x

Agata Wiencis: Kuluary Veganuary

Kategoria: Lifestyle - blog    16.03.2021

To był pierwszy taki styczeń w polskiej gastronomii: skupiony na przetrwaniu w lockdownie i poszukiwaniu rozwiązań, których wdrożenie da nadzieję na lepsze jutro.

Fot.: Julia Merchelska.
Fot.: Julia Merchelska.
Był to też czas mierzenia się z nowym trendem wśród naszych gości, którzy liczniej niż kiedykolwiek dołączyli do Veganuary. 
Veganuary to brytyjska kampania, która od 2014 r. dotarła do ponad miliona osób w 192 krajach. Nazwa wskazuje jej cel: zachęcić jak najwięcej osób, by w styczniu (ang. january) spróbowały jeść tylko wegańsko (ang. vegan). W tym roku na całym świecie do akcji dołączyło ponad 500 tys. osób, a Polacy okazali się wyjątkowo aktywni.
W polskich mediach Veganuary pojawiało się częściej niż zwykle. Wielkie koncerny z branży spożywczej (jak Nestlé i Tesco) zachęcały swoich pracowników do podjęcia styczniowego wyzwania, a wiele restauracji wprowadzało do karty roślinne dania, jak choćby podczas niedawnego Delivery Week.
Fot.: Ela Radzikowska.
Fot.: Ela Radzikowska.
Powstały też polskie inicjatywy zachęcające do uroślinnienia styczniowej diety: Roślinne Wyzwanie marki Dobra Kaloria prowadzone we współpracy z RoślinnieJemy czy specjalna, sportowa edycja kampanii Jasna Strona Mocy przy wsparciu marki Primavika. Zainteresowanie Veganuary to coś więcej niż czasowa moda. Pandemia sprawiła, że uważniej przyglądamy się temu, co znajduje się na naszym talerzu. Dotarło do nas, że niemal wszystkie choroby zakaźne pojawiające się w ciągu ostatniej dekady, jak COVID-19, SARS czy MERS, pochodziły od zwierząt i rozprzestrzeniały się między innymi na fermach przemysłowych. Globalne problemy wymagają globalnych rozwiązań. W styczniu tego roku stało się jasne, że Polacy widzą nadzieję w diecie roślinnej. 
Poczuliśmy się częścią społeczności otwartej na zmiany, które mogą przynieść lepsze jutro i rozwiązać problem pandemii w większej skali. Restauratorzy i szefowie kuchni, którzy szukają nowych sposobów na przetrwanie restauracji, stają więc przed sporym wyzwaniem: jak przeprowadzić roślinną rewolucję w kartach, gdy lokale są zamknięte? Choć do kolejnego Veganuary jeszcze rok, nie warto z tym czekać. Polacy pokazali, że są gotowi na zmiany, a ci, którzy dostarczą im jako pierwsi pozytywne doświadczenia kuchni roślinnej, z pewnością zostaną przez nich nagrodzeni. 

Autorka: Agata Wiencis

Felieton ukazał się w „Food Service" 2/2021 nr 202.

Autor tekstu: Redakcja Foodservice

Zobacz także

Adam Chrząstowski: Danse Macabre na kwarantannie

Piszę ten tekst wieczorem w piątek 13 marca 2020 r. Jeszcze miesiąc temu miałem nadzieję, że będzie to felieton podsumowujący rozdanie gwiazdek Michelina. Niestety cisza w temacie. Jeszcze tydzień temu zarzekałem się, że nie będę podgrzewał atmosfery wokół koronawirusa. Jednak i to się nie udało.

TIKI - RAJ NA POGRANICZU

Od momentu sprowadzenia kultury tiki do USA stała się ona wytworem wyobraźni, który ciągle ewoluuje. Obecnie kojarzymy ją z drewnianymi lub ceramicznymi naczyniami imitującymi polinezyjskich bogów, z których sączymy rześkie Mai Tai’e i Zombie.

JAK SMAKUJE MISTRZOWSKIE ESPRESSO

Mistrzostwa Świata Barista (World Barista Championship) to najbardziej prestiżowy konkurs espresso na świecie. Zadaniem każdego zawodnika jest przygotowanie espresso, kawy mlecznej i dowolnego drinka na bazie espresso dla czterech sędziów sensorycznych.

Katarzyna Kałaska: Jak smacznie i zdrowo przejść na dietę wegetariańską?

W ostatnim czasie wzrasta wśród konsumentów zainteresowanie dietą wegetariańską. Powodów, dla których coraz częściej rezygnujemy z produktów mięsnych, jest wiele.

Anna Oleksak: Dobrana para

Za nami pierwsza seria kameralnych spotkań poświęconych projektowaniu doświadczeń klienta, rozwiązaniom przyszłości w branży HoReCa i sprzedaży opartej na budowaniu wartości. Nespresso zorganizowało je wspólnie z trenerami i influencerami Wojciechem Herrą i Karolem Weberem.

Jarosław Dumanowski: Szpinak i gołąb z "langustą"

Nasz swojski szpinak został sprowadzony do Europy przez Arabów, ale pochodził aż z Persji, gdzie ciągle można spotkać jego dzikie odmiany.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna ekspozycja i zatowarowanie restauracji

Dbanie o odpowiedni kontakt wizualny, zagwarantowanie priorytetu produktom najważniejszym z punktu widzenia klienta, dyskretne oznakowanie jakości oferty to droga, która doprowadzi do zwiększenia sprzedaży i zysków.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej