x

Agata Wiencis: Kuluary Veganuary

Kategoria: Lifestyle - blog    16.03.2021

To był pierwszy taki styczeń w polskiej gastronomii: skupiony na przetrwaniu w lockdownie i poszukiwaniu rozwiązań, których wdrożenie da nadzieję na lepsze jutro.

Fot.: Julia Merchelska.
Fot.: Julia Merchelska.
Był to też czas mierzenia się z nowym trendem wśród naszych gości, którzy liczniej niż kiedykolwiek dołączyli do Veganuary. 
Veganuary to brytyjska kampania, która od 2014 r. dotarła do ponad miliona osób w 192 krajach. Nazwa wskazuje jej cel: zachęcić jak najwięcej osób, by w styczniu (ang. january) spróbowały jeść tylko wegańsko (ang. vegan). W tym roku na całym świecie do akcji dołączyło ponad 500 tys. osób, a Polacy okazali się wyjątkowo aktywni.
W polskich mediach Veganuary pojawiało się częściej niż zwykle. Wielkie koncerny z branży spożywczej (jak Nestlé i Tesco) zachęcały swoich pracowników do podjęcia styczniowego wyzwania, a wiele restauracji wprowadzało do karty roślinne dania, jak choćby podczas niedawnego Delivery Week.
Fot.: Ela Radzikowska.
Fot.: Ela Radzikowska.
Powstały też polskie inicjatywy zachęcające do uroślinnienia styczniowej diety: Roślinne Wyzwanie marki Dobra Kaloria prowadzone we współpracy z RoślinnieJemy czy specjalna, sportowa edycja kampanii Jasna Strona Mocy przy wsparciu marki Primavika. Zainteresowanie Veganuary to coś więcej niż czasowa moda. Pandemia sprawiła, że uważniej przyglądamy się temu, co znajduje się na naszym talerzu. Dotarło do nas, że niemal wszystkie choroby zakaźne pojawiające się w ciągu ostatniej dekady, jak COVID-19, SARS czy MERS, pochodziły od zwierząt i rozprzestrzeniały się między innymi na fermach przemysłowych. Globalne problemy wymagają globalnych rozwiązań. W styczniu tego roku stało się jasne, że Polacy widzą nadzieję w diecie roślinnej. 
Poczuliśmy się częścią społeczności otwartej na zmiany, które mogą przynieść lepsze jutro i rozwiązać problem pandemii w większej skali. Restauratorzy i szefowie kuchni, którzy szukają nowych sposobów na przetrwanie restauracji, stają więc przed sporym wyzwaniem: jak przeprowadzić roślinną rewolucję w kartach, gdy lokale są zamknięte? Choć do kolejnego Veganuary jeszcze rok, nie warto z tym czekać. Polacy pokazali, że są gotowi na zmiany, a ci, którzy dostarczą im jako pierwsi pozytywne doświadczenia kuchni roślinnej, z pewnością zostaną przez nich nagrodzeni. 

Autorka: Agata Wiencis

Felieton ukazał się w „Food Service" 2/2021 nr 202.

Autor tekstu: Redakcja Foodservice

Zobacz także

Michalina Szczepańska: Nowe kategorie, nowi konsumenci

Co powiedzą Państwo na urodzinowy tort z wołowiny albo kaczki? Oczywiście jest też opcja warzywna. Wszystko to (i dużo więcej) przygotowane w kawiarni z okazji imprezy urodzinowej dla… psów.

Tomasz Źródłowski: "Summer of ʼ69", czyli siła nostalgii

Mając na karku lat 30, zaczynam się łapać na tym, że coraz mocniej przemawia do mnie utwór "Summer of ’69" Bryana Adamsa i coraz częściej odczuwam siłę nostalgii. Chcę otworzyć dyskusję na temat tego, jak ją wykorzystać w waszym barze czy też przydrożnym bistro.

Adam Chrząstowski: Jak prezydent

W jaki sposób przyznanie się przed samym sobą do niewiedzy, może pomóc nam w gastronomicznym rozwoju? Adam Chrząstowski prezentuje kolejny filozoficzny felieton o tematyce kulinarnej.

Agata Noszczyk: Nie rozmawiamy o inflacji

Warzywniak na małym targu - moje koło ratunkowe, gdy zabraknie jakiegoś warzywa w restauracji i trzeba szybko je zorganizować. Duża kolejka, mimo wiosennego deszczu ludzie stoją i czekają.

Karolina Kosno: Na zwykłym czy pistacjowym?

Coraz szersza grupa klientów wybiera mleka roślinne. Kawiarnie starają się dopasować do panującego trendu odchodzenia od mleka krowiego i prezentują swym gościom atrakcyjne oferty, by zadowolić jak największą liczbę osób. Czy koszt napojów roślinnych jest w polskich kawiarniach zadowalający?

Tomasz Źródłowski: Nie znam się na kawie

To będzie interesujący felieton traktujący o tym, że kawa to w ofercie gastronomicznej dziwny produkt spełniający wielorakie zadania.

Inne kategorie

Podcasty

Wegańskie słodycze: jak to ugryźć? [PODCAST]

Dania wegańskie dobrze zadomowiły się już w polskich sklepach i restauracjach. Coraz częściej klienci mają ochotę również na ciasta i desery, które nie zawierają produktów odzwierzęcych, a cukiernie chętnie wychodzą im naprzeciw. Rozmawiamy o tym z Dominiką Targosz, ambasadorką Chef for Change.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej