x

Cukiernia Wójcik: oczekujemy przede wszystkim stabilności

Kategoria: Koronawirus - Głos branży    16.03.2021

- Handel nie ucierpiał na pandemii tak bardzo jak branża HoReCa, więc podchodzimy do wszystkiego z pokorą - mówi Łukasz Wójcik, prezes Cukierni Wójcik. Luki sprzedażowe jednak są i póki co nie da się ich wypełnić.

Łukasz Wójcik, prezes Cukierni Wójcik. Zdjęcie: materiały prasowe.
Łukasz Wójcik, prezes Cukierni Wójcik. Zdjęcie: materiały prasowe.
Cukiernia Wójcik to zakład produkcyjny prowadzony przez drugie pokolenie cukierników. W ofercie ma około 150 gatunków ciast i tortów, w tym weselnych, ciastka oraz różnego rodzaju wyroby cukiernicze. Proponuje również produkty sezonowe lub promocyjne, więc asortyment zawsze się zmienia.
Jak firma sobie radzi w pandemii odpowiadają Łukasz Wójcik, prezes Cukierni Wójcik i Ilona Wójcik, PR & Marketing Cukierni Wójcik.

Czy posiadacie lokale firmowe? Jak sobie radzą w czasie pandemii?
– Pod koniec 2019 r. zrealizowaliśmy projekt pierwszego lokalu firmowego skierowanego przede wszystkim do lokalnej społeczności, był to Warszawski Żoliborz. Bardzo przytulny koncept oferujący flagowe gatunki naszych ciast oraz kilka nowości i tzw. smaczków dla koneserów, wszystko połączone z ofertą śniadaniowo-lunchową. Niestety lokal nie zdążył wypracować wystarczającej pozycji rynkowej. Marzec to okres pierwszego lockdownu, kiedy to zapadła trudna, aczkolwiek z perspektywy czasu trafiona decyzja o przerwaniu działalności. Miejmy nadzieję, że ten format jeszcze wróci, natomiast na razie skupiamy się na naszej podstawowej działalności.
Jeśli chodzi o sprzedaż na wynos to nasza cukiernia oparta jest na tradycji, domowych recepturach. O pełnej automatyzacji produkcji nie ma tu mowy, stąd lokal miał być miejscem do spotkań i rozmów przy słodkościach. Tak też był zaprojektowany, a to samo w sobie nie współgra ze sprzedażą na wynos.

Obowiązuje zakaz organizacji wesel, chrzcin i innych dużych imprez okolicznościowych. Czy da się wypełnić lukę sprzedażową po braku zamówień na tak duże wydarzenia?
– To prawda, że dla branży cukierniczej takie eventy to zwykle osobna gałąź przychodów i obecnie nie widać możliwości odwrócenia tego trendu. O tej porze roku zwykle powoli wchodziliśmy już w ten sezon. Żeby zrekompensować brak przychodu, wprowadziliśmy indeksy zastępcze w innych kategoriach produktowych, urozmaiciliśmy sposób pakowania lub wielkość porcji, ale ta luka sama w sobie na razie nie jest do wypełnienia. Staramy się budować markę, jak i wspierać odbiorców wartością dodaną. Ale imprezy, np. wesela, zawsze dają dużo radości, a budowanie marki przez szczęście i jakość jest drogą, którą chcemy podążać.

Czy pomoc rządowa w ramach tarcz jest dla firmy wystarczająca?
– Nie chcemy oceniać działań podejmowanych odgórnie. Handel nie ucierpiał na pandemii tak bardzo jak branże HoReCa, czy fitness, więc podchodzimy do tego z pokorą. Co prawda w każdej branży przydałoby się trochę więcej przewidywalności, ale patrzymy w przyszłość z umiarkowanym optymizmem. Ludzie zawsze będą potrzebować czegoś słodkiego i tu pojawiamy się my.

Cukiernia Wójcik współpracuje z sieciami handlowymi?
– Jesteśmy jednym z trzech największych dostawców wyrobów cukierniczych do Grupy Eurocash, jak również Lewiatana, Stokrotki, czy innych znanych sieci sklepów. Współpracujemy również z hurtowniami i dystrybutorami i ten właśnie kanał sprzedaży chcemy rozwijać w tym roku. Sam zakład produkcyjny zlokalizowany jest pod Warszawą, natomiast nasza sieć logistyczna obejmuje trzy czwarte terenu kraju, w tym oczywiście województwo mazowieckie.

Zbliża się Wielkanoc. To będzie dobry czas dla firmy?
– Powiem tylko, że w okresie świątecznym oddajemy w ręce klientów ponad 20 kilometrów makowca, a po drodze ustawionej z naszych serników można byłoby przebiec kilka maratonów.

Czego oczekują państwo w roku 2021?
– Stabilności, braku chaotycznych decyzji ustawodawcy oraz zdrowia naszego i naszych klientów.

Autor tekstu: Ilona Mrozowska

Zobacz także

Gastronomia muśnięta czy zmiażdżona pandemią? Ocenia Linh Ziółkowska z restauracji Wi-Taj

Choć obecnie można swobodnie korzystać z oferty restauracji, barów i kawiarni, to jeszcze niedawno rzeczywistość wyglądała zupełnie inaczej. O ocenę zmian, które zaszły w czasie dwóch lat pandemii, trendów oraz rosnących cen żywności poprosiliśmy Linh Ziółkowską, menedżerkę restauracji Wi-Taj.

Izba Gospodarcza Gastronomii Polskiej przeciwko ustawie weryfikacji covidowej

Sejm skierował do drugiego czytania ustawę, która upoważnia pracodawcę do sprawdzania, czy podlegający mu pracownicy są zaszczepieni. Dotyczy to także restauratorów. - To dyskryminacja - uważa Izba Gospodarcza Gastronomii Polskiej.

Coraz więcej restauratorów żąda od gości okazania tzw. paszportu covidowego

Nie zaszczepiłeś się przeciwko Covid-19, nie jesteś ozdrowieńcem i nie masz ważnego przez 48 godzin testu z negatywnym wynikiem? Bez tzw. paszportu covidowego możesz nie wejść do wielu lokali gastronomicznych. Restauratorzy biorą sprawy w swoje ręce i chcą weryfikować klientów.

Maciej Nowaczyk, restaurator z Wrocławia: Czekając na nieuchronne

Jakie nastroje panują w gastronomii w obliczu czwartej fali pandemii? - Kolejny to już raz rząd bierze nas na przeczekanie. Mechanizmy uruchomi w ostatniej chwili. Z dnia na dzień. Pewnie znów z piątku na sobotę. Który to już raz - pisze wrocławski restaurator Maciej Nowaczyk.

Gastronomia tylko z paszportem covidowym? Restauratorzy podzieleni w tej kwestii

Polacy nie chcą kolejnego lockdownu gastronomii, ale są przeciwni szczepieniom i wprowadzeniu obostrzeń dla niezaszczepionych. Restauratorzy znaleźli się między młotem a kowadłem. Z jednej strony muszą chronić swoich gości i personel, z drugiej - starają się nie zrażać do siebie klientów.

Jak odnaleźć się w postpandemicznym gastroświecie?

Jeszcze wiosną, tak jak inni, zastanawiałem się, jak będzie wyglądał powrót do pracy po otwarciu lokali gastronomicznych. Obawiałem się, że rzeczywistość branży może okazać się mało kolorowa. Czy słusznie i czy w ogóle cokolwiek się zmieniło w barowym uniwersum?

Inne kategorie

Podcasty

Konsument, który żyje w poczuciu zagrożenia: jak z nim prowadzić dialog? [PODCAST]

Jak zmieniają się konsumenci i jak zmieniają się producenci? W jaki sposób obie te grupy odczuwają niepokoje i jak warto na nie reagować - opowiada Małgorzata Cebelińska, dyrektor handlu firmy Mlekpol.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej