apel MAKRO oraz organizacji wspierających polską gastronomię o skrócenie czasu, w którym restauracje i bary muszą pozostać zamknięte ze względu na walkę z koronawirusem COVID-19.

Wielkanoc w dostawie

Zbliżające się święta Polacy spędzą w domach. Izolacja i ograniczenia w przemieszczaniu się sprawią, że większość zrezygnuje z gościny u krewnych czy przyjaciół. O świąteczne smakołyki musimy zadbać samodzielnie. Wielkanocna oferta na wynos to szansa dla restauracji, by podratować finanse.

Czy prowizje zjadają rynek dostaw?

Restauratorzy zdani na łaskę portali do zamawiania online narzekają na wysokie prowizje. Czy słusznie? Tym zajmuje się już UOKiK, a sami właściciele lokalu, nie czekając na werdykt, szukają innych rozwiązań.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak łączyć napoje i alkohole z jedzeniem?

Jako restaurator pewnie wiele razy myślałeś o zasadach łączenia potraw i napojów. Jak sprawić, aby odpowiednia selekcja napojów pasowała do menu? Co zrobić, by obsługa umiała zarekomendować odpowiedni napój 
do serwowanego posiłku?
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej