x

Agata Wiencis: Kuluary Veganuary

Kategoria: Lifestyle - blog    16.03.2021

To był pierwszy taki styczeń w polskiej gastronomii: skupiony na przetrwaniu w lockdownie i poszukiwaniu rozwiązań, których wdrożenie da nadzieję na lepsze jutro.

Fot.: Julia Merchelska.
Fot.: Julia Merchelska.
Był to też czas mierzenia się z nowym trendem wśród naszych gości, którzy liczniej niż kiedykolwiek dołączyli do Veganuary. 
Veganuary to brytyjska kampania, która od 2014 r. dotarła do ponad miliona osób w 192 krajach. Nazwa wskazuje jej cel: zachęcić jak najwięcej osób, by w styczniu (ang. january) spróbowały jeść tylko wegańsko (ang. vegan). W tym roku na całym świecie do akcji dołączyło ponad 500 tys. osób, a Polacy okazali się wyjątkowo aktywni.
W polskich mediach Veganuary pojawiało się częściej niż zwykle. Wielkie koncerny z branży spożywczej (jak Nestlé i Tesco) zachęcały swoich pracowników do podjęcia styczniowego wyzwania, a wiele restauracji wprowadzało do karty roślinne dania, jak choćby podczas niedawnego Delivery Week.
Fot.: Ela Radzikowska.
Fot.: Ela Radzikowska.
Powstały też polskie inicjatywy zachęcające do uroślinnienia styczniowej diety: Roślinne Wyzwanie marki Dobra Kaloria prowadzone we współpracy z RoślinnieJemy czy specjalna, sportowa edycja kampanii Jasna Strona Mocy przy wsparciu marki Primavika. Zainteresowanie Veganuary to coś więcej niż czasowa moda. Pandemia sprawiła, że uważniej przyglądamy się temu, co znajduje się na naszym talerzu. Dotarło do nas, że niemal wszystkie choroby zakaźne pojawiające się w ciągu ostatniej dekady, jak COVID-19, SARS czy MERS, pochodziły od zwierząt i rozprzestrzeniały się między innymi na fermach przemysłowych. Globalne problemy wymagają globalnych rozwiązań. W styczniu tego roku stało się jasne, że Polacy widzą nadzieję w diecie roślinnej. 
Poczuliśmy się częścią społeczności otwartej na zmiany, które mogą przynieść lepsze jutro i rozwiązać problem pandemii w większej skali. Restauratorzy i szefowie kuchni, którzy szukają nowych sposobów na przetrwanie restauracji, stają więc przed sporym wyzwaniem: jak przeprowadzić roślinną rewolucję w kartach, gdy lokale są zamknięte? Choć do kolejnego Veganuary jeszcze rok, nie warto z tym czekać. Polacy pokazali, że są gotowi na zmiany, a ci, którzy dostarczą im jako pierwsi pozytywne doświadczenia kuchni roślinnej, z pewnością zostaną przez nich nagrodzeni. 

Autorka: Agata Wiencis

Felieton ukazał się w „Food Service" 2/2021 nr 202.

Autor tekstu: Redakcja Foodservice

Zobacz także

Tomasz Żródłowski: cel i konsekwencja

Podczas prowadzenia swojego biznesu zawsze w końcu przychodzi moment zwątpienia. To naturalna kolej rzeczy, że nasz genialny pomysł przechodzi kryzys i wydaje nam się wówczas, że zrobiliśmy coś źle. Wtedy rodzą się kompromisowe zmiany.

Kucharz - użyteczny człowiek swoich czasów cz. II

Do postawienia takiego pytania zainspirowały mnie informacje o pewnych aspektach życia dwóch kucharzy uznawanych w swoich czasach za ludzi użytecznych. Obaj w pewnym sensie mogliby zostać określeni także modnym obecnie słowem "celebryta".

Jarosław Dumanowski: "Kapusta kiszona po polsku nie ustępuje żadnej obcej"

Ponieważ jest to już mój 99. felieton w "Food Service", to trudno było mi znaleźć nowy, kolejny historyczno-kulinarny temat.

Jarosław Dumanowski: Grzyby po staropolsku

Grzybobranie to prawdziwa narodowa pasja, a leśne grzyby są u nas ozdobą wielu dań, rodzajem przyprawy i uniwersalnym dodatkiem. Świeże, suszone, marynowane, kiszone i mrożone używane są w kuchni przez ca­ły rok.

O HUMORACH W GASTRONOMII

Chęć długiego życia w zdrowiu i bogactwie nie jest niczym nowym. Kucharze poszukiwali cudownej diety, żeby jeść i nie tyć, żyć długo i w dostatku. Poszukiwano kamienia filozoficznego, a Hipokrates i Galen stworzyli teorię humoralną. Opiszę ją pokrótce bo radości z jej stosowania może być bez liku.

Deszcz spadających gwiazdek Michelin

Wciąż nie znamy listy polskich restauracji wyróżnionych w przewodniku Michelin "Main Cities of Europe". Jednak w krajach, w których zdaniem Michelina potencjał gastronomiczny jest bardziej rozbudowany, czerwona książeczka ukazuje się wcześniej niż u nas.

Inne kategorie

Akademia Horeca

SYSTEMY MOTYWACYJNE A WZROSTY SPRZEDAŻOWE W KATEGORII NAPOJÓW

W poprzednich artykułach omawiane były tematy istotne dla wzrostu sprzedaży i zysków kategorii napojów. Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, dlaczego kwestią fundamentalną jest inwestowanie w szkolenia dla zespołu, jak dopasować napoje do potraw, jak wyceniać napoje, omawialiśmy nadchodzące trendy.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej