x

Agata Wiencis: Kuluary Veganuary

Kategoria: Lifestyle - blog    16.03.2021

To był pierwszy taki styczeń w polskiej gastronomii: skupiony na przetrwaniu w lockdownie i poszukiwaniu rozwiązań, których wdrożenie da nadzieję na lepsze jutro.

Fot.: Julia Merchelska.
Fot.: Julia Merchelska.
Był to też czas mierzenia się z nowym trendem wśród naszych gości, którzy liczniej niż kiedykolwiek dołączyli do Veganuary. 
Veganuary to brytyjska kampania, która od 2014 r. dotarła do ponad miliona osób w 192 krajach. Nazwa wskazuje jej cel: zachęcić jak najwięcej osób, by w styczniu (ang. january) spróbowały jeść tylko wegańsko (ang. vegan). W tym roku na całym świecie do akcji dołączyło ponad 500 tys. osób, a Polacy okazali się wyjątkowo aktywni.
W polskich mediach Veganuary pojawiało się częściej niż zwykle. Wielkie koncerny z branży spożywczej (jak Nestlé i Tesco) zachęcały swoich pracowników do podjęcia styczniowego wyzwania, a wiele restauracji wprowadzało do karty roślinne dania, jak choćby podczas niedawnego Delivery Week.
Fot.: Ela Radzikowska.
Fot.: Ela Radzikowska.
Powstały też polskie inicjatywy zachęcające do uroślinnienia styczniowej diety: Roślinne Wyzwanie marki Dobra Kaloria prowadzone we współpracy z RoślinnieJemy czy specjalna, sportowa edycja kampanii Jasna Strona Mocy przy wsparciu marki Primavika. Zainteresowanie Veganuary to coś więcej niż czasowa moda. Pandemia sprawiła, że uważniej przyglądamy się temu, co znajduje się na naszym talerzu. Dotarło do nas, że niemal wszystkie choroby zakaźne pojawiające się w ciągu ostatniej dekady, jak COVID-19, SARS czy MERS, pochodziły od zwierząt i rozprzestrzeniały się między innymi na fermach przemysłowych. Globalne problemy wymagają globalnych rozwiązań. W styczniu tego roku stało się jasne, że Polacy widzą nadzieję w diecie roślinnej. 
Poczuliśmy się częścią społeczności otwartej na zmiany, które mogą przynieść lepsze jutro i rozwiązać problem pandemii w większej skali. Restauratorzy i szefowie kuchni, którzy szukają nowych sposobów na przetrwanie restauracji, stają więc przed sporym wyzwaniem: jak przeprowadzić roślinną rewolucję w kartach, gdy lokale są zamknięte? Choć do kolejnego Veganuary jeszcze rok, nie warto z tym czekać. Polacy pokazali, że są gotowi na zmiany, a ci, którzy dostarczą im jako pierwsi pozytywne doświadczenia kuchni roślinnej, z pewnością zostaną przez nich nagrodzeni. 

Autorka: Agata Wiencis

Felieton ukazał się w „Food Service" 2/2021 nr 202.

Autor tekstu: Redakcja Foodservice

Zobacz także

Adam Chrząstowki: Terra incognita - Apulia

Było to tak. Jest czerwiec, jesteśmy z rodziną nad Bałtykiem, wiatr hula, że mało łba nie urwie (ale za to kocham Bałtyk), siedzimy w namiocie i gramy w chińczyka.

Adam Chrząstowski: Szacunek

Atencja i respekt, słowa ważne, chociaż to drugie trochę w mniejszym stopniu, bo kojarzy się z obawą.

Jerzy Pasikowski: Wiedza, czas i organizacja pracy w służbie smaku

Podczas moich wizyt w restauracjach szczególnie lubię moment, kiedy na stół trafia amuse bouche (w tłumaczeniu z języka francuskiego - "uciecha ust") lub od razu przekąska, gdyż jest to zapowiedź tego, co nas czeka w dalszej części kulinarnej podróży, jaką przygotował dla nas szef kuchni.

Michalina Szczepańska: wygoda (jak) z restauracji?

Dzień dobry! To mój debiut na łamach "Food Service", jestem redaktor naczelną siostrzanego tytułu, miesięcznika "Handel", któremu towarzyszy portal handelextra.pl. Też informujemy o tym, co dzieje się na talerzach, ale na talerzach konsumentów, którzy wcześniej kupili różnorakie produkty w sklepach.

Adam Chrząstowski: Droga ognia

Mam już swoje lata i myślę, że to dobry czas, aby przestać miotać się w poszukiwaniu swojej gałęzi na kulinarnym drzewie. Wiele osób, które mnie zna, pomyśli sobie, że przecież od lat jestem kojarzony z mięsem, stekami i podrobami. To prawda, lecz trzeba zastanowić się, dlaczego tak się stało?

Agata Wiencis: Polacy otwarci w zamknięciu

Społeczna izolacja nie była dla Polaków czasem okopania się w starych przyzwyczajeniach. Wielu z nas zdecydowało się na wyjście z kulinarnej strefy komfortu i zmianę nawyków żywieniowych na zdrowsze oraz bardziej roślinne.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna strategia wyceny napojów

Odpowiednia wycena napojów to jedna z najważniejszych decyzji komercyjnych w sektorze HoReCa. Jeśli poziom cen jest właściwy, sprzedaż, a nią także zyski ze sprzedaży napojów wzrosną. W przypadku gdy ceny są zbyt niskie, tracimy zysk. Jeżeli natomiast ceny są zbyt wysokie, ryzykujemy utratę klienta.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej